Test drive: Citroën C4 C-Cross 1.2 PureTech 130 EAT8

H νέα γενιά Citroёn C4 ονομάζεται πλέον C-Cross και είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον μέλος της κόμπακτ κατηγορίας με crossover χαρακτήρα.

Ας υποθέσουμε ότι βλέπεις εμπρός σου για πρώτη φορά το νέο C4 C-Cross χωρίς να γνωρίζεις τίποτα απολύτως γι’ αυτό. Είναι βέβαιο πως ακόμα κι εάν δεν καταλάβεις για ποιο μοντέλο πρόκειται, θα αισθανθείς αμέσως πως είναι κάτι διαφορετικό.

Και αποτελεί ακόμα μια απόδειξη πως τα τελευταία χρόνια η Citroen ξαναβρήκε τον δρόμο της, έχοντας δεσμευτεί απέναντι στην ίδια να κάνει τα πράγματα με τρόπο μόνο αντισυμβατικό. Υπάρχουν τρεις πυλώνες επάνω στους οποίους στηρίζεται η δέκατη γενιά του κόμπακτ μοντέλου της Citroen: Ο πρώτος είναι η σχεδίαση, ο δεύτερος η τεχνολογία και ο τρίτος η άνεση.

Αναλύοντας το τρίπτυχο
Η σχεδιαστική ομάδα ήθελε να δημιουργήσει ένα σχήμα με ισχυρή, μοναδική ταυτότητα και το πέτυχε. Πρόκειται για μια φιγούρα με crossover χαρακτήρα χάρη στα 15,6 cm απόστασης από το έδαφος, η οποία χαρακτηρίζεται από την αεροδυναμική, ρευστή και δυναμική γραμμή.

Το highlight είναι το καμπύλωμα της οροφής προς τα πίσω που θυμίζει κουπέ και που μαζί με τα τρία πλευρικά τζάμια αποτελεί ξεκάθαρη αναφορά στη θρυλική GS. Το διχοτομημένο από την αεροτομή πίσω παρμπρίζ είναι μια μόνο από σχεδόν αμέτρητες λεπτομέρειες που ξεκινούν από τις δυνατές γραμμές στο καπό και συνεχίζουν σε ένα προφίλ με έντονο ανάγλυφο και Airbumps.

Citroen C4 C-Cross

Ανεξάρτητα από το εάν σου αρέσει ή όχι, είναι βέβαιο πως το νέο C4 C-Cross καταφέρνει να ξεχωρίζει χωρίς να είναι προκλητικό ή να φαίνεται αχρείαστα ογκώδες. Και με 31 διαθέσιμους συνδυασμούς διαμόρφωσης της εξωτερικής εικόνας, είναι σαφές πως μπορεί να προσεγγίσει όσο γίνεται στο προσωπικό σου στιλ και γούστο. Για τα δεδομένα της κόμπακτ crossover κατηγορίας το μέγεθος είναι κοντά στο κάτω άκρο, με μήκος 4,36 m, πλάτος 1,8 και ύψος 1,53 m. Από την άλλη, οι τροχοί βρίσκονται τοποθετημένοι στις άκρες του αμαξώματος οπότε το μεταξόνιο είναι μεγάλο, στα 2,67 m.

Αυτό με τη σειρά του έχει αντίκτυπο στην καμπίνα με τους έξι διαθέσιμους αισθητικούς συνδυασμούς και τον ευπρόσδεκτα μεγάλο χώρο. Κι εάν στο εμπρός μέρος αυτό το περιμένεις, πίσω ο διαθέσιμος χώρος για τα γόνατα είναι μια ευπρόσδεκτη έκπληξη που θυμίζει σαφώς μεγαλύτερα μοντέλα και δη σεντάν. Το διαθέσιμο ύψος με τη σειρά του είναι πλήρως αποδεκτό, χωρίς πάντως να εντυπωσιάζει.

Αξίζει να αναφέρουμε πως το μπες-βγες είναι πολύ εύκολο, όπως εύκολη είναι και η φόρτωση του χώρου αποσκευών των 380 lt. Ως νούμερο θα μπορούσε να είναι και λίγο μεγαλύτερο, ωστόσο το σημαντικό είναι πως έχει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα. Άφθονοι είναι οι αποθηκευτικοί χώροι για τα μικροπράγματα, τους οποίους η Citroen αναφέρει σε 16 με συνολική χωρητικότητα 39 lt. Θα ξεχωρίσουμε το συρτάρι εμπρός από το συνοδηγό καθώς και τη θήκη στην κεντρική κονσόλα, η οποία είναι μεγάλη καθότι το μικροσκοπικό χειριστήριο του κιβωτίου έχει ελευθερώσει χώρο.

Άξια αναφοράς είναι επίσης η βάση για στήριξη τάμπλετ (Smart Pad Support) που υπάρχει εμπρός από το συνοδηγό και αποδεικνύεται αφενός πολύ στιβαρή αφετέρου εύχρηστη, χωρίς προφανώς να επηρεάζει την λειτουργία του αντίστοιχου αερόσακου. Μπορείς να ζήσεις και χωρίς αυτή, είναι όμως σαφώς ενδεικτική της προσπάθειας να σχεδιαστεί μια καμπίνα με μεράκι και προσοχή στη λεπτομέρεια.

Το ίδιο ακριβώς πράγμα δείχνει και η κορυφαία ηχομόνωση, η οποία εγγυάται την απομόνωσή σου από το περιβάλλον σε κορυφαίο βαθμό γι’ αυτή την κατηγορία. Θα εντυπωσιαστείς με το πόσο χαμηλό είναι το συνολικό επίπεδο θορύβου, κάνοντας απολαυστικά ήρεμη οποιαδήποτε μετακίνηση με το νέο C4. Με προσοχή έχουν επιλεγεί και τα υλικά, με μαλακό πλαστικό σε μεγάλο εμβαδό από το επάνω μέρος και την πρόσοψη του ταμπλό. Στα χαμηλότερα μέρη τα υλικά είναι σκληρά, αλλά διαθέτουν ένα προστατευτικό φιλμ που αναβαθμίζει σημαντικά την υφή.

Citroen C4 C-Cross

Σε γενικό πλαίσιο, η συναρμολόγηση και το φινίρισμα πετυχαίνουν πολύ καλό βαθμό, ενώ οι διακόπτες έχουν μεταφερθεί από τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας και έχουν την ίδια ποιότητα λειτουργίας. Θα ξεχωρίσουμε τα κουμπιά στο νέο τιμόνι που έχουν άριστη αίσθηση, αλλά και το χειριστήριο του κιβωτίου που έχει premium αύρα και είναι πολύ εύχρηστο.

Στο αισθητικό κομμάτι, τον βασικότερο ρόλο στη σύγχρονη λογική παίζουν οι δύο οθόνες. Η μια αφορά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων και η άλλη στο infotainment. Μόνο που η πρώτη είναι μικρή και δεν εμφανίζει στον οδηγό όλες τις πληροφορίες με την ανάλυση που θα ήθελε. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με το στροφόμετρο που είναι πολύ μικρό και δυσανάγνωστο, ωστόσο πρόκειται για μια συνειδητή απόφαση της εταιρείας προκειμένου ο οδηγός να μη βομβαρδίζεται με πληροφορίες σε μεγαλύτερη ανάλυση από αυτή που πραγματικά είναι απαραίτητη.

Από την άλλη, η 10ιντση και χωρίς πλαίσιο οθόνη του infotainment είναι πολύ καλαίσθητη, έχει αναβαθμισμένο κεντρικό μενού και άριστη ανταπόκριση στην αφή. Τα υπομενού πάντως δεν είναι επίσης φρεσκαρισμένα, οπότε τα γραφικά τους είναι κάπως ξεπερασμένα, με αποκορύφωμα εκείνο της πλοήγησης. Ωστόσο από την εργονομία δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό παράπονο και είναι μεγάλο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση ότι το σύστημα κλιματισμού έχει τα δικά του φυσικά πλήκτρα.

Η θέση οδήγησης με τη σειρά της είναι άνετη και όσο ψηλή χρειάζεται σε ένα crossover, τοποθετώντας το σώμα σε καλά μελετημένη στάση ενώ το τιμόνι έχει ιδανική διάμετρο και πάχος στεφάνης. Τα Advanced Comfort καθίσματα με τον παχύ αφρό στηρίζουν το σώμα αποτελεσματικά παρότι είναι φαρδιά και αποδεικνύονται όσο άνετα τα θυμόμαστε και από άλλα μοντέλα της εταιρείας: Εντυπωσιακά δηλαδή.

Σύστημα άνεσης
Για το νέο C4 C-Cross η Citroen λογαριάζει την άνεση ως ένα συνολικό θέμα για το οποίο συνεργάζονται πολλοί επιμέρους τομείς. Από την ηχομόνωση και την ευκολία χειρισμού, μέχρι τα καθίσματα και φυσικά την ανάρτηση.

Στην τελευταία, που ως hardware αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα στο πίσω σύστημα, ασφαλώς έχει υιοθετηθεί το Progressive Hydraulic Cushion και οι 20 πατέντες που το συνοδεύουν. Ουσιαστικά πρόκειται για τη χρήση υδραυλικών bump-stop, τα οποία επιτρέπουν την ιδανική ρύθμιση ανάλογα με τα εκάστοτε ζητούμενα.

Στην περίπτωση του νέου C4, το ζητούμενο ήταν προφανώς η άνεση και το αποτέλεσμα σε αφήνει άναυδο. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κόμπακτ μοντέλο με πιο αφράτο πάτημα στον δρόμο και οι ατέλειες του δρόμου στρογγυλεύονται χωρίς σχεδόν ούτε να τις αισθάνεσαι ούτε να τις ακούς, οπότε σε συνδυασμό με την άψογη ηχομόνωση η κύλιση είναι εξίσου κορυφαία.

Με αυτά στο μυαλό, και με δεδομένο πως η απόσταση από το έδαφος φτάνει τα 15,6 cm, δεν θα προκαλούσε έκπληξη εάν μιλούσαμε για ένα μοντέλο με πλαδαρή συμπεριφορά στον δρόμο και γενναίες κλίσεις στις στροφές. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Το C4 C-Cross είναι σαφώς μαλακό αλλά χωρίς ενοχλητική κλίση, με την ανάρτηση να κουμαντάρει αποτελεσματικά τις κινήσεις του αυτοκινήτου και το εμπρός μέρος να μην ανασηκώνεται ή να βουτάει έντονα στην απότομη επιτάχυνση/επιβράδυνση. Και αυτό δεν είναι αυτονόητο, ειδικά με το δεδομένο πως η διαδρομή της ανάρτησης δεν είναι μικρή, βοηθώντας με τον τρόπο της τον crossover προσανατολισμό.

Citroen C4 C-Cross

Παρότι τα λάστιχα είναι σχετικά στενά και με έντονα οικολογικό χαρακτήρα, το περιθώριο πρόσφυσης αποδεικνύεται πάντα επαρκές. Έτσι μπορείς να οδηγείς γρήγορα σε στροφές χωρίς να ταλαιπωρείται ούτε ο οδηγός ούτε και το αυτοκίνητο. Το οποίο αυτοκίνητο είναι απόλυτα ήρεμο και προσεγγίζει προοδευτικά το όριο εμπνέοντας σιγουριά, όπως το ίδιο κάνει η σουίτα με τα έως 20 συστήματα υποβοήθησης του οδηγού αλλά και η διακριτική επέμβαση του ελέγχου της ευστάθειας.

Είναι πολλές οι φορές που αντιλαμβάνεσαι μόνο από το λαμπάκι στον πίνακα οργάνων τα τσιμπήματα στα τέσσερα δισκόφρενα που έχουν άμεσο πεντάλ με γραμμική αντίσταση. Τα οποία επιπρόσθετα δεν κουράστηκαν καθόλου απέναντι στην ορμή που μπορεί να αναπτύξει ο συνδυασμός των 1.278 kg του αμαξώματος με τους 130 PS του ορεξάτου 3κύλινδρου PureTech.

Στο αυτοκίνητο της δοκιμής συνεργάζεται με το κιβώτιο EAT8 που συνθέτει μάλλον τον ιδανικό συνδυασμό της γκάμας. Λογικό, αφού συνταιριάζει πετυχημένα τις σβέλτες επιδόσεις με την κορυφαία άνεση και την ευκολία στην οδήγηση που εγγυάται ένα κιβώτιο με σωστή κλιμάκωση για κάθε περίσταση, ομαλές αλλαγές τη στιγμή που χρειάζεται και χειροκίνητη λειτουργία από τα paddles στο τιμόνι.

Η κάπως νωθρή απόκριση στο οικονομικό προφίλ λειτουργίας γίνεται αυτή που θέλεις στο κανονικό και ακόμα πιο κοφτερή στο σπορ, ενώ η 3κύλινδρη χροιά δεν φτάνει ενοχλητική στην καμπίνα ούτε καν στις υψηλές στροφές.

Δεν υπάρχει πάντως λόγος να φτάνεις συχνά εκεί, αφού η απόδοση φουσκώνει από χαμηλά και συνεχίζει ακάθεκτη μέχρι τις 5.500 rpm. Έχεις δηλαδή από νωρίς πρόσβαση στα 230 Nm και τους 130 PS στις 5.000 rpm, τιμές που επαρκούν για 0-100 km/h σε 9,4” και επιτάχυνση που συνεχίζεται μέχρι τα 200 km/h. Στην πράξη αυτό που μένει τελικά είναι ο σβέλτος ρυθμός επιτάχυνσης όποτε τον ζητήσεις, αλλά και ο συνδυασμός του με μέση κατανάλωση δοκιμής στα 8,4 lt/100 km και τιμές στην περιοχή των επτά λίτρων όταν αναζητάς οικονομία.

Ο τολμών (ξανά)νικά 
Δεν είναι η πρώτη φορά που τα τελευταία χρόνια η Citroen τόλμησε και δικαιώθηκε. Ωστόσο το κατόρθωμα του νέου C4 C-Cross είναι πως συνδυάζει την τόλμη και τη φρεσκάδα με τη σωστή δόση ωριμότητας σε όλα τα πεδία.

Διαθέτει επίσης πληρέστατη γκάμα κινητήρων με επιλογές πετρελαίου (1.5 BlueHDi με 110 ή 130 PS), βενζίνης (1.2 PureTech με 100, 130 ή 155 PS) και το αμιγώς ηλεκτρικό e-C4, προκειμένου να καλύψει όλα τα ζητούμενα. Η βασική έκδοση βενζίνης των 100 PS με χειροκίνητο κιβώτιο ξεκινά από το επίπεδο εξοπλισμού Feel και τις €17.950 με 5ετή εγγύηση, ενώ η 130άρα έκδοση βενζίνης από το επίπεδο Feel Pack με €21.250 για το χειροκίνητο κιβώτιο και €23.650 για το αυτόματο.

Οι τιμές αυτές χαρακτηρίζονται σαφώς ανταγωνιστικές και ειδικά με το δεδομένο πως συνοδεύονται από εξοπλισμό που είναι χωρίς ελλείψεις στην έκδοση Feel και πραγματικά πλούσιος στην Feel Pack, τοποθετούν και το τελευταίο κομμάτι στο παζλ της εμπορικής δυναμικής του C4 C-Cross. 

Δείτε τα πάντα για το νέο Citroen C4 C-Cross εδώ

Τι λέει το DRIVE
Mε την crossover προσέγγιση, τη μοναδική σχεδίαση, τη σφαιρικά κορυφαία άνεση και σωστή τιμή, το νέο C4 C-Cross διαθέτει όλα τα επίκαιρα αλλά και απαραίτητα προσόντα για να ξεχωρίσει στην κόμπακτ κατηγορία.
Τιμή Από €23.650 (€21.250 το χειροκίνητο 130 PS)
Τεχνολογία κινητήρας βενζίνης 1.199 cc, i3, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Απόδοση 131 PS/5.000 rpm, 230 Nm/1.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,4”
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση* 8,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2130-134 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.360 x 1.800 x 1.525 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.278 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης