Test drive: BMW 116i 3d

Η βασική –και πιο φθηνή – έκδοση της ανανεωμένης Σειράς 1 φοράει νέο 3κύλινδρο 1.5 τούρμπο κινητήρα και προσπαθεί με τα υπόλοιπα προσόντα της να υπερκεράσει τις μέτριες επιδόσεις της.

Οι βασικές σχεδιαστικές αναλογίες της ανανεωμένης Σειράς 1 παραμένουν ίδιες, το εμπρός και το πίσω μέρος ωστόσο έχουν δεχτεί σοβαρές τροποποιήσεις.

Κυρίαρχο στοιχείο είναι τα ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα που δείχνουν το αυτοκίνητο πλατύτερο, χωρίς επί της ουσίας να είναι. Τα χαρακτηριστικά νεφρά της μάσκας επίσης είναι πιο ανάγλυφα και το ρύγχος δείχνει έτσι πιο μακρύ κι επιθετικό.

Μικρές είναι οι αλλαγές που εντοπίζονται στο εσωτερικό. Οι αισθητήρες βροχής και φώτων είναι πλέον βασικός εξοπλισμός, όπως και το χειριστήριο του iDrive με την οθόνη 6,5 ιντσών στη βάση της κονσόλας και το σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Η 3θυρη έκδοση που δοκιμάζουμε εδώ είναι βασικά 4θέσια. Ζώνη ασφαλείας και διαρρύθμιση για τρίτο πίσω επιβάτη τοποθετείται μόνο κατόπιν παραγγελίας.

Η, ούτως ή άλλως πολύ προσεγμένη ποιότητα, έχει περαιτέρω αναβαθμιστεί. Τα υλικά δείχνουν καλύτερα στην αφή και η συναρμογή είναι σχεδόν αψεγάδιαστη. Προφανώς δεν έχουν γίνει σοβαρές σχεδιαστικές τροποποιήσεις, πράγμα που σημαίνει πως οι χώροι επιβατών, ειδικά στην 3θυρη έκδοση είναι μάλλον περιορισμένοι, σε σχέση ας πούμε με το 3θυρο Audi A3. και οριακά από της Mercedes-Benz A-Class. Πράγμα μάλλον αναμενόμενο δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος του αντικειμενικά μακριού μεταξονίου «ξοδεύεται» λόγω της κίνησης στον πίσω άξονα και της αναπόφευκτης διαμήκους τοποθέτησης του κινητήρα.

Όπου βέβαια το πιο σημαντικό νέο είναι ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.5, με απόδοση 109 ίππους και 18,3 kgm. Αντικαθιστά τον 1.6 που στη «ριγμένη» έκδοσή του απέδιδε 102 PS και ονομαζόταν 114i. Η αντίστοιχη δυνατή έκδοση που στην προηγούμενη γενιά ονομαζόταν 116i με τους 136 PS. Στην τωρινή γενιά η έκδοση του 1.5 με επίσης 136 PS τώρα ονομάζεται 118i. Τι δεν καταλαβαίνεις; Η αύξηση της ιπποδύναμης κατά επτά ίππους δεν γίνεται αισθητή σε κανονικές συνθήκες οδήγησης, δεδομένου πως και η ροπή παραμένει στα 18,3 kgm. Πέρα από την μικρή αύξηση της ιπποδύναμης, έχουν βελτιωθεί και η κατανάλωση και προφανώς και οι εκπομπές CO2, που τώρα είναι στα 116 gr/km.

Όπως αντιλαμβάνεστε οι επιδόσεις είναι οριακές. Ο 3κύλινδρος 1.5 ανεβάζει μεν με χαρακτηριστική προθυμία, έχει ευχάριστη χροιά στη λειτουργία του και μια ευπρόσδεκτη έλλειψη κραδασμών, αλλά αγωνίζεται να κινήσει σβέλτα το αμάξωμα των 1.370 kg. Και όταν αναπόφευκτα καταφύγεις στο χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο για κατεβάσματα, η κατανάλωση επιβαρύνεται αναλόγως. Αν βέβαια κινείσαι με χαλαρό ρυθμό και το πρόγραμμα Eco Pro μπορείς να πετύχεις εύκολα κάτω από 7lt/100 km. Αλλά αυτό χρειάζεται επί τούτου οδήγηση. Σε κανονικές συνθήκες η μέση κατανάλωση κινήθηκε λίγο πάνω από 7,5 lt/100 km. Το χειροκίνητο σασμάν έχει σαφώς μακριά κλιμάκωση, που βοηθά μεν τον κινητήρα να απλώνει μέσα στο ωφέλιμο φάσμα που εκτείνεται από τις 1.250 ως τις 4.200 περίπου αλλά ταυτόχρονα φιμώνει και την επιτάχυνση εν κινήσει, ειδικά με τις δύο τελευταίες σχέσεις. Ο λεβιές έχει εκείνη τη χαρακτηριστική λαστιχένια αίσθηση όλων των χειροκίνητων κιβωτίων της BMW αλλά κουμπώνει σωστά και είναι αρκούντως γρήγορος.

Αυτό όμως που σε κάνει να δυσανασχετείς σε σχέση με την έλλειψη της δύναμης είναι περισσότερο οι εξαιρετικές δυνατότητες του πλαισίου. Στιβαρό, με σαφείς σπορ προσανατολισμούς, με μια σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση ανάμεσα στην άνεση και τον περιορισμό των κλίσεων. Το τιμόνι είναι ακριβές, βαρύ σε αίσθηση και αρκετά γρήγορο. Αυτό σε συνδυασμό με το μικρό βάρος του κινητήρα, δίνει στο εμπρός μέρος μια αμεσότητα που σε βάζει αμέσως σε κλίμα. Όταν πιέσεις έρχεται μια προοδευτική υποστροφή, την οποία όμως, παρά την πίσω κίνηση, θα μετατρέψει σε τοποθέτηση με την ουρά, μόνο μέσα από μεταφορά βάρους. Την υπερστροφή ισχύος ξέχνα τη, εκτός κι αν ο δρόμος είναι γυαλί, οπότε και πάλι ξέχνα τη...

Ο συγκεκριμένος συνδυασμός κινητήρα και κιβωτίου δίνει έμφαση στην οικονομία καυσίμου, στην άνεση και στην ευκολία οδήγησης στην πόλη. Ο κινητήρας είναι ήσυχος, με ραφιναρισμένη λειτουργία, χωρίς κραδασμούς και αζυγοσταθμίες. Στο ταξίδι διατηρεί εύκολα υπηρεσιακή ταχύτητα, ενδεχομένως μόνο σε στηθώματα θα καταφύγεις σε κατέβασμα. Η ηχομόνωση της καμπίνας είναι υψηλού επιπέδου και η ποιότητα κύλισης επίσης.

Η 116i είναι το entry level μοντέλο του ανανεωμένου «Άσσου», με όλα τα καλά που συνεπάγεται η μάρκα και όλες τις παραχωρήσεις που επιβάλλει μια βασική έκδοση. Αν οι επιδόσεις δεν είναι το ζητούμενο, τότε η συμβίωση μαζί της είναι τουλάχιστον ευχάριστη. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να καταφύγετε στην 118i με τους 136 PS και την εκταμίευση ενός μεγαλύτερου ποσού από τα ούτως ή άλλως αξιοσέβαστα €21.220 που ξεκινά η 116i με απόσυρση. Να ξέρετε πάντως πως η τιμή εύκολα μπορεί να γίνει κατά 4-5 χιλιάρικα ακριβότερη με την προσθήκη εξοπλισμού.

Τι λέει το DRIVE
Η σχεδιαστική ανανέωση μέσα και έξω είναι στοχευμένη και επιτυχημένη. Ο 3κύλινδρος βασικός βενζινοκινητήρας έχει καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας αλλά το πλαίσιο είναι τόσο ικανό που οι 109 ίπποι ίσα που «ακούγονται».
Τιμή από €21.220 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.499cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, VALVETRONIC αι διπλό VANOS, 109 PS/4.500-6.000 rpm, 18,3 kgm/1.250 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,7”
0-160 km/h 35”
0-400 m 18” @ 125 km/h
0-1.000 m 33,1” @ 158 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,2”
50-80 km/h (3η) 6,3”
80-110 km/h (3η) 6,4”
80-110 km/h (4η) 8,8”
110-140 km/h (4η) 10,7”
110-140 km/h (5η) 16,8”
110-140 km/h (6η) 23,3”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Μέση κατανάλωση 7,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 116 g/km
Διαστάσεις 4.329 x 1.765 x 1.421 mm
Βάρος 1.370 kg
Μετρήσεις DRIVE