Οδηγούμε την BMW i8 παραγωγής

Οδηγούμε την BMW i8 παραγωγής

Η BMW ανοίγει νέους δρόμους με το εντυπωσιακό υβριδικό, επαναφορτιζόμενο σπορ μοντέλο της.

Μπορεί να είναι παραπλανητικό το να κατηγοριοποιείς ένα αυτοκίνητο πρωτίστως με βάση τον τύπο του κινητήρα του, αντί για το σκοπό που σχεδιάστηκε να υπηρετήσει. Έτσι λένε φωτισμένοι, έμπειροι άνθρωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας. To υψοψιαζόμαστε όταν οδηγήσαμε το πρωτότυπο, αλλά ύστερα από την οδήγηση της i8 παραγωγής, τείνουμε να συμφωνήσουμε.

Το i8, λέει η BMW, είναι το τύπου-ζεν, βιώσιμο, καθαρό, βενζινοηλεκτρικό, «new premium» γερμανικό σπορ αυτοκίνητο του μέλλοντος. Δύσκολα γίνεται πιο περίπλοκη η έκφραση ενός κόνσεπτ. Αν και οι δύο σημαντικότερες λέξεις του «κομπολογιού» επισκιάζονται από τις πιο κραυγαλέες γειτονικές τους, αυτές είναι αναμφίβολα το «σπορ αυτοκίνητο». Ή μάλλον θα έπρεπε να είναι – και μάλιστα γραμμένες με μεγάλα, ανεξίτηλα γράμματα.

Δυστυχώς, φοβόμαστε πως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Διότι το i8 αποδεικνύεται ένα αυτοκίνητο με απίστευτα εντυπωσιακή εμφάνιση, με αξιέπαινα ώριμη εκτέλεση και εξαιρετικά ελκυστικό ως πρόταση ιδιοκτησίας στην κατηγορία του. Στην οδήγηση όμως δεν είναι ο τρόπος για να γνωρίσεις το τέλειο μέλλον του σπορ αυτοκινήτου, αλλά ένα BMW εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ που ίσως να παραείναι έξυπνο.

Αν και χρησιμεύει ως ναυαρχίδα της νέας, υπό την BMW, νέας φίρμας «i», το i8 έχει ρίζες που προηγούνται της BMW i. Το πρωτότυπο Vision EfficientDynamics του 2009 ήταν που λανσάρισε την ιδέα ενός εμβληματικού, κεντρομήχανου σπορ μοντέλου της BMW.

To Vision EfficientDynamics όμως είχε δύο ηλεκτροκινητήρες κι έναν τουρμποντίζελ, και υποθέταμε ότι ήταν ο προάγγελος ενός μοντέλου παραγωγής με το όνομα Ζ10 ED. Πέρασαν άλλα δύο χρόνια για να αποκαλυφθούν οι ακόμα πιο εξωτικές προδιαγραφές του i8, σε ένα πρωτότυπο με το ίδιο όνομα, δομή από ανθρακόνημα και αλουμίνιο, έναν ηλεκτροκινητήρα λιγότερο κι ένα βενζινοκινητήρα στο κέντρο.

Το i8 είναι λοιπόν ένα υβριδικό, επαναφορτιζόμενο σπορ μοντέλο – μια Porsche 918 Spyder στο ένα πέμπτο της τιμής. Ο 3κύλινδρος 1.5 από το Mini Cooper, ανάμεσα στους πίσω τροχούς, έχει μεγαλύτερη ειδική ισχύ από οποιονδήποτε κινητήρα παράγει σήμερα η BMW, στέλνοντας 231 PS και 32,6 kgm στους πίσω τροχούς μέσω ενός 6τάχυτου αυτόματου κιβωτίου ZF. Ανάμεσα στους εμπρός τροχούς βρίσκεται ένας «υβριδικός συγχρονικός» ηλεκτροκινητήρας 131 PS και 25,5 kgm, που κινεί τους τροχούς αυτούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου δύο σχέσεων.

Κι εδώ είναι το έξυπνο σημείο: Αυτό το ηλεκτρικό μοτέρ και το κιβώτιό του, η μπαταρία ιόντων λιθίου των 7,1 kWh (τοποθετημένη εκεί που θα ήταν το τούνελ της μετάδοσης) και τα υψηλής τάσης συστήματα διαχείρισης ισχύος, προσθέτουν 200 kg στο i8. Σε σχέση με ένα αντίστοιχο ατσάλινο, λέει η BMW, το ενισχυμένο με ανθρακονήματα πλαστικό μονοκόκ εξοικονομεί ακριβώς 200 kg. Οπότε το αυτοκίνητο ζυγίζει 1.540 kg με όλα τα υγρά του, δηλαδή λιγότερο από μια Porsche 911, πόσω μάλλον από την 918.

Το κιβώτιο δύο ταχυτήτων επιτρέπει στον ηλεκτροκινητήρα να λειτουργεί στη μέγιστη ροπή του αφού ο βενζινοκινητήρας περάσει τις 3.700 rpm στις πρώτες σχέσεις, οπότε εκτός από 362 PS έχεις κάποιες στιγμές και την ώθηση των 58,2 kgm. Και τη νιώθεις.

Σχεδόν σούπερκαρ
Οι πρώτες εντυπώσεις από το i8 είναι αυτές από ένα αληθινό σούπερκαρ. Δείχνει απίστευτα χαμηλό, φαρδύ και καθισμένο σταθερά στο δρόμο. Η σχεδίαση σου δίνει γροθιά στο στομάχι όπως εκείνη μιας Lamborghini – με τις πόρτες-πεταλούδα και όλα.

Διπλώνεσαι για να περάσεις ανάμεσα στη χαμηλή οροφή και το ψηλό, φαρδύ μαρσπιέ. Κι όταν μπεις στην καμπίνα, σου φαίνεται εξίσου ξεχωριστή, με το γλυπτό, οδηγοκεντρικό ταμπλό, τα πολύχρωμα LCD όργανα, τα χαμηλά σπορ μπάκετ και όλες αυτές τις λεπτομέρειες και πινελιές που ανεβάζουν την ατμόσφαιρα πολύ πάνω από τη συνήθη συντηρητική των BMW.

Οπότε το i8 έχει το «φαίνεσθαι». Ξεκάθαρα. Το δύσκολο ήταν να έχει και τη γνήσια σπορ αίσθηση μιας, ας πούμε, 911. Κι εδώ, στην ακρίβεια της απόκρισης και τα τελευταία εκατοστά της οδηγικής συμμετοχής, το BMW δεν είναι εξίσου λαμπρό. Είναι όμως καλό. Σίγουρα αρκετά καλό για να το θεωρήσουμε εκπληκτική επιτυχία στην υπέρ-εξειδικευμένη κατηγορία του.

Μέχρι να ζητήσεις αυτά τα τελευταία εκατοστά οδηγικής αίσθησης, το i8 τα κάνει όλα σωστά. Ξεκινώντας με το πρόγραμμα Comfort στην προσαρμοζόμενη ανάρτηση και το αθόρυβο ηλεκτρικό μοτέρ να κινεί τους εμπρός τροχούς, το i8 είναι ξεκούραστο και σούπερ-πολιτισμένο στην πόλη. Κάποιες φορές αναπηδά, αλλά όχι συχνά. Το τιμόνι είναι ελαφρύ, αλλά με αίσθηση, και οι επιδόσεις με την ηλεκτροκίνηση πολύ αξιοπρεπείς. Η ηλεκτρική εμβέλεια είναι όμως περιορισμένη, περίπου 25 km.

Σπρώχνεις το λεβιέ στη θέση Sport και ο βενζινοκινητήρας αρχίζει να λειτουργεί σχεδόν συνεχώς. Γκαζώνεις από στάση και το κινητήριο σύστημα δείχνει όπως ένας μεγάλος V6 στις μεσαίες στροφές: Άμεσο και ψυχωμένο σε απόκριση, με ένα δυνατό, βαθύ συνθετικό ήχο που τον ακούς μέσα από τα μεγάφωνα του ηχοσυστήματος. Όμως, όσο ανεβάζεις στροφές και πηγαίνεις πιο γρήγορα, τόσο μικρότερος γίνεται ο ιδεατός V6. Όταν πιέζεις πάνω από τις 5.000 rpm, οι επιδόσεις του i8 δεν δείχνουν τόσο γρήγορες και αβίαστες.

Η οδική συμπεριφορά αντέχει στην κριτική περισσότερο, αλλά όχι εσαεί. Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι εξαιρετικός και η απόκριση στο τιμόνι αμεσότατη. Η πλευρική πρόσφυση θα μπορούσε να ήταν υψηλότερη, ειδικά των εμπρός τροχών που αρχίζουν να γλιστρούν και να στριγγλίζουν αν τους πιέσεις.

Αν οδηγείς έξυπνα, εκμεταλλευόμενος τη μεταφορά βάρους για να βοηθήσεις το turn-in, το i8 ανταποκρίνεται όπως πρέπει για κεντρομήχανο. Ο πίσω άξονας είναι πάντα κολλημένος στη γραμμή, χαρίζοντας αξιόπιστη σταθερότητα, όμως απορρίπτει κάθε προσπάθεια να ρυθμίσεις την τροχιά σου με το γκάζι.

Ως αποτέλεσμα, το i8 δεν είναι τόσο συναρπαστικό όσο είναι γρήγορο. Είναι σίγουρο και στρωτό, αλλά όχι η τελευταία λέξη στην απόλαυση. Αν λάβεις υπόψη την καινοτομία του, τον έντονο χαρακτήρα σούπερκαρ και την αίσθηση περιβαλλοντικής υπευθυνότητας που εμπνέουν οι χαμηλές εκπομπές του, τότε είναι αρκετά σπορ για να ικανοποιήσει ανθρώπους που αλλιώς δεν θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν ένα σπορ αυτοκίνητο.

Δεν είναι όμως τόσο πειστικό σε σχέση με αυτό που περιμένουν οι φανατικοί της οδήγησης. Έχει όλη την πολυπλοκότητα για να τραβήξει το ενδιαφέρον τους, αλλά δυστυχώς όχι αρκετό βάθος.

Η λάμψη των λέιζερ
Αν και το i8 διατίθεται με στάνταρ προβολείς και πίσω φώτα LED, είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της BMW που έχει φώτα «διόδου λέιζερ» ως έξτρα. Πέρα από το ότι είναι κάμποσες φορές μικρότερα και ελαφρύτερα από τα LED, και με τριπλάσια ενεργειακή απόδοση, τα φώτα λέιζερ δίνουν επίσης δέσμη που μπορεί να κατευθυνθεί με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια και είναι 70% πιο φωτεινή.

Ενεργοποιούμενα από το βασισμένο σε κάμερα σύστημα High Beam Assistant, τα φώτα λέιζερ έχουν εμβέλεια μέχρι και 600 m –διπλάσια από των στάνταρ LED, λέει η BMW.

Τι λέει το DRIVE
Εντυπωσιακό οπτικά και τεχνολογικά, πολύ ελκυστικό ως πρόταση ιδιοκτησίας, όμως του λείπουν αυτά τα τελευταία κλάσματα σπορ χαρακτήρα που θα ικανοποιούσαν τους φανατικούς της οδήγησης.  
Τιμή Από €167.000
Τεχνολογία 1.499 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 231 PS/5.800 rpm, 32,6 kgm/3.700 rpm. Ηλεκτροκινητήρας 131 PS/4.800 rpm και 25,5 kgm/0 rpm. Μπαταρία λιθίου 7,1 kWh/355V. Αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση και στους 4 τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,4”
0-1.000 m 22,8”
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 2,1 lt/100 km
Ηλεκτρική κατανάλωση 11,9 kWh/100 km
Επαναφόρτιση 2h στα 16Α/230V
Συνδυασμένη αυτονομία 440 km
Εκπομπές CO2 49 g/km
Διαστάσεις 4.689 x 1.942 x 1.293 mm
Μεταξόνιο 2.800 mm
Χώρος αποσκευών 154 lt
Βάρος 1.540 kg
Λάστιχα εμπρός 195/50 R20  
Λάστιχα πίσω 215/45 R20
Στοιχεία κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube