Test drive: Jaguar F-type Coupé S

Με εμφάνιση που προκαλεί και ήχο που σοκάρει, ακόμα και το να βλέπεις μια F-type S να περνά είναι απολαυστικό. Αλλά μια βόλτα μαζί της είναι σαφώς καλύτερη.

Λίγες φορές υπάρχει απόλυτη ομοφωνία για την εμφάνιση ενός αυτοκινήτου, αλλά η F-type Coupé είναι σαφώς μια τέτοια περίπτωση. Τα σχόλια για τη σιλουέτα της είναι από πολύ θετικά έως ενθουσιώδη.

Το μυώδες αμάξωμα έχει ξεκάθαρα οπισθοβαρές προφίλ. Και στο πίσω μέρος, το ούτως ή άλλως μεγάλο πλάτος που φιλοξενεί ένα κατά πέντε πόντους μεγαλύτερο μετατρόχιο, τονίζεται ακόμα περισσότερο από τη μοναδική σχεδίαση των φαναριών. Στην προσωπική μου λίστα με τα ομορφότερα σύγχρονα κουπέ η F-type προσπέρασε την Aston Martin V8 Vantage, κυρίως χάρη στα οπίσθιά της. Μάλιστα στην έκδοση S, με δύο τεράστιες απολήξεις για την εξάτμιση στο κέντρο του πίσω προφυλακτήρα, το αποτέλεσμα είναι μάλλον πιο αρμονικό απ’ ό,τι με τις τέσσερις απολήξεις και το βαμμένο διαχύτη της ισχυρότερης F-type R.

Η F-type S φορά τον 3λιτρο V6 της βασικής F-type, αλλά με 380 PS (αντί για 340) και 46,9 kgm (από 45,9). Κι αυτή διατίθεται πλέον και με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο ή με τετρακίνηση, όμως εδώ έχουμε την αρχική εκδοχή της, με το αυτόματο 8άρι της ZF και κίνηση πίσω. Για να υποστηρίξει τον πιο σπορ χαρακτήρα σε σχέση με τη βασική έκδοση, η S διαθέτει μπλοκέ διαφορικό και κοντύτερη τελική σχέση 3,31 αντί για 3,15:1. Έχει ακόμα εμπρός δίσκους διαμέτρου 380 mm αντί για 354 mm (οι πίσω παραμένουν 325 mm), ζάντες 19” και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive Dynamics. Αλλά ας δούμε πώς μεταφράζονται όλα αυτά σε πράξη.

Η πρώτη καλή εντύπωση έρχεται από τη θέση οδήγησης, που αγγίζει το τέλειο. Βέβαια το ψηλό ταμπλό, οι φαρδιές κολόνες και η χαμηλή οροφή σου δημιουργούν την κλειστοφοβική αίσθηση που χαρακτηρίζει πολλά σπορ κουπέ. Διορθώνεται αρκετά με τη γυάλινη οροφή του αυτοκινήτου της δοκιμής, η οποία έχει και εντελώς αδιαπέραστο κουρτινάκι για να σε κρύβει από τον καυτό ήλιο. Το χέρι απολαμβάνει να αγγίζει όσες επιφάνειες καλύπτονται από δέρμα, ενώ διαπιστώνει εύκολα τις εκπτώσεις που έχουν γίνει στα χαμηλότερα πλαστικά της κονσόλας. Το σύστημα πολυμέσων είναι εύκολο στη χρήση και με όμορφα γραφικά, ενώ οι αναδυόμενοι αεραγωγοί στο κέντρο του ταμπλό ένα ενδιαφέρον σχεδιαστικό τρικ. Αλλά όλα αυτά απλώς τα ξεχνάς πατώντας το μπουτόν εκκίνησης.



Ο κινητήρας ξυπνά με μια απειλητική γκαζιά και για τα πρώτα δευτερόλεπτα λειτουργίας του ζεσταίνεται σε ένα ιδιαίτερα ψηλό ραλαντί. Στην πρώτη βόλτα, το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό είναι η άνεση της ανάρτησης που ισοπεδώνει τους δρόμους της πόλης με πρωτόγνωρο τρόπο. Παράλληλα διαπιστώνεις ότι η παροχή της δύναμης είναι ηλεκτρική. Ο ήχος που συνοδεύει το πάτημα του γκαζιού είναι μια υψίσυχνη πανδαισία που θυμίζει υψηλόστροφο ατμοσφαιρικό μοτέρ, όπως εκείνο της BMW M3 E46, ενώ δεν λείπουν και κάποια σκασιματάκια όταν αφήνεις το γκάζι από σχετικά ψηλές στροφές.

Στο Dynamic Mode, το τιμόνι γίνεται ελάχιστα πιο βαρύ, αλλά το γκάζι αισθητά πιο άμεσο σε απόκριση. Ο κινητήρας ακούγεται λίγο πιο μπάσος και τα σκασίματα πολλαπλασιάζονται. Τα πάντα σου φωνάζουν «πάτα», οπότε υποκύπτεις. Οι αλλαγές είναι πολύ γρήγορες αλλά ομαλές, χωρίς την τεχνητή κλωτσιά άλλων κιβωτίων. Με τη βοήθεια του launch control το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 5,0”, τα 400 m από στάση σε 13,2” και το 80-110 km/h σε 2,0”. Οι επιδόσεις από στάση είναι ακριβώς ίδιες με της δυνατότερης, 5λιτρης Mustang GT και σε κάθε περίπτωση το γκάζι είναι χορταστικό για τα περισσότερα γούστα. Άλλωστε είναι ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει 1.700 kg, βάρος το οποίο όμως καμουφλάρεται πολύ αποτελεσματικά στη γρήγορη οδήγηση.

Με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ στη νορμάλ ρύθμιση, η F-type είναι πολύ φιλική, με μια απάθεια για το ανάγλυφο του δρόμου που θυμίζει rally car. Σε δρόμους με αξιοπρεπή συντελεστή πρόσφυσης, το εμπρός μέρος δύσκολα γλιστρά στην είσοδο, αν και θα ήθελες λίγο περισσότερη πληροφόρηση από το τιμόνι για να μπορείς να το εμπιστευθείς πιο γρήγορα. Η κλίση είναι ελάχιστη και η δύναμη αρκετή για να σπάσει την πρόσφυση των πίσω τροχών, ακόμα και με 4η. Με το σύστημα ευστάθειας σε πλήρη επαγρύπνηση βέβαια, αυτό το διαπιστώνεις μόνο από το αντίστοιχο λαμπάκι στο καντράν.

Ο χαρακτήρας αλλάζει αρκετά επιλέγοντας το Dynamic Mode, που σφίγγει και τα αμορτισέρ. Στην πόλη λειτουργούν σχεδόν το ίδιο υποδειγματικά με τη νορμάλ ρύθμιση, όμως τώρα το πλαίσιο αντιδρά πιο άμεσα στο στρίψιμο του τιμονιού, ακολουθεί πιο πιστά το ανάγλυφο του δρόμου και περιμένει την επόμενη εντολή για αλλαγή κατεύθυνσης πριν καλά-καλά ολοκληρωθεί η προηγούμενη. Το όριο πρόσφυσης ανεβαίνει ψηλά, και στις περισσότερες βουνίσιες διαδρομές χρειάζεται αυτοσυγκράτηση για να μην ξεπεράσει ο ρυθμός το όριο του αποδεκτού για δημόσιο δρόμο. Η ενδιάμεση ρύθμιση TRAC του συστήματος ευστάθειας είναι ιδανική για να προσεγγίσεις το όριο της πρόσφυσης χωρίς να κινδυνέψεις, κι αν εκμεταλλευτείς την τάση περιστροφής που δημιουργείται, μπορείς να βγεις από τη στροφή με λιγότερο τιμόνι.

Από την άλλη, υπάρχει βέβαια και η επιλογή της πλήρους απενεργοποίησης του DSC. Τότε η F-type είναι πρόθυμη να γυρίσει κάθετα, στις περισσότερες περιπτώσεις απλώς με ένα γενναίο πάτημα του γκαζιού. Σε πιο καλό δρόμο ίσως χρειαστεί μια τιμονιά και ένα κατέβασμα, αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Χώρος και ορατότητα να υπάρχει, και τα πίσω λάστιχα μπορούν να διανύουν τα διπλά χιλιόμετρα από τα μπροστινά. Το κιβώτιο στη χειροκίνητη λειτουργία δεν ανεβάζει ταχύτητα στον κόφτη, αντίθετα η ένδειξη σχέσης στο ταμπλό αλλάζει χρώμα εν είδει shift light, οπότε δε θα σε εκθέσει. Όμως κατεβάζει αυτόματα όταν πατήσεις τέρμα το γκάζι, οπότε θέλει προσοχή, έτσι ώστε να μην ενεργοποιείς το διακόπτη στο πάτωμα. Το μεσαίο πεντάλ εμπνέει εμπιστοσύνη, η F-type βουτάει ελάχιστα στα φρένα και η απόσταση ακινητοποίησης από τα 100 km/h είναι πολύ καλή, αν και όχι κορυφαία (37,5 m).



Η κατανάλωση σε μια F-type είναι ακόμα πιο υποκειμενικό θέμα απ’ ό,τι σε άλλα αυτοκίνητα. Στη δοκιμή μας έκαψε 16,0 lt/100 km, νούμερο που θα πέσει αν ο οδηγός καταφέρει να αντισταθεί στον πωρωτικό ήχο και την οδηγήσει με υπομονή. Αντίθετα θα αυξηθεί πολύ αν αποτυγχάνει επανειλημμένα… Πάντως σε ταξίδι με cruise control στα 130 km/h, το trip δείχνει 8,5 lt/100 km. Το ρεζερβουάρ των 72 lt εξασφαλίζει ικανοποιητική αυτονομία για να κάνεις ένα μεγάλο ταξίδι χωρίς να θυμάσαι ύστερα μόνο τα βενζινάδικα. Άλλωστε και ο χώρος αποσκευών, με 315 lt και πολύ πρακτικό σχήμα, επιτρέπει πολυήμερες εξορμήσεις.

Με την ελληνική φορολογία να εκτοξεύει την τιμή της F-type S στις €139.000, σαφώς υπάρχουν κάποια φτηνότερα αυτοκίνητα ικανά να πάνε πιο γρήγορα και άλλα που προσφέρουν πιο ανόθευτη αίσθηση. Όμως αυτή η Jaguar παντρεύει τις επιδόσεις και την οδηγική απόλαυση με την άνεση στην πόλη και το ταξίδι με τρόπο μοναδικό. Οπότε έχεις και αντικειμενικούς λόγους να την επιλέξεις, πέρα από το ότι έχεις ερωτευτεί την εμφάνισή της.

Τι λέει το DRIVE
Ακροβατώντας ιδανικά μεταξύ των καθαρόαιμων σπορ μοντέλων και των GT της κατηγορίας, αποτελεί αφορμή για να γράφεις «περιττά» χιλιόμετρα με την παραμικρή ευκαιρία. Αν βέβαια καταφέρεις να σταματήσεις να τη χαζεύεις
Τιμή από €139.000
Τεχνολογία 2.995 cc, V6, 24v, 4 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μηχανικός υπερτροφοδότης, 380 PS/6.500 rpm, 46,9 kgm/3.500-5.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,0”
0-160 km/h 10,5”
0-400 m 13,1” @ 180,0 km/h
0-1.000 m 23,4” @ 232,4 km/h
50-80 km/h 1,6”
80-110 km/h 2,0”
110-140 km/h 2,6”
Φρένα 100-0 km/h 37,5 m
Τελική ταχύτητα 275 km/h
Μέση κατανάλωση 16,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 213 g/km
Διαστάσεις 4.470 x 1.923 x 1.311 mm
Βάρος 1.690 kg
Μετρήσεις DRIVE. Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία