Δοκιμάζουμε: Toyota RAV4

Δοκιμάζουμε: Toyota RAV4

Με κινητήρα Valvematic, νέο κιβώτιο έξι σχέσεων και μικρές αισθητικές αλλαγές το Toyota RAV4 ξαναμπαίνει δυνατά στο παιχνίδι του ανταγωνισμού

Η τρίτη γενιά του RAV4 παρουσιάστηκε το 2006 και σήμερα, τρία χρόνια μετά, έφτασε η στιγμή για ένα μικρό φρεσκάρισμα, μια ανανέωση στα σημεία που θα επιτρέψει στο SUV της Toyota να παραμείνει στο παιχνίδι του ανταγωνισμού. Με το VW Tiguan να σαρώνει σε πωλήσεις, τα τρίδυμα Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 και Citroen C-Crosser να εμφανίζονται στις λίστες όλο και περισσότερων υποψήφιων αγοραστών και τα υπόλοιπα μοντέλα της κατηγορίας από Ευρώπη και Ανατολή να διεκδικούν σημαντικά μερίδια αγοράς, το παιχνίδι μόνο εύκολο δεν είναι πλέον για τον πάλαι ποτέ πρωτοπόρο των πωλήσεων και ιδρυτή της κατηγορίας.

Όλα τριγύρω αλλάζουν-ε;
Ριζικές αλλαγές δεν υπάρχουν σε κανένα σημείο του RAV4. Πρόκειται άλλωστε για facelift, όχι για ένα εξ’ ολοκλήρου νέο μοντέλο. Όμως οι επεμβάσεις που έγιναν κατάφεραν να αλλάξουν αρκετά την εικόνα του, κάνοντας ακόμα και το άπειρο μάτι να καταλάβει πως κάτι καινούργιο υπάρχει εδώ. Η μάσκα δεν κάνει καμία προσπάθεια να κρύψει τη χρωμιωμένη της φύση, το άνοιγμά της συνεχίζεται στον προφυλακτήρα και ο τελευταίος έχει αποκτήσει νέες, πιο έντονες κοιλότητες γύρω από τους προβολείς ομίχλης.
Στο πίσω μέρος, τα φανάρια έχουν λίγο διαφορετική σχεδίαση ενώ πιο αισθητή είναι η απουσία της ρεζέρβας στην έκδοση της δοκιμής. Η κατάργηση του εφεδρικού τροχού και η χρήση ενός κιτ επισκευής ελαστικών ως υποκατάστατο γίνεται χωρίς χρέωση αλλά και… χωρίς νόημα ίσως. Για SUV πρόκειται, όχι για αυτοκίνητο πόλης που πάντα βρίσκεται σε απόσταση το πολύ 5 λεπτών από το πλησιέστερο βουλκανιζατέρ. Και αν σε «χαλάει» η εμφάνιση του RAV4 με τη ρεζέρβα στην 5η πόρτα, ένα κλατάρισμα στη μέση του πουθενά στο οποίο το κιτ επισκευής θα αποδειχθεί ανεπαρκές, σίγουρα θα σε χαλάσει περισσότερο.
Στην καμπίνα η μόνη οφθαλμοφανής αλλαγή είναι το νέο τιμόνι το οποίο διαθέτει χειριστήρια για το ηχοσύστημα και τον υπολογιστή ταξιδίου, ενώ είναι και ολίγον flat-bottom. Ευτυχώς το ίσιο τμήμα του δεν είναι τόσο έντονο ώστε να ενοχλεί όταν θέλεις να το στρίψεις παραπάνω από μισή στροφή. Νέα προσθήκη στο εσωτερικό είναι τα ενεργά προσκέφαλα τα οποία προστατεύουν πιο αποτελεσματικά τον αυχένα των επιβατών στις οπίσθιες συγκρούσεις. Το γνώριμο ταμπλό δεν έχει δεχθεί επεμβάσεις, διατηρώντας την εξαιρετική συναρμογή και τη σε γενικές γραμμές καλή εργονομία του προηγούμενου. Απλώς το μπουτόν των αλάρμ καλύτερα να λες στον συνοδηγό να το πατάει, εκεί που το έχουν βάλει...

RAVmatic

Κάτω από το καπό του ανανεωμένου Toyota RAV4 βρίσκεται ο νέος 2λιτρος κινητήρας τεχνολογίας Valvematic, τα μικρότερα αδερφάκια του οποίου γνωρίσαμε πριν από λίγο καιρό στο νέο Avensis. Χάρη στη συνεχή μεταβολή του βυθίσματος των βαλβίδων εισαγωγής κατά το δοκούν (περισσότερα στο «Tech Info») αποδίδει ελαφρώς μεγαλύτερα νούμερα μέγιστης ιπποδύναμης και ροπής από τον απερχόμενο (158 PS και 20,2 kgm έναντι 152 και 19,8) όντας στη θεωρία πιο ολιγαρκής σε καύσιμο. Μια θεωρία η οποία επιβεβαιώνεται με το παραπάνω στην πράξη αφού απαιτεί τόσο λίγο καύσιμο που σε βάζει σε σκέψεις για την ειλικρίνεια της σχετικής ένδειξης στο trip computer.
Η μέση κατανάλωση του RAV4 ήταν 12,4 lt/100 km, όμως είναι εντυπωσιακό το πόσο εύκολα κατεβαίνει με λίγη εγκράτεια αφού σε μια χαλαρή βραδινή βόλτα στην Αθήνα χωρίς μποτιλιαρίσματα μετρήσαμε κάτω από 9,0 lt/100 km. Αρκετά χαμηλά νούμερα για SUV με βάρος πάνω από 1,5 τόνο, τα οποία ευτυχώς δεν επιτυγχάνονται εις βάρος των επιδόσεων. Κάθε άλλο, αφού το ανανεωμένο RAV4 διαθέτει μεγαλύτερη ζωντάνια από το απερχόμενο μέσα στην πόλη, χωρίς να λαχανιάζει ή να δυσανασχετεί όταν τα χιλιόμετρα ανέβουν.
Το νέο RAV4 λοιπόν πετυχαίνει ελαφρά βελτιωμένες επιδόσεις, με τα όργανα των μετρήσεων να καταγράφουν 6,3΄΄ με 3η, 9,3΄΄ με 4η και 11,9΄΄ με 5η για το 80-110 km/h (από 6,4, 9,5 και 13,9, του προηγούμενου). Στις επιταχύνσεις από στάση εμφανίζεται παρόμοια βελτίωση, με 10,3΄΄ αντί 10,7΄΄ για το 0-100 km/h. Αυτό που δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε νούμερα είναι η γεύση που σου αφήνει ο κινητήρας ακόμα και με μικρά πατήματα του γκαζιού. Κινείσαι σε χαμηλές ή μεσαίες στροφές με «μια πάνω» και η ώθηση που νιώθεις δεν θα αδικούσε ένα υπερτροφοδοτούμενο σύνολο.
Χωρίς να αποτελεί το πιο οδηγοκεντρικό μοντέλο της κατηγορίας, ο σπορτίφ χαρακτήρας του RAV4 είναι έκδηλος κάθε φορά που στρίβεις και αντιλαμβάνεσαι ότι το όριο θέτουν τα ελαστικά μικτής χρήσης και όχι κάποια αδυναμία του πλαισίου. Το τιμόνι είναι σαφές και γρήγορο, οι κλίσεις λογικές και η γρήγορη μετακίνηση σε οποιαδήποτε διαδρομή εύκολη υπόθεση. Στο όριο θα εμφανιστεί υποστροφή πριν επέμβει το μη-απενεργοποιούμενο ESP, το οποίο όμως με την υπερστροφή είναι πολύ πιο αυστηρό.
Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση του RAV4 ονόματι ATC-4WD παραμένει ως έχει, στέλνοντας δύναμη στους πίσω τροχούς σε ποσοστό έως 45% και μόνο όταν αυτό κριθεί απαραίτητο. Στην πράξη και εφόσον δεν ζητάς υπερβολικά πράγματα, γνωρίζοντας πως δεν καβαλάς ένα καθαρόαιμο εκτός δρόμου, δεν υπάρχει πρόβλημα. Προσοχή χρειάζεται μόνο ο συμπλέκτης ο οποίος είναι μάλλον αδύναμος και θα διαμαρτυρηθεί εύκολα σε περιπτώσεις κακομεταχείρισης.

Είναι τελικά μαγικό το… RAVδί;

Πέρα από τα φρου-φρου της εξωτερικής εμφάνισης, το σημαντικό νέο στο ανανεωμένο RAV4 είναι ο καινούργιος κινητήρας και οι εντυπώσεις από τη χρήση του δεν θα μπορούσαν να είναι πιο θετικές. Είναι μια πολύ καλή απάντηση στο downsizing του ανταγωνισμού, ενώ αποτελεί και το δυνατότερο χαρτί του νέου RAV4 για όσους ακόμα το σκέφτονται.


TECH INFO

Η τεχνολογία Valvematic συνδυάζει τον μεταβλητό χρονισμό σε εισαγωγή και εξαγωγή (Dual VVT-i) με συνεχώς μεταβαλλόμενο βύθισμα των βαλβίδων εισαγωγής. Η πεταλούδα του γκαζιού παραμένει στη θέση της αλλά δεν είναι η μοναδική υπεύθυνη για την ποσότητα του εισερχόμενου αέρα. Με μικρό φορτίο η ροή καθορίζεται από αυτή, όμως πιέζοντας περισσότερο το γκάζι ανοίγει εντελώς και η ροή του αέρα καθορίζεται πλέον από το άνοιγμα των βαλβίδων εισαγωγής. Η Toyota ανακοινώνει βελτίωση 10% στην οικονομία και άλλο 10% στην ισχύ.



ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Θέση Εμπρός, εγκάρσια
Κατασκευή Μπλοκ και κεφαλή από αλουμίνιο
Κυβισμός 1.986 cc
Τροφοδοσία Πολλαπλός ψεκασμός
Κύλινδροι  4 σε σειρά
Βαλβίδες 16V, 2 ΕΕΚ, Μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα (Valvematic)
Ισχύς 158 PS @ 6.200 rpm
Ροπή 20,2 kgm @ 4.400 rpm
Συµπίεση 10,0:1
Διάμετρος x Διαδρομή 80,5 x 87,6 mm
Κόφτης 6.600 rpm
kg / PS 9,7
Ειδική ισχύς 79,5 PS / lt

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube