Test drive: Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4WD

Φρεσκάροντας την εμφάνιση και την ψηφιακή του υπόσταση, το ανανεωμένο Dacia Duster συνεχίζει να σε κερδίζει με την ουσία για να κάνει follow-up στην επιτυχία του. Ειδικά όταν πρόκειται για την ντίζελ και τετρακίνητη εκδοχή του.

Δεν χρειάζεται να µελετήσεις και πολύ την πορεία του για να καταλάβεις πως το Duster έχει πετύχει διάφορους στόχους, διαφορετικής σηµασίας και δυσκολίας.

Μιλώντας για τον πιο σηµαντικό, είναι ότι το 2010 κατάφερε να ξαναβάλει την Dacia σοβαρά στον αυτοκινητικό χάρτη. Μέχρι τότε, κανένα άλλο µοντέλο της αναγεννηµένης υπό τη σκέπη της Renault εταιρείας δεν το είχε καταφέρει πραγµατικά. Και η εξήγηση είναι απλή µα κι εξαιρετικά δύσκολη συνάµα: Το ότι έκανε ένα αυτοκίνητο µε ρητό προσανατολισµό «low budget» -και όλα τα χαρακτηριστικά που αυτό συνεπάγεται- επιλογή και όχι απαραίτητα ανάγκη.

Το σωστό να λέγεται
Το µεγαλύτερο ποσοστό αυτής της επιτυχίας δεν οφειλόταν βέβαια κάπου αλλού, παρά στην εµφάνιση της πρώτης γενιάς του Duster. Από το σηµείο δηλαδή που πήρε τη σκυτάλη η δεύτερη γενιά, η οποία οµολογουµένως πήγε πολύ παρακάτω το αισθητικό κοµµάτι διατηρώντας ή/και βελτιώνοντας τα υπόλοιπα βασικά χαρακτηριστικά του µοντέλου. Μ’ αυτά και µ’ αυτά, το Duster ήδη έχει αγγίξει τις δύο εκατ. πωλήσεις και τώρα που ήρθε η ώρα για την ανανέωση κανείς δεν ήθελε να ρισκάρει.

Dacia Duster 2022

Γι’ αυτό κι εµπρός η νέα µάσκα που συνοδεύεται από νέα φώτα µε LED φωτεινή υπογραφή ηµέρας, στο πλάι οι ζάντες και πίσω τα φώτα µαζί µε το σπόιλερ της οροφής δίνουν το κάτι διαφορετικό στην εικόνα χωρίς βέβαια να αλλάζουν την ουσία της. Να σηµειωθεί επίσης πως η τεχνολογία LED χρησιµοποιείται τόσο για το φωτισµό της πινακίδας όσο και -προαιρετικά- για τα εµπρός φώτα πορείας.

Στην καµπίνα οι διαφορές είναι µάλλον πιο σηµαντικές και ευδιάκριτες, µε σηµαία τους την νέα οθόνη των 8”. Θα τη βρεις τόσο στο επίπεδο εξοπλισµού Sportive όσο και στο Prestige, µε το δεύτερο να ενσωµατώνει και την πλοήγηση. Είναι ευκρινής και µε µεγάλα εικονίδια, της λείπει όµως ένα φυσικό χειριστήριο για την ρύθµιση της έντασης της φωνής. Από την άλλη οι δυνατότητες του συστήµατος είναι πολύ καλές (µε ασύρµατη υποστήριξη Android Auto), οι θύρες USB είναι πλέον περισσότερες και βρίσκονται στα σωστά σηµεία, ενώ το εµπρός υποβραχιόνιο έχει πλέον ενσωµατωθεί στην κονσόλα δαπέδου, προσφέροντας και αποθηκευτικό χώρο 1,1 lt.

Μια ακόµα ορατή διαφορά είναι τα σαφώς πιο µοντέρνα αλλά και πιο αποτελεσµατικά σύµφωνα µε την Dacia εµπρός προσκέφαλα, ενώ νέες είναι και οι επενδύσεις των καθισµάτων, τις οποίες ελάχιστοι θα καταλάβουν. Η ουσία της καµπίνας πάντως δεν έχει αλλάξει. Κι αυτό σηµαίνει χώρους για έως και τέσσερις µε αποσκευές 376 lt, σε ένα χώρο που έχει σωστό σχήμα και φορτώνεται πανεύκολα. Σηµαίνει ακόµα το οικονοµικής επιλογής σκληρό πλαστικό στο επάνω µέρος του ταµπλό, καθώς και κάποιες ελλείψεις στο φινίρισµα που όπως πάντα χωνεύονται εύκολα. Για την ακρίβεια ακόµα πιο εύκολα από όσο στο παρελθόν, αφού η συνολική εικόνα είναι πιο τώρα σύγχρονη κι ευχάριστη.

Dacia Duster 2022

Το Duster που αγαπήσαµε
Σε επίπεδο µηχανικών µερών, για την τετρακίνητη έκδοση ντίζελ δεν έχει διαφοροποιηθεί τίποτα. Αυτό σηµαίνει 114 PS σύµφωνα µε την εταιρεία (για κάποιο λόγο η 4WD αναφέρεται κατά 1 PS πιο αδύναµη από την 2WD) και 260 Nm, µε το πολύ κοντό 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο να παραµένει η µόνη επιλογή. Όπως πάντα, αυτό σηµαίνει πως το ξεκίνηµα είναι -σε επίπεδο έδαφος- σχεδόν πάντα εφικτό και µε 2η χωρίς το αυτοκίνητο να δυσανασχετεί. Θα πρέπει πάντως να έχεις στο µυαλό ότι ο λεβιές ταχυτήτων είναι πολύ καλός σου φίλος στο Duster κι ευτυχώς έχει αρκετά µαλακό και σαφές κούµπωµα. Από την άλλη, η κλιµάκωση στις δύο τελευταίες σχέσεις είναι αρκετά µακριά, έτσι ώστε να ταξιδεύεις ανθρώπινα τόσο από θόρυβο όσο και από κατανάλωση. 

Μια που το έφερε η κουβέντα, η µέση τιµή στη δοκιµή µας ήταν στα 6,8 lt/100 km αξιοσηµείωτα χαµηλότερη από εκείνη του προηγούµενου µοντέλου. Ένα µέρος της διαφοράς αυτής οφείλεται και στα νέα ρουλµάν των τροχών. Τα οποία, κατά δήλωση της Dacia και σε συνδυασµό µε τη βελτιωµένη αεροδυναµική του αυτοκινήτου και τη µικρότερη κατανάλωση ενέργειας των φώτων LED, περιορίζουν την εκποµπή CO2 κατά 5,8 g/km στη συγκεκριµένη έκδοση.

Όσο κρατάς το µοτέρ στο χαµηλοµεσαίο φάσµα, το Duster επιταχύνει µε ζωηράδα. Οπότε στην καθηµερινότητα δεν θα αισθανθείς να σου λείπει η δύναµη. Σε πιο υψηλή ταχύτητα βέβαια δεν έχεις να περιµένεις και πολλά, αν και η συνολική συµπεριφορά του αυτοκινήτου παίρνει πάρα πολύ καλό βαθµό. Η ανάρτηση είναι έτσι ρυθµισµένη ώστε χωρίς να περιορίζει την άνεση να ελέγχει σωστά το ψηλό αµάξωµα. Οπότε στην άσφαλτο έχεις ευρύ περιθώριο πρόσφυσης και τη δυνατότητα να κινείσαι γρήγορα και µε ασφάλεια, απολαµβάνοντας ταυτόχρονα ένα ESP µε πολύ καλή λειτουργία που τις περισσότερες φορές δεν γίνεται καν αισθητή. Εννοείται πως µε την ενεργοποίηση της τετρακίνησης το περιθώριο πρόσφυσης µεγιστοποιείται, µε το κέρδος προφανώς να φαίνεται ακόµα περισσότερο εκεί που ο δρόµος γλιστράει αισθητά.

Dacia Duster 2022

Τα καλύτερα βέβαια το Duster τα κρατάει για το χώµα όπου αποδεικνύεται ένα ικανό όσο και διασκεδαστικό παιχνίδι. Με 21,4 cm απόστασης από το έδαφος πολύ δύσκολα θα βρει κάτω, το κλείδωµα της τετρακίνησης κάνει δουλειά στα δύσκολα και η ικανή διαδροµή της ανάρτησης φροντίζει για την επαφή των τροχών µε τον δρόµο άρα και την υψηλή πρόσφυση. Το ίδιο και τα νέα λάστιχα µε τη σφραγίδα 3PMSF, που αποδίδουν πολύ καλά σε άσφαλτο και χώµα, χωρίς να είναι θορυβώδη.

Εκτός από ικανό, το Duster δείχνει και αρκετά σκληροτράχηλο στο χώµα, χωρίς να ταλαιπωρείται από το κακοτράχαλο ανάγλυφο του δρόµου. Είναι κάτι στο οποίο βασικό ρόλο παίζει και η πιο στιβαρή κολόνα του τιµονιού που µεταφέρει λιγότερο κραδασµό στα χέρια ειδικά σε δρόµους µε φυτευτή πέτρα. Όσοι χρησιµοποιούν το Duster για τον σκοπό που φτιάχτηκε, θα το εκτιµήσουν πολύ αυτό.

Συνοψίζοντας σε δύο κουβέντες τα παραπάνω, κανένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του SUV της Dacia δεν έχει αλλάξει. Και παρότι το απόλυτο νούµερο της τιµής έχει πάρει την ανιούσα ακολουθώντας το σύνολο της αυτοκινητοβιοµηχανίας, η κορυφαία έκδοση του Duster µε τον κινητήρα ντίζελ και την τετρακίνηση παραµένει αναλογικά προσιτή, ξεκινώντας από τις €22.510. Η έκδοση Sportive των €24.370 παραµένει η πιο ολοκληρωµένη, εκφράζοντας και πάλι ένα πακέτο που σε αυτά τα χρήµατα δεν έχει αντίπαλο γι’ αυτά που προσφέρει.


Τι λέει το DRIVE
Πιο μοντέρνο και συνολικά σύγχρονο, το τετρακίνητο ντίζελ Duster εξακολουθεί να μην έχει αντίπαλο σε αυτά που μπορεί να προσφέρει με αυτή την τιμή.
Τιμή Από €22.510
Τεχνολογία κινητήρας ντίζελ 1.461 cc, i4, 8v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση 114 PS/3.750 rpm, 260 Nm/1.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,2”
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Μέση κατανάλωση 7,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 138-139 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.341 x 1.804 x 1.693 mm
Χώρος αποσκευών 414 lt
Βάρος 1.415 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης