Test drive: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Ο τίτλος του ισχυρότερου τετρακύλινδρου κινητήρα παραγωγής είναι μόνο ένας από αυτούς που αξίζει η νέα γενιά της κορυφαίας CLA με την υπογραφή της AMG και τους 421 ίππους.

Είναι φορές που νιώθεις τα πράγματα με το μέρος σου. Και αυτή η δοκιμή ανήκει σαφώς σε αυτές. Καθαρά από τύχη, η φωτογράφισή της κανονίστηκε την τελευταία ημέρα που θα μπορούσε να γίνει χωρίς περιορισμό κυκλοφορίας. Και μπορεί να μη χάθηκαν οι διαδρομές εντός Αττικής, αλλά όπως και να το κάνεις η Δίρφη έχει τη χάραξη στην άσφαλτο και την αγριάδα στο τοπίο που ταιριάζουν τέλεια στον ισχυρότερο δίλιτρο και τετρακύλινδρο παραγωγής.

Σε κάθε επίπεδο
Συγκριτικά με τις 45άρες της προηγούμενης γενιάς, οι νέες κορυφαίες CLA και A-Class είναι αναβαθμισμένες σε κάθε επίπεδο. «Στα νέα κόμπακτ σούπερ-σπόρτσκαρ όλα έγιναν για την εξύψωση της οδηγικής εμπειρίας σε επίπεδο που μέχρι πρότινος κανείς δεν μπορούσε καν να φανταστεί σε αυτή την κατηγορία». Αυτά είναι τα λόγια του Tobias Moers, επικεφαλής της Mercedes-AMG.

Όσο κοιτάζεις το αμάξωμα του μικρότερου -στα 4,67 m…- 4θυρου κουπέ από την Στουτγάρδη, βεβαιώνεσαι πως οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά. Θαυμάζεις αχόρταγα τα power domes του καπό και τη μάσκα που ακολουθεί το πρότυπο των μεγαλύτερων AMG με δώδεκα κατακόρυφα στελέχη. Η ομοιότητα με την 4θυρη AMG GT είναι ξεκάθαρη και προφανώς επιτηδευμένη, ενώ τα εμπρός φτερά φάρδυναν 2 cm για να χωρέσουν οι 19άρηδες τροχοί με τα Pilot Sport 4S διάστασης 255/35 ZR19.

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Πίσω τα δύο ζευγάρια εξατμίσεων με διάμετρο 90 mm είναι το σήμα κατατεθέν των S. Ο διαχύτης με τα τέσσερα στελέχη και το μαύρο αεροδυναμικό χείλος στο τελείωμα του πορτμπαγκάζ είναι σαγηνευτικές λεπτομέρειες για μέγιστη κάθετη δύναμη, κοινές για όλες τις 45.

Από τη σταθερότητα με την οποία σκίζει τον αέρα στον αυτοκινητόδρομο, πιστεύεις αμέσως τα λεγόμενα της εταιρείας για την αποτελεσματικότητα του αεροδυναμικού πακέτου της CLA. Και καταλαβαίνεις γρήγορα πως εδώ η κύλιση δεν είναι πρώτα premium και ύστερα σπορ. Το αντίστροφο ισχύει. Με την 35άρα να παίζει τέλεια τον ρόλο του commuter, εδώ η προτεραιότητα μπορεί και είναι άλλη. Γι’ αυτό ακούς τα λάστιχα να κυλούν στην άσφαλτο και το μοτέρ πιο δυνατά από όσο ίσως περίμενες. Χωρίς όμως άλλους θορύβους που δηλώνουν οικονομία στην ηχομόνωση, αταίριαστη με τη συνολική αίσθηση της καμπίνας.

Οπότε όταν ταξιδεύεις ο χρόνος και η απόσταση μένουν πίσω χωρίς πραγματικές αφορμές για παράπονα. Σαφώς όχι για ένα αυτοκίνητο που φτιάχτηκε με σκληροπυρηνικά σπορ προφίλ και σκοπό να σε εξιτάρει οδηγικά. Αν και οι μεγάλες οθόνες του MBUX θα έπρεπε να είναι στάνταρ στις σχεδόν €90.000, ακόμα και με τις 7άρες λαμβάνεις πληροφορίες για οποιοδήποτε στοιχείο του αυτοκινήτου θέλεις. Από εκεί και πέρα δεν μπορείς να πεις ότι λείπει κάτι σημαντικό. Κάθεσαι τέλεια, με το τιμόνι κατακόρυφα ακριβώς εμπρός σου, μια προστατευτική κουπαστή να σε περιβάλλει και τη σφραγίδα της AMG στο τιμόνι, το ταμπλό και τις οθόνες. Υπάρχουν επιπλέον σπορ λεπτομέρειες, όπως η κόκκινη γραφή για το σημείο «0» στο τιμόνι και ο περιστροφικός διακόπτης αλά manettino.

Όλα τα λεφτά είναι ένας ακόμα διακόπτης που δίνει άμεση πρόσβαση στις ρυθμίσεις κάθε υποσυστήματος που αφορά στην οδήγηση. Όλα αυτά δένουν τέλεια με τις ενθέσεις μιας επένδυσης που η Mercedes-AMG ονομάζει DINAMICA microfibre και θυμίζει Alcantara, προσθέτοντας τη δική της πινελιά στη σπορ ιδιαιτερότητα της υφής και της έντασης των αισθήσεων. Κατά κάποιο τρόπο προλειαίνοντας το έδαφος για το σοκ που θα πάθεις μόλις πατήσεις το γκάζι χωρίς φόβο…

Ζει στα άκρα
Αυτό το σοκ το αναλαμβάνει με χαρά ο 4κύλινδρος με την υψηλότερη ειδική ισχύ που υπάρχει σήμερα στην παραγωγή και αποδίδει 387 PS και 480 Nm στην «απλή» έκδοση ή 421 PS και 500 Nm στην S. Είναι προφανές πως πίσω από αυτές τις τιμές κρύβεται η επιτομή της εφαρμοσμένης μηχανικής και ηλεκτρονικής του σήμερα προκειμένου να καλύπτεται κάθε απαίτηση αξιοπιστίας. Με άλλα λόγια, είναι από τα μοτέρ για τις τεχνικές λεπτομέρειες των οποίων ξεκινάς να διαβάζεις το απόγευμα και τελειώνεις το ξημέρωμα.

Σε σχέση με εκείνο της έκδοσης AMG 35 με τους 306 PS, αυτό εδώ είναι διαφορετικό ακόμα και στο διακοσμητικό πλαστικό καπάκι. Το οποίο λειτουργεί ως αγωγός φρέσκου αέρα προς την τουρμπίνα και έχει το υπογεγραμμένο ταμπελάκι που φανερώνει τη φιλοσοφία «One man, one engine». Η συναρμολόγηση εξακολουθεί να γίνεται με το χέρι, όμως η διαδικασία είναι αναβαθμισμένη με ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει στη βιομηχανία, προκειμένου να διασφαλιστούν τα υψηλότερα ποιοτικά στάνταρ.

Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος με την εισαγωγή να κοιτάζει προς τα εμπρός και την εξαγωγή πίσω. Επειδή αυτός είναι ο τρόπος που επιτρέπει τον πιο αεροδυναμικό σχεδιασμό του καπό και τον ιδανικό σχεδιασμό των σωληνώσεων στην εισαγωγή και την εξαγωγή. Η τουρμπίνα είναι -εννοείται- νέα. Έχει twin-scroll σώμα και η πίεση που ελέγχεται ηλεκτρονικά κορυφώνεται στα 2,1 bar. Οι άξονες της φτερωτής και του συμπιεστή έχουν κυλινδρικά ρουλμάν, προκειμένου οι 169.000 rpm της μέγιστης περιστροφής να επιτυγχάνονται τάχιστα, με ελάχιστες απώλειες.

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Και αυτά είναι μόνο η αρχή. Το ειδικά εξελιγμένο «closed-deck» μπλοκ είναι αλουμινένιο. Για να κατασκευαστεί, λιωμένο υλικό χύνεται σε ένα ψυχώμενο καλούπι για να κρυώνει γρήγορα και να σκληραίνει αρκετά ώστε να αντέχει πίεση έως 160 bar. Αυτό ήταν απαραίτητο προκειμένου ο κόφτης να ανέβει στις 7.200 rpm, ενώ η επίστρωση NANOSLIDE στα χιτώνια υπόσχεται αντοχή. Όπως επίσης ο σφυρήλατος ατσάλινος στροφαλοφόρος και τα σφυρήλατα αλουμινένια έμβολα με ειδικά σχεδιασμένα ελατήρια. Ακόμα, το κάρτερ έχει χωρίσματα προκειμένου να μην μετακινείται το λάδι όταν εφαρμόζονται παρατεταμένα υψηλά πλευρικά φορτία.

Στην κεφαλή, η μετατόπιση στα μπουζί και τα μπεκ επέτρεψε στις βαλβίδες εξαγωγής να μεγαλώσουν για προφανείς λόγους. Και χρησιμοποιείται διπλό σύστημα ψεκασμού: Σε πρώτη φάση το κύκλωμα άμεσης έγχυσης ψεκάζει σπρέι με πίεση έως 200 bar ενώ σε δεύτερη φάση, για να επιτευχθεί η μέγιστη ισχύς, ψεκάζεται καύσιμο και στους αυλούς εισαγωγής με πίεση 6,7 bar. Είναι περιττό να αναφέρουμε πως το σύστημα ψύξης ενσωματώνει απολύτως κορυφαία τεχνολογία, ακόμα περισσότερο στις εκδόσεις S που έχουν ειδικά σχεδιασμένο ιντερκούλερ δύο σταδίων.

Στο φυσικό περιβάλλον
Με γοργό ρυθμό ύστερα από την Ν. Αρτάκη και κατεύθυνση προς Στενή, η CLA δείχνει αμέσως ότι της αρέσει η ακρίβεια. Τόσο στον τρόπο που πατά όσο και σε εκείνον που μεταδίδει την πληροφορία στον οδηγό. Είναι εξάλλου φτιαγμένη γι’ αυτό. Έχει ενισχυμένο εμπρός μέρος με ένα αλουμινένιο στέλεχος κάτω από τον χώρο του κινητήρα, μπάρα θόλων και χιαστί δεσίματα στο εμπρός και στο πίσω μέρος του πατώματος. Επιπλέον το υποπλαίσιο της εμπρός ανάρτησης είναι απ’ ευθείας βιδωμένο στο αμάξωμα.

Ωστόσο, δε σε αγχώνει. Σε πληροφορεί τόσο όσο, για να ξέρεις ακριβώς τι γίνεται αλλά να μην τρομάζεις ή να γίνεσαι αποδέκτης νευρικότητας. Για την ακρίβεια, ο μόνος τρόπος να τρομάξεις οδηγώντας την CLA 45 S είναι να κοιτάξεις το κοντέρ.

Χαμηλά το μοτέρ έχει μπόλικο lag, οπότε παρότι εξαρχής αντιλαμβάνεσαι πως οδηγείς κάτι γρήγορο, πρέπει να περάσει τις 3.000 rpm για να ξεμουδιάσει πραγματικά. Και να αγγίξει τις 5.000 rpm για να καταλάβεις την ωμή πραγματικότητα. Αυτό είναι το σημείο που κορυφώνονται τα 500 Nm και νιώθεις το κάθισμα να σε ρουφάει τόσο χορταστικά που θα έμεινες ικανοποιημένος ακόμα κι εάν αυτό ήταν όλο. Όμως είναι από τις 6.000 rpm μέχρι τις 7.200 του κόφτη που μπορείς να διακρίνεις σχεδόν κάθε έναν από τους 421 PS, με την ένταση της επιτάχυνσης να σε αποστομώνει και το ηχόχρωμα από μοτέρ και σκασίματα να σε απογειώνει.

Με το launch-control να δίνει δυνατή κλωτσιά στην εκκίνηση, το VBox γράφει 4” για τα 0-100 km/h, 14,2” για τα 200 km/h και 22,2” για το χιλιόμετρο με έξοδο στα 238,4 km/h... Ίσως βέβαια να είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά τα 1,8” για τα 80-110 km/h ή τα 2,4” στα 110-140 km/h. Ένα Audi RS 3 Sportback με 400 PS είναι μισή ανάσα πιο γρήγορο σε όλες τις μετρήσεις, μάλλον επειδή είναι και σημαντικά πιο ελαφρύ, στα 1.560 kg αντί για τα 1.670 της CLA. Μιλάμε όμως για διαφορά που οι ανθρώπινοι αισθητήρες δεν μπορούν να εντοπίσουν.

Όπως και να έχει, όταν το ζεις δεν χρειάζονται οι αριθμοί. Αρκεί να συνειδητοποιήσεις πόσο γρήγορα φτάνεις εκεί που κοιτάζεις και όλα γίνονται ξεκάθαρα. Κι εάν αυτό το περιμένεις, τα ακόμα καλύτερα νέα είναι πως η CLA 45 S δεν πάει μόνη της. Ο οδηγός πρέπει να είναι προσηλωμένος εκεί, τόσο περισσότερο όσα κλικ δεξιόστροφα περιστρέφεις το «manettino». Από το Sport, στο Sport+ και από εκεί στο Race, κάθε ρύθμιση σε φέρνει πιο κοντά στον δρόμο. Αφαιρεί φίλτρα πολιτισμού.

Εάν πρέπει να περιγράψεις τι εκφράζει το καθένα, ο πιο εύστοχος τρόπος είναι να κάνεις την αντιστοίχιση της Mercedes-AMG με τα επίπεδα AMG Dynamics: Τα Slippery και Normal αντιστοιχούν σε «Basic» απαιτήσεις. Το Sport σε «Advanced», το Sport+ σε «Pro» και το Race σε «Master». Οπότε είναι πολύ ενδιαφέρουσα η λεπτομέρεια πως στην επιλογή Individual μπορείς να δημιουργήσεις οποιονδήποτε συνδυασμό θέλεις μεταξύ των υπόλοιπων συστημάτων και των AMG Dynamics.

Χειμαρρώδης διαβήτης
Με τις επιλογές Normal και Sport να είναι απόλυτα συμβατές με την καθημερινότητα, η οδήγηση στα βουνά ζητάει Sport+ και Race. Ακόμα και στο σπασμένο οδόστρωμα που αφήνουν πίσω τους τα χιόνια, ανηφορίζοντας από τη Στενή προς Στρόπωνες, το Sport+ αποδεικνύεται ιδανικό. Χωρίς να δυσανασχετούν οι 19άρες, τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ είναι αρκετά σκληρά για να ελέγχουν τέλεια το αμάξωμα ακόμα και στην πιο ακραία κατάσταση. Και το ESP παίζει, χωρίς καν να το αντιλαμβάνεσαι σημαντικό ρόλο στη συμπεριφορά.

Όταν είναι ενεργό, δίνει απόλυτα ουδέτερο πάτημα. Θα πρέπει να ενεργοποιήσεις τη σπορ ρύθμιση για να παίξεις με τη μεταφορά βάρους και να προκαλέσεις ένα σχετικά ήπιο γλίστρημα. Και να το θέσεις τελείως εκτός, ώστε το ήπιο να εκφράζεται ελεύθερα για να σου δείξει πως είσαι τελείως μόνος στον έλεγχο.

Όπως και να έχει, το εμπρός σύστημα αντέχει πολλή πίεση στην είσοδο και, με τη βοήθεια των ενισχύσεων στα MacPherson, είναι διαβήτης ακόμα και όταν στρίβεις και φρενάρεις μαζί. Παρεμπιπτόντως, το φρενάρισμα στην έκδοση S αναλαμβάνουν κόκκινες 6πίστονες δαγκάνες με δίσκους 360 mm εμπρός, ενώ πίσω οι δαγκάνες είναι μονοπίστονες με δίσκους 330 mm σε όλες τις εκδόσεις. Ο τρόπος που μειώνουν την ορμή δεν αφήνει περιθώριο για αμφιβολίες, ενώ το πεντάλ παραμένει στιβαρό και ακριβές όσο κι εάν κυνηγήσεις το τελευταίο εκατοστό επιβράδυνσης.

Σε αυτό το κυνήγι, το 8άρι AMG Speedshift DCT δεν σε πουλάει σχεδόν ποτέ στο κατέβασμα. Δέχεται να ανεβάσει το στροφόμετρο ψηλά, ενώ παρότι δεν είναι ό,τι πιο γρήγορο υπάρχει στο ανέβασμα, σαφώς υποστηρίζει τις απαιτήσεις σωστά και έχει αληθινά χειροκίνητη λειτουργία.

Με το ελαφρύ πάτημα να κρύβει κάμποση από τη μάζα της, η CLA που έχει ακριβέστατο τιμόνι με ιδανικό βάρος και κρεμαγέρα μεταβλητού βήματος, ακούει κοφτερά στο turn-in και αλλάζει κατεύθυνση σηκώνοντας ελαφρά τον πίσω τροχό. Οι τέσσερις πίσω σύνδεσμοι αναλύουν τα φορτία με συνέπεια και το πλευρικό φορτίο που αναπτύσσεται είναι ζόρικο. Η οδηγική ιδιαιτερότητα της 45 S όμως, στηρίζεται στο 4MATIC+ που αναδεικνύει την αξία του όταν περάσεις ξανά στο γκάζι. Είναι το νέο σύστημα τετρακίνησης της Mercedes-AMG για εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα και χρησιμοποιεί ηλεκτρομηχανική αντί για ηλεκτροϋδραυλική λογική για άμεση, τέλεια ελεγχόμενη εμπλοκή.

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+

Η μοιρασιά της ροπής είναι ενεργή και δεν περιορίζεται μόνο στο εμπρός/πίσω αλλά και στο δεξιά/αριστερά των πίσω τροχών. Ένα σετ ενεργών συμπλεκτών σε κάθε πλευρά το αναλαμβάνει ανάλογα με τη δυναμική κατάσταση του αυτοκινήτου. Οπότε ένα αόρατο χέρι μοιάζει να ελέγχει την CLA και να δίνει στην ουρά την τάση που χρειάζεται για να νικήσει την υποστροφή.

Ακόμα περισσότερο στο πρόγραμμα Race και το επίπεδο Master των AMG Dynamics, τα οποία σε οδηγούν να διαγράφεις το τόξο από την κορυφή μέχρι την έξοδο με ίσιο τιμόνι ή ελαφρύ ανάποδο και το γκάζι πατημένο βαθιά.
Όπως και σε κάθε σύστημα 4MATIC+, το highlight δεν είναι άλλο από το Drift Mode που είναι στάνταρ μόνο στις S. Επιτρέπει στην CLA να ξεκολλάει σαν πισωκίνητη όπου υπάρχει αρκετός χώρος ή γλιστράει πολύ, κάνοντας πραγματικότητα το ντριφτάρισμα μέχρι να μπουχτίσεις. Αρκεί να μην έχεις κρίση ταυτότητας και νομίσεις ότι σε λένε Lewis Hamilton, διότι με τόσο γκάζι η ουρά δεν το έχει σε πολύ να ξεκολλήσει ακόμα και με μια μικρή τιμονιά στην ευθεία.

Ωστόσο στο μυαλό του αγνού petrolhead, δεν είναι το Drift Mode που θα αποτυπωθεί ως το βασικό χαρακτηριστικό της AMG CLA 45 S. Αυτόν τον ρόλο τον κερδίζει ο τρόπος που μέσα από την τεχνολογία αιχμής, αυτό το αυτοκίνητο σου δίνει το ελεύθερο να βάζεις όχι μόνο το δάχτυλο αλλά το χέρι ολόκληρο στο βάζο με το μέλι της σπορ οδήγησης. Κάθε ρύθμιση αντικατοπτρίζεται με ουσία στη συμπεριφορά και τελικά δύο κόσμοι ενώνονται.

Εκείνος ενός καθημερινού μέσου που χωρίς να είναι το απόλυτο commuter δε σε ταλαιπωρεί, και εκείνος των αληθινών σπόρτσκαρ που χωρίς καθόλου φίλτρα και με πλούσιο συναίσθημα περιμένουν το σύνθημα που θα ξεκλειδώσει τις απίστευτες δυνατότητές τους.

Διαμορφώστε εδώ τη δική σας Mercedes-AMG CLA 45.

Τι λέει το DRIVE
Με την κορυφαία τεχνολογία της, η νέα γενιά της κορυφαίας CLA συνεχίζει να χτίζει το σύγχρονο θρύλο των μικρών AMG με τον ιδανικό τρόπο.
Τιμή Από €86.460
Τεχνολογία κινητήρας βενζίνης 1.991 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, twin-scroll τούρμπο, πλήρης έλεγχος των βαλβίδων, ενεργή τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Απόδοση 421 PS/6.750 rpm, 500 Nm/5.000-5.250 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,0”
0-160 km/h 8,8”
0-400 m 12,2” @ 186,2 km/h
0-1.000 m 22,2” @ 238,4 km/h
60-160 km/h 6,8”
50-80 km/h 1,4”
80-110 km/h 1,8”
110-140 km/h 2,4”
Φρένα 100-0 km/h 35,7 m
Τελική ταχύτητα 270 km/h
Μέση κατανάλωση 13,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 186-189 g/km
Διαστάσεις 4.693 x 1.857 x 1.407 mm
Χώρος αποσκευών 460 lt
Βάρος 1.670 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης