Test drive: Ford Focus 1.5 EcoBlue Auto ST-Line

Test drive: Ford Focus 1.5 EcoBlue Auto ST-Line

Δοκιμάζουμε το ολοκαίνουργιο μικρομεσαίο Ford στη σπορ έκδοση ST-Line, αλλά με τον κινητήρα ντίζελ και το νέο αυτόματο 8άρι κιβώτιο.

TO FOCUS της 4ης γενιάς είναι εντελώς καινούργιο, σχεδιασμένο εξαρχής για την Ευρώπη και όχι πλέον ως world car. Ο στόχος ήταν να αντιμετωπιστούν αποφασιστικά όλα τα αδύνατα σημεία του προηγούμενου μοντέλου και κυρίως όσα σχετίζονταν με τους χώρους, την απτή ποιότητα του εσωτερικού και την ηλεκτρονική τεχνολογία, ώστε να ξαναπάρει το μοντέλο ηγετική θέση όπως είχε στο μεγαλύτερο μέρος της 20χρονης καριέρας του, κατά την οποία οι πωλήσεις του έφθασαν τα 16 εκατομμύρια.

Αλλαγές παντού
Το καινούργιο Focus βασίζεται στη νέα, προσαρμόσιμη πλατφόρμα C2 της Ford. Ως αποτέλεσμα, η στρεπτική αντοχή του έχει αυξηθεί κατά 20%, ενώ το βάρος έχει μειωθεί έως και κατά 88 kg ανάλογα με την έκδοση.

Οι εξωτερικές διαστάσεις παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητες, με εξαίρεση το συνολικό ύψος που έχει μειωθεί κατά 15 mm. Το μεταξόνιο όμως έχει μεγαλώσει σημαντικά, κατά 53 mm. Αλλαγμένες είναι και οι αναλογίες, με μακρύτερο καπό, τις εμπρός κολόνες της σκεπής μετατοπισμένες προς τα πίσω και κοντύτερους προβόλους. Ως αποτέλεσμα, το νέο Focus δείχνει πιο σύγχρονο και είναι αναμφισβήτητα πιο αεροδυναμικό, με έναν εξαιρετικό συντελεστή Cd=0,27.

Focus πάνινγκ

Ο κινητήρας ντίζελ 1.5 EcoBlue έχει υποστεί μια ολόκληρη σειρά από βελτιώσεις, ενώ το 8άρι αυτόματο κιβώτιο είναι εντελώς καινούργιο. Δεν είναι πλέον διπλού συμπλέκτη, όπως το προηγούμενο Powershift, αλλά συμβατικό, με μετατροπέα ροπής και επικυκλικά γρανάζια. Έχει όμως προηγμένα ηλεκτρονικά ελέγχου ώστε να προσαρμόζει τις αλλαγές ταχυτήτων ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης και τις επικρατούσες συνθήκες.

Όπως το Focus 1.0 EcoBoost, έτσι και το 1.5 EcoBlue δεν έχει την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων SLA, αλλά τον απλούστερο, φθηνότερο κι ελαφρύτερο ημιάκαμπτο άξονα. Πρόκειται όμως για την πιο εξελιγμένη μορφή του, όπως τον ξέρουμε από το σπορ Fiesta ST. Νέο είναι και το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης, με λογισμικό που παρέχει και Torque Steer Compensation, αντισταθμίζοντας τις αντιδράσεις στο τιμόνι κατά την επιτάχυνση.

Τέλος, το ηλεκτρονικό πακέτο Ford Co-Pilot 360 περιλαμβάνει όλα τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας και αρωγής στην οδήγηση και το παρκάρισμα.

Επιτέλους ευρύχωρο
Τα βασικά προβλήματα στο εσωτερικό του προηγούμενου μοντέλου ήταν οι χώροι, η εργονομία με τα άπειρα κουμπιά, και η ποιότητα των υλικών. Η Ford τα αντιμετώπισε και τα τρία με επιτυχία.

Πρώτον, αυξάνοντας το μεταξόνιο, βελτίωσε πολύ το χώρο για τους πίσω επιβάτες. Και παράλληλα, μετακινώντας το ταμπλό προς τα εμπρός, επεκτείνοντας τα παράθυρα προς τα πίσω και χαμηλώνοντας τα καθίσματα, έκανε την καμπίνα πολύ πιο άνετη, φωτεινή κι ευχάριστη.

Δεύτερον, οι περισσότερες λειτουργίες ελέγχονται, όχι πλέον με κουμπιά, αλλά μέσα από την κεντρική οθόνη αφής 8”. Ευτυχώς όμως η Ford δεν πήγε στο άλλο άκρο και διατήρησε τα συμβατικά χειριστήρια που κρίνουμε απαραίτητα: αυτά για τον κλιματισμό και την ένταση του ήχου στο ηχοσύστημα.

Και τρίτον, η γενική σχεδίαση είναι τώρα μοντέρνα, ο διάκοσμος εν γένει καλόγουστος και τα υλικά κατασκευής σαφώς ποιοτικότερα – τουλάχιστον στα επάνω μέρη που φαίνονται, διότι πιο κάτω υπάρχουν ακόμη κάμποσα οικονομικά πλαστικά.

Focus εσωτερικό

Η θέση οδήγησης δέχεται πληθώρα ρυθμίσεων ώστε να μπορείς να τη φέρεις ακριβώς στα μέτρα σου. Το σπορ κάθισμα της έκδοσης ST-Line σε στηρίζει σωστά, η γενική εργονομία είναι ουσιαστικά άψογη και η ορατότητα αποδεκτή με τα σύγχρονα στάνταρ. 

Οι χώροι για τους επιβάτες είναι άνετοι, τόσο μπροστά όσο και πίσω. Το πορτμπαγκάζ όμως, που δεν ξεπερνά τα 341 λίτρα (με τη στάνταρ ρεζέρβα ανάγκης), μπορεί μεν να είναι μεγαλύτερο από τα 316 λίτρα του προηγούμενου μοντέλου, εξακολουθεί όμως να είναι κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας. 

Μεταμόρφωση
Το νέο Focus 1.5 EcoBlue Auto είναι κάπου 60 kg ελαφρύτερο από το παλιότερο 1.5 TDCi Powershift. Σημαντική διαφορά, αλλά δεν δικαιολογεί τη διαφορά επιδόσεων που είναι τεράστια. Ενώ το παλιό μοντέλο ήταν το δεύτερο πιο αργό από όσα αυτόματα μικρομεσαία ντίζελ έχουμε μετρήσει, το νέο είναι το πιο γρήγορο. Ξεκάθαρα. Τα 9,9” στο 0-100 km/h και τα 31,5” στο χιλιόμετρο είναι επιδόσεις που απέχουν σημαντικά από αυτές του δεύτερου ταχύτερου, του VW Golf 1.6 TDI DSG (10,3”/32,0”). Ο υπόλοιπος ανταγωνισμός μένει ακόμα πιο πίσω. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τις ρεπρίζ εν κινήσει, με τα προσπεράσματα των 80-110 και 110-140 km/h με kickdown να απαιτούν 5,4” και 8,1” αντίστοιχα, έναντι 5,5”/9,3” του Golf.

Το Focus δείχνει ζωηρό και υποκειμενικά, με αρκετά καλή απόκριση στο γκάζι για ντίζελ, ιδίως στο οδηγικό πρόγραμμα Sport (υπάρχουν επίσης τα Normal και Eco). Όταν ζεσταθεί, το 8άρι αυτόματο κιβώτιο κάνει ομαλά ξεκινήματα και ακόμη ομαλότερες αλλαγές ταχυτήτων, φροντίζοντας να σε κρατάει με τη σωστή σχέση σε κάθε περίπτωση, ακόμα και στις κατηφόρες. Αργεί όμως να κατεβάσει, διστάζοντας ακόμη και στο πρόγραμμα Sport, ενώ το σύστημα stop/start είναι ενίοτε εκνευριστικό. Για να ενεργοποιηθεί απαιτεί δυνατό πάτημα στο φρένο, κι αν τραβήξεις το (ηλεκτρικό) χειρόφρενο στο φανάρι, ξαναβγαίνει εκτός.

Το σημαντικό όμως στην καθημερινή οδήγηση είναι ότι το Focus είναι οικονομικό, με μέση κατανάλωση 6,9 lt/100km, λίγο πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας.  

Focus στροφή

Διατηρεί το στέμμα
Παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα, το Focus της 4ης γενιάς παραμένει το κορυφαίο οδηγικά μοντέλο της κατηγορίας του, όντας ακόμη καλύτερο απ’ ό,τι πριν.

Με τη χαμηλωμένη κατά 10 mm και πιο σφιχτή ανάρτηση της έκδοσης ST-Line, η συμπεριφορά του είναι σπορ, με εξαιρετικό έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος και της κλίσης στις στροφές. Το τιμόνι είναι γρήγορο, άμεσο και δεν του λείπει η αίσθηση, και το μπροστινό σύστημα ανταποκρίνεται στις αλλαγές κατεύθυνσης χωρίς αρχική υποστροφή. Το περιθώριο πρόσφυσης που παρέχουν τα λάστιχα 215/50-17 είναι μεγάλο και, όταν εξαντληθεί, οι αντιδράσεις του πλαισίου είναι ζυγισμένες, φιλικές και προβλέψιμες (αν και νιώθεις το αυτοκίνητο λίγο πιο μπροστόβαρο με τον 1.5 ντίζελ απ’ ό,τι με τον 1.0 EcoBoost βενζίνης).

Σε ανάλογα υψηλό επίπεδο βρίσκονται και τα φρένα, που έχουν δύναμη, προοδευτική απόκριση στο πεντάλ και η απόδοσή τους ελάχιστα επηρεάζεται από την εντατική χρήση.

Η σπορ ανάρτηση ST-Line είναι αναμενόμενα πιο σφιχτή από εκείνη ενός VW Golf, Peugeot 308 ή Honda Civic. Στο ντίζελ Focus μάλιστα μας φάνηκε ακόμη πιο σφιχτή, όμως εξακολουθούσε να λειτουργεί σωστά, στρογγυλεύοντας τις ανωμαλίες του δρόμου αποτελεσματικά κι αθόρυβα. Αν εξαιρέσει κανείς τη λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί και στο τέρμα γκάζι, το αυτοκίνητο είναι γενικά πολύ ήσυχο και ταξιδεύει σταθερά και ξεκούραστα.

Άξια στη λίστα
Το νέο Focus 1.5 EcoBlue ξεκινά από €21.322 με το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο και από €24.643 με το αυτόματο. Το ST-Line της δοκιμής μας κοστίζει €25.908.

Οι τιμές αυτές κρίνοται ανταγωνιστικές, αφού τα αυτόματα SEAT Leon και FIAT Tipo ντίζελ είναι μεν πολύ πιο φθηνά, και τα Hyundai i30 1.6 CRDi DCT και Renault Megane 1.5 dCi EDC κάπου ένα χιλιάρικο φθηνότερα από το Focus, όμως τα αντίστοιχα Opel Astra, Skoda Octavia και VW Golf είναι όλα ακριβότερα.

Ακόμη και στη βασική έκδοση Trend, το Focus είναι καλά εξοπλισμένο, με στάνταρ τα συστήματα Pre-Collision Assist (με αυτόματο φρενάρισμα), Lane Keeping Alert & Aid (διατήρηση λεωρίδας) και Hill Start Assist (για τις ανηφόρες), έξυπνο περιοριστή ταχύτητας, προβολείς ομίχλης/στροφής, αισθητήρα φώτων, επιλογή 4 προγραμμάτων οδήγησης, air-condition, προγραμματιζόμενο κλειδί MyKey και σύστημα infotainment SYNC 3 με οθόνη TFT 6,5”, Bluetooth και 2 θύρες USB.

Στην έκδοση ST-Line, πέρα από τη σπορ ανάρτηση και τον αντίστοιχο διάκοσμο, παίρνεις επιπλέον παρκοραντάρ εμπρός-πίσω, cruise control, αναδιπλούμενους καθρέφτες, εκκίνηση με κουμπί, και infotainment 8” με πλοηγό. Οι εκδόσεις Titanium και Vignale είναι ακόμα πιο πλούσιες.

Focus πίσω όψη

Τι λέει το DRIVE
Εξακολουθεί να είναι κορυφαίο σε οδική συμπεριφορά και οδηγική αίσθηση, ενώ έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά όλα τα αδύνατα σημεία του προηγούμενου μοντέλου. Ο κινητήρας ντίζελ και το αυτόματο κιβώτιο μπορεί να μην ταιριάζουν ιδανικά με τον σπορ χαρακτήρα του πλαισίου, όμως συνθέτουν ένα αυτοκίνητο γρήγορο, ευχάριστο και οικονομικό για όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα, το οποίο επιπλέον προσφέρεται σε συμφέρουσα τιμή, αν λάβουμε υπόψη τον εξοπλισμό του.
Τιμή Από €24.643 (ST-Line €25.908)
Τεχνολογία 1.499 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 120 PS/3.600 rpm, 300 Nm @ 1.750-2.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
0-160 km/h 29,1”
0-400 m 17,1” @ 130,2 km/h
0-1.000 m 31,5” @ 163,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 24,7”
50-80 km/h 3,5”
80-110 km/h  5,4”
110-140 km/h  8,1”
Φρένα 100-0 km/h 37,6 m
Τελική ταχύτητα 193 km/h
Μέση κατανάλωση 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 103 g/km
Διαστάσεις 4.378 x 1.825 x 1.452 mm
Χώρος αποσκευών 341 lt
Βάρος 1.370 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube