Test drive: Mazda3 2.0 Skyactiv-X mHybrid AT

Test drive: Mazda3 2.0 Skyactiv-X mHybrid AT

Η Mazda δεν παραδίνεται ακόμα στο downsizing και συνεχίζει να κάνει «all in» με τις τεχνολογικές δυνατότητές της.

Η Mazda αποτελεί πλέον τον πιο niche κατασκευαστή της Ανατολής και τα μοντέλα της το επιδεικνύουν σε κάθε ευκαιρία. Μπροστάρης σε αυτή την αλλαγή νοοτροπίας και αντίληψης είναι το Mazda3 που φέρει αρκετούς σχεδιαστικούς και τεχνολογικούς νεοτερισμούς για όλη τη φίρμα, όπως η τελευταία εκδοχή της σχεδιαστικής γλώσσας KODO και της φιλοσοφίας Skyactiv σε όλους τους τομείς.

Η τελευταία προσθήκη στην ομπρέλα τεχνολογικών λύσεων για την καλύτερη καύση και απόδοση των κινητήρων της Mazda, ακούει στο όνομα Skyactiv-X. Η συγκεκριμένη έκδοση κινητήρα αποτελεί την κορυφή στην γκάμα των βενζινοκίνητων 3, με την βάση να καταλαμβάνεται από τον γνωστό 2.0 Skyactiv-G των 122 ίππων.

Εργοστάσιο από το μέλλον
O δίλιτρος Skyactiv-X είναι ένας πρωτοποριακός 4κύλινδρος κινητήρας βενζίνης που λειτουργεί με υψηλή σχέση συμπίεσης (16,3:1) και πολύ φτωχό μίγμα, έως τρεις φορές φτωχότερο απ’ ό,τι στους συμβατικούς βενζινοκινητήρες. Η τεχνολογική του καινοτομία ονομάζεται Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) και πρόκειται για «καθοδηγούμενη αυτανάφλεξη». Για να επιτευχθεί αυτό το πολύ φτωχό μίγμα, οι μηχανικοί της Mazda τοποθέτησαν έναν κομπρέσορα για την τροφοδοσία περισσότερου αέρα, χωρίς όμως να αναθεωρήσουν την ποσότητα καυσίμου που μπαίνει στον θάλαμο καύσης, αφού θα έδινε προτεραιότητα στην ισχύ και όχι στην οικονομία που εδώ είναι το ζητούμενο.

Mazda3 2.0 Skyactiv-X 1

Έτσι, το ξεκίνημα της καύσης εγγυάται ένας μικρός σπινθήρας από το μπουζί στην κορυφή του θαλάμου καύσης και την ολοκληρώνει η υψηλή πίεση, στο ντίζελ πρότυπο. Ο συγκεκριμένος τρόπος καύσης υφίσταται στο μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας του κινητήρα, και μόνο σε κρύες εκκινήσεις ή σε ψηλές στροφές (πάνω από τις 5.500 rpm) λειτουργεί ως κλασικός κινητήρας βενζίνης με σπινθήρα από το μπουζί. Είναι περιττό να αναφέρουμε πως ο αντισυμβατικός Skyactiv-X διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού, ενώ το παρόν δίνουν τόσο το σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε πολύ χαμηλά φορτία όσο και ήπιο υβριδικό σύστημα 24 volt που μεταξύ άλλων εξασφαλίζει απόλυτα ομαλή επανεκκίνηση κατά τη λειτουργία stop/start.

Το συνολικό αποτέλεσμα είναι 180 PS στις 6.000 rpm και 224 Nm στις 3.000 rpm, νούμερα που εξασφαλίζουν σβέλτες επιδόσεις με ιδιαίτερα χαμηλή μέση κατανάλωση για δίλιτρο κινητήρα βενζίνης.

Στην πράξη, ο Skyactiv-X είναι ελαφρώς πιο τραχύς στα χαμηλά από τον Skyactiv-G, μα από εκεί και πάνω είναι ραφιναρισμένος και ορεξάτος για στροφάρισμα. Η Mazda ανακοινώνει 0-100 km/h σε 8,6” με το αυτόματο κιβώτιο, μια τιμή σίγουρα συμβατή με την αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός. Το αυτόματο κιβώτιο είναι κλασικό με μετατροπέα ροπής και έξι σχέσεις, διαθέτει σπορ πρόγραμμα λειτουργίας και paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητη λειτουργία. Οι αλλαγές πραγματοποιούνται σχετικά ομαλά, επιτρέπονται αρκετά επιθετικά κατεβάσματα, αλλά θα το θέλαμε πιο σβέλτο στη λειτουργία του.

Mazda3 2.0 Skyactiv-X 2

Σε ό,τι αφορά το πιο ουσιαστικό κομμάτι της συγκεκριμένης δοκιμής, αυτό της κατανάλωσης, η μέση τιμή των 7,5 lt/100 km είναι σίγουρα μια επιβράβευση της Mazda. Και έχει σημασία να αναφέρουμε πως ακόμα και υπό πίεση δύσκολα θα ξεπεράσει τα 8,3 lt/100 km, ενώ με οικονομική οδήγηση τα πολύ χαμηλά 7άρια είναι εύκολη υπόθεση.

Η οδήγηση του Mazda3 Skyactiv-X είναι μια ευχάριστη και ήσυχη διαδικασία, κρατώντας τους έντονους θορύβους μακριά από τους επιβάτες. Η χαμηλή θέση οδήγησης ρυθμίζεται παντοιοτρόπως, με τα χειριστήρια και τα πεντάλ να βρίσκονται εκεί που πρέπει και που περιμένεις, δίνοντάς σου την εντύπωση ότι έχεις γίνει ένα με το αυτοκίνητο. Σε μια σφιχτή διαδρομή, η ανάρτηση με γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω λειτουργεί υποδειγματικά και προσφέρει κράτημα και άνεση υψηλού επιπέδου, ακόμα και με τους τροχούς 18” της έκδοσης. Επιπλέον, δεν επιτρέπει έντονη κλίση στις στροφές, δεν βουτάει στα απότομα φρεναρίσματα και, σε συνδυασμό με το G-Vectoring Control Plus που επεμβαίνει στα φρένα και στον κινητήρα, το νέο Mazda3 στρίβει άφοβα με τη φόρα που κουβαλάει, δεν σπινάρει τους τροχούς του και ποτέ δεν θα φέρει σε δύσκολη θέση τον οδηγό, ακόμα και εάν έχει απενεργοποιήσει το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας.

Premium σε ουσία
Η καμπίνα ακολουθεί μια ισορροπημένη σχεδιαστική οδηγοκεντρική προσέγγιση με προσεγμένη εργονομία, πολύ καλής ποιότητας υλικά και ευλαβικό μοντάρισμα. Η πλειονότητα των πλαστικών είναι μαλακής και ευχάριστης υφής, με τους πίσω να απολαμβάνουν παρόμοιο επίπεδο ποιότητας με τους εμπρός. Ψηλά στην κεντρική κονσόλα, και χωρίς να εξέχει αρκετά, υπάρχει η έγχρωμη οθόνη 8,8” του αναβαθμισμένου συστήματος πλοήγησης και πολυμέσων που τη χειρίζεσαι αποκλειστικά από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα δαπέδου. Παρά το γεγονός ότι από πλευράς διαστάσεων (4,46 m μήκος) τοποθετείται στο άνω άκρο της κατηγορίας των μικρών οικογενειακών, οι χώροι στην καμπίνα δεν είναι αυτοί που περιμένεις.

Mazda3 2.0 Skyactiv-X 3

Τέσσερις ενήλικοι λογικού ύψους θα βολευτούν, αλλά πίσω τα ψηλά αναστήματα θα αναζητήσουν περισσότερο χώρο για το κεφάλι και ίσως τα πόδια τους. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και ο χώρος αποσκευών, με τα 358 lt να βρίσκονται στον μέσο όρο της κατηγορίας. Είναι όμως πλήρως εκμεταλλεύσιμος και σε περίπτωση αναδίπλωσης της διαιρούμενης πλάτης του πίσω καθίσματος δημιουργείται επίπεδος χώρος φόρτωσης.

Στον τομέα του εξοπλισμού, από τη βασική κιόλας έκδοση, δεν απουσιάζει τίποτα σημαντικό. Απεναντίας περιλαμβάνει ένα πλούσιο μπουκέτο συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και αρκετά στοιχεία άνεσης.

Αναντίλεκτα, η τιμή αγοράς και ο υψηλός κυβισμός του Skyactiv-X δεν αναμένεται να του χαρίσει την εμπορική πορεία που του αξίζει στη χώρα μας, αλλά η υψηλή και αποδοτική τεχνολογία που ενσωματώνει και η άρτια κατασκευή του συνολικά, του επιτρέπουν να κοιτά στα μάτια τον premium γερμανικό ανταγωνισμό χωρίς ενδοιασμούς.

Τι λέει το DRIVE
Η κορυφαία βενζινοκίνητη έκδοση του Mazda3 αναδεικνύει ακόμα πιο πολύ με τα χαρακτηριστικά της το «ψαγμένο» της όλης κατασκευής, που όμως έρχεται με το ανάλογο αντίτιμο.
Τιμή από €31.148 (από €28.406 6MT)
Τεχνολογία 1.998 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, κομπρέσορας, σύστημα απενεργοποίησης δύο κυλίνδρων, ήπιο υβριδικό σύστημα 24V, 180 PS/6.000 rpm, 224 Nm/3.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,6”
Τελική ταχύτητα 216 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 120 g/km
Διαστάσεις 4.460 x 1.795 x 1.435 mm
Χώρος αποσκευών 358 lt
Βάρος 1.424 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση Drive
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube