Test drive: Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 Q4

Αυτή η Alfa είναι τόσο σπορ που σχεδόν ντρέπεσαι να την πεις «SUV»
Αυτό είναι ένα SUV. Το επαναλαμβάνεις στον εαυτό σου για να το εμπεδώσεις. Ειδικά αφού έχεις στρίψει όλον τον Ελικώνα και τη μισή Φυλή.

Κοιτάς γύρω σου για να επιβεβαιώσεις ότι είναι όντως SUV. Ναι, είναι! Οι πίσω θέσεις απέχουν ένα τσιγάρο δρόμο, το πορτμπαγκάζ είναι θεόμακρο. Το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο 40/20/40. Οι θήκες είναι πάμπολλες. Σίγουρα είναι ένα ψηλωμένο 5θυρο οικογενειακό. Άλλωστε, τι διάολο, κάθεσαι ψηλά. Γιατί όμως στρίβεις όπως θα έκανες με ένα GTI;

Μην ξεχνάμε ότι η Stelvio βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με την Giulia. Η οποία πλατφόρμα είναι και εξαιρετικά άκαμπτη και πολύ ελαφριά. Ο κεντρικός άξονας, για παράδειγμα, είναι κατασκευασμένος από ανθρακονήματαΗ Stelvio έχει και πολλά αλουμινένια κομμάτια. Οι πόρτες, το καπό και η πίσω πόρτα είναι όλα από ελαφρό κράμα, όπως είναι επίσης η ανάρτηση και τα υποπλαίσιά της. Το αποτέλεσμα είναι ένα μεσαίου μεγέθους, τετρακίνητο SUV που η δική μας ζυγαριά το μέτρησε στα 1.770 kg.

Το νούμερο είναι ασφαλώς μεγάλο, αλλά θα πρέπει πάντα να το βλέπεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Την BMW X4 xDrive28i τη ζυγίσαμε 1.830 kg και την Porsche Macan 1.910 kg, ήτοι 60 και 140 κιλά περισσότερα. Η Stelvio πέφτει ανάμεσα στο γερμανικό ανταγωνισμό. Λίγο πιο μεγάλη από τη X4, ελάχιστα πιο μικρή από τη Macan. Το ιταλικό SUV όμως έχει μεγαλύτερο μεταξόνιο και από τα δύο και ελαφρώς μεγαλύτερη χωρητικότητα στο πορτμπαγκάζ (525 lt έναντι 500 λίτρων και των δύο).



Τα νούμερα όμως λένε τη μισή αλήθεια. Η άλλη μισή βρίσκεται στην αίσθηση. Όπως και με την Giulia, διαπιστώνεις από τα πρώτα μέτρα ότι η ακαμψία του αμαξώματος είναι κορυφαία. Κάτι που σε υποψιάζει για την οδική της συμπεριφορά. Μαζί με το τιμόνι. Διότι σύστημα διεύθυνσης με 2,1 στροφές απ’ άκρη σε άκρη δεν βρίσκεις όχι μόνο σε SUV, αλλά ούτε σε σούπερκαρ. Προς το παρόν όμως ας σταθούμε στις επιδόσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Alfa Romeo Giulia 2.0 MultiAir 200 PS

Οπτικά η Stelvio με το δίλιτρο τούρμπο βενζίνης, άμεσου ψεκασμού δείχνει ακόμα πιο σπορ και επιθετική. Και επιβεβαιώνει αυτή την εντύπωση από το πρώτο πάτημα του γκαζιού. Ακόμα και στο οδηγικό πρόγραμμα οδήγησης (dna στο κατά Alfa ευαγγέλιο) «normal». Αλλά όταν γυρίσεις τον περιστροφικό διακόπτη στο «d», στο σπορ πρόγραμμα δηλαδή, τότε σχεδόν μεταμορφώνεται. Σαν μια τεντωμένη χορδή που περιμένει ν’ ανοίξουν τα δάχτυλα.

Τότε λοιπόν, η ευτυχής συγκυρία ενός πολύ δυνατού κινητήρα, με 280 PS και 40,8 kgm ροπής, ενός εξαιρετικού σε αλλαγές αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων και της πολύ γρήγορης τετρακίνησης επιτρέπει στη Stelvio να εκτοξεύεται με σχεδόν αναπάντεχο τρόπο. Η αλήθεια είναι πως ήμουν λίγο δύσπιστος με τα εργοστασιακά νούμερα. Το 5,7” για το 0-100 km/h είναι πολύ καλό νούμερο για να είναι αληθινό. Αλλά διαψεύστηκα. Η «δική» μας Stelvio έκανε χρόνο 5,9”, με τον κινητήρα να είναι σχετικά σφιχτός και τη θερμοκρασία να αγγίζει τους 30 
οC. Ο δίλιτρος τούρμπο είναι γεμάτος σε όλο το φάσμα λειτουργίας, οι σχέσεις του κιβωτίου σωστά κλιμακωμένες και οι αλλαγές καταιγιστικές. Παρόλο που θεωρητικά πρόκειται για το ίδιο κιβώτιο της ZF που εφοδιάζει και τις BMW, ο προγραμματισμός που έχει κάνει η ίδια η Alfa Romeo είναι για πολλά συγχαρητήρια.



Μ’ αυτά και μ’ αυτά, οι στροφές ανεβαίνουν ραγδαία και οι επιμέρους μετρήσεις είναι εξίσου κορυφαίες. Στο 400άρι η Stelvio βγαίνει με 14,2” και στο χιλιόμετρο με 26,3” αγγίζοντας τα 200 km/h. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει γίνονται με γρήγορο kickdown με αποτέλεσμα για τα 80-110 km/h να χρειάζεται 2,9” και για τα 110-140 km/h 4,3”. Με λίγα λόγια η Stelvio είναι σοβαρά πιο γρήγορη από τον άμεσο ανταγωνισμό, που αναφέραμε πιο πάνω, δηλαδή από την BMW X4 xDrive28i και την Porsche Macan.

Αμφότερες έχουν, όπως και η Stelvio δίλιτρο βενζινοκινητήρα τούρμπο. Με απόδοση 245 και 252 PS αντίστοιχα. Η μεν X4 θέλει 6,6” για το 0-100 km/h, η δε Macan 6,5”. Ο χρόνος τους για 400άρι και χιλιόμετρο είναι 14,9”/14,3” και 27,5”/27,3” αντίστοιχα. Οι δικές τους ενδιάμεσες επιταχύνσεις είναι 3,4” (ισοπαλία) για το 80-110 km/h και 5,1” (επίσης ισοπαλία) για το 110-140 km/h. Αλλά και στα φρένα η Stelvio αποδεικνύεται σημαντικά καλύτερη. Οι 4πίστονες δαγκώνουν δίχως αύριο και πετυχαίνουν ακινητοποίηση από τα 100 km/h σε 36,3 μέτρα. Το αντίστοιχο νούμερο είναι 39,1 μέτρα για την BMW. Τα 41,7 μέτρα της Macan αγνοήστε τα, καθώς φορούσε χειμερινά λάστιχα. Η αίσθησή τους όμως προσωπικά δεν μου άρεσε. Υπάρχει ένα κενό διάστημα στο πεντάλ και ύστερα «πιάνει» απότομα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Alfa Romeo Stelvio2.2 Diesel 210 PS Q4


Ο στόχος των μηχανικών της Alfa Romeo ήταν διττός. Τις επιδόσεις έπρεπε να τις μετουσιώσουν και σε αντίστοιχου επιπέδου κράτημα. Πράγμα σχετικά απλό αν κάνεις το αυτοκίνητο «κούτσουρο», αλλά σημαντικά πιο περίπλοκο, αν θέλεις συνάμα να συναγωνιστείς τους Γερμανούς σε επίπεδο κύλισης και απορροφητικότητας. Διότι η Stelvio παραμένει πρωτίστως ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Ασχέτως αν το ξεχνάς στην πορεία, ως οδηγός. Και το ξεχνάς σε πείσμα της θέσης οδήγησης που μοιραία βρίσκεται στο Θεό, 19 πόντους πιο πάνω από την αντίστοιχη της Giulia. Δύο πράγματα δεν μπορώ να χωνέψω. Την πολύ μέτρια πλευρική στήριξη του καθίσματος και το γεγονός ότι τα paddles δεν είναι στάνταρ σε αυτή την έκδοση, αλλά χρεώνονται με €850 επιπλέον. Ειδικά από τη στιγμή που το χειροκίνητο πρόγραμμα είναι πραγματικά χειροκίνητο. Δεν κάνει δηλαδή kickdown και δεν αλλάζει μόνο του στον κόφτη.

Η ανάρτηση είναι η πιο αποτελεσματική που έχουμε οδηγήσει στην κατηγορία των πολυτελών και γρήγορων SUV και όχι μόνο. Χωρίς να χρησιμοποιηθούν ηλεκτρονικά βοηθήματα, όπως ενεργά αμορτισέρ ή αντιστρεπτικές. Η βασική αρχιτεκτονική είναι πολλαπλών συνδέσμων γύρω γύρω. Από εκεί και έπειτα η ελαστοκινηματική ρυθμίστηκε μόνο με hardware. Που σημαίνει σκληρότερα ελατήρια και αντιστρεπτικές. Όσο για την άνεση, η λύση ήταν ειδικά εξελιγμένα αμορτισέρ. Επαναλαμβάνω, όχι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, τουλάχιστον όχι στη συγκεκριμένη έκδοση που οδηγήσαμε.

Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Τουλάχιστον. Η ποιότητα κύλισης σε καλό οδόστρωμα είναι κορυφαία. Η απόσβεση των ανωμαλιών σε ορισμένες περιπτώσεις σε αφήνει άναυδο. Περνάς πάνω από κακοτεχνίες χωρίς να το σκέφτεσαι, χωρίς κοπανήματα, με τους τροχούς να ισοπεδώνουν το οδόστρωμα. Προσέξτε, πρόκειται για ένα πολύ σφιχτό αυτοκίνητο. Αλλά την ίδια στιγμή, η ενδοτικότητά του είναι αξιοθαύμαστη. Μόνο σε συνεχόμενες ανωμαλίες με μικρό μήκος κύματος θα παρατηρήσεις μια ταλάντωση που μπορεί να γίνει ενοχλητική.

Στον αυτοκινητόδρομο, η Stelvio ταξιδεύει με δεδομένη σιγουριά και υψηλότατη ταχύτητα. Είναι αστείο και να το αναφέρουμε. Πρέπει ωστόσο να αναφέρουμε πως από τα 140 km/h και πάνω, οι εξωτερικοί καθρέφτες φέρνουν στην καμπίνα αρκετό θόρυβο. Από την άλλη, το τιμόνι παρά το γεγονός ότι είναι πολύ «κοντό» δεν γίνεται καθόλου νευρικό γύρω από την ευθεία. Πρόκειται για το ίδιο τιμόνι που στους δρόμους της περιφέρειας θα δώσει πρώτο το σύνθημα της «επίθεσης». Εξαιρετικός διαμεσολαβητής ανάμεσα στα χέρια σου και το εμπρός σύστημα, μεταφράζει με αμεσότητα και ακρίβεια κάθε κίνηση. Δεν είναι αντίστοιχα καλό σε αίσθηση, αλλά το βάρος είναι όσο πρέπει για να νιώσεις σιγουριά.

Έτσι πιάνεις τον εαυτό σου να στρίβει με τρόπο που μόνο στα καλύτερα GTI έχεις συνηθίσει να κάνεις. Με πολύ μικρή κλίση και εξαιρετικά αποτελεσματικό turn-in. H Stelvio είναι βασικά πισωκίνητη, όπως η Giulia, με το 100% της ροπής να πηγαίνει στον πίσω άξονα –για τον οποίο προσφέρεται ως έξτρα και μηχανικά ελεγχόμενο διαφορικό. Μόνο όταν η ελκτική πρόσφυση χρειαστεί τη συμβολή του εμπρός άξονα ενεργοποιείται ο κεντρικός συμπλέκτης της τετρακίνησης. Και αυτό γίνεται χωρίς να νιώθεις ούτε την ελάχιστη καθυστέρηση. Σε πιο γλιστερή άσφαλτο το σύστημα να δουλεύει υπέρ σου. Σε «ισιώνει» στην κορυφή της στροφής και σε «τραβά» προς την έξοδο με εντυπωσιακή σταθερότητα και συνέπεια.



Το ESP, όπως και στην Giulia, δεν απενεργοποιείται. Αλλά εδώ, σε αντίθεση τη Giulia, γίνεσαι λιγότερο γκρινιάρης με αυτή την επιλογή. Όταν το πρόγραμμα είναι στο Dynamic το σύστημα σου δίνει ένα περιθώριο για μεγαλύτερη γωνία και αυτό είναι συνήθως αρκετό με ένα αυτοκίνητο όπως η Stelvio -είπαμε, είναι SUV…. Μόνο όταν φτάσει πλέον πολύ κοντά στο όριο πλευρικής και ελκτικής πρόσφυσης θα επέμβει με τη μορφή οδηγικού λόξιγκα
Η κατανάλωση είναι μάλλον απίθανο να πέσει κάτω από τα 12,1 lt/100 km που έδειξε η δική μας μέτρηση. Εκτός βέβαια αν το έχεις συνεχώς στο οικονομικό πρόγραμμα. Αλλά τότε γιατί να πάρεις τη βενζινοκίνητη Stelvio των 280 PS;

Κάποιος μπορεί να το θέσει και πιο γενικά: Γιατί να πάρεις ούτως ή άλλως Stelvio. Είναι θέμα γούστου φυσικά. Είναι όντως ένα πολύ όμορφο SUV. Ψαρωτικό και κομψό συνάμα. Οι χώροι που διαθέτει είναι υπεραρκετοί. Όχι κορυφαίοι, αλλά όχι και λόγος για να γκρινιάξει κανείς. Η σχεδίαση του εσωτερικού είναι κατά τη γνώμη μου από τις πιο εντυπωσιακές στην κατηγορία. Η επιλογή των υλικών επίσης. Και πάλι όμως όχι κορυφαία. Κυρίως η συναρμογή. Αλλά το σημείο εκκίνησης είναι μάλλον το καλύτερο που έχει επιτύχει η Alfa Romeo στη μακρόχρονη ιστορία της.

Ο εξοπλισμός είναι πληρέστατος. Διαθέτει όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, τα συστήματα Integrated Brake System (IBS), Lane Departure Warning (LDW), και Forward Collision Warning (FCW) με Autonomous Emergency Brake (AEB) και αναγνώριση πεζών, αισθητήρες παρκαρίσματος, cruise control, ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα χώρου αποσκευών και αισθητήρες φώτων και βροχής, ζάντες αλουμινίου 18”, προβολείς bi-xenon, δερμάτινα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα κ.ά. Το σύστημα πολυμέσων είναι εύχρηστο και διαισθητικό, αλλά θα χρειαστεί και εδώ δρόμος για να φτάσει τα αντίστοιχα γερμανικά σε αυτό το επίπεδο.


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Νέα έκδοση κινητήρα για την Alfa Romeo Stelvio

Η Stelvio, ειδικά σε σχέση με τον εξοπλισμό της, είναι σαφώς πιο φθηνή από τον ανταγωνισμό. Και για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες μπορεί η Alfa Romeo να ισχυριστεί βάσιμα ότι ο ανταγωνισμός της είναι και μια Porsche (η δίλιτρη Macan). Και φυσικά η BMW X4. Σε σχέση με τις οποίες σε κάποια σημεία εξακολουθεί να πάσχει (βλέπε ποιότητα, συναρμογή, ηλεκτρονικά), σε άλλα είναι ισάξια και σε κάποια καλύτερη. Ειδικά στις επιδόσεις και στην οδική συμπεριφορά. Και από τις οποίες είναι φθηνότερη, ξεκινώντας από τις €70.300, τη στιγμή που η Macan ξεκινά από τις €73.500 και η Χ4 από τις €72.750. Είναι πολλά τα λεφτά για Alfa Romeo; Αυτό μπορεί να το απαντήσει μόνο όποιος έχει για να τα δώσει. Το σίγουρο είναι πως δεν θα αγοράσει (πλέον) μόνο ένα ιστορικό όνομα, αλλά και ένα πολύ καλό προϊόν. 
 
Τι λέει το DRIVE
Η Stelvio 2.0 280 είναι ένα από τα πιο απολαυστικά SUV στην οδήγηση και στην όψη. Είναι επίσης εξαιρετικά γρήγορο και πολύ καλά εξοπλισμένο. Μια εξαιρετική προσπάθεια εκ μέρους της Alfa Romeo, η οποία μπορεί να κοιτάξει πλέον στα μάτια τον γερμανικό ανταγωνισμό με αποδείξεις και όχι μόνο λόγω ιστορίας.
Τιμή Από €70.300 (Super)
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 280 PS/5.250 rpm, 40,8 kgm/2.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 5,9”
0-400 m 14,2” @ 155,6 km/h
0-1.000 m 26,3” @ 197,1 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 5,0”
50-80 km/h 2,1”
80-110 km/h 2,9”
110-140 km/h 4,3”
Φρένα 100-0 km/h 36,3 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 12,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 161 g/km
Διαστάσεις 4.687 x 1.903 x 1.671 mm
Χώρος αποσκευών 525 lt
Βάρος 1.770 kg
Μετρήσεις Drive *Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία και με το dna στο d