Test drive: BMW 420d Gran Coupé

Test drive: BMW 420d Gran Coupé

Το πήραμε το μάθημά μας. Αφού γράψαμε 100 φορές στο χαρτί «η εμφάνιση είναι υποκειμενική», κάναμε ειρήνη με τις γρίλιες της μάσκας. Ας όψεται η συνολική εικόνα ενός μοντέλου που παραδίδει μαθήματα. Σε κάθε τομέα.

Ομολογουμένως δεν είναι η πρώτη φορά που ερχόμαστε σε επαφή με τη νέα BMW 4 Series. Μάλλον το αντίθετο, αφού μέχρι στιγμής έχουμε βάλει στο χέρι σχεδόν τα πάντα. Την Coupé, την Cabrio, μέχρι και την κορυφαία M4 Competition. Αυτό που εκκρεμούσε ήταν η Gran Coupé που παρουσιάστηκε πρόσφατα. Και, πλέον, ήρθε η ώρα να ολοκληρωθεί το καρέ.

Ο λόγος για την ομώνυμη 420d. Ένα αυτοκίνητο που βασίζεται και αυτό στην πλατφόρμα CLAR της BMW. Εξέρχεται από την ίδια γραμμή παραγωγής, στο Μόναχο, φοράει τη γνωστή -αμφιλεγόμενη για την αισθητική των περισσότερων- γρίλια, ταυτόχρονα όμως ντύνεται με ένα πιο ανάγλυφο και μυώδες αμάξωμα, σε σχέση με τις υπόλοιπες 4άρες.

Εάν την παρκάρεις πλάι στην πρώτη γενιά του αυτοκινήτου, η διαφορά είναι εμφανής. Ειδικά στον όγκο, αφού μιλάμε για ένα μοντέλο μεγαλύτερο κατά 14,3 cm σε μήκος, 2,7 σε πλάτος και 5,3 cm σε ύψος. Αντίστοιχα αυξημένο είναι και το μεταξόνιο (+4,6 cm, στα 2.856 mm) με τα μετατρόχια (+5 cm εμπρός +2,9 cm πίσω). Και είναι σαφές ότι οι Βαυαροί σχεδιαστές οδήγησαν το πενάκι τους σε ένα αισθητικό αποτέλεσμα που θυμίζει διασταύρωση muscle car με ευρωπαϊκό κουπέ.

BMW 420d Gran Coupé

Η κομψότητα υπάρχει μεν ως έννοια, η αύρα της όμως δύσκολα θα κυριαρχήσει έναντι του δυναμισμού. Και το ενδιαφέρον είναι πως όλες αυτές οι αιχμές, τα νεύρα και οι καμπύλες, δεν είναι ατάκτως ερριμμένες. Από τον τρόπο που τα -χωρίς πλαίσιο- παράθυρα δημιουργούν μία ενιαία επιφάνεια με την κεντρική κολόνα, μέχρι τα ενεργά φλαπ, τις αεροκουρτίνες και το σφραγισμένο από ποδιές δάπεδο, τα πάντα έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να περιορίζουν τον στροβιλισμό του αέρα κατά την κίνηση. Ως εκ τούτου, το τελικό νούμερο Cd περιορίζεται στο 0,26. 

Εμμένοντας λίγο στα του δομικού σχεδιασμού, οι άνθρωποι της BMW φρόντισαν προφανώς να διατηρήσουν όσο το δυνατό χαμηλότερα το κέντρο βάρους. Όπως επίσης και την ιδανική κατανομή της μάζας μεταξύ των εμπρός και των πίσω τροχών, σε αναλογία σχεδόν 50:50. Η ανάρτηση στο εμπρός σύστημα αποτελείται από γόνατα McPherson με δύο συνδέσμους βάσης ενώ στο πίσω από διάταξη πολλαπλών (πέντε) συνδέσμων, οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να έχουν υψηλή ακαμψία και χαμηλό βάρος.

BMW 420d Gran Coupé

Εσωτερικό κλασικά BMW
Τώρα είναι η ώρα να ασχοληθούμε με το εσωτερικό, αρχής γενομένης από μία κουβέντα που πιάσαμε στο γραφείο, περί ομοιότητας σε όλη την γκάμα της εταιρίας. Η αλήθεια είναι πως είτε μιλάμε για την 1 Series είτε για την κορυφαία 7 Series, η κεντρική κατεύθυνση στον εσωτερικό σχεδιασμό παραμένουν οι ίδιες. Και πολλές λεπτομέρειες, επίσης. Αυτό όμως που οφείλεται; Είναι μήπως η έλλειψη φαντασίας από το αντίστοιχο σχεδιαστικό γραφείο ή συμβαίνει κάτι άλλο; Από την πλευρά μας προτιμούμε να σκεφτόμαστε πως αφενός μία ομοιογένεια είναι πάντοτε επιθυμητή και αφετέρου η BMW έχει φτάσει σε τόσο υψηλό επίπεδο ολοκλήρωσης που είναι δύσκολο να προσφέρεις κάτι αντίστοιχο, με διαφορετικό γαρνίρισμα.

Ξεκινώντας από τα υλικά, είναι όλα αντάξια των προσδοκιών. Ποιοτικά πλαστικά, φιλέτα μετάλλου, καθώς και μαλακά δέρματα, δείχνουν καλά δεμένα μεταξύ τους και προσφέρουν μία αίσθηση οικεία. Τα ίδια τα καθίσματα, πέρα από τον περίτεχνο σχεδιασμό τους, ρυθμίζονται ηλεκτρικά σε όλες τις διαστάσεις. Παράλληλα επιτρέπουν μεταβολές στην οσφυϊκή και την πλευρική στήριξη, έτσι ώστε να υποστηρίζουν υποδειγματικά κάθε σωματότυπο.

BMW 420d Gran Coupé

Στα ηλεκτρονικά τώρα, πέρα από τον ψηφιακό πίνακα των 12,3” με τα ξεχωριστά προφίλ, συναντάμε το νεότερο iDrive της εταιρίας, με οθόνη 10,25”, καθώς και ένα εξελιγμένο head-up-display με γραφικά επαυξημένης πραγματικότητας. Η τεχνολογική ολοκλήρωση βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, ενώ το user interface όλων αυτών των συστημάτων παραμένει ένα από τα καλύτερα της αγοράς.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η 4άρα, σε κάθε εκδοχή της, αποτελεί ένα driver’s car. Εδώ όμως δεν είναι δύσκολο να βολέψεις και τρεις ακόμα ενηλίκους που θα απολαύσουν την όποια διαδρομή, χωρίς ουσιαστικές υποχωρήσεις ως προς την άνεση. Κάτι αντίστοιχο από άποψης ευρυχωρίας ισχύει και για το διαμέρισμα των αποσκευών. Μπορεί το άνοιγμά του να μη συγκρίνεται με αυτό ενός SUV, τα 470 lt όμως της χωρητικότητας επαρκούν και με το παραπάνω, σχεδόν για κάθε περίσταση.

BMW 420d Gran Coupé

Και κινητήρας, αντίστοιχα
Περνώντας στα του μηχανικού συνόλου, κάτω από το καπό συναντάμε το νέο δίλιτρο TwinPower Turbo που συνδυάζει σε σειρά ένα μικρό τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας και ένα μεγαλύτερο με σταθερά. Παράλληλα, διαθέτει κοινή γραμμή τροφοδοσίας τελευταίας γενιάς, με πίεση ψεκασμού στα 2.500 bar, καθώς και ένα σύστημα mild hybrid 48V με ηλεκτροκινητήρα 11 PS. Όλα τα παραπάνω φροντίζουν για να αποδίδεται άφθονη ροπή από τις πολύ χαμηλές στροφές, καθώς και πλούσια ισχύς σε όλο το φάσμα λειτουργίας.

Η απόκριση του συνόλου στις εντολές του δεξιού πεντάλ είναι αρκετή σβέλτη, ενώ στην όλη καλή εικόνα συμβάλλει και το αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων της ZF. Ο παραγόμενος ήχος δεν πρόκειται να προκαλέσει τον οδηγό σε ακρότητες. Πόσω μάλλον από τη στιγμή που η καλή ηχομόνωση της καμπίνας δεν αφήνει και πολλά να παρεισφρήσουν. Παρόλα αυτά, η δύναμη και η οικονομία που εξασφαλίζει θα κάνουν χαρούμενο όποιον το επιλέξει. 

Με σταθερή ταχύτητα 120-130 km/h στην εθνική, η BMW 420d Gran Coupé καταναλώνει περίπου 5,3 lt/100 km.

Για τα 59 lt του ρεζερβουάρ της αυτό σημαίνει αυτονομία εύκολα πάνω από 1.000 km. Και μέσα στην πόλη όμως, δεν το παρακάνει ενεργειακά. Στο πρόγραμμα Eco Pro είναι εύκολα εφικτή μία μέση τιμή γύρω στα 7 lt/100 km. 

BMW 420d Gran Coupé

Και οδική συμπεριφορά, αντίστοιχα…
Στον δρόμο, αυτό που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια είναι πως κάθε νέα BMW ανεβάζει τον πήχη λίγο πιο ψηλά από την προηγούμενη. Το set-up των αναρτήσεων, στην προκειμένη περίπτωση, είναι τόσο προσεγμένο που πραγματικά βγάζουμε το καπέλο στους Γερμανούς μηχανικούς. Οι τελευταίοι φαίνεται να έχουν βρει τη χρυσή τομή μεταξύ άνεσης και δυναμισμού. Έχουν ρυθμίσει έτσι τη γεωμετρία και την κινηματική ώστε οι τροχοί να ακολουθούν με εκπληκτική ακρίβεια το εδαφικό ανάγλυφο και ταυτόχρονα να ξεζουμίζουν τη διαθέσιμη πρόσφυση των ελαστικών.

Σε μικρές ανωμαλίες του οδοστρώματος, το όλο σύστημα αντιδρά με χαμηλές δυνάμεις απόσβεσης για να εξασφαλίζεται υψηλό επίπεδο άνεσης. Σε πιο μεγάλα σαμαράκια πάλι ή στην περίπτωση συμπίεσης λόγω φυγόκεντρων δυνάμεων, η απόσβεση και η σκληρότητα μεταβάλλεται με βάση τη διαδρομή των ελατηρίων. Έτσι, δεν επιτρέπεται σοβαρή κλίση στις στροφές, η διαδρομή δεν εξαντλείται πρακτικά πουθενά και η συνολική εικόνα είναι αυτή ενός αυτοκινήτου που χαίρεσαι να οδηγείς.

Φυσικά, πέρα από την πρόοδο στη μηχανική, έρχεται και αυτή των ηλεκτρονικών να ολοκληρώσει την εικόνα. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τα κλασικά οδηγικά προφίλ της BMW, μέσω των οποίων μπορεί να μεταβάλλει τη χαρτογράφηση του κινητήρα, τη συμπεριφορά του συστήματος διεύθυνσης και, στην προκειμένη περίπτωση, τις αναρτήσεις. 

BMW 420d Gran Coupé

Ταυτόχρονα, μία μεγάλη λίστα από 40 περίπου συστήματα υποβοήθησης (άλλα στάνταρ και άλλα στον έξτρα εξοπλισμό) έρχονται να πλαισιώσουν και να υποστηρίξουν το έργο του οδηγού. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν τα Active Cruise Control με automatic Speed Limit Assist, route monitoring and traffic light recognition (στη Γερμανία), και Steering και Lane Control Assistant. Και εδώ κάπου είναι η ώρα να αναφέρουμε το μοναδικό μεμπτό του αυτοκινήτου. Πρόκειται για την ενεργή υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας που είναι πολύ πιο έντονη από όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα ώρες ώρες σχεδόν να διεκδικεί τον έλεγχο από τα χέρια του οδηγού! 

Στον αντίποδα, για να αναφέρουμε και κάτι που μας άρεσε από τα του εξοπλισμού, αυτό είναι η τιμή του πακέτου M Sport Pro. Με επιπλέον κόστος μόλις €3.279 (που κρίνεται μικρό για τα δεδομένα της BMW), αποκτάς την πίσω αεροτομή M, μεγαλύτερες ζάντες και φρένα M, το σπορ αυτόματο κιβώτιο Steptronic και μία σειρά ακόμα στοιχείων που αναβαθμίζουν την αισθητική και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου.

Τι μένει για το τέλος; Ο λογαριασμός που, με τιμή εκκίνησης τις €57.286, δείχνει απόλυτα προσγειωμένος για ένα αυτοκίνητο με τα χαρίσματα της BMW 420d Gran Coupé. Τολμούμε μάλιστα να πούμε πως θα την προτιμούσαμε από την αντίστοιχη Coupé που διατίθεται στην ίδια τιμή. Όπως αναφέραμε και στην αρχή, χαλάλι οι γρίλιες. Έτσι και αλλιώς, σε κάποιους μπορεί και να αρέσουν ενώ κανείς δεν μπορεί να τις δει ενώ οδηγεί…

BMW 420d Gran Coupé


Τι λέει το DRIVE
Η κύλιση και η συμπεριφορά στον δρόμο, σε συνδυασμό με την εξωτερική εμφάνιση και την οικονομία του κινητήρα, μας κάνουν να δίνουμε στη BMW 420d Gran Coupé ψήφο εμπιστοσύνης. Εάν μάλιστα τα οικονομικά το επιτρέπουν, θα καλοβλέπαμε και τις πιο ισχυρές εκδόσεις της.

Τιμή Από €57.286
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας πετρελαίου 1.995 cc, i4, 2 EEK, 16v, multi-stage τούρμπο, ψεκασμός common-rail, ηλεκτρικό μοτέρ 11 PS με συσσωρευτή 0,53 kWh, κίνηση πίσω, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
Απόδοση 190 PS/4.000 rpm, 400 Nm/1.750-2.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,3”
Τελική ταχύτητα 235 km/h
Μέση κατανάλωση* 7,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 141-126 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.783 x 1.852 x 1.442 mm
Χώρος αποσκευών 470-1.290 lt
Βάρος 1.705 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube