Test drive: Νέο Smart Fortwo Electric Drive

Test drive: Νέο Smart Fortwo Electric Drive

Ηλεκτρικό, με απίστευτα χαμηλό κόστος κίνησης και τη μοναδική ευελιξία των Smart, είναι το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης – για όποιον έχει τα λεφτά να το αγοράσει

Το ιδανικό αυτοκίνητο για την πόλη, εκτός από μικρό μέγεθος κι ευελιξία, πρέπει να έχει και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Ή, ακόμα καλύτερα, μηδενικές. Γι’ αυτό και η αρχική σύλληψη του Smart το ήθελε ηλεκτρικό.

Το μικρό διθέσιο πόλης βέβαια ξεκίνησε την εμπορική καριέρα του ως βενζινοκίνητο και ντίζελ, όμως παράλληλα εξελισσόταν η ηλεκτροκίνητη έκδοση και δοκιμαζόταν σε πραγματικές συνθήκες από καθημερινούς οδηγούς. Τελικά, δύο χρόνια πριν, παρουσιάστηκε και η έκδοση παραγωγής του Smart Electric Drive, που τώρα άρχισε να πωλείται και στη χώρα μας.

Το ηλεκτρικό Smart της 3ης γενιάς είναι σαφώς πιο δυνατό από τα προηγούμενα, αφού ο κινητήρας του αποδίδει μέγιστη ισχύ 75 PS και ροπή 13,3 kgm – νούμερα σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα του απλού βενζινοκίνητου Smart (71 PS, 9,4 kgm). Η μπαταρία του Smart ED έχει βέβαια προσθέσει κάπου 150 kg στο βάρος του αυτοκινήτου, αλλά και πάλι το ηλεκτρικό είναι πολύ πιο γρήγορο στην επιτάχυνση από το βενζινοκίνητο: 0-100 km/h σε 10,8” αντί 15,0”. Πιο γρήγορο είναι το ED και στις ρεπρίζ εν κινήσει: 50-80 km/h σε 3,4” και 80-110 σε 6,4”, έναντι 5,6”/8,0” του βενζινοκίνητου. Μόνο στην τελική ταχύτητα υστερεί το ηλεκτρικό (125 km/h αντί 145 του βενζινοκίνητου), αλλά ελάχιστη σημασία έχει αυτό σε ένα αυτοκίνητο πόλης.

Οι επιδόσεις αυτές του Smart ED όμως επιτυγχάνονται με πλήρη ισχύ, που την απελευθερώνεις ξεπερνώντας ένα «σκαλοπάτι» στο γκάζι. Κανονικά, η ιπποδύναμη είναι στους 46 PS, για λόγους οικονομίας ρεύματος, αλλά και πάλι το ED είναι αρκετά ζωηρό για μέσα στην πόλη.

Οι επιδόσεις είναι επαρκείς και για τον ανοιχτό δρόμο, ακόμη και για τον αυτοκινητόδρομο όπου μπορείς να κινείσαι άνετα με 120 km/h. Σε αυτούς τους ρυθμούς όμως η μπαταρία αδειάζει γρήγορα, ειδικά αν λειτουργεί και ο κλιματισμός (ή το καλοριφέρ το χειμώνα). Με σχετικά συγκρατημένη οδήγηση στην πόλη και τα προάστια, η αυτονομία που δίνει η μπαταρία (ιόντων λιθίου) των 17,6 kWh είναι γύρω στα 100-110 km μέχρι η φόρτιση να πέσει κάτω από το 20% οπότε πρέπει να αρχίσεις να ψάχνεις για πρίζα. Και τότε θα έχεις πρόβλημα, αφού η φόρτιση σε κανονική παροχή 220-240V παίρνει το λιγότερο 7 ώρες (αν η ασφάλεια είναι 20Α και η τάση κανονική, αλλιώς ο χρόνος αυξάνεται ανάλογα). Υπάρχει πάντως και η λύση του έξτρα wallbox φόρτισης (από €710 έως €880 για το προγραμματιζόμενο μέσω διαδικτύου) που φορτίζει την μπαταρία σε 6 ώρες, ενώ σαφώς πιο σύντομη είναι η φόρτιση στο (υποτυπώδες ακόμη) κοινόχρηστο δίκτυο «ΦΟΡΤΙΖΩ» (βλ. Parking Polis).

 Στην οδήγηση, το Smart ED είναι η προσωποποίηση της ευκολίας. Πατάς γκάζι και φεύγεις, ενώ υπάρχει και σύστημα Hill-Start Assist για το ξεκίνημα σε ανηφόρα. Η άμεση επιτάχυνση και οι μικρές διαστάσεις σού επιτρέπουν να χώνεσαι παντού, και το μόνο που πρέπει να συνηθίσεις είναι το δυνατό φρενάρισμα του ηλεκτροκινητήρα όταν αφήνεις το γκάζι και κάνει ανάκτηση ενέργειας για να φορτίσει την μπαταρία.

Το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι του ED είναι πιο ελαφρύ και γρήγορο από το μηχανικό των απλών Smart, ο κινητήρας δεν ακούγεται σχεδόν καθόλου, ενώ το επιπλέον βάρος της μπαταρίας έχει βελτιώσει την άνεση της ανάρτησης και το αυτοκίνητο δεν αναπηδά πλέον τόσο έντονα στις ανωμαλίες. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η επιτάχυνση του ED είναι ομαλή και αδιάλειπτη, χωρίς τα κοψίματα, τα σκορτσαρίσματα και τα πατιναρίσματα του ημιαυτόματου κιβωτίου στα απλά Smart.

Κατά τα άλλα, το ED δεν διαφέρει από τα συμβατικά αδέλφια του: Είναι σχετικά ευρύχωρο και πρακτικό για δύο άτομα, παρκάρει παντού και επηρεάζεται εξίσου από τον πλάγιο άνεμο.

Ως αυτοκίνητο, το ED είναι το καλύτερο Smart και έχει το επιπλέον ατού του σχεδόν ανύπαρκτου κόστους κίνησης (1,8 ευρώ ανά 100 km με το οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ). Το αν αξίζει τα διπλά λεφτά από το Fortwo 71PS mhd και αν συμφέρει ως αγορά, είναι άλλο θέμα. Για να αποσβέσεις τα 12.250 ευρώ παραπάνω, που κοστίζει το ED σε σχέση με το Fortwo mhd, πρέπει να κάνεις πάνω από 140.000 km – κι αυτό είναι ανέφικτο σε διαδρομές μέσα και γύρω από την πόλη, εκτός κι αν είσαι… ταξιτζής. Την απόφαση να αγοράσεις το ηλεκτρικό Smart δεν την παίρνεις κάνοντας υπολογισμούς με το κομπιουτεράκι, αλλά την παίρνεις για να είσαι στην τεχνολογική και οικολογική πρωτοπορία.

Τι λέει το DRIVE
Σίγουρα το καλύτερο Smart στην οδήγηση και με ελάχιστο κόστος κίνησης, αλλά περιορισμένη αυτονομία και διπλάσια τιμή από το αντίστοιχο βενζινοκίνητο
Τιμή Από €24.500 (Coupe)
Τεχνολογία Ηλεκτροκινητήρας AC μόνιμου μαγνήτη, 75 PS/(δ.α.) rpm, 13,3 kgm/0 rpm, αυτόματη μετάδοση 1 σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h
10,8”
0-400 m 17,7”
30-50 km/h 1,5”
50-80 km/h 3,4”
80-110 km/h 6,4”
Φρένα 100-0 km/h 47,0 m
Τελική ταχύτητα 125 km/h
Κατανάλωση 16 kWh/100 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 2.695 x 1.559 x 1.565 mm
Μεταξόνιο 1.867 mm
Χώρος αποσκευών 220 lt
Βάρος 975 kg
Μετρήσεις DRIVE

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube