Test drive: Jaguar F-Pace 2.0d AWD Auto R-Sport

Test drive: Jaguar F-Pace 2.0d AWD Auto R-Sport

Δοκιμάζουμε το νέο SUV της Jaguar στη δίλιτρη, ντίζελ, τετρακίνητη έκδοσή του, με αυτόματο κιβώτιο και το σπορ πακέτο εξοπλισμού.

H Jaguar άργησε να μπει στο χορό των SUV. Και είχε τους λόγους της: Αφενός, παρά τη μεγάλη φήμη της, είναι μια σχετικά μικρή εταιρεία και δεν μπορούσε να πάρει αβασάνιστα ένα τόσο μεγάλο ρίσκο. Και αφετέρου ανησυχούσε μήπως η F-Pace έκλεβε πωλήσεις από τα αντίστοιχα Range Rover.

Όμως, ο χαρακτήρας της F-Pace είναι, κατά την Jaguar, εντελώς διαφορετικός από εκείνον οποιουδήποτε Land ή Range Rover. Είναι –λέει– μια πραγματική Jaguar, ένα SUV με τα σπορ γονίδια της φίρμας.

Όμορφη και τεχνολογικά προηγμένη
Σε εμφάνιση, η F-Pace δείχνει σπορ, δείχνει Jaguar και τραβάει τα βλέμματα απ’ όπου περνάει. Επιπλέον, η αεροδυναμική της, με συντελεστή οπισθέλκουσας Cd=0,34, είναι πολύ προσεγμένη.  

Από μηχανολογική άποψη, βασίζεται στη δομή των Jaguar XE και Jaguar XF, πράγμα που σημαίνει ότι το αυτοφερόμενο αμάξωμά της είναι κατά 80% από αλουμίνιο. Η ανάρτηση είναι με διπλά ψαλίδια μπροστά, σύστημα πολλαπλών συνδέσμων Integral Link πίσω και αρκετά από τα στοιχεία της είναι επίσης αλουμινένια. Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος κατά μήκος και στην περίπτωσή μας κινεί και τους 4 τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων.

Ο κινητήρας εδώ είναι ο γνωστός μας 2λιτρος 4κύλινδρος ντίζελ της νέας σειράς Ingenium. Το σύστημα τετρακίνησης AWD σχετίζεται με εκείνο της σπορ Jaguar F-type. Υπό κανονικές συνθήκες δίνει το 90% της ροπής στους πίσω τροχούς για πιο ζυγισμένη, σπορ συμπεριφορά. Όταν οι πίσω τροχοί κάνουν να σπινάρουν, μέρος της ροπής μεταφέρεται μπροστά μέχρι η κατανομή να φτάσει το 50/50 που δίνει τη μέγιστη ελκτική πρόσφυση.  

Ευρύχωρο, πρακτικό κι ευχάριστο εσωτερικό
Η θέση οδήγησης της F-Pace, παρότι σχετικά ψηλή, θυμίζει περισσότερο σπορ αυτοκίνητο παρά SUV. Το κάθισμα της έκδοσης R-Sport (της δοκιμής μας) είναι πραγματικά σπορ, παρέχοντας εξαιρετική στήριξη σε όλα τα σημεία του σώματος. Η γενική εργονομία είναι σωστή και η ποιότητα των υλικών και της συναρμογής πολύ καλή, αν και όχι κορυφαία για την κατηγορία.

Αντίθετα με το εμπρός μέρος της καμπίνας, το πίσω θυμίζει SUV έχοντας τους χώρους και τη λειτουργικότητα που περιμένεις. Το κάθισμα είναι αρκετά φαρδύ για να χωρέσει τρία άτομα κι ο χώρος για τα γόνατα είναι άφθονος, αλλά το εσωτερικό ύψος είναι απλά επαρκές, λόγω της κεκλιμένης σκεπής.

Από πρακτική άποψη, υπάρχουν αρκετές θέσεις για μικροπράγματα και το πορτμπαγκάζ των 650 λίτρων είναι πραγματικά κορυφαίο σε όγκο και πλήρως εκμεταλλεύσιμο σε σχήμα. Επιπλέον, η πλάτη του πίσω καθίσματος διπλώνει σε αναλογία 40/20/40 δίνοντας πολλές δυνατότητες φόρτωσης.

Θα ήθελε λίγη δύναμη παραπάνω
Η F-Pace R-Sport της δοκιμής ζύγιζε 1.950 kg. Μπορεί να μην είναι πολλά για ένα SUV αυτών των διαστάσεων, όμως είναι 200 kg παραπάνω από την αντίστοιχη Jaguar XF. Οπότε είναι φυσικό ο 2λιτρος Ingenium να δυσκολεύεται περισσότερο. Στην περίπτωσή μας ήταν και οι έξτρα τροχοί των 22 ιντσών που επηρέαζαν αρνητικά τις επιταχύνσεις. Έτσι τα 10,5” και τα 32,1”, που μετρήσαμε στο 0-100 km/h και στο χιλιόμετρο αντίστοιχα, είναι χρόνοι που υστερούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Για να συγκρίνετε, οι αντίστοιχες επιδόσεις της BMW X3 xDrive20d ήταν 8,4”/30,1” και της Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC, 8,4”/29,8”.

Περίπου ανάλογη είναι η εικόνα και στις ρεπρίζ εν κινήσει. Για τα εικονικά προσπεράσματα των 50-80 και των 80-110 km/h με kick-down, η F-pace χρειάστηκε 3,8”/5,5”, ενώ η Χ3 χρειάστηκε 3,0”/4,5” και η GLC 2,9”/4,3”.

Υποκειμενικά η F-Pace δεν φαίνεται ποτέ αργή, όμως δεν κινείται εξίσου αβίαστα με άλλα μεσαία ή μεγάλα SUV. Ενώ ξεκινά ζωηρά, νιώθεις τον κινητήρα να κοπιάζει περισσότερο και το κιβώτιο να αλλάζει γρήγορα τις 8 σχέσεις του, που είναι αισθητά πιο κοντές από της XF. Γενικά ο 4κύλινδρος Ingenium δεν είναι αθόρυβος, ενώ νιώθεις και κάποιους κραδασμούς στο τιμόνι και το γκάζι γύρω στις 1.700-1.800 rpm. Κι ενώ έχει ροπή χαμηλά –που είναι και το πιο σημαντικό– στις ψηλές στροφές δεν αποδίδει ανάλογα.

Όλα αυτά είναι όμως σχετικά. Με απόλυτα κριτήρια σπάνια σου λείπει δύναμη καθώς το αυτόματο κιβώτιο ανταποκρίνεται άμεσα επιλέγοντας πάντα τη σωστή σχέση. Έτσι η Jaguar μπορεί να κινείται γρήγορα στον επαρχιακό και να ταξιδεύει ξεκούραστα στον αυτοκινητόδρομο. Θα ήταν όμως ένα ακόμα καλύτερο αυτοκίνητο αν είχε έναν πιο δυνατό κινητήρα – π.χ. μια έκδοση του Ingenium με δύο τούρμπο και 50-60 ίππους παραπάνω.

Πάντως ο 2λιτρος Ingenium των 180 PS τα καταφέρνει καλά στον τομέα της οικονομίας. Η μέση κατανάλωση των 9,2 lt/100km που μετρήσαμε είναι μια ικανοποιητική τιμή για ένα μεγάλο SUV – και επιτεύχθηκε χωρίς συχνή χρήση του λειτουργικού προγράμματος Eco (υπάρχουν επίσης τα προγράμματα Normal και Dynamic).

Το πιο σπορ SUV της κατηγορίας
Η Jaguar προσφέρει σε εξοπλιστικό πακέτο ενεργά, προσαρμοζόμενα αμορτισέρ, για να συνδυάζεται καλύτερα το κράτημα με την άνεση. Όμως η στάνταρ ανάρτηση στην F-Pace είναι με απλά, παθητικά αμορτισέρ και στην περίπτωσή μας είχε ακόμα δυσκολότερο έργο αφού η R-Sport της δοκιμής είχε τους έξτρα τεράστιους τροχούς των 22 ιντσών αντί για τους στάνταρ 19άρηδες.

Αναμενόμενα η ανάρτηση χτυπούσε στις απότομες ανωμαλίες και τα λάστιχα θορυβούσαν στα τραχιά οδοστρώματα, όμως πολύ λιγότερο απ’ όσο θα περίμενε κανείς. Γενικά, ακόμα και με τους υπερβολικούς αυτούς τροχούς, η F-Pace ήταν άνετη και κυλούσε ξεκούραστα. Σύμφωνοι: άλλα SUV –όπως π.χ. το Land Rover Discovery Sport και η Mercedes-Benz GLCυπερέχουν στον τομέα της άνεσης, όμως δεν ήταν αυτή η προτεραιότητα της Jaguar. Αυτό που ήθελε να φτιάξει ήταν ένα SUV που να χαίρεσαι να το οδηγείς. Και πράγματι, δεν υπάρχει πιο ζυγισμένο, ζωντανό και ακριβές στη συμπεριφορά του μοντέλο σε αυτή την κατηγορία. Στρίβεις και η F-Pace ανταποκρίνεται πιο άμεσα από όλα τα ανταγωνιστικά της μοντέλα, έχει καλύτερη πλευρική πρόσφυση και πιο ουδέτερο ζύγισμα στο οποίο συμμετέχει η ουρά για να αντισταθμίσει –μαζί με το ηλεκτρονικό σύστημα torque vectoring– την υποστροφή.

Με δυο λόγια, η F-Pace, αντίθετα από τα περισσότερα SUV, είναι ένα αυτοκίνητο για τον ενθουσιώδη οδηγό. Τηρουμένων των αναλογιών βέβαια, αφού το τιμόνι της δεν σε πληροφορεί εξίσου καλά με εκείνο της Jaguar XF και δεν έχει την ίδια αίσθηση ακρίβειας γύρω από τη θέση της ευθείας. Αυτά είναι όμως μικρά μειονεκτήματα που μπορεί να εξαλειφθούν με λίγη περαιτέρω εξέλιξη.

Τα φρένα πάντως ικανοποιούν και με το παραπάνω όπως είναι, αφού επιβραδύνουν το αυτοκίνητο δυνατά και ελεγχόμενα, πετυχαίνοντας κορυφαίες αποστάσεις ακινητοποίησης ακόμα και μετά από πολλά αλλεπάλληλα φρεναρίσματα.   

Πολύ ανταγωνιστική            
Σύμφωνα με τον νέο τιμοκατάλογο της Jaguar, η δίλιτρη ντίζελ F-Pace, στη βασική, πισωκίνητη έκδοσή της, ξεκινά από τα 42.300 μόνο ευρώ. Αν θέλεις και την τετρακίνηση, πρέπει να εκταμιεύσεις 49.200 ευρώ, ενώ αν προσθέσεις και το αυτόματο κιβώτιο –που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας– ο λογαριασμός πάει στα 52.300 ευρώ.
Η τιμή αυτή είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, καθώς η Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC είναι σημαντικά ακριβότερη και η αυτόματη BMW X3 xDrive 20d ακόμη περισσότερο. Το Audi Q5 2.0 TDI Quattro S tronic (190PS) είναι περίπου στην ίδια τιμή και μόνο το Volvo XC60 2.4 D4 AWD Auto είναι φθηνότερο.

Η βασική έκδοση Pure της F-Pace είναι επαρκώς αλλά όχι πολυτελώς εξοπλισμένη, έχοντας ως στάνταρ, μεταξύ άλλων, τα συστήματα αυτόνομου φρεναρίσματος ανάγκης (AEB) και ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας (Lane Departure Warning), το cruise control, το All Surface Progress Control για ελκτική πρόσφυση σε πολύ ολισθηρά εδάφη (μόνο στα αυτόματα μοντέλα), τον αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, τους αισθητήρες βροχής και φώτων, και την παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών (TPMS). Η έκδοση R-Sport έχει επιπλέον προβολείς xenon, σπορ καθίσματα και 19άρες ζάντες.

Τι λέει το DRIVE
Tο SUV που περιμέναμε από την Jaguar. Μπορεί η ντίζελ έκδοση να χρειάζεται έναν πιο δυνατό κινητήρα και ο σπορ προσανατολισμός της να της στερεί τον πολυδιάστατο χαρακτήρα ενός πιο παραδοσιακού SUV, όμως δεν παύει να είναι ένα από τα πιο επιθυμητά, αν όχι το πιο επιθυμητό μοντέλο της κατηγορίας.
Τιμή από €52.300 (τετρακίνητη, αυτόματη)
Τεχνολογία 1.999 cc, i4 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 180 PS/4.000 rpm, 43,8 kgm/1.750-2.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, μόνιμη τετρακίνηση.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,5”
0-160 km/h 31,9”
0-400 m 17,3” @ 127,4 km/h
0-1.000 m 32,1” @ 160,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,3”
50-80 km/h 3,8”
80-110 km/h 5,5”
110-140 km/h 8,7”
Φρένα 100-0 km/h 36,8 m
Τελική ταχύτητα 208 km/h
Μέση κατανάλωση 9,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 139 g/km
Διαστάσεις 4.731 x 1.936 x 1.667 mm
Μεταξόνιο 2.874 mm
Χώρος αποσκευών 650/1.740 lt
Βάρος 1.950 kg
Μετρήσεις DRIVE. Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube