Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD

To κόμπακτ SUV από το Coventry, στην εκδοχή Jaguar E-Pace P300e AWD, έγινε επαναφορτιζόμενο υβριδικό, διατηρώντας αυτούσια τα καλά δυναμικά στοιχεία του. Αλλά και ακριβό, βαρύ, λαίμαργο, ενώ παρέμεινε ελάχιστα βρετανικό, μέσα έξω.

Η πορεία των SUV προς τον μερικό ή τον πλήρη εξηλεκτρισμό έχει πλέον γίνει υποχρέωση κάθε φίρμας, υπό την πίεση του στόχου της καθεμίας για το CO2. H JLR ποιώντας την ανάγκη φιλοτιμία λοιπόν, φόρτωσε μπαταρίες τα Land και τα Range Rover και στη συνέχεια πέρασε στις Jaguar. Με το ανάλογο τίμημα, ως είθισται στις περιπτώσεις. Πέρα όμως από το υβριδικό επαναφορτιζόμενο σύστημα κίνησης, η σιλουέτα της Jaguar E-Pace P300e AWD παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη.

Με άλλα λόγια, συνεχίζει να είναι μια ανώνυμη εικόνα που στερείται ισχυρού αισθητικού αποτυπώματος και δύσκολα την αναγνωρίσεις ως «Jaguar». Ακόμη περισσότερο σε αυτή τη σπoρ εκδοχή R Dynamic S, από την οποία ξεκινά η γκάμα της plug-in hybrid Jaguar E-Pace P300e AWD, αφήνοντας λίγα νίκελ που πασχίζουν του κάκου να δώσουν ένα στοιχειώδες ιστορικό βρετανικό στίγμα. Αν δεν προσέξεις λοιπόν τον Ιαγουάρο στη γρίλια, δεν καταλαβαίνεις τι μάρκα είναι αυτό το αυτοκίνητο.

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η κύλιση επικουρούμενη από την ενδοτικότητα της ανάρτησης και την αποτελεσματική ηχομόνωση είναι υπεράνω κριτικής. 


Μπαίνοντας στην καμπίνα, σου δημιουργείται μια σαφώς ευχάριστη διάθεση. Το εσωτερικό είναι καλοβαλμένο και συμπαθητικά, σύγχρονα σχεδιασμένο… Αλλά και πάλι χωρίς κάποια βρετανικά στοιχεία, έστω με το σταγονόμετρο, που να σε κάνουν να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα αυτοκίνητο από το Coventry. Βλέπετε, η υψηλή τεχνολογία -συνήθως ψυχρή- και η μονοδιάστατη προσήλωση της φίρμας σε μια λογική «weapon to weapon» έναντι του ανταγωνισμού έχουν φέρει συνολικά τις Jag στα γερμανικά μέτρα. Χάνοντας εκείνο τον βρετανικό αισθησιασμό και την απαράμιλλη ζεστασιά που αυτός εξέπεμπε. Ούτε ξύλα, λίγα νίκελ -αλουμίνια για την ακρίβεια.

Με το μάτι στραμμένο στην αγία γερμανική τριάδα, στην εξίσωση της σύγχρονης Jaguar περιλαμβάνεται και η ποιότητα. Ως εκ τούτου, η E-Pace έχει μεν στραμμένο το μάτι στους Γερμανούς, αλλά κομμάτι αλληθωρίζει. Αναμφισβήτητα βρίσκεται ένα βήμα πίσω. Πώς αλλιώς να εξηγήσεις κάποια πλαστικά στην καμπίνα που δεν παίζουν για premium κατηγορία, όπως το ασημί πλαστικό περίγραμμα στα όργανα ελέγχου, τις οικονομικής επιλογής επενδύσεις στις πόρτες ή το κοκάλινο πλαστικό στην κεντρική κονσόλα; 

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Καλαίσθητος και σύγχρονος σχεδιασμός, αλλά και απουσία στοιχείων που θα έδιναν εκείνον το ξεχωριστό αισθησιασμό που χαρακτήριζε πάντα τα αυτοκίνητα του Coventry.


Το πιο απίστευτο όμως είναι οι... τρύπες που υπάρχουν κάτω από τους εσωτερικούς σιδηροδρόμους των εμπρός καθισμάτων! Ή για να είμαστε ακριβέστεροι, στο κάθισμα του οδηγού. Εκεί, κέρματα, μέχρι και αναπτήρας (μεγάλος) αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε κάποια άγνωστη γωνιά του πλαισίου, δίνοντας το ακουστικό στίγμα τους σε κάθε στροφή! 

Τουλάχιστον, η Jaguar είναι λιγότερο ολοκληρωτική στην ψηφιοποίηση από τους ανταγωνιστές της. Όχι πως κι εδώ τα ραντάρ στάθμευσης δεν βροντοφωνάζουν ή τα λογής λογής «μπιπ» δεν είναι ενοχλητικά. Απλώς είναι λιγότερο από των άλλων. Το σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης Pivi Pro που έκανε άρτι την εμφάνισή του και στην E-Pace υπόσχεται μια εμπειρία multimedia πολύ πιο ευχάριστη -στα χαρτιά. Στην πραγματικότητα τα ψηφιακά «χειριστήρια» είναι ανυπάκουα. Κάποιες φορές, χρειάζεται να πατήσεις περισσότερο από μια φορά στην απτική οθόνη των 11,4” για να ανταποκριθεί… Και όταν το κάνει, το κάνει αργά.

Στην Jaguar E-Pace P300e AWD κάθεσαι πολύ ωραία. Οι ρυθμίσεις του καθίσματος και του τιμονιού είναι σωστές και η θέση οδήγησης πολύ καλή. Όπως και για τον συνοδηγό. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και πίσω, με περιορισμένο χώρο για τα γόνατα των επιβατών. Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, η χωροταξία είναι σωστή, μιας και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο 4,4 m.

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η διαμόρφωση του πίνακα οργάνων είναι πολλαπλή και όμορφα διατεταγμένη, και η απεικόνιση 360 στην Pivi Pro πολύ βολική.

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Κάτω από το καπό της E-Pace P300e AWD βρίσκεται ένας μικρός, 3κύλινδρος 1.500άρης βενζινοκινητήρας Ingenium. Με τη συνολική ισχύ του αυτοκινήτου να φτάνει τα 309 άλογα: Ο βενζινοκινητήρας αποδίδει 200 PS και άλλα 109 το σύγχρονο ηλεκτρομοτέρ μόνιμου μαγνήτη πίσω. Μια μίζα-εναλλάκτης αναλαμβάνει να στέλνει διαρκώς ρεύμα στο ηλεκτρομοτέρ, διασφαλίζοντας έτσι την τετρακίνηση ακόμα και με την μπαταρία άδεια. Αυτή η τελευταία, με ονομαστική χωρητικότητα 15 kWh, μπορεί να φορτιστεί με εναλλασσόμενο ρεύμα (με ισχύ έως 7 kW) ή με DC διά μέσου θύρας CCS Combo (μέγιστο 32 kW).

Η μετάδοση παρέχεται από ένα αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων της Aisin. Το σύνολο αναλαμβάνει να κινήσει σχεδόν 2,2 τόνους, βάρος που είναι 300 kg και βάλε περισσότερα από μια συγκρίσιμη βενζινοκίνητη έκδοση P 200. Τώρα θα μας ρωτήσετε, «δηλαδή, αυτό το αυτοκίνητο είναι οικολογικό και του επιτρέπεται να σουλατσάρει στον Πράσινο Δακτύλιο;». Χμ… 

Αν φορτίζεις καθημερινά, οδηγείς οικολογικά και διανύεις μέχρι 50 km τη μέρα, τότε το τοπικό ανθρακικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου είναι περίπου μηδενικό. «Περίπου», διότι δεν μπορείς να διανύσεις πάνω από 35 km χωρίς να ξυπνήσεις τον Ingenium. Στην περίπτωση που επέμβεις χειροκίνητα από το σύστημα διαχείρισης της ενέργειας και δώσεις εντολή «EV», ακόμα και με 40% μπαταρία, η E-Pace μπορεί να σου απαντήσει «EV unavailable». Όταν το σύστημα δεήσει, επανέρχεται… Κατά τα λοιπά, μπορείς να πηγαίνεις ηλεκτρικά μέχρι τα 135 km/h.

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το πιεστικό μπουτόν ασφαλείας βρίσκεται στον άξονα κίνησης του (πολύ) κοντού και ογκώδη λεβιέ. Έτσι σε αναγκάζει να κάνεις ταυτόχρονο δύο αντίθετες κινήσεις πιέζοντας με την παλάμη τη λαβή. Συγχρονισμός που τις μισές φορές δεν πετυχαίνει. Δεν ήταν λίγες οι φορές που στο τσακ τη γλίτωσαν το εμπρός και το πίσω αυτοκίνητο στο παρκάρισμα.


Οδηγώντας το αυτοκίνητο, δεν θα νιώσεις ποτέ ότι σου λείπει η ισχύς, αν και οι ρεπρίζ είναι μαλθακές πάνω από τα 60 km/h στη λειτουργία EV. Και στην υβριδική, ο ηλεκτροκινητήρας δεν φαίνεται να συμμετέχει με τράβηγμα 260 Nm στις τριψήφιες ταχύτητες. Και τελικά, η αίσθηση δεν επιβεβαιώνει τα 309 άλογα του τεχνικού φύλλου της P300e.

Tο αυτόματο σασμάν, γλυκό στις αλλαγές και με ρευστότητα λειτουργίας, εισφέρει στην ωραία εμπειρία οδήγησης της Jaguar E-Pace P300e AWD. Γενικά όλα λειτουργούν ομαλά στο αυτοκίνητο, με κάποια μικρά σκορτσαρίσματα σε χαμηλή ταχύτητα.

Σε πιο απαιτητικούς δρόμους της περιφέρειας η Jaguar E-Pace P300e AWD αποδεικνύεται πειστικότατη. Κάτω από τις λαμαρίνες υπάρχει η λύση της πλατφόρμας PTA του ξαδέλφου Range Evoque και του LR Disco Sport. Οι Βρετανοί μηχανικοί από την άλλη, έχουν σαφώς επεξεργαστεί και αναρρυθμίσει το εμπρός και πίσω σύστημα της ανάρτησης για περισσότερη αθλητικότητα.

Η οδική συμπεριφορά εν τη πράξει είναι απροβλημάτιστη. Με την Jaguar E-Pace P300e AWD να είναι ασύγκριτα πιο κοφτερή και άμεσα ανταποκρινόμενη σε σχέση με ένα Range Rover Evoque P300e. Με την ανάλογη ακρίβεια και στιβαρότητα λοιπόν, το αυτοκίνητο είναι σαφώς διασκεδαστικό στην οδήγηση.

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Στις σφιχτές στροφές, η Jaguar E-Pace P300e AWD συμμετέχει ολόψυχα με ένα πίσω μέρος που δείχνει μεγάλη προθυμία να γυρίσει όταν σηκώνει το πόδι από το γκάζι και το ESP για κάποιες (καλές) γωνίες να σφυρίζει αδιάφορα. 


Το μπροστινό δαγκώνει στην άσφαλτο και η σχετικά μαλακή εμπρός ανάρτηση βοηθάει στη μεταφορά βάρους από πίσω εμπρός. Μια άσκηση στην οποία το κόμπακτ SUV της Jaguar συμμετέχει ολόψυχα, με ένα παιχνιδιάρικο πίσω μέρος που δείχνει μεγάλη προθυμία να γυρίσει όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι.

Όσο για κατεβάσματα του σασμάν πριν από στροφή, ο λεβιές ακούει καλά, αλλά υπάρχουν στάνταρ και πολύ βολικά paddles στο τιμόνι. Η ιδιοσυγκρασία της E-Pace λοιπόν αποδεικνύεται πολύ διαφορετική από του Evoque που καθησυχάζει τον οδηγό με τη σταθερότητά του. 

Με το γκάζι στο πάτωμα, ο 3κύλινδρος κινητήρας δίνει εύηχα το «παρών», φευ, με ελάχιστα αριστοκρατική χροιά για Jaguar. Για τέτοιες καταστάσεις πάντως, ενδείκνυται η ρύθμιση Sport, οπωσδήποτε πιο αντιπροσωπευτική (και ευχάριστη), μιας και σπρώχνει τον Ingenium σε ψηλότερες στροφές και με το κιβώτιο να κερδίζει σημαντικά σε χρόνο αντίδρασης.

Στην Jaguar E-Pace P300e AWD θα πήγαινε περισσότερο ένας διαφορετικός λόγος απόδοσης μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα, υπερθεματίζοντας έτσι στις δυναμικές ικανότητες του σασί παρά στην ελκτική πρόσφυση με χαμηλή ταχύτητα.

Από την πλευρά της κύλισης, οι επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις της E-Pace είναι, όπως είπαμε, διαθέσιμες μόνο ως σπορ R Dynamic (S, HS και HSE) με βασικούς τροχούς 18” -19 και 20 ίντσες αντίστοιχα στις HS και HSE. Οι 18άρες μπορεί να μην γεμίζουν τους θόλους με μέταλλο, αβαντάροντας έτσι την εικόνα του αυτοκινήτου, αλλά από την άλλη όμως αφήνουν αρκετό μάγουλο στο λάστιχο για να επικουρεί την άνεση. Και να βοηθά τα μέγιστα την ανάρτηση που αποδεικνύεται αρκούντως ενδοτική στην απόσβεση.

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
H E-Pace στρίβοντας βρίσκεται εντός έδρας, ούσα κοφτερή, με πρόθυμη ουρά και πολύ καλό τιμόνι. Σε σημείο που αποδίδεις εύσημα στους Βρετανούς μηχανικούς που πέτυχαν τέτοια ισορροπία μεταξύ άνεσης και δυναμικότητας.


Όσον αφορά την αποδοτικότητα, με το αυτοκίνητο πλήρως φορτισμένο αν διανύεις μέχρι 100 km και στη δεύτερη 50άρα οδηγείς το αυτοκίνητο με σύνεση, τότε υπολόγιζε γύρω στα 6 lt/100 km. Στην υβριδική διαμόρφωση ή με την μπαταρία άδεια, η κατανάλωση είναι ασυνήθιστα ψηλή και χρειάζεται να είσαι πολύ μάστορας για να κατέβεις κάτω από τα 10 lt/100 km στην πόλη. Στην εθνική και στον ανοιχτό δρόμο πάντως, τα 8,5 lt/100 km είναι εφικτά αν είσαι με αβγό στο γκάζι. Όσον αφορά τα ταξίδια, μπορεί να χρειαστείς νωρίτερα εφοδιασμό σε σχέση με τη δίλιτρη E-Pace MHEV των 200 ίππων για παράδειγμα, λόγω του μικρότερου ρεζερβουάρ. 

Η  Jaguar E-Pace P300e AWD χάνει 10 lt από το ρεζερβουάρ, αλλά και πάλι τα 57,6 lt αρκούν για 650-700 km αυτονομία.

H τιμή της βασικής επαναφορτιζόμενης υβριδικής Jaguar E-Pace P300e AWD (R Dynamic S) ξεκινά από τις €64.864. Σε αυτά τα χρήματα υπάρχει ένα ευμέγεθες πακέτο βασικού εξοπλισμού. Προφανώς το αυτοκίνητο καλύπτεται φουλ από στοιχεία άνεσης, οπότε σταχυολογούμε τα σημαντικότερα σε δυναμική και ασφάλεια: Σύστημα οδηγικών ρυθμίσεων, All Surface Progress Control (ASPC), Hill Launch Assist, Torque Vectoring, ΑΕΒ, cruise control με προσαρμοζόμενο περιοριστή ταχύτητας, διατήρηση λωρίδας, κάμερα πίσω και αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός πίσω. Φυσικά υπάρχει πλήρης κάλυψη με αερόσακους και ένας πλούσιος κατάλογος έξτρα συστημάτων, διακοσμήσεων και αξεσουάρ για την εξατομίκευση του αυτοκινήτου. 

Test drive: Jaguar E-Pace P300e AWD, photo credit DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Η προσθήκη μιας έκδοσης plug-in hybrid στην γκάμα της E-Pace φέρνει την Jaguar σε απόσταση βολής από την επιτυχία. Ούσα η μόνη ανάμεσα στις E-Pace με δημοσιονομική και πρακτική αποδοχή -Δακτύλιος, γαρ. Βέβαια, δεν είναι όλα τέλεια: Ψηλή κατανάλωση σε υβριδική λειτουργία, ηλεκτρική ασυνέπεια… Από την άλλη, το ραντεβού με την οδική απόλαυση είναι εξασφαλισμένο, ο εξοπλισμός πολύ καλός και το όνομα «Jaguar» (χωρίς την εικόνα) ανεβάζει το πρεστίζ. Αρκούν όμως αυτά για να ανεβάσουν και τις επικοινωνιακές μετοχές του αυτοκινήτου δικαιολογώντας την αλμυρή τιμή;


Τι λέει το DRIVE
H επαναφορτιζόμενη Jaguar E-Pace P300e AWD είναι διπρόσωπη! Το όνομα «Jaguar» συνδυάζεται με εξαιρετική δυναμική συμπεριφορά και ελκτική πρόσφυση σε ένα ακριβό και αδιάφορο αισθητικά πακέτο με μέτριες ηλεκτρικές επιδόσεις. 
Τιμή Από €64.864
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i3, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, ιντερκούλερ, 200 PS και 320 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 109 PS και 260 Nm, μπαταρία 15 kWh (μικτή), 4WD, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Συνδυαστική απόδοση 309 PS, 540 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,5”
Τελική ταχύτητα 216 km/h
Μέση κατανάλωση* 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 44 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.395 x 1.984 x 1.648 mm
Χώρος αποσκευών 470-1.234 lt
Βάρος 2.173 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία, *για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία φορτισμένη

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης