Test drive: Fiat Panda Natural Power

Test drive: Fiat Panda Natural Power

Μπορεί προς το παρόν η κίνηση με φυσικό αέριο (CNG) να θέτει περιορισμούς, αλλά η δυναμική της είναι πολύ μεγάλη, φτηνή και πράσινη.

Με το κόστος των καυσίμων να ανεβαίνει συνεχώς, οι εναλλακτικές για φθηνότερη μετακίνηση όλο πληθαίνουν. Η Fiat μετρά ήδη 15 χρόνια παράδοσης στην τεχνολογία καύσης φυσικού αερίου. Ήταν λοιπόν θέμα χρόνου να εφαρμόσει την εμπειρία της κι επάνω στο νέο Panda.

Προκειμένου ο τούρμπο TwinAir των 875 κυβικών να μπορεί να κάψει φυσικό αέριο, είναι μερικώς τροποποιημένος. Έχει διαφορετική πολλαπλή εισαγωγής και μπεκ, ανασχεδιασμένη ηλεκτρονική διαχείριση και διαφορετικές έδρες βαλβίδων. Ο κινητήρας πάντα ξεκινά να λειτουργεί με βενζίνη κι αμέσως περνά αυτόματα στο CNG, χωρίς να το καταλαβαίνεις. Μόνο μια ένδειξη στον πίνακα οργάνων στο μαρτυρά. Στη βενζίνη «γυρίζει» σε δύο περιπτώσεις: Είτε όταν τελειώσει το αέριο είτε όταν πατάς ένα κουμπί στο ταμπλό.

80 ίπποι, 86 g CO2/km
Η απόδοση έχει πέσει στους 80 ίππους από τους 85, ενώ η ροπή των 14,3 kgm είναι επίσης ελαφρώς μειωμένη. Στην ποιότητα λειτουργίας δεν υπάρχει καμία διαφορά, υπάρχει όμως στην απόδοση. Η ζωντάνια στις χαμηλές και η δύναμη στις ψηλές στροφές είναι ένα κλικ κάτω με το φυσικό αέριο. Η πιο ενδεικτική μέτρηση γι’ αυτό είναι η ρεπρίζ της τέταρτης: Στα 50-80 km/h με βενζίνη χρειάζεται 8,6 ενώ με CNG 9,1”.

Στα 80-110 km/h χρειάζεται 9,6” ανεξάρτητα από το καύσιμο, ενώ στα 110-140 km/h απαιτεί 15 και 18,6” με βενζίνη και CNG αντίστοιχα. Γρήγορο δεν το λες, αλλά έτσι κι αλλιώς το Panda Natural Power δε θέλεις να το θυμάσαι για τις επιδόσεις, αλλά για την οικονομία του. Κι εκεί τα καταφέρνει πολύ καλύτερα.

Το φυσικό αέριο αποθηκεύεται σε δύο δεξαμενές κάτω από το αμάξωμα, υπό πίεση 200 bar. Το συνολικό περιεχόμενό τους φτάνει τα 12 κιλά, μια μάζα που αναλογεί σε 72 λίτρα. Η τιμή του φυσικού αερίου είναι €1,006 /kg κάτι που σημαίνει ότι το φουλάρισμα των δεξαμενών του Panda κοστίζει σχεδόν 12 ευρώ. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι σε πραγματικές συνθήκες κάνεις 100 km με 5 ευρώ, αφού η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 5 kg CNG -Compressed Natural Gas.

Για κίνηση με βενζίνη (1.645 ευρώ/λίτρο), το αντίστοιχο κόστος είναι 8,9 ευρώ κάτι που αν αναχθεί στον ένα χρόνο χρήσης και με 15.000 km/έτος κάνει μια διαφορά της τάξης των 735 ευρώ το χρόνο (!) σε πραγματικές συνθήκες. Το ρεζερβουάρ βενζίνης των 35 λίτρων δεν έχει πειραχτεί, και η μόνη αλλαγή που έχουν φέρει οι μπουκάλες του CNG είναι μια ελάχιστη μείωση του πορτμπαγκάζ (κατά 25 λίτρα).

Ένα κλικ πιο ψηλά
Όπως και το προηγούμενο, το νέο Panda Natural Power βασίζεται στο πλαίσιο της έκδοσης 4x4, κάτι που σημαίνει set-up ανάρτησης με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και διαδρομή. Το αποτέλεσμα είναι η εντυπωσιακή άνεση στις λακκούβες. Περνάς πάνω από κρατήρες και δεν καταλαβαίνεις σχεδόν τίποτα. Βέβαια, στις στροφές γέρνει αρκετά, αλλά το κράτημα ικανοποιεί.

Μόνο το τιμόνι δεν έχει καλή αίσθηση, τουλάχιστον όμως κόβει πολύ και δίνει την ευελιξία που θέλεις στην πόλη. Καλύτερα θα ήταν αν ο λεβιές είχε περισσότερη ακρίβεια, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που αντί για 5η κουμπώνεις 3η.

Τα υπόλοιπα είναι γνωστά. Η θέση οδήγησης ικανοποιεί, οι χώροι το ίδιο, και η σχεδίαση της καμπίνας αφενός αποκλείεται να μην σου αρέσει, αφετέρου θυμίζει μεγαλύτερο αυτοκίνητο.

Η επίσημη τιμή του Panda Natural Power στην Ελλάδα δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί, στην Ιταλία όμως είναι σε υψηλότερο επίπεδο από του ντίζελ των 75 ίππων. Σου κοστίζει λιγότερο στη χρήση, όμως χάρη στο πολύ πιο φτηνό του καύσιμο. Επιπλέον, έχεις και την πράσινη (του περιβάλλοντος, μην παρεξηγηθώ) συνείδησή σου ήσυχη και δεν πληρώνεις τέλη.

Το μόνο πρόβλημα είναι ο ανεφοδιασμός, αφού προς το παρόν λειτουργούν μόνο δύο σταθμοί, ένας στην Ανθούσα κι ένας στα Άνω Λιόσια. Ωστόσο μέχρι το τέλος του χρόνου θα υπάρχουν και σε μερικά ακόμα νευραλγικά σημεία στο οδικό δίκτυο της χώρας, ενώ υπάρχει σχέδιο για περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου. Αν μέχρι τότε αυτός ο σκόπελος μπορεί να ξεπεραστεί, τότε ζήτω το φυσικό αέριο!

Τι λέει το DRIVE
Εάν μπορείς να προσπεράσεις το δύσκολο ανεφοδιασμό και την αναμενόμενα υψηλή τιμή, τότε μιλάμε για ένα πολύ οικονομικό κι ενδιαφέρον μικρό.
Τιμή Δεν ανακοινώθηκε
Τεχνολογία 875 cc, i2, 4v, 1 ΕΕΚ, ψεκασμός, τούρμπο, 80 PS/5.000 rpm, 14,3 kgm/2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 15,8 (14,3)”
0-160 km/h 33,4 (37,6)
0-400 m 20,3 (19,7)”
0-1.000 m 37,2 (36,2)”
50-80 km/h (3η) 5,7 (5,4)”
80-110 km/h (4η) 9,6 (9,6)”
110-140 km/h (5η) 13,6 (13,1)”
100-0 km/h σε 52 m
Τελική 168 km/h
Μέση κατανάλωση 5,0 kg (5,4 lt)/100 km
Εκπομπές CO2 86 gr/km
Διαστάσεις 3.686 x 1.672 x 1.605 mm
Βάρος 1.150 kg
Μετρήσεις DRIVE, σε παρένθεση οι τιμές με βενζίνη

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube