Test drive: Kia Sportage 1.6 CRDi 136 PS 4WD

Το ανανεωμένο SUV της Kia με τον νέο ντίζελ κινητήρα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση στην κατηγορία.

Με σχεδόν 500.000 µονάδες, το 2018 η Kia υπερδιπλασίασε τις ευρωπαϊκές πωλήσεις της συγκριτικά µε το 2008.

Είναι περιττό να σχολιάσουµε ότι ένα τέτοιο επίτευγµα δεν µπορεί να είναι τυχαίο, όχι όµως και να αναφέρουµε πως βασικός στυλοβάτης του είναι το Sportage.

Το µεσαίο SUV της εταιρείας, δηλαδή, η τελευταία γενιά του οποίου παρουσιάστηκε το 2016 και το περασµένο καλοκαίρι ανανεώθηκε. Οι νέοι προφυλακτήρες, οι διαφορετικοί προβολείς οµίχλης και η ελαφρώς ανασχεδιασµένη µάσκα µε γυαλιστερό ή µατ πλέγµα κάνουν τη διαφορά στο εµπρός µέρος.

Πίσω διατηρείται ως σήµα κατατεθέν το οριζόντιο φιλέτο που ενώνει τα φώτα, ενώ εκείνα της όπισθεν και τα φλας µαζί µε τους ανακλαστήρες έχουν ενσωµατωθεί στον προφυλακτήρα.

Καλωσήρθες U3
Η πιο σπουδαία αλλαγή ωστόσο αφορά στον νέο 1.6 ντίζελ κινητήρα της γενιάς «U3», τον πιο καθαρό που έχει κατασκευάσει µέχρι σήµερα η εταιρεία.

Αντικαθιστά τον 1.7 που ξέραµε µέχρι σήµερα και διατίθεται σε εκδόσεις 115 ή 136 ίππων. Μόνο η ισχυρότερη συνδυάζεται µε το σύστηµα τετρακίνησης που έχει το αυτοκίνητο που δοκιµάζουµε, και αποτελεί ένα από τα απαραίτητα συστατικά που οφείλει να έχει ένα αληθινό SUV.

Ο 1.6 CRDi είναι γνωστός από το Ceed, µε αποδεδειγµένα ραφιναρισµένη λειτουργία σε όλο το φάσµα των στροφών. Δεν είναι τραχύς ούτε όταν είναι κρύος, και το έτσι κι αλλιώς περιορισµένο κροτάλισµα µένει έξω από την καµπίνα χάρη στην προσεγµένη ηχοµόνωση.

Η ροπή των 32,6 kgm κορυφώνεται στις 2.000 rpm σύµφωνα µε την Kia, όµως στην πραγµατικότητα νοιώθεις ικανοποιητική ώθηση από τις 1.800 έως και τις 4.000 rpm, από όπου και µετά η απόδοση πέφτει αισθητά. Οπότε τελικά δεν υπάρχει παράπονο από τον τρόπο µε τον οποίο επιταχύνουν τα 1.560 kg του Sportage.

Kia Sportage 1.6 CRDi 136 PS 4WD

Με την άµεση εµπλοκή της τετρακίνησης, ξεκινάει ορεξάτα και κάνει 0-100 km/h σε 10,1” για να αγγίξει τα 160 km/h σε 34,9”. Αντίστοιχου επιπέδου είναι και οι εν κινήσει επιταχύνσεις: 80-110 km/h µε 3η και 4η σε 6,3” και 5,8” (πιο γρήγορα µε 4η), καθώς και 110-140 km/h µε 5η και 6η σε 10,6 και 14,4” αντίστοιχα.

Κι επειδή τα νούμερα από μόνα τους ίσως να μην λένε και πολλά, κρατήστε πως δεν είναι καθόλου άσχηµα µε αντικειµενικό κριτήριο, αντιθέτως είναι καλύτερα από εκείνα ενός τετρακίνητου Nissan Qashqai 1.6D µε 130 PS.

Πιο γρήγορος ανταγωνισμός που να έχουμε μετρήσει υπάρχει, και έρχεται από τη Skoda (Karoq και Kodiaq). Έχει όµως διλιτρο κινητήρα µε 150 PS. Ωστόσο όποιος θέλει αντικειμενικά γρήγορες επιδόσεις, μάλλον θα πρέπει να στραφεί προς την έκδοση με τον 1.6 τούρμπο κινητήρα βενζίνης.

Στην πράξη, για να κινείσαι σβέλτα µε το Sportage πάντως, είναι προϋπόθεση πως θα ασχολείσαι αρκετά µε το χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων. Οι πέντε πρώτες δεν είναι ιδιαίτερα µακριές, ωστόσο κουµπώνοντας την έκτη νοµίζεις ότι ανέβασες δύο ταχύτητες αντί για µία.

Προφανώς, αυτό σηµαίνει απολαυστικά ήσυχο ταξίδι µε µόλις 2.450 rpm στα 130 km/h, µα και αναγκαστικό κατέβασµα όταν θέλεις να προσπεράσεις. Μικρό το κακό, καθότι ο λεβιές είναι ακριβής, µαλακός και θετικός σε κούµπωµα.

Αν πάντως θέλεις κάποιος άλλος να κάνει αυτή τη δουλειά, το αναλαµβάνει το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη DCT έναντι €3.500. Η κατανάλωση πάντως είναι πολύ λογική, µε 7,9 lt/100 km ως µέσο όρο. Δεν βλέπεις εύκολα κάτω από 7, ούτε όµως και πάνω από 8,5 lt/100 km, οπότε το µεγάλο ρεζερβουάρ των 60 lt εξασφαλίζει µεγάλη αυτονοµία.

Πέρα από τις πιο ζωντανές επιδόσεις και το λιγότερο θόρυβο, η ανανέωση δεν άλλαξε κάτι σηµαντικό στο Sportage. Αυτό σηµαίνει ότι τα εµπρός MacPherson και οι πίσω πολλαπλοί σύνδεσµοι διατηρούν τη σφιχτή ρύθµιση, µα και τη στιβαρή αίσθηση που στρογγυλεύει ολόσωστα το ανάγλυφο του δρόµου.

Μάλιστα οι 17άρες ζάντες της έκδοσης Upgrade βοηθούν ακόµα περισσότερο σε αυτή την κατεύθυνση, αν και ούτε µε τις 19άρες της GT Line υπάρχει ουσιαστικό µειονέκτηµα άνεσης.

Απλώς είναι λιγότερο συµβατές µε την ακόµα και περιστασιακή εκτός δρόµου χρήση, στην οποία η ηλεκτρονικά ελεγχόµενη τετρακίνηση που κλειδώνει, και τα 17,2 cm απόστασης από το έδαφος, δίνουν ικανοποιητικό πεδίο δράσης. Το µόνο που θα θέλαµε είναι λίγο πιο αποφασιστική επέµβαση του ελέγχου της πρόσφυσης όταν ένας τροχός βρίσκεται στον αέρα.

Kia Sportage 1.6 CRDi 136 PS 4WD

Στην άσφαλτο πάντως δεν µπορείς να έχεις παράπονο, αφού η πρόσφυση είναι άφθονη και ο ρυθµός δυνητικά πολύ σβέλτος. Το τιµόνι έχει µέτρια αίσθηση, ωστόσο είναι ακριβές και κόβει αρκετά.

Μόνο από λάθος εκτίµηση ή υπερβολικό γκάζι σε γλιστερό οδόστρωµα εµφανίζεται ελαφριά υποστροφή, η οποία αυτοδιορθώνεται από την τετρακίνηση. Η κλίση στις στροφές είναι πάντα λογική και, σε συνδυασµό µε τον συνεπή έλεγχο του αµαξώµατος, ο οδηγός είναι πάντα γεµάτος εµπιστοσύνη.

Σε αυτό βοηθούν και τα φρένα που δίνουν 100-0 km/h σε µόλις 36 m, έχοντας επιπλέον άµεσο πεντάλ και τεράστια αντοχή. Είναι δηλαδή κορυφαία, ενώ για την έκδοση GT Line η εταιρεία ανακοινώνει ακόµα µεγαλύτερους εµπρός δίσκους, διάστασης 320x28 αντί 305x25 mm.

Τα έχει όλα
Όσο δύσκολα εντοπίζεις διαφορές στην εξωτερική εµφάνιση µετά την ανανέωση, άλλο τόσο δύσκολα θα το κάνεις και στην καµπίνα. Το νέο τιµόνι, τα ανασχεδιασµένα χειριστήρια του κλιµατισµού και κάποιες αναβαθµισµένες επενδύσεις δεν αλλάζουν σε τίποτα το έτσι κι αλλιώς εστιασµένο στην ουσία, σοβαρό σε παρουσιαστικό, εσωτερικό του Sportage.

Η απτή ποιότητα σαφώς σε κερδίζει, όπως ακριβώς και η λειτουργία των διακοπτών. Οι άφθονοι αποθηκευτικοί χώροι µαζί µε την απροβληµάτιστη εργονοµία κάνουν τη ζωή εύκολη, κυρίως επειδή για τις βασικές λειτουργίες υπάρχουν πλήκτρα άµεσης πρόσβασης και δεν χρειάζεται να περιπλανιέσαι σε οθόνες και µενού.

Επιπλέον η θέση οδήγησης είναι σωστά σχεδιασµένη, η ορατότητα επαρκής και η συνολική αίσθηση σε πείθει για την προσοχή µε την οποία έχουν σχεδιαστεί τα πάντα.

Συµπληρώνεται δε, από τεράστιους χώρους για έως και πέντε επιβάτες, µε πίσω κάθισµα που έχει πλάτη µε ρυθµιζόµενη κλίση και άφθονο αέρα για κεφάλι και γόνατα.

Η τετρακίνηση µειώνει λίγο το χώρο αποσκευών, ο οποίος χωράει εδώ όχι τα 503 lt των δικίνητων, αλλά 467. Σίγουρα είναι επαρκή, ειδικά µε δεδοµένο πως συνοδεύονται από ρεζέρβα και όχι κιτ επισκευής, απλώς όχι εντυπωσιακά για ένα SUV µε µήκος σχεδόν 4,5 m.

Kia Sportage 1.6 CRDi 136 PS 4WD

Το οποίο είναι εντυπωσιακά ολοκληρωµένο από όποια σκοπιά κι εάν το εξετάσεις, όσο αυστηρός κι εάν είσαι. Και που ο νέος ντίζελ αναβαθµίζει ουσιαστικά, εξασφαλίζοντας κίνηση κάτω από τα φορολογικά ραντάρ, µαζί µε απόλυτα ικανοποιητικές επιδόσεις, σε έναν πολύ εύστοχο συνδυασµό µεγέθους/τιµής.

Η τελευταία ξεκινάει από τα €28.000 για την έκδοση εξοπλισµού Upgrade, κάτι που πρακτικά σηµατοδοτεί το µόνο τετρακίνητο 1.600άρι SUV µε τόσο ευρύχωρη καµπίνα. Κάθε άλλη επιλογή είναι ή πιο µικρή ή πιο ακριβή ή µε διλιτρο κινητήρα.

Μάλιστα, από το πακέτο δεν λείπει κανένα ουσιαστικό στοιχείο εξοπλισµού άνεσης ή ασφάλειας, πέραν της σουίτας οδηγικών βοηθηµάτων που έχει η ακόµα πλουσιότερη -και ακριβότερη κατά €5.000- έκδοση GT Line. Προφανώς, η 7ετής (ή 150.000 km) εργοστασιακή εγγύηση για τα µηχανικά µέρη είναι κοινή και στις δύο.

Τι λέει το DRIVE
Στο έτσι κι αλλιώς πληρέστατο πακέτο του Sportage, η ανανέωση έφερε έναν ντίζελ κινητήρα που φτιάχνει έναν μοναδικό συνδυασμό μεγέθους και τιμής, που επιπρόσθετα τα πάει πολύ καλά με την εφορία.
Τιμή από €28.000
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 136 PS/4.000 rpm, 32,6 kgm/2.000-2.250 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,1”
0-160 km/h 34,9”
0-400 m 17,1” @ 127,1 km/h
0-1.000 m 32,2” @ 156,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 30,9”
50-80 km/h (3η) 3,8”
80-110 km/h (3η) 6,3”
80-110 km/h (4η) 5,8”
110-140 km/h (4η) 9,3”
110-140 km/h (5η) 10,6”
110-140 km/h (6η) 14,4”
Φρένα 100-0 km/h 36 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 134-138 g/km
Διαστάσεις 4.485 x 1.855 x 1.635 (χωρίς ράγες) mm
Χώρος αποσκευών 467 lt
Βάρος 1.590 kg
Μετρήσεις Drive