Test drive: KIA pro_cee’d GT

Η Kia, επενδύοντας σε τεχνογνωσία, έκανε ένα τεράστιο άλμα πάνω από το κενό που τη χώριζε από την κορυφή των μικρών σπορ αυτοκινήτων. Το αποτέλεσμα είναι ένα ώριμο μικρό GT, το νέο pro_cee’d GT.

Πάντα όταν κάνεις την πρώτη σου προσπάθεια, έχεις το ελεύθερο να δοκιμάσεις, να ρισκάρεις, να μετρήσεις τις δυνάμεις σου.

Το νέο pro_cee’d GT είναι ένα μοντέλο-σύμβολο για την KIA, που θέλει να τονίσει τη στροφή της εταιρείας προς πιο οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα. Έρχεται ως φυσική εξέλιξη της επέκτασης της γκάμας, αφού ήδη από την πρώτη δοκιμή του νέου Cee’d έχουμε καταλάβει ότι στην KIA ο πήχης έχει τεθεί πολύ ψηλά.

Εδώ η KIA κάνει το πρώτο άνοιγμα στην κατηγορία των εκρηκτικών χάτσμπακ με ένα πρωτοφανές άλμα, και στέκεται όρθια απέναντι σε γίγαντες. Απέναντι στην παράδοση και το fan club των ευρωπαϊκών GTΙ, παραθέτει εντυπωσιακό ντιζάιν και φορτωμένο εξοπλισμό. Απέναντι στις περγαμηνές και στους πασίγνωστους βελτιωτικούς οίκους, απαντά με πολύ καλές επιδόσεις και επτά χρόνια εργοστασιακής εγγύησης.

Νέο αίμα
Η καρδιά του pro_cee’d GT είναι μια δραστικά βελτιωμένη έκδοση του 1,600άρη κινητήρα άμεσου ψεκασμού της γενιάς Gamma. H κύρια διαφορά είναι ένα τούρμπο twin scroll που αυξάνει την ισχύ κατά 51%! Η απόδοση του συνόλου φτάνει τους 204 ίππους, με τη μέγιστη ροπή των 27,0 kgm να αποδίδεται από τις 1.750 έως τις 4.500 rpm, δηλαδή σε ένα πλατύ φάσμα στροφών. Βέβαια, ένα κρυφό χαρτί που παίζει η KIA έχει να κάνει με την κλιμάκωση στο 6άρι σασμάν.

Οι σχέσεις θυμίζουν GTi παλιάς κοπής, από την εποχή που ψάχναμε περισσότερο τις απόλυτες επιδόσεις και λιγότερο τη χαμηλή κατανάλωση. Έτσι, δεν υπάρχει καμία ταχύτητα overdrive, πιάνει την τελική των 230 km/h με την 6η στις 6.225 rpm, ενώ για παράδειγμα, η 2η «τελειώνει» στα 88 km/h. Τα άμεσα επακόλουθα αυτής της επιλογής είναι από τη μία οι πολύ καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις ειδικά με 3η και 4η, καθώς και η αίσθηση ότι καταπίνεις τους πάντες με ευκολία στο προσπέρασμα.

Από την άλλη στέκει η σχετικά υψηλή μέση κατανάλωση. Με συντηρητική οδήγηση σε ανοιχτό δρόμο, κυμαίνεται κοντά στα 8 lt/100 km, όμως εύκολα ξεπερνά τα 10 lt/100 km σε πιο επιθετικό ρυθμό. Ο πίνακας μετρήσεων και πιο συγκεκριμένα οι επιδόσεις από στάση τιμούν το GTi της KIA: Φτάνει τα 100 km/h σε 7,7”, τα 400 m σε 15,5” και τα 1.000 m σε 28,8”.

Ακόμα καλύτερα είναι τα αποτελέσματα στις αποστάσεις ακινητοποίησης, με σταθερά υψηλές επιδόσεις ακόμα και ύστερα από αρκετές επαναλήψεις. Εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες των Michelin Pilot Sport 3, σταματώντας σε 36,7 m από τα 100 km/h, τιμή που συναντάμε στις κορυφαίες BMW, αν και θα θέλαμε το μεσαίο πεντάλ να έχει λίγο πιο προοδευτική λειτουργία.

Μεταμορφώνοντας το Ceed
Ως απλό μικρομεσαίο οικογενειακό, το πάτημα που γνωρίσαμε στο Cee’d μας άφησε καλές εντυπώσεις. Με αισθητά αυξημένες «υποχρεώσεις» κάτω από την ταμπέλα του pro_cee’d GT, έχει περάσει από εκτενές πρόγραμμα βελτιώσεων. Κατά την εξέλιξή του διανύθηκαν 160.000 km στους γερμανικούς αυτοκινητόδρομους και 480 γύροι στο Ring.

Με στόχο την ευχαρίστηση του απαιτητικού οδηγού χωρίς να χαθεί η καλή καθημερινή άνεση, τα εμπρός αμορτισέρ έγιναν 30% πιο σφιχτά σε επαναφορά και 10% σε συμπίεση, με τα πίσω να είναι αντίστοιχα 50% και 200% πιο σκληρά. Τα ελατήρια είναι 10% πιο δυνατά εμπρός και πίσω, με παχύτερη πίσω αντιστρεπτική από τα 18 στα 19 mm και πιο σταθερά μπροστινά σάιλεντμπλοκ.

Τώρα το πώς συνδυάζονται όλα τα παραπάνω και το πόσο έχει πετύχει η συνταγή, ξεφεύγει από την απλή απαρίθμηση των βελτιώσεων. Οι προφανείς στόχοι να μειωθεί η κλίση, να γίνουν πιο άμεσες οι αντιδράσεις και να περιοριστεί η υποστροφή έχουν επιτευχθεί μέχρις ενός σημείου. Είναι σίγουρα το πιο απολαυστικό μοντέλο της KIA που έχουμε οδηγήσει ποτέ, όμως δεν έχει εκείνη την αψάδα που θα το κάνει να ξεχωρίσει.

Τα παράπονα ξεκινούν από την επαφή του οδηγού με το αυτοκίνητο, δηλαδή από το τιμόνι. Με αρκετές στροφές και ισχυρή υποβοήθηση, αφήνει λίγο χώρο για πραγματική πληροφορία προς τον οδηγό. Όσο κινείσαι γρήγορα, αλλά κάτω από το όριό του, είναι ξεκούραστο και ευχάριστο. Όταν πιέσεις όμως σκληρά, δεν σου λέει τίποτα για τους εμπρός τροχούς όταν για παράδειγμα αυτοί ανοίγουν την τροχιά σε μια φουρκέτα. Πάντως, μπορείς να το εμπιστευθείς, αφού τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της ευστάθειας δεν απενεργοποιούνται ποτέ τελείως. Όμως αυτό δεν προσθέτει τίποτα στην απόλαυση της οδήγησης, αντιθέτως αφαιρεί.

Το pro_cee’d GT είναι όντως βράχος στις στροφές, χωρίς να παίρνει ιδιαίτερη κλίση και χωρίς να είναι ενοχλητικά σκληρή η απόσβεση της ανάρτησης. Από την άλλη όμως δεν σε προκαλεί και δεν σου εξάπτει τη σπορ διάθεση. Το ζύγισμα είναι ισορροπημένο ανάμεσα στο εμπρός και το πίσω μέρος, με φιλική και προοδευτική αντίδραση κοντά στο –υψηλό, ομολογομένως- όριο της πρόσφυσης. Αν το παρακάνεις, έχει την τάση να υποστρέψει, και αμέσως επεμβαίνει το ESP. Στις ελληνικές λακκούβες, οι στάνταρ ζάντες των 18 ιντσών δεν δουλεύουν υπέρ της άνεσης, αλλά μπρος στα κάλλη…

Όλα σε ένα, νοικοκυρεμένα
Για το υπόλοιπο 98% της συμβίωσης με ένα pro_cee’d GT, που δεν θα το πιέζουμε στο στροφιλίκι, η KIA μας έχει χαρίσει μια εντυπωσιακή, αλλά ταυτόχρονα ποιοτική καμπίνα. Από τότε που η εταιρία έκανε τη στροφή προς πιο ευρωπαϊκές προδιαγραφές, έχουν γίνει άλματα εμπρός και πλέον είναι εμφανής η προσοχή που δίνεται στη λεπτομέρεια.

Τα υλικά στο τιμόνι, στο λεβιέ, στο υποβραχιόνιο, στις ταπετσαρίες της πόρτας και τα περισσότερα πλήκτρα αφήνουν χορταστική αίσθηση, αντίστοιχη των πιο premium μοντέλων της κατηγορίας. Τα μαλακά πλαστικά του ταμπλό φτάνουν μέχρι κάτω από το ύψος του τιμονιού. Μέχρι και τα χαμηλά πλαστικά και οι μοκέτες είναι προσεγμένες, κάτι που δεν συναντάς ούτε σε Golf.

Ο διπλός πίνακας οργάνων, που αλλάζει με το πλήκτρο GT, είναι πολύ εντυπωσιακός αρχικά, όμως στη νυχτερινή οδήγηση προτιμούμε το κλασικό ταχύμετρο από την ένδειξη της ροπής και της πίεσης του τούρμπο. Τα καθίσματα της Recaro δεν έχουν την τέλεια πλευρική υποστήριξη, αλλά δίνουν ιδανική θέση ακόμα και σε εύσωμους οδηγούς.

Το επίπεδο θορύβου στην καμπίνα είναι υψηλότερο από αυτό ενός στάνταρ Cee’d, κυρίως εξαιτίας των κραδασμών που περνούν από την ανάρτηση και της πιο ελεύθερης εξάτμισης. Οι πίσω επιβάτες δεν έχουν εύκολη πρόσβαση ή ιδανικούς χώρους, όμως θα είναι αισθητά καλύτερα απ’ ό,τι σε ένα Clio RS ή ένα Fiesta ST, που βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο τιμής. Για όσους αναρωτηθούν, το cruise control, οι αισθητήρες παρκαρίσματος με κάμερα οπισθοπορείας και ο διζωνικός κλιματισμός είναι απλώς κάποια ακόμη στοιχεία του πληθωρικού βασικού εξοπλισμού.

Τιμή για χώρες σε μνημόνιο
Το κερασάκι στην τούρτα για το Pro_cee’d GT είναι η τελική τιμή. Πλήρες εξοπλισμού, με την προωθητική έκπτωση και το όφελος απόσυρσης ξεκινά από τα €22.720. Η σχέση αξίας/τιμής είναι κορυφαία, ακόμη και αν λάβουμε υπόψη ότι δεν μπορεί να βάλει τα γυαλιά σε ένα Golf GTi ή σε ένα Focus ST. Η KIA με το pro_cee’d GT μας δίνει ένα πακέτο επιδόσεων, εξοπλισμού, ντιζάιν και τιμής που ταράζει τα σχεδόν στάσιμα νερά των hot χάτσμπακ και βάζει το δίλημμα σε όλους όσους γλυκοκοίταζαν τα ακριβά μικρά GTi.

Τι λέει το DRIVE
Ένα κορυφαίο μικρό GT. Με δυνατές επιδόσεις και πολύ καλή ποιότητα κατασκευής, τα €22.720 μοιάζουν ευκαιρία.
Τιμή από €22.720 (με έκπτωση και απόσυρση)
Τεχνολογία 1.591 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός, τούρμπο twin-scroll, 204 PS/6.000 rpm, 27,0 kgm/1.750 - 4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 5,4”
0-100 km/h 7,7”
0-120 km/h 10,2”
0-140 km/h 13,8”
0-160 km/h 17,9”
0-180 km/h 24,3”
0-400 m 15,5”
0-1.000 m 28,1”
50-80 km/h με 3η 3,0”
80-110 km/h με 4η 4,0”
110-140 km/h με 4η 4,6”
100-0 km/h 36,7 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 9,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 171 g/km
Διαστάσεις 4.310 x 1.780 x 1.350 mm
Βάρος 1.350 kg
Μετρήσεις Drive