19ο DRIVE Trophy: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i

Το Toyota Yaris Cross από κατανάλωση είναι κορυφαίο, τόσο στον δρόµο όσο και στο χώµα. Τι γίνεται όµως όταν µε µαζεµένα χιλιόµετρα παλεύεις να το κρατήσεις στην ευθεία, στα ριζά του αµµόλοφου που ξεκινά ακριβώς εµπρός σου;

Τα όσα αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος δε µπορούσαν να αντικατοπτρίσουν καλύτερα τις πρώτες σκέψεις σχετικά µε το θέµα µας. Άλλο ένα DRIVE Trophy, το πρώτο του γράφοντα, καθώς και το παρθενικό του νέου Toyota Yaris Cross. Σε αντίθεση όµως µε τον οδηγό που έχει την εµπειρία για σύµµαχο πλέον ύστερα από τόσα χρόνια στο κουρµπέτι, το µοντέλο της Toyota δεν δείχνει ψηµένο για κακοτοπιές.

Πρόκειται για ένα νεανικό, άρτι αφιχθέν µικρό SUV, µε έµφαση στην ελάχιστη κατανάλωση και σαφή προσανατολισµό την άσφαλτο. Και όσο για την τετρακίνηση που διαθέτει -απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να συµµετάσχει στον θεσµό- σηκώνει και αυτή αρκετό νερό στο κρασί της. Ή µάλλον ας πούµε καλύτερα στη ρακή της, ένεκα του φετινού προορισµού.

Τι σηµαίνει όµως κίνηση εκτός ασφάλτου; Θα είναι κροκάλα; Κακός χωµατόδροµος µε νεροφαγώµατα; Πλαγιά µε πουρνάρια και πέτρες φυτευτές; Διότι σε κάθε περίπτωση υπάρχουν ορισµένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε κάθε µοντέλο που παίζουν µικρό ή µεγαλύτερο ρόλο. Πάµε να δούµε λοιπόν τι συναντήσαµε και κυρίως τι ψάρια πιάνει το πιο ασφάλτινο µοντέλο -στα χαρτιά- της οµάδας.

Ταχύτης και αυτοσυγκέντρωση
Για εφέτος, ατυχείς συγκυρίες µας ανάγκασαν να εξαντλήσουµε το πρόγραµµα τριών ηµερών σε µόλις δύο. Πράγµα που µεταφράζεται σε ταχύτητα και εντατική δουλειά, όσο φωτίζει ο ήλιος. Με το που άνοιξε η µπουκαπόρτα του καλοτάξιδου «Κρήτη 1» της ΑΝΕΚ Lines δεν σταµατήσαµε ούτε για καφέ στο Ηράκλειο. Με το δεξί πόδι στο πάτωµα -όσο γίνεται, τηρώντας τον ΚΟΚ- βγήκαµε από το λιµάνι και πήραµε κατεύθυνση προς το Οροπέδιο του Λασιθίου. So far so good που λένε και οι Κρητικοί, αφού η άσφαλτος ποτέ δεν έσκιαξε Toyota Yaris Cross. Αν εξαιρέσεις τον µπόλικο θόρυβο που περνάει στις υψηλές ταχύτητες στην καµπίνα, ταξιδεύεις σταθερά και µε καλή µέση κατανάλωση.

Yaris Cross

Το πρώτο χώµα ήταν ένας πλατύς, καλοστρωµένος χωµατόδροµος. Όχι κάτι το ιδιαίτερο, µε το Toyota Yaris Cross να αποδεικνύεται πρόθυµο να κινηθεί αρκετά πιο σβέλτα από τον µέσο ρυθµό. Μόνο που ακόµα βρισκόµαστε στην αρχή του ταξιδιού και αν θες να φυλάξεις τα λάστιχα, το επιπλέον γκάζι δεν θα βοηθήσει. Εκεί κάπου, έρχεται και η απορία του φωτογραφικού τµήµατος για τη λειτουργία του µοτέρ. Μικροδιαφορές στην κλίση του δρόµου και στο φορτίο του κινητήρα έχουν αποτέλεσµα µία εµφανή διαφοροποίηση στην ακουστική χροιά του συστήµατος κίνησης µε το κιβώτιο eCVT. Είναι κάτι που θα πρέπει απλώς να αποδεχτείς και να προχωρήσεις παρακάτω.

Στη συνέχεια της διαδροµής η κατάσταση άρχισε να αλλάζει. Το ξερικό, πέτρινο τοπίο και το υψόµετρο που ανέβαινε, µετέβαλλε προς το χειρότερο τον δρόµο µας. Το ανάγλυφο έγινε πιο τραχύ, µε φαγώµατα, πέτρες από κατολισθήσεις αλλά και άλλες, φυτευτές, που δεν θα ήθελες να περάσεις από πάνω. Ορισµένες βέβαια, δεν γινόταν να τις αποφύγεις. Απλώς έκοβες, σφιγγόσουν αντανακλαστικά και τις έβαζες από κάτω. Μία, δύο, τρεις φορές, µέχρι που καταλάβαινες πως αυτό εδώ το SUVάκι δεν βρίσκει εύκολα. Στα 17 cm από το έδαφος, το Toyota Yaris Cross είναι αρκετά ψηλό και ας µη φτάνει τις αποστάσεις άλλων µοντέλων της παρέας.

Επίσης, έχει πολύ κοντούς προβόλους και καλή γωνία ράµπας χάρη στο σφιχτό µεταξόνιο. Έτσι, τελικά είναι εύκολο να ακολουθήσει τα πιο σκληροπυρηνικά µοντέλα της παρέας. Εάν ο στόχος δεν είναι το σοβαρό off-roading, το πρώτο τσεκ το έχει πάρει στο τεφτέρι µας. Και µαζί και ένα χαµόγελο όταν κοιτάς από τον καθρέφτη το Hyundai Tucson που σε ακολουθεί να αναθαρρεί που σε βλέπει να περνάς µε ευκολία τα βράχια και, δοκιµάζοντας και αυτό, να δυσκολεύεται σαφώς περισσότερο…

Yaris Cross

Εάν αναρωτιέστε κατά πόσο όλο αυτό είναι ξεκούραστο, η απάντηση είναι «όχι και πολύ». Οι αναρτήσεις είναι στηµένες ξεκάθαρα για άσφαλτο. Είναι σφιχτές γι’ αυτή τη δουλειά και πιο στακάτες, αναπηδώντας ζωηρά επάνω στο ανάγλυφο του εδάφους. Και το τιµόνι αντίστοιχα δεν διαθέτει -και ευτυχώς- το τζόγο να καταπίνει τα πολλά. Διότι αλλιώς δεν θα έλεγε καθόλου στην άσφαλτο όπου είναι και το κύριο πεδίο χρήσης.

Στην περίπτωση του τετρακίνητου Toyota Yaris Cross, η ιαπωνική εταιρεία έχει προσθέσει δύο προγράµµατα στα οδηγικά προφίλ, τα Snow και Trail, που υπόσχονται µία έξτρα βοήθεια στον οδηγό. Τον άπειρο αλλά και τον πεπειραµένο. Ανάλογα µε το τι θα επιλέξεις, θα δώσει µία ελαφρά πιο άµεση αίσθηση πως ελέγχεις καλύτερα τις όποιες µικροαντιδράσεις. Μη φανταστείτε όµως κάτι φοβερό. Αυτό που κάνει λίγο παραπάνω δουλειά εκτός ασφάλτου, ειδικά στις αµµοθίνες, είναι η επιλογή Power από τα προγράµµατα του κινητήρα, καθώς χαρίζει µία ευπρόσδεκτη ζωντάνια.

Αναφερόµενοι στις αµµοθίνες της δεύτερης µέρας, εκεί τελείωσαν τα ψέµατα. Η βύθιση στην παχιά άµµο δεν απαιτούσε µόνο ισχύ αλλά και σοβαρή τετρακίνηση. Οι συνθήκες ήταν τέτοιες που ο πίσω ηλεκτροκινητήρας των 5,2 PS και 52 Nm (ο οποίος λειτουργεί σε χαµηλές ταχύτητες και για περιορισµένο χρόνο) προσπάθησε τίµια αλλά δεν τα κατάφερε να φέρει ολόκληρη τη διαδικασία σε πέρας. Κατάφερε να αντιµετωπίσει τα επίπεδα και λίγο ανηφορικά περάσµατα, όµως στις πιο έντονες ανηφόρες χρειαζόταν περισσότερη δύναµη στους πίσω τροχούς.

Yaris Cross

Είναι λοιπόν το Toyota Yaris Cross ένα κακό τετρακίνητο; Μετά λόγου γνώσεως, όχι! Το πήγαµε σε µέρη που δεν θα δει ποτέ ένας µέσος οδηγός και αυτό τα κατάφερε καλύτερα απ’ ό,τι περιµέναµε. Δεν είναι φυσικά για σοβαρό off roading, όπως και κανένα µοντέλο της κατηγορίας του. Πέτυχε όµως να µας πείσει πως δεν συνόδευσε άδικα την παρέα µας και πως ο πίσω ηλεκτροκινητήρας έχει προσθέσει κάτι στις δυνατότητες του αυτοκινήτου.

Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.490 cc, i3, µεταβλητός χρονισµός (VVT-i) στις βαλβίδες µε ηλεκτρική ενεργοποίηση στις εισαγωγής (VVT-iE), άµεσος και έµµεσος ψεκασµός, 92 PS/5.500 rpm, 120 Nm/3.600-4.800 rpm, εµπρός ηλεκτρικό µοτέρ 80 PS και 141 Nm, πίσω ηλεκτρικό µοτέρ 5,2 PS και 52 Nm, µπαταρία 4,3 kWh
Συνδυαστική ισχύς 116 PS
Κιβώτιο eCVT
Τετρακίνηση Ηλεκτρική, µε περιορισµό ταχύτητας
Κλείδωµα κεντρικού -
Ανάρτηση εµπρός Γόνατα MacPherson, αντιστρεπτική ράβδος
Ανάρτηση πίσω Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος
Λάστιχα GoodYear EfficientGrip Performance 2, 215/50 R18, κιτ επισκευής
Διαστάσεις 4.180 x 1.765 x 1.595 mm
Απόσταση από το έδαφος 170 mm
Γωνίες off-road 20o - 35o - 19o
Βάρος 1.260 kg
0-100 km/h 11,8”
Τελική 170 km/h
Κατανάλωση Trophy* 6,8 lt/100 km
Εκποµπές CO2 116 g/km
Τιµή Από €26.870
Μετρήσεις κατασκευαστή, *µέτρηση DRIVE