Test drive: Mitsubishi Outlander PHEV

Δοκιμάζουμε το επαναφορτιζόμενο υβριδικό SUV, που επαναπροσδιορίζει την έννοια του αυτοκινήτου πολλαπλών ρόλων.

ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ τη Mitsubishi από τα Lancer Evo των ράλι και του κόσμου των βελτιώσεων. Τη γνωρίζουμε από τα Pajero 4x4, τα «πολιτικά» και τα αγωνιστικά του Dakar. Λίγοι όμως ξέρουν ότι η ιαπωνική φίρμα είναι από τις πρωτοπόρους της ηλεκτροκίνησης. Το μικρό i-MiEV ήταν το πρώτα ηλεκτρικό μπαταρίας που μπήκε σε κανονική παραγωγή, πριν μια δεκαετία. Και το Outlander PHEV του 2012 ήταν ένα από τα πρώτα επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα παραγωγής και το πρώτο τέτοιο SUV.

Το τετρακίνητο plug-in υβριδικό γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία, στην Ευρώπη και αλλού, κυριαρχώντας επί σειρά ετών στις πωλήσεις όχι μόνο των επαναφορτιζόμενων υβριδικών SUV, αλλά όλων των plug-in μοντέλων γενικά. Το 2015 δέχτηκε την πρώτη του ανανέωση, και η δεύτερη ακολούθησε φέτος.

Mitsubishi Outlander PHEV panning

Εξωτερικά, το Outlander PHEV του 2019 ελάχιστα έχει αλλάξει. Μόνο αν το ξέρεις θα παρατηρήσεις τις μικροαλλαγές σε μάσκα, φανάρια, προφυλακτήρες, ζάντες και, στο εσωτερικό, σε καθίσματα, διακόπτες και θύρες USB. Όμως, αντίθετα απ’ ό,τι συμβαίνει συνήθως, οι βελτιώσεις στο νέο μοντέλο είναι όλες «κρυφές» και σημαντικές: Νέος, ισχυρότερος βενζινοκινητήρας 2,4 λίτρων και 135 PS (αντί 2,0 λίτρων, 121 PS), που λειτουργεί (και) στον κύκλο του Atkinson για οικονομία. Ισχυρότερη κατά 10% γεννήτρια. Πιο δυνατός πίσω ηλεκτροκινητήρας 95 PS. Μεγαλύτερη μπαταρία 13,8 kWh με απόδοση ισχύος αυξημένη κατά 10%.

Επιπλέον, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης S-AWC έχει δύο πρόσθετα προγράμματα λειτουργίας, Sport και Snow, η δομή του αμαξώματος είναι πιο άκαμπτη και ανθεκτική χάρη σε μια νέα μέθοδο συγκολλήσεων, το τιμόνι είναι πιο γρήγορο, οι αναρτήσεις βελτιωμένες, τα εμπρός φρένα μεγαλύτερα και το λογισμικό του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης, αναβαθμισμένο.

Περίπλοκο – στα χαρτιά
Το Outlander PHEV δεν είναι απλά ένα εξηλεκτρισμένο SUV, αφού είναι χτισμένο πάνω σε μια ειδική, ηλεκτρική πλατφόρμα. Το κινητήριο σύστημά του είναι βασισμένο πάνω στους δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον εμπρός κι έναν στον πίσω άξονα (χωρίς μηχανική σύνδεση μεταξύ τους), και ο βενζινοκινητήρας, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, λειτουργεί βοηθητικά, κινώντας τη γεννήτρια φόρτισης της μπαταρίας. Ο συντονισμός όλων αυτών των στοιχείων γίνεται ηλεκτρονικά, με γνώμονα την ενεργειακή απόδοση, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και τη μείωση της εκπομπής ρύπων. Δίνεται όμως και στον οδηγό η δυνατότητα να επέμβει, ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του.

Mitsubishi Outlander PHEV system tech

Στις καθημερινές συνθήκες (μέχρι τα 135 km/h) και όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη, το Outlander κινείται ως αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (Pure EV Mode), με τα δύο ηλεκτρομοτέρ να παίρνουν ενέργεια από την μπαταρία χωρίς να μπαίνει στο παιχνίδι ο βενζινοκινητήρας.

Όταν ζητηθεί άμεση επιτάχυνση ή το αυτοκίνητο αντιμετωπίζει αυξημένο φορτίο (π.χ. σε ανηφόρες) ή η μπαταρία έχει εξαντληθεί, επιλέγεται αυτόματα –και για 3 έως 10 λεπτά– η λειτουργία εν σειρά υβριδικού (Series Hybrid Mode). Το αυτοκίνητο εξακολουθεί να κινείται ηλεκτρικά, αλλά μπαίνει σε ενέργεια κι ο βενζινοκινητήρας για να κινεί τη γεννήτρια φόρτισης. Η επιστροφή στην Pure EV Mode γίνεται όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.

Τέλος, με πολύ γκάζι και σε υψηλές ταχύτητες, επιλέγεται η λειτουργία εν παραλλήλω υβριδικού (Parallel Hybrid Mode), όπου την κίνηση των εμπρός τροχών αναλαμβάνει ο βενζινοκινητήρας (με τη βοήθεια του ηλεκτρομοτέρ), ενώ τον πίσω άξονα συνεχίζει να κινεί ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας. Μέρος της ροπής του βενζινοκινητήρα χρησιμοποιείται για την κίνηση της γεννήτριας, ενώ κι εδώ η επιστροφή στην Series Hybrid Mode και την Pure EV Mode γίνεται το ταχύτερο δυνατόν.

Όλα αυτά γίνονται αυτόματα στο πρόγραμμα Normal, αλλά ο οδηγός μπορεί να επιλέξει επί τούτου το πρόγραμμα EV Mode, ή το SAVE Mode για να διατηρήσει το φορτίο της μπαταρίας για μελλοντική ηλεκτροκίνηση, ή το CHARGE Mode για τη φόρτιση της μπαταρίας εν κινήσει όταν δεν υπάρχει διαθέσιμος φορτιστής. Πέρα από αυτά, υπάρχουν επίσης τα προγράμματα Normal, Eco, Sport, Snow και Lock του συστήματος τετρακίνησης, ανάλογα με το πεδίο χρήσης του αυτοκινήτου, ενώ μπορείς να επιλέξεις και το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, με 6 επιλογές (Β0 έως Β5) μέσω των paddles στο τιμόνι.

Το σύστημα ακούγεται περίπλοκο, αλλά είναι όπως τα smartphones: για να εξαντλήσεις τις δυνατότητές του πρέπει να έχεις γνώσεις και τριβή, όμως ακόμη κι ο πιο άσχετος μπορεί να κάνει τα βασικά και να κινηθεί μια χαρά.
 
Αντίο βενζινάδικο;
Εν τέλει, αξίζει τόση πολυπλοκότητα; Η απάντηση είναι ναι – υπό όρους. Και οι όροι έχουν να κάνουν με τις δυνατότητες που έχεις για φόρτιση της μπαταρίας, και με τη θέλησή σου να προσαρμόσεις τον τρόπο που οδηγείς. Αν μπορείς να το φορτίζεις εύκολα κάθε βράδυ, δεν κάνεις πολλά χιλιόμετρα καθημερινά και είσαι διατεθειμένος να οδηγείς έτσι ώστε να μη σπαταλάς τις κιλοβατώρες σου, τότε το Outlander PHEV σου ελαχιστοποιεί τα έξοδα κίνησης.

Θεωρητικά, μπορείς να κινείσαι αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, χωρίς στάλα βενζίνη, επί 89 μέρες, πριν ο βενζινοκινητήρας πάρει μόνος του μπροστά για να μην πάθει βλάβη ο ψεκασμός από την αχρηστία. Σε μια τέτοια περίπτωση αμιγούς ηλεκτροκίνησης και με μέση τιμή κιλοβατώρας τα 0,2 ευρώ, το κόστος κίνησης υπολογίζεται στα 6,1€/100km, έναντι 10,8€/100km ενός ντίζελ Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG και 11,6€/100km ενός αυτοφορτιζόμενου Honda CR-V Hybrid. Θα επισημάνουμε εδώ ότι η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας σε οικιακή παροχή 16A απαιτεί 4,5-5 ώρες, ενώ σε πρίζα των 10Α μπορεί να πάρει και το διπλό χρόνο.

Mitsubishi Outlander PHEV φόρτιση

H μέση κατανάλωση βενζίνης σε μικτή χρήση, όπως καταλαβαίνετε, δύσκολα υπολογίζεται. Σε μια εβδομάδα όμως που περιλάμβανε τις μετρήσεις επιδόσεων και τη φωτογράφιση, τη μετρήσαμε στα 6,4 lt/100km (επιπλέον του κόστους του ρεύματος). Όσο για την ηλεκτρική αυτονομία, η Mitsubishi ανακοινώνει 45 km, αλλά για να πλησιάσεις τέτοια νούμερα πρέπει να οδηγείς με μεγάλη αυτοσυγκράτηση και να αποφεύγεις τις υψηλές ταχύτητες και τη συνεχή χρήση του κλιματισμού.

Ραφιναρισμένες επιδόσεις
Η συνδυαστική ισχύς του Outlander PHEV είναι στους 230 PS και δίνει ενδιαφέρουσες επιδόσεις παρά το βάρος των 1.930 kg. Τα 9,5” στο 0-100 km/h και τα 30,9” στο χιλιόμετρο από στάση είναι στο επίπεδο ενός Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG 150PS, ενώ τα 4,3” στο προσπέρασμα των 80-110 km/h είναι επίδοση κατά 1” καλύτερη από του Skoda. Το πέταγμα του αυτοκινήτου στο πάτημα του γκαζιού (π.χ. στη διάσχιση διασταύρωσης) είναι ζωηρό και ποτέ δεν θα νιώσεις «κρεμασμένος» από δύναμη.

Αυτό που σου κάνει όμως εντύπωση δεν είναι το πόσο γρήγορο είναι το Outlander, αλλά το πόσο ραφιναρισμένο. Στην καθημερινή οδήγηση δεν ακούς σχεδόν τίποτε και πρέπει να επιταχύνεις τέρμα γκάζι για να αντιληφθείς τον «βόμβο CVT» του βενζινοκινητήρα. Η εναλλαγή των πηγών ισχύος περνά ουσιαστικά απαρατήρητη και ο θόρυβος από τον άνεμο και το δρόμο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Το Outlander είναι σταθερό και άνετο στο ταξίδι, αλλά στις στροφές, παρότι προβλέψιμο και ασφαλές, δεν έχει την αμεσότητα και την ευελιξία άλλων σύγχρονων crossover/SUV, θυμίζοντας 4x4 αμερικανικού τύπου. Ειδικά η πίσω ανάρτηση δεν έχει την απόσβεση επαναφοράς που θα έπρεπε, επηρεάζοντας τη συμπεριφορά, ιδίως με φορτίο. Από τα φρένα πάντως δεν υπάρχουν παράπονα, ούτε σε δύναμη ούτε σε αίσθηση, παρά την ανάκτηση ενέργειας (που στις πιο δραστικές ρυθμίσεις της, τα αντικαθιστά σε σημαντικό ποσοστό).

Παράπονο δεν έχουμε ούτε από τους χώρους, που είναι άνετοι για 4 ή και 5 άτομα. Η ύπαρξη της μπαταρίας έχει μειώσει το χώρο αποσκευών στα 463 lt, αλλά το πορτμπαγκάζ παραμένει αρκετά μεγάλο και πολύ πρακτικό, με επίπεδο δάπεδο αν διπλώσεις τα καθίσματα, και με ηλεκτρική πόρτα.

Mitsubishi Outlander PHEV ταμπλό
Η καμπίνα, παρότι καλοφτιαγμένη και πολυτελής, δείχνει λίγο ξεπερασμένη σχεδιαστικά και στο επίπεδο κάποιων πλαστικών. Το ίδιο ισχύει και για το σύστημα πολυμέσων, με την οθόνη των 7 ιντσών, που φαίνεται λίγο σαν after-market. Έχει όμως Apple CarPlay και Android Auto, οπότε τις όποιες αδυναμίες μπορεί να καλύψει το smartphone σας.
 
Σε δική του θέση
Το Outlander PHEV κοστίζει €54.900, στην έκδοση Instyle Navi+ που πραγματικά δεν της λείπει τίποτε από εξοπλισμό. Το πώς θα κρίνει κανείς την τιμή αυτή είναι θέμα φιλοσοφίας και προτεραιοτήτων. Ένα μόνο άλλο επαναφορτιζόμενο SUV υπάρχει στην ελληνική αγορά, το Volvo XC60 T8 Twin Engine των 390 PS, που δεν συγκρίνεται σε επίπεδο επιδόσεων, αλλά είναι €7.300 ακριβότερο. Αν θεωρήσει κανείς ως ανταγωνισμό τα μεσαία, 2λιτρα ντίζελ SUV των premium κατασκευαστών, είναι κι αυτά €3.250-€7.000 ακριβότερα. Από την άλλη, το αυτοφορτιζόμενο υβριδικό Honda CR-V είναι €7.300 φθηνότερο, κι ακόμα φθηνότερα είναι τα τετρακίνητα, αυτόματα, ντίζελ SEAT Tarraco και Skoda Kodiaq.

Πάντως τελικά, ως πρακτικό SUV με χαμηλό κόστος κίνησης και ισχυρά περιβαλλοντικά προσόντα, το Mitsubishi Outlander PHEV έχει τη θέση του στην αγορά.

Mitsubishi Outlander PHEV πίσω στροφή
Τι λέει το DRIVE
Ηλεκτρικό μηδενικών ρύπων στην πόλη, ταξιδιάρικο οικογενειακό στον ανοιχτό δρόμο και τετρακίνητο SUV στα βουνά, το επαναφορτιζόμενο υβριδικό Outlander μπορεί και προσαρμόζεται σε κάθε περιβάλλον. Φθηνό δεν είναι, αλλά υπάρχουν ελάχιστες αντίστοιχες επιλογές.
Τιμή Από €54.900
Τεχνολογία 2.360 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, κύκλος λειτουργίας Atkinson, 135 PS/4.500 rpm, 211 Nm/4.500 rpm, συν δύο ηλεκτροκινητήρες 82 PS/137 Nm και 95 PS/195 Nm. Αυτόματη μετάδοση «μιας σχέσης», μόνιμη τετρακίνηση.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,5”
0-160 km/h 24,2”
0-400 m 17,1” @ 136,4 km/h
0-1.000 m 30,9” @ 171,0 km/h
60-160 km/h 19,3”
50-80 km/h 3,0”
80-110 km/h  4,3”
110-140 km/h  7,1”
Φρένα 100-0 km/h 41,0 m
Τελική ταχύτητα 170+ km/h
Μέση κατανάλωση 6,4* lt/100 km
Εκπομπές CO2 46 g/km
Διαστάσεις 4.695 x 1.800 x 1.710 mm
Χώρος αποσκευών 463 lt
Βάρος 1.930 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία. *Σε μικτή χρήση.

Φωτογραφίες: Φ. Πίμπα, Θ. Κουτσογιάννης