Οδηγούμε τη νέα Porsche 911 GT3

Οδηγούμε τη νέα Porsche 911 GT3

Αυτή είναι ίσως η καλύτερη Porsche που φτιάχτηκε ή που θα φτιαχτεί ποτέ. Βαριές κουβέντες, αλλά η νέα GT3 έχει το περιεχόμενο να τις υποστηρίξει.

«Οι επιδόσεις και η οδική συμπεριφορά θα σας αφήσουν άφωνους. Αλλά είναι η συναισθηματική φόρτιση που νιώθεις μόλις πάρεις θέση πίσω από το τιμόνι της νέας GT3 που κάνει την οδηγική εμπειρία πραγματικά αξέχαστη».

Με αυτά τα λόγια παρουσίασε το νέο δημιούργημα της Porsche στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, τον Μάρτιο, ο Wolfgang Hatch. Δεν περιμένεις μια τόσο συναισθηματική προσέγγιση από έναν Γερμανό μηχανολόγο στην παρουσίαση ενός νέου μοντέλου. Αλλά ο Hatch είναι ένας ρομαντικός λάτρης των αγώνων, που με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση του DNA της GT3.

Αλλάζουν οι καιροί
Έχω μόλις βγει από το αυτοκίνητο, ύστερα από μία ώρα οδήγησης στους λόφους έξω από την Στουτγάρδη, πολύ κοντά στον τόπο όπου κατασκευάζεται η GT3. Και πραγματικά δεν μπορώ να φανταστώ τι περισσότερο θα μπορούσα να ζητήσω από ένα αυτοκίνητο με πινακίδες κυκλοφορίας για δημόσιους δρόμους. Όπως και οι πρόγονοί της, η GT3 εξελίχθηκε έτσι ώστε να αποτελέσει την πλατφόρμα του αγωνιστικού με το οποίο διεξάγεται το συναρπαστικό πρωτάθλημα ενιαίου τύπου της φίρμας. Παρόλα αυτά, είναι ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη αυτοκίνητο δρόμου.

Επιτίθεται στις αισθήσεις, ουσιαστικά τις καθηλώνει. Πρώτα από όλα με την εμφάνιση. Με την πρώτη ματιά δημιουργεί συνειρμικά εικόνες από Le Mans, Monza και Spa, καθιστώντας παράλληλα σαφές ότι δεν πρόκειται για μια… «απλή» Carrera S. Ο νέος εμπρός προφυλακτήρας με τους τρεις μεγάλους αεραγωγούς και το προεξέχον σπόιλερ είναι στοιχεία μοναδικά στην γκάμα της 911. Το ίδιο και η μικρή χαραμάδα στο χείλος του καπό, οι πλαϊνοί καθρέφτες και οι διακριτικές «φούστες» στα μαρσπιέ. Πίσω δεσπόζει η τεράστια πτέρυγα με εισαγωγές ram air για την τροφοδοσία του 6κύλινδρου μπόξερ.

Το αμάξωμα στη βασική δομή του δεν διαφέρει φυσικά από την υπόλοιπη σειρά των 911. Διαθέτει λοιπόν αλουμινένια εμπρός φτερά, οροφή, πόρτες και κάλυμμα κινητήρα. Σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, η νέα GT3 είναι 11,8 πόντους μακρύτερη, 4,4 πιο φαρδιά και 35 kg βαρύτερη. Η στρεπτική ακαμψία έχει αυξηθεί κατά 25%.

Είναι βαρύτερη λοιπόν, αλλά και πιο φιλική. Το διθέσιο εσωτερικό επωφελείται πλήρως από την αλματώδη εξέλιξη της 911 σε αυτό τον τομέα, εξίσου ποιοτικό και hi-tech όπως σε όλη την γκάμα. Μικρές πινελιές, όπως τα ανασχεδιασμένα όργανα, υπογραμμίζουν το διαφορετικό, τον ιδιαίτερο του χαρακτήρα της κατασκευής. Τα εκπληκτικά μπάκετ είναι από ανθρακονήματα και τα πεντάλ από αλουμίνιο, στο πλαίσιο της μίνιμαλ φιλοσοφίας του αυτοκινήτου. Ωστόσο αν ο ιδιοκτήτης το θέλει, η GT3 μπορεί να εξοπλιστεί ακόμη και με αυτόματο διζωνικό κλιματισμό.

Ευρύ ρεπερτόριο
Γυρίζοντας το κλειδί, ο 6κύλινδρος μπόξερ έρχεται στη ζωή με ένα ξέσπασμα που απαιτεί την προσοχή σου. Η ανεπαίσθητη αρρυθμία στο ραλαντί κάθε άλλο παρά τυχαία είναι. Πρόκειται για σαφές υπονοούμενο που έχει να κάνει με τις καταβολές, αλλά και τον προορισμό της κατασκευής, τους αγώνες. Πιέζοντας το πλήκτρο Sport στην κεντρική κονσόλα, το οικείο ξερό κροτάλισμα του μπόξερ που δεν έχασε ποτέ τη χροιά του αερόψυκτου, αποκτά βάθος και ειδικό βάρος ανάλογο των προδιαγραφών του κινητήρα.

Με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη στην αυτόματη λειτουργία, χαϊδεύεις το γκάζι και η GT3 κυλά –τηρουμένων των αναλογιών– αφράτα, με χαμηλό θόρυβο. Οι ταχύτητες χωνεύουν γλυκά η μια μέσα στην άλλη, και χωρίς να το καταλάβεις ρολάρεις χαλαρά με 3η και το μοτέρ λίγο πάνω από τις 1.500 rpm, καταναλώνοντας ελάχιστο καύσιμο. Στο ευρύ ρεπερτόριο δυνατοτήτων της νέας GT3 περιλαμβάνεται πλέον και η ευκολία στην απλή μετακίνηση. Δεδομένου του σκληροπυρηνικού χαρακτήρα της, η άνεση στις χαμηλές ταχύτητες και με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση στη ρύθμιση Comfort είναι παραπάνω από ικανοποιητική.

Ο άδειος αυτοκινητόδρομος αποκαλύπτει μια άλλη συναρπαστική πτυχή του χαρακτήρα αυτής της Porsche, που έχει να κάνει με τις εξωπραγματικές δυνατότητες του κινητήρα. Από 3,8 λίτρα παράγει 475 PS στις 8.250 rpm και 44,8 kgm στις 6.250 rpm. Ο κόφτης είναι στις 9.000 rpm, αλλά το βάθος της κόκκινης ζώνης μοιάζει απύθμενο. Ωστόσο, είναι η ροπή και η ελαστικότητα στις μεσαίες στροφές που διαφοροποιεί το νέο κινητήρα από αυτόν της 997.

Δεν ξέρω για εσάς, αλλά εγώ αρνούμαι να μπω σε αυτή τη συζήτηση σχετικά με το αν και κατά πόσο το ημιαυτόματο κιβώτιο αλλοιώνει τον καθαρόαιμο χαρακτήρα του μοντέλου. Ας είμαστε ρεαλιστές… Αν μιλάμε για επιδόσεις, δεν υπάρχει χέρι ικανό να μετακινήσει ταχύτερα ένα συμβατικό λεβιέ. Με αυτό το κιβώτιο μπορείς να απολαμβάνεις την GT3 περισσότερο, σε κάθε είδους χρήση. Δεν ένιωσα ούτε για μια στιγμή στη διάρκεια της δοκιμής ότι ένα χειροκίνητο σασμάν θα είχε κάτι περισσότερο να μου προσφέρει. Άλλωστε, το PDK δεν είναι ένα συνηθισμένο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, ειδικά στην τελευταία εξέλιξή του για τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Βελούδινο αλλά ταυτόχρονα πολυβόλο, με την ανάδραση να εντείνει την αίσθηση της επιτάχυνσης. Η κοντύτερη κατά 15% τελική σχέση μετάδοσης, σε συνδυασμό με την αύξηση της ιπποδύναμης και την πρόσφυση στο όριο της επιστημονικής φαντασίας, φέρνουν την GT3 στα 100 km/h από στάση σε μόλις 3,5”, δηλαδή 0,4” γρηγορότερα σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.

Απεριόριστες δυνατότητες
Η βασική αρχιτεκτονική της ανάρτησης παραμένει κοινή με τις μικρότερες εκδόσεις. Γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλοί (πέντε) σύνδεσμοι πίσω, σε συνδυασμό με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ PASM. Ωστόσο, τα επί μέρους εξαρτήματα έχουν τροποποιηθεί έτσι ώστε να μειωθεί η μη αναρτώμενη μάζα (κατά 3,9 kg), ενώ και η απόσταση από το έδαφος έχει μειωθεί κατά τρεις πόντους.

Στις αργές στροφές, κλειδί της οδικής συμπεριφοράς είναι το ελεγχόμενο διαφορικό, ενώ στις πιο γρήγορες το σύστημα torque vectoring (PTV), που φρενάρει ελαφρά τον πίσω εσωτερικό τροχό στην είσοδο, προκαλεί ένα φαινόμενο περιστροφής που διευκολύνει το ρύγχος να σημαδέψει στην κορυφή.

Αυτή η 911 στρίβει κάπως διαφορετικά, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη. Η ηλεκτρομηχανική κρεμαγέρα έχει το σωστό βάρος, γραμμική λειτουργία, και ευχάριστη επαναφορά. Το αίσθημα αυτοπεποίθησης που έχει να κάνει με την κρυστάλλινη, χωρίς παρεμβολές πληροφόρηση, συνδυάζεται με πλατύ χαμόγελο όταν οι χούφτες σφίγγουν τη στεφάνη με το ιδανικό πάχος και την επένδυση αλκαντάρα.

Η έκπληξη έρχεται όταν διαβάζεις ότι μια δεύτερη κρεμαγέρα δίνει γωνία στους πίσω τροχούς: Προς την αντίθετη κατεύθυνση με τους εμπρός ως τα 60 km/h αυξάνοντας την ευελιξία, παράλληλα από εκεί και πάνω για μεγαλύτερη διαμήκη σταθερότητα. Στην πραγματικότητα, αν η Porsche δεν το ανέφερε, κανείς δεν θα καταλάβαινε την ύπαρξη αυτού του σύνθετου συστήματος διεύθυνσης. Και αυτή ακριβώς είναι η μεγαλύτερη επιτυχία για το εργοστάσιο. Ο οδηγός απλώς νιώθει ότι έχει γύρω του ένα αυτοκίνητο πρόθυμο να αλλάξει κατεύθυνση, που ελέγχεται εύκολα με μικρές κινήσεις των καρπών.

Λίγοι αμφισβήτησαν την ικανότητα της προηγούμενης GT3. Η καινούργια όμως είναι στην ουσία μια κατηγορία πάνω και δεν φοβάται να κοιτάξει στα μάτια ακόμη κι αυτή τη Ferrari 458. Ίσως όχι σε απόλυτα νούμερα, αλλά στην ανόθευτη οδηγική αίσθηση που προσφέρει σε κάθε περιστροφή που κάνουν μονομπούλονες ζάντες από μαγνήσιο, διαμέτρου 20 ιντσών.

Πιέζοντας σε ένα δρόμο με αργές τεχνικές στροφές ή γρήγορες καμπές 3ης και 4ης, η αίσθηση είναι οικεία, αλλά και διαφορετική ταυτόχρονα. Δεν νιώθεις πια να ισορροπείς σε τεντωμένο σχοινί. Ο τρόπος όμως είναι ίδιος. Πιέζεις πολύ στα φρένα, φορτίζοντας το μπροστινό σύστημα, μόνο που ακόμη και σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν όλα γίνονται σε ρυθμό FFWD.

Η υποστροφή είναι ουσιαστικά αμελητέα, η αδράνεια άγνωστη έννοια. Τα πλευρά ταλαιπωρούνται από τα πλευρικά φορτία, το ίδιο και η άσφαλτος σε ένα διαρκές bras-de-fer με τα μαλακά τετράπαχα πίσω Dunlop Sport Maxx, διαστάσεων 305/30. Η κλίση είναι ελάχιστη και το πλαίσιο ουδέτερο σαν την Ελβετία, ακόμη κι αν περάσεις νωρίς στο γκάζι, χάρη στο εκπληκτικό μπλοκέ και τα εγγενή χαρακτηριστικά του πισώβαρου πλαισίου.

Αν το επιδιώξεις η ουρά θα ξεκολλήσει, πιο προοδευτικά από ποτέ είναι η αλήθεια. Ο έλεγχος δεν είναι παιχνιδάκι για τον οποιονδήποτε, αλλά με αυτό το τιμόνι και τόσο λεπτομερή απόκριση στο γκάζι, σε έμπειρα και ικανά χέρια η υπερστροφή εξελίσσεται σε… μαγεία.

Δώσε μου μια πίστα, μπάρμπα
Σε δημόσιο δρόμο, επιδερμικά μόνο αγγίζεις τις δυνατότητες ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Χρειάζεσαι μια πίστα για να νιώσεις την απίστευτη ικανότητά του να κουβαλά ταχύτητα μέσα σε γρήγορες καμπές, ακόμη και με συμβατικά λάστιχα δρόμου όπως αυτά που χρησιμοποίησε η Porsche όταν έγραψε το εκπληκτικό 7’ 25” στο Νίρμπουργκρινγκ – δύο δευτερόλεπτα ταχύτερα από την ειδική 997 GT3 RS 4.0.

Αυτό που δεν μπορείς να νιώσεις στη Νορντσλάιφε, είναι η συνολική ποιότητα και η αίσθηση τελειότητας της καινούργιας GT3 σε κάθε είδους δρόμο. Η ανάρτηση είναι εξαιρετικά ρυθμισμένη, με εκπληκτική απόσβεση που καταπίνει τις ανωμαλίες, αλλά και απόλυτα ελεγχόμενη, προοδευτική επαναφορά που δεν επιτρέπει την παραμικρή ταλάντωση. Οι κεραμικοί δίσκοι διαμέτρου 350 mm έχουν εκπληκτική δύναμη και απόλυτα γραμμική αίσθηση από το πρώτο πάτημα. Δύσκολα μπορώ να ανακαλέσω στη μνήμη μου αυτοκίνητο με τόσο καλά φρένα.

Ύστερα από μια μέρα στο τιμόνι της GT3 δεν μπορώ παρά να παραδεχτώ ότι είναι σημαντικά ταχύτερη, πιο διαδραστική, αλλά και πιο φιλική από την προηγούμενη. Η ικανότητά της, σε κάθε είδους συνθήκες, ταιριάζει απόλυτα με την πληθωρική, γεμάτη αυτοπεποίθηση εμφάνισή της. Και είναι σημαντικό ότι πλέον μπορείς να την οδηγείς ως αυτόματη από το σπίτι στο γραφείο, αλλά πιέζοντας το πλήκτρο Sport και δουλεύοντας το PDK με τα paddles, έχεις στα χέρια σου από τη μία στιγμή στην άλλη ένα καθαρόαιμο για την πίστα. Ο Hatch είχε δίκιο. Η συναισθηματική φόρτιση που νιώθεις στη θέση του οδηγού της GT3, σε συνδυασμό με το ευρύ ρεπερτόριο των δυνατοτήτων της, την καθιστούν μάλλον την καλύτερη που βγήκε ποτέ από το εργοστάσιο του Τσουφενχάουζεν.

Τι λέει το DRIVE
Αυτή είναι η καλύτερη 911 που βγήκε από το Τσουφενχάουζεν, τόσο στην αποτελεσματικότητα όσο και στη συναισθηματική φόρτιση.
Τεχνολογία 3.799 cc, E6, 24v, 2x2 EEK, άμεσος ψεκασμός και δύο τούρμπο VGT, 475 PS/8.250 rpm, 44,8 kgm/6.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (Porsche Doppelkupplung – PDK)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 3,5”
0-160 km/h 7,5”
Τελική ταχύτητα 315 km/h
Κατανάλωση 12,4 lt/100 km
Εκπομπές CΟ2 289 g/km
Διαστάσεις 4.545 x 1.852 x 1.269 mm
Βάρος 1.430 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube