Test drive: Audi RS Q3

Είναι πολύ πιθανό να θεωρήσεις πως αυτό είναι ένα ακόμα Q3. Μόνο όμως μέχρι να το δεις ή να το ακούσεις να επιταχύνει…

Το έχουμε ξαναπεί: Δεν υπάρχει λογική πίσω από την εκρηκτική έκδοση ενός μοντέλου που εξ ορισμού δεν είναι συμβατό με το αληθινά σπορ αυτοκίνητο. Όμως η αγορά αποδεικνύει περίτρανα ότι αγαπά τα κάθε λογής crossover, αφήνοντας χώρο ακόμα και για ακραίες απόπειρες.

Το δεύτερο δείγμα αυτής της προσέγγισης ήρθε από τη Mercedes-Benz το 2014, με την AMG GLA 45. Το πρώτο το είχε ήδη δώσει ένα χρόνο νωρίτερα η Audi, μεταμοσχεύοντας στο μικρό της crossover τον κινητήρα και τα μηχανικά μέρη του RS3 πρώτης γενιάς. Ο 2,5λιτρος 5κύλινδρος TFSI είναι έτσι κι αλλιώς ένας ικανός λόγος για να αγοράσεις το RS Q3, όμως δεν είναι ο μόνος.

Χαμηλών τόνων
Η ανανέωση όλων των Q3 έφερε ελάχιστες αισθητικές αλλαγές στο RS Q3. Γι’ αυτό και με εξαίρεση το επιθετικό πλέγμα της μάσκας και τα τεράστια ανοίγματα του εμπρός προφυλακτήρα, εξακολουθεί να μην είναι κραυγαλέο. Στο πίσω μέρος η οβάλ εξάτμιση και ο ψευτοδιαχύτης θα αναστατώσουν τον υποψιασμένο όμως, καθότι τα φτερά δεν είναι φουσκωμένα, είναι σαφές ότι η ταυτότητα RS εκφράζεται συγκρατημένα. Στο προφίλ πάλι, τη βασική διαφορά την κάνει το χαμηλότερο ύψος.

Το RS Q3 είναι δύο πόντους χαμηλότερο από τα συμβατικά Q3, χάρη στη σπορ ανάρτηση που εκπλήσσει ευχάριστα με την ποιότητα λειτουργίας της. Απολαμβάνεις σφιχτό έλεγχο, αλλά και πολύ σωστή απόσβεση, χωρίς κοπανήματα και θορύβους. Τα εμπρός γόνατα Μακφέρσον με τα αλουμινένια ψαλίδια βάσης και το πίσω σύστημα τεσσάρων συνδέσμων αντιμετωπίζουν ακομπλεξάριστα τους ελληνικούς δρόμους. Το μόνο που αφαιρεί κάποιους πόντους είναι ο θόρυβος κύλισης από τα Pirelli P ZERO, χωρίς πάντως να επιφέρει ουσιαστικές παραχωρήσεις σε καθημερινή χρήση, ούτε καν στο ταξίδι. Με το Drive Select στη ρύθμιση Comfort, το τιμόνι είναι ευχάριστα ελαφρύ και το γκάζι κρύβει καλά το αστείρευτο βάθος του. Μόλις όμως το πατήσεις αποφασιστικά, αντιλαμβάνεσαι με μιας την ουσία του RS Q3. Ο κατ’ επανάληψη εκλεγμένος ως καλύτερος κινητήρας στα 2-2,5 lt, μονοπωλεί αυτομάτως το ενδιαφέρον με τον τρόπο που αποδίδει και τη μελωδία που εκπέμπει.



Ύστερα από την ανανέωση, η απόδοση του 2,5λιτρου 5κύλινδρου TFSI ανέβηκε από τους 310 στους 340 ίππους μεταξύ 5.300-6.700 rpm και η ροπή στα 45,9 kgm από τις 1.600 έως τις 5.300 rpm. Η τελευταία θα σε εντυπωσιάσει πολύ στις μεσαίες στροφές, όμως μόνο αγγίζοντας τον κόφτη των 6.900 rpm θα έχεις απολαύσει στο έπακρο το μεθυστικό συνδυασμό ευστροφίας, δύναμης, απόκρισης και ήχου από το κλαπέτο της εξάτμισης που ανοίγει στις υψηλές στροφές. Όσο για τις επιδόσεις, είναι σχεδόν απίστευτες: Τα 1.660 kg του RS Q3 κάνουν 0-100 km/h σε 4,7”, 30-50 km/h σε 0,9”, 110-140 km/h σε 3,3 και βγαίνουν από το χιλιόμετρο σε 24,2” με 214 km/h. Η επιτάχυνση είναι πραγματικά αδυσώπητη και, πέραν του μοτέρ, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στο S tronic.

Το ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έχει κλειστή κλιμάκωση στις πρώτες τέσσερις σχέσεις και μακριά έβδομη για οικονομία στο ταξίδι. Αλλάζει σωστά και αποφασιστικά, ενώ στη ρύθμιση Dynamic εκτελεί πραγματικά χειροκίνητες αλλαγές μέσω του λεβιέ ή των paddles: Δεν κατεβάζει στο σανίδωμα ούτε ανεβάζει στον κόφτη κι αυτό το εκτιμάς πολύ όταν θέλεις να οδηγήσεις σε ρυθμό πάνω από 8/10. Η μόνη παρατήρησή μας είναι ότι -τουλάχιστον στο αυτοκίνητο της δοκιμής- η αλλαγή από 1η σε 2η ενίοτε ήταν λίγο απότομη. Δεν θα λέγαμε επίσης όχι σε λίγο πιο χαμηλή κατανάλωση, αν κι αυτό δεν θα προβληματίσει ιδιαίτερα το κοινό του συγκεκριμένου μοντέλου. Μόνο με νηστεία και προσευχή θα καταφέρεις τιμές κάτω από τα 10 lt/100 km, ενώ ως μέση τιμή μετρήσαμε 13,1 lt/100 km.

ΕυχάRιSτη έκπληξη
Το RS Q3 ξεκαθαρίζει γρήγορα ότι έχει δυνατότητες σπορ αυτοκινήτου. Ναι μεν νοιώθεις αρκετό βάρος στη μουσούδα, όμως η ανάρτηση αποδεικνύεται ιδανικά ρυθμισμένη και το περιθώριο πρόσφυσης κάνει τα πλευρά και τον αυχένα να περνούν δύσκολες ώρες. Όσο πιο ανοιχτό είναι το στροφιλίκι τόσο το καλύτερο, όμως σε κάθε δρόμο μπορείς να κινείσαι με ταχύτητα που σου εξασφαλίζει μόνιμη θέση στο κρατητήριο. Αρκεί να εκτελείς ευλαβικά μια απλή συνταγή: Να ρυθμίζεις σωστά την ταχύτητα εισόδου, να σημαδεύεις αμυντικά την κορυφή και ύστερα να περνάς αποφασιστικά στο γκάζι. Από εκεί κι έπειτα ο πολύδισκος Haldex 5ης γενιάς μοιράζει τη ροπή με γνώμονα την απόλυτη πρόσφυση και κρατά την ουρά ουδέτερη, εκτοξεύοντας το RS Q3 προς την έξοδο της στροφής. Ακόμα και με το ESP πλήρως απενεργοποιημένο, η εμπειρία δεν είναι συγκλονιστικά απολαυστική, είναι όμως συγκλονιστικά αποτελεσματική και σαφώς λιγότερο υποστροφική από ότι στο RS3 πρώτης γενιάς. Έστω κι εάν ούτε το εμπρός ούτε το πίσω μέρος έχουν τη ρυθμισιμότητα που αναζητούν τα πιο ατίθασα οδηγικά πνεύματα.

   

Είναι προφανές ότι η απόλυτη ακρίβεια στο πάτημα δεν είναι προσόν ούτε αυτού του Audi. Όμως συνολικά η επικοινωνία του μαζί σου είναι αποδεκτή ακόμα και με σπορ κριτήρια, και σαφώς αρκετή για να τοποθετείς τους τροχούς εκεί που θέλεις. Το αμάξωμα δεν χαζεύει όσο κι εάν πιέζεις, παρότι το ύψος φτάνει τα 1,58 m, ενώ η κλίση είναι όση ακριβώς χρειάζεται για να σε ενημερώνει ό,τι προσεγγίζεις το όριο. Λειτουργεί δε εν μέρει και ως αντίδοτο στην υποστροφική διάθεση του RS Q3, αφού στο «άσε» το πίσω μέρος ελαφρώνει όσο χρειάζεται για να ισορροπήσει το γλίστρημα του εμπρός. Ειδικά εάν ο δρόμος γλιστρά είναι εύκολο να σημαδεύεις την κορυφή με το τιμόνι στο σημείο μηδέν και το RS Q3 να μετουσιώνει την ηχητική πανδαισία του TFSI σε απίστευτη ορμή.

Για να την τιθασεύσεις υπάρχει ένα απόλυτα έμπιστο σύστημα πέδησης, η πλήρης ισχύς του οποίου φέρνει τις κόρες των ματιών σου απειλητικά κοντά στο παρμπρίζ. Οι εμπρός δίσκοι έχουν διάμετρο 365 mm και κυματοειδή περίμετρο που τους καθιστά συνολικά ένα κιλό ελαφρύτερους σε σχέση με τους συμβατικούς. Ο συνδυασμός τους δε με τις 8πίστονες δαγκάνες σημαίνει 100-0 km/h σε 36,2 m και απόλυτη αδιαφορία για την κόπωση. Το μόνο που στερεί το χαρακτηρισμό του τέλειου είναι το ελαφρώς σπογγώδες πεντάλ.

Πακέτο από τα λίγα
Με τις σπορ λεπτομέρειες όπως το flat bottomed τιμόνι και τα καθίσματα να συμπληρώνουν μια κατά τα άλλα γνωστή εικόνα, η καμπίνα του RS Q3 υστερεί λίγο σε αισθητική από το σύγχρονο πρότυπο της Audi. Αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, αφού δεν επηρεάζει την ουσία. Δεν έχει να κάνει δηλαδή σε τίποτα με την ποιότητα, την προσοχή στη λεπτομέρεια, την εργονομία ή την ηχομόνωση. Έχει να κάνει κυρίως με τους διακόπτες του κλιματιστικού και του infotainment που μοιάζουν ελαφρώς αναχρονιστικοί σε ένα αυτοκίνητο των 69.200 ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για ελλείψεις, όπως τα σποτ ανάγνωσης στην πλαφονιέρα.

 

Από την άλλη, οι χώροι και το πορτμπαγκάζ των 356 λίτρων αρκούν, έτσι ώστε το σήμα RS να μην επηρεάζει την πρακτικότητα και την καθημερινή χρηστικότητα που κάθε crossover οφείλει να προσφέρει. Ακόμα και στην περίπτωση που το βασικό χαρακτηριστικό του είναι ένα πληθωρικό μοτέρ που γεμίζει τις αισθήσεις σου με απόλαυση.

Υπό αυτό το πρίσμα, το RS Q3 είναι ένα πετυχημένο εγχείρημα που ζει μεταξύ του καθημερινά πρακτικού και του χορταστικά γρήγορου ανάλογα με τη στιγμή. Γι’ αυτό ακριβώς και το κοινό στο οποίο απευθύνεται θα το βρει συναρπαστικό. Όπως άλλωστε και όλοι όσοι το διαλέξουν έχοντας πρώτα συμφιλιωθεί με τις σπορ παραχωρήσεις που προϋποθέτει η φιλοσοφία των crossover. Οι υπόλοιποι, ας στραφούν σε ένα λιγότερο ανορθόδοξο σπορ αυτοκίνητο.

Τι λέει το DRIVE
Το RS Q3 θα μπορούσε να είναι πιο σκληροπυρηνικό μα όχι και πιο αποτελεσματικό. Τότε όμως δε θα είχε την ιδανική δοσολογία σε καθολική ευχρηστία, συναρπαστικό κινητήρα και εκρηκτικές επιδόσεις. Κάτι που καθόλου δεν θα άρεσε στο τμήμα μάρκετινγκ.
Τιμή από € 69.200
Τεχνολογία 2.480 cc, i5, 20v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, turbo, 340 PS/5.300-6.700 rpm, 45,9 kgm/1.600-5.300 rpm, ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση με πολύδισκο συμπλέκτη
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100
km/h 4,7”
0-160 km/h 11,4”
0-200 km/h 19,7”
0-400 m 13,1”@162 km/h
0.1000 m 24,2”@213,9 km/h
30-50 km/h (με kickdown) 0,9”
50-80 km/h (με kickdown) 1,7”
80-110 km/h (με kickdown) 2,4”
110-140 km/h (με kickdown) 3,3”
60-160 km/h (με αλλαγές) 9,1”
Φρένα 100-0 km/h 36,2 m
Τελική ταχύτητα 250 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση 13,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 198 g/km (με ελαστικά 255/40 R19)
Διαστάσεις 4.411 x 1.841 x 1.580 mm
Μετρήσεις DRIVE