Test drive: Νέο Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165 PS

Δοκιμάζουμε το ολοκαίνουργιο μεσαίο οικογενειακό της Opel, στην έκδοση με τον ισχυρότερο βενζινοκινητήρα 1.500 κυβικών.

Το προηγούμενο Insignia, της πρώτης γενιάς, παρά τις ατέλειές του και παρά την πίεση που υφίσταται η κατηγορία D των μεσαίων οικογενειακών από τα premium κόμπακτ, τα SUV και τα crossover, είχε σημαντική επιτυχία στην αγορά.

Οι συνολικές πωλήσεις του ξεπέρασαν τις 900.000 και ουσιαστικά είχε ως μόνους ανταγωνιστές του το Ford Mondeo και το VW Passat.

Όμως τα δύο αυτά, πολύ πιο καινούργια, μοντέλα έκαναν το απερχόμενο Insignia να δείχνει τα εννέα χρόνια της ηλικίας του. Ήταν πλέον πολύ συνηθισμένο, πολύ βαρύ, πολύ αδιάφορο στην οδήγηση και πολύ περίπλοκο στην εσωτερική του εργονομία για να προσελκύσει πελάτες πέρα από τις εταιρικές πωλήσεις.

Το νέο μοντέλο, με την ονομασία Grand Sport στην 5θυρη, liftback εκδοχή του, έχει σχεδιαστεί με στόχο να εξαλειφθούν όλα τα παραπάνω μειονεκτήματα. 

          
Μεγάλωσε κι ομόρφυνε  
Το μεγαλύτερο ίσως ατού του απερχόμενου Insignia ήταν η εντυπωσιακή εμφάνισή του, οπότε η Opel έδωσε προτεραιότητα σε αυτόν τον τομέα. Και η σχεδιαστική προσπάθεια που κατέβαλε ο Mark Adams και η ομάδα του είχε αποτέλεσμα. Το νέο, μακρύτερο, φαρδύτερο και χαμηλότερο, Insignia Grand Sport είναι από τα πιο εντυπωσιακά –και αεροδυναμικά– οικογενειακά αυτοκίνητα της αγοράς.

Στις σωστές αναλογίες του συνέβαλε και η νέα πλατφόρμα Ε2 της GM, πάνω στην οποία είναι βασισμένο. Η χρήση της έχει κάνει ένα ήδη σεβαστών διαστάσεων αυτοκίνητο, ακόμη μεγαλύτερο. Το μεταξόνιο έχει μακρύνει κατά 9,2 cm και το συνολικό μήκος αγγίζει τα 4,9 m, παρόλο που οι πρόβολοι του αμαξώματος έχουν κοντύνει.

Ως αποτέλεσμα, έχουν μεγαλώσει οι εσωτερικοί χώροι, αλλά χωρίς να αυξηθεί και το βάρος. Αντίθετα, η Opel λέει ότι, ανάλογα με την έκδοση, το νέο μοντέλο είναι έως και κατά 175 kg ελαφρύτερο – ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα.

Ο μικρότερος κινητήρας που διατίθεται στο νέο Insignia είναι ένας νέος 4κύλινδρος 1.5 τούρμπο βενζίνης. Βασισμένος στον αντίστοιχο 1.4 του Astra, αποδίδει 140 PS στη βασική έκδοση και 165 PS στις πιο πλούσιες εκδόσεις του μοντέλου, όπως η Innovation της δοκιμής μας. Στην περίπτωσή μας συνδυάζεται με ένα βελτιωμένο χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων (υπάρχει και αντίστοιχο αυτόματο) και κινεί τους εμπρός τροχούς. Η ανάρτηση παραμένει με γόνατα McPherson μπροστά και σύστημα 4 συνδέσμων πίσω.

Πέρα από τις βελτιώσεις σε διάφορα σημεία, η Opel έχει αναβαθμίσει και τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας του Insignia, προσθέτοντας την ενεργή διατήρηση λωρίδας (Lane Keep Assist), το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒ) και, ως έξτρα, την ειδοποίηση για κάθετα ερχόμενη κυκλοφορία όταν ξεπαρκάρεις με όπισθεν (Rear Cross Traffic Alert).

Τέλος, το σύστημα OnStar της Opel παραμένει ένα σημαντικό διαφοροποιητικό στοιχείο, επιτρέποντας μεταξύ άλλων τη μετατροπή του αυτοκινήτου σε 4G hot spot

Εσωτερική αναβάθμιση
Αν και οι εσωτερικοί χώροι έχουν μεγαλώσει, το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση στο νέο Insignia είναι η αίσθηση που σου δίνει η θέση οδήγησης. Κάθεσαι 30 mm χαμηλότερα απ’ ό,τι στο προηγούμενο μοντέλο, μέσα σε ένα πολύ καλύτερο κάθισμα κι έχοντας στα δεξιά σου μια υπερυψωμένη κονσόλα. Με δυο λόγια, νιώθεις ένα με το αυτοκίνητο.

Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, το σπορ κάθισμα με τις ηλεκτρικές ρυθμίσεις (ακόμα και για τη μέση) στήριζε καλά το σώμα και η απλουστευμένη εργονομία ήταν μια ανακούφιση σε σχέση με τον κυκεώνα κουμπιών του προηγούμενου μοντέλου. Τώρα τα κουμπιά είναι πολύ λιγότερα και οι περισσότερες λειτουργίες ελέγχονται από το τιμόνι ή από την οθόνη αφής 8 ιντσών του συστήματος infotainment.

Αυτό που δεν μας άρεσε είναι η ορατότητα, που περιορίζεται σημαντικά από τις κολόνες της σκεπής, εμπρός αριστερά και πίσω δεξιά. Από τους αποθηκευτικούς χώρους του εσωτερικού όμως δεν έχουμε παράπονο, κι ακόμα λιγότερο από τους χώρους για τους επιβάτες. Ειδικά πίσω, ο χώρος για τα γόνατα είναι εντυπωσιακός και το πλάτος έχει αυξηθεί κατά 2,5 cm. To εσωτερικό ύψος πάντως είναι μόλις αρκετό για ψηλούς επιβάτες.

Το πορτμπαγκάζ των 490 λίτρων δεν είναι μεγαλύτερο από του προηγούμενου μοντέλου και υστερεί σε όγκο σε σχέση με αυτά του Mondeo και του Passat. Είναι πάντως επαρκές και ταυτόχρονα πρακτικό σε σχήμα και εύκολο στη φόρτωση. Μάλιστα, οι πλάτες των πίσω καθισμάτων διπλώνουν αυτόματα, με δύο χειριστήρια στα πλάγια του χώρου αποσκευών.

Μέσα στο συναγωνισμό
Το 1.5 Turbo 165 PS της δοκιμής μας ήταν κατά 160 ολόκληρα κιλά ελαφρύτερο από το 1.6 Turbo SIDI 170 PS που είχαμε δοκιμάσει πριν τέσσερα χρόνια.

Αναμενόμενα, λοιπόν, ήταν ταχύτερο από στάση, αν και όχι κατά πολύ. Για το 0-100 km/h χρειάστηκε 9,7” αντί 9,9” και για το πρώτο χιλιόμετρο 30,6” αντί 30,8”. Σε σχέση με τον ανταγωνισμό, το Insignia Grand Sport είναι «μία η άλλη» με το Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 PS (9,8”/30,1”) και λίγο πιο αργό από το VW Passat 1.4 TSI ACT 150 PS (9,2”/30,4”).

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 PS

Στις ρεπρίζ εν κινήσει, το νέο Insignia είναι οριακά πιο αργό από το παλιό στις πολύ χαμηλές στροφές, αλλά λίγο πιο γρήγορο στα προσπεράσματα, κάνοντας το 80-110 km/h σε 4,3”/5,9” με 3η/4η αντί σε 4,4”/6,0”. To νέο Insignia κερδίζει και το Passat (4,6”/6,2”), αλλά χάνει οριακά από το Mondeo (4,2”/5,6”).

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το VW Passat 1.4 TSI ACT 150 PS 

Στην οδήγηση, εντύπωση σου κάνει το πόσο ομαλά κι αθόρυβα δουλεύει ο 1.5 Turbo της Opel. Δεν νομίζουμε πως υπάρχει πιο πολιτισμένος κινητήρας στην κατηγορία, καθώς επιπλέον έχει γραμμική απόδοση και αρκετή ευστροφία. Η ροπή του χαμηλά συνήθως επαρκεί παρά τις μακριές σχέσεις, αλλά και όταν χρειαστεί να κατεβάσεις ταχύτητα, αυτό δεν είναι πρόβλημα αφού ο λεβιές του κιβωτίου έχει μεν σχετικά μεγάλες διαδρομές, αλλά είναι μαλακός, σαφής στο κούμπωμα και συνδυάζεται με έναν προοδευτικό συμπλέκτη.

Όσον αφορά στην κατανάλωση βενζίνης, το νέο Insignia είναι σημαντικά πιο οικονομικό από το παλιό. Με μέση τιμή για τη δοκιμή μας τα 9,4 lt/100km, είναι στο ίδιο επίπεδο με το Mondeo 1.5 EcoBoost (9,5 lt/100km), αλλά καίει περισσότερο από το Passat 1.4 TSI (8,2 lt/100km).

Η δίαιτα αποδίδει
Πέρα από τις επιδόσεις και την οικονομία βενζίνης, η μείωση του βάρους στο Insignia ευνοεί και την οδική συμπεριφορά.

Παρά την επιμήκυνση του μεταξονίου, το νέο Insignia είναι πιο ευέλικτο και πιο ελαφρύ σε αίσθηση από το παλιό, κυρίως στις χαμηλές ταχύτητες. Στις υψηλές, είναι πιο σταθερό και συγκροτημένο. Γενικά συμπεριφέρεται όπως θα περίμενες από ένα προσθιοκίνητο οικογενειακό: με ασφάλεια και χωρίς εκπλήξεις. Δεν θα το έλεγες κοφτερό σε απόκριση και διασκεδαστικό στην οδήγηση, αλλά το τιμόνι του έχει ακρίβεια και το αυτοκίνητο δεν είναι απρόθυμο στις αλλαγές κατεύθυνσης όπως το προηγούμενο μοντέλο. Με δυο λόγια, εύκολα διατηρείς έναν σβέλτο ρυθμό σε δρόμους με στροφές.

Το φόρτε του πάντως είναι οι μεγάλες αποστάσεις, όπου καταπίνει τα χιλιόμετρα χωρίς να κουράζει τους επιβάτες του με θορύβους και κραδασμούς. Μέσα στην πόλη και γενικά στις χαμηλές ταχύτητες όμως, η ανάρτηση έχει την τάση να χτυπάει κάποιες φορές, μάλλον λόγω των τροχών 18 ιντσών με τα 45άρια λάστιχα.

Τέλος, τα φρένα ικανοποιούν από κάθε άποψη, λειτουργώντας προοδευτικά, με καλή αίσθηση στο πεντάλ και δίνοντας καλές αποστάσεις ακινητοποίησης χωρίς να κουράζονται στην εντατική χρήση.

Δικαιωματικά στη λίστα                                             
Οι τιμές του Insignia Grand Sport 1.5 Turbo ξεκινούν από τα €21.950, αλλά με τον κινητήρα των 140 PS και το βασικό επίπεδο εξοπλισμού Selection. Για να έχεις τον κινητήρα των 165 PS πρέπει να πας στο επόμενο επίπεδο εξοπλισμού Edition και να πληρώσεις €27.700, ενώ το κορυφαία εξοπλισμένο Innovation της δοκιμής μας κοστίζει €31.200.

Συγκριτικά, το μεσαίο σε εξοπλισμό Insignia Edition είναι €1.050 ακριβότερο από το μεσαίο Mondeo Business και €350 ακριβότερο από το κορυφαίο Passat Highline. Είναι όμως €1.270 φθηνότερο από το μεσαίο Volvo S60 T3 Momentum των 150 PS (λαμβάνοντας υπόψη και την προσφορά της Volvo).

Μιλώντας για τον εξοπλισμό, η βασική έκδοση Selection δεν είναι τόσο πλούσια από άποψη άνεσης, έχοντας σιδερένιες ζάντες, απλό air condition και μη έχοντας προβολείς ομίχλης και αισθητήρες φωτισμού και βροχής. Έχει όμως στάνταρ infotainment Navi 900 με συνδεσιμότητα IntelliLink, καθώς και το πλήρες πακέτο ασφάλειας συμπεριλαμβανομένου του Driver Asistance Pack 1 με ενεργή διατήρηση λωρίδας LKA και αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης AEB.

Όπως είπαμε όμως, το Insignia των 165 ίππων προσφέρεται με το επίπεδο εξοπλισμού Edition και πάνω, πράγμα που σημαίνει ότι τα έχει όλα, χωρίς υπερβολή. Οι διαφορές με το κορυφαίο Innovation εντοπίζονται ουσιαστικά στον πλουσιότερο διάκοσμο και στην ύπαρξη του Driver Assistance Pack 2 που περιλαμβάνει ενεργό cruise control.

Τι λέει το DRIVE
Πέρα από τη γραμμή του «5θυρου κουπέ», το νέο Insignia δεν έχει σχέση με το παλιό. Μεγαλύτερο, πιο όμορφο και βελτιωμένο σε όλους τους τομείς, μπορεί να μην είναι κορυφαίο οδηγικά και ποιοτικά, όμως είναι απόλυτα ανταγωνιστικό, και κάτι περισσότερο: επιθυμητό.
Τιμή Aπό €27.700 
Τεχνολογία 4κύλινδρος, 1.490 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 165 PS/5.600 rpm, 25,5 kgm @ 2.000-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
0-400 m 16,9” @ 137,6 km/h
0-1.000 m 30,6” @ 175,9 km/h
50-110 km/h με αλλαγές 7,8”
50-80 km/h (3η) 4,1”
80-110 km/h (3η) 4,3”
80-110 km/h (4η) 5,9”
110-140 km/h (4η) 6,9”
110-140 km/h (5η) 8,7”
Φρένα 100-0 km/h 37,8 m
Τελική ταχύτητα 222 km/h
Μέση κατανάλωση 9,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 136 g/km
Διαστάσεις 4,897 x 1.863 x 1.455 mm
Μεταξόνιο 2.829 mm
Χώρος αποσκευών 490 lt
Βάρος 1.450 kg
Μετρήσεις DRIVE