Οδηγούμε το νέο Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi

Οδηγούμε το νέο Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi

Το Zafira Tourer 1.6 CDTi θα μπορούσε να είναι ο διακαής πόθος του τρίτεκνου: Έχει τεράστιους χώρους, καίει αναλογικά ελάχιστα, οι επιδόσεις του είναι αξιοπρεπείς, ενώ το κόστος χρήσης είναι αντίστοιχο ενός μικρομεσαίου.

Δεν είμαι βέβαια ο πλέον αρμόδιος να υποδείξει τη στρατηγική σε μια πολυεθνική εταιρεία όπως η Opel, όμως πιστεύω πως αυτός εδώ είναι ο σωστός δρόμος, ειδικά σε περιόδους κρίσης. Ο δρόμος της επένδυσης στην τεχνολογία.

Για να πω την αλήθεια, προτιμώ την παρουσίαση κινητήρων τεχνολογίας αιχμής παρά ένα μικρό χαριτωμένο αυτοκίνητο, όπως το Adam με φτωχό ωστόσο και κάπως ξεπερασμένο τεχνολογικό υπόβαθρο. Γι’ αυτό το λόγο ταξίδεψα με χαρά στην Αυστρία για την παρουσίαση, επί του πρακτέου πλέον, του νέου 1.6 CDTi με πρώτη εφαρμογή στο Zafira Tourer.

Δεν είναι βέβαια το συγκεκριμένο μοντέλο η πρώτη επιλογή του Έλληνα οικογενειάρχη εν καιρώ κρίσης, ούτε και η δεύτερη μάλλον. Ωστόσο είναι ενδεικτικό των προδιαγραφών του κινητήρα, δεδομένου και του αυξημένου βάρους του. Αν τα καταφέρει με τα 1.700 κιλά του μεγάλου πολυμορφικού, προφανώς θα αισθάνεται πολύ καλύτερα στα δημοφιλή Astra.

Κραδασμοί τέλος
Από την πρώτη γκαζιά λοιπόν οι διαφορές του 1.600άρη ντίζελ σε σχέση με τον απερχόμενο 1.7 CDTi είναι παραπάνω από εμφανείς, κυρίως σε... ακουστικό επίπεδο. Αν για κάτι κατηγορήθηκε περισσότερο ο 1.7 είναι η τραχιά λειτουργία του και το υψηλό επίπεδο θορύβου. Εδώ ένα ελαφρύ κροτάλισμα, ίσα που κάνει αισθητή την παρουσία του στο ραλαντί. Ίνα πληρωθούν οι (προδια)γραφές.

Διότι οι μηχανικοί της Opel είχαν διττό στόχο. Από τη μια να παραμείνει ο πιο δυνατός κινητήρας της κατηγορίας και από την άλλη να είναι ένας από τους πιο ήσυχους. Στην πορεία τους βγήκε και κάτι άλλο. Να είναι δηλαδή και ο πιο «καθαρός» που έχει κατασκευάσει ποτέ η Opel. Για να γίνουν όλα αυτά έπρεπε να ξεκινήσουν από λευκό χαρτί.

Το μπλοκ και η κεφαλή είναι κατασκευασμένα από κράμα αλουμινίου, εξοικονομώντας περίπου 20 kg. Με ειδικές ενισχύσεις εξασφαλίζεται αντοχή σε πιέσεις που φτάνουν και τα 180 bar και κατά ένα ποσοστό ο μειωμένος θόρυβος. Η μείωση βάρους και τριβών είναι παρούσα παντού, από τους κούφιους εκκεντροφόρους και τα αλουμινένια πιστόνια μέχρι την ειδική επίστρωση των ωστηρίων.

Η αλυσίδα χρονισμού για πρώτη φορά είναι τοποθετημένη από την πλευρά του συμπλέκτη, έτσι ώστε να απορροφάται ένα μέρος των κραδασμών. Η υπετροφοδότηση, που μπορεί να φτάσει τα 1,7 bar, γίνεται από υδρόψυκτη τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και η πίεση των μπεκ είναι 25% αυξημένη, στα 2.000 bar. Τα τελευταία δε, μπορούν να κάνουν έως δέκα ψεκασμούς σε κάθε καύση, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η καλύτερη ανάμειξη.

Ο έλεγχος του ψεκασμού γίνεται σε πραγματικό χρόνο από ειδικό αισθητήρα πίεσης. Οι απώλειες μειώνονται με χρήση ελεγχόμενων αντλιών νερού και λαδιού, ενώ όλα τα μηχανικά μέρη είναι μελετημένα για χαμηλό θόρυβο. Στην εξαγωγή, για τα οξείδια του αζώτου θα υπάρχουν δύο εναλλακτικές, αναλόγως του βάρους του αυτοκινήτου. Τα μικρότερα μοντέλα θα έχουν παγίδα NOx, ενώ τα μεγαλύτερα θα χρησιμοποιούν το κύκλωμα ψεκασμού ουρίας Opel Blue Injection.

Φιλικό στο χρήστη
Στην πράξη το Zafira κινείται όπως θα περίμενες από ένα δίλιτρο σύνολο. Τα 32,6 kgm ροπής είναι εμφανή, τουλάχιστον ύστερα από τις 1.800 rpm. Πιο χαμηλά παραμένει μια γκρίζα περιοχή έλλειψης δύναμης, η οποία τουλάχιστον δεν προκαλεί ενοχλητικά σκορτσαρίσματα μέχρι σημείου να σβήνει ο κινητήρας, όπως με τον 1.7 CDTi.

Ούτε και τώρα το Zafira Tourer είναι το ιδανικό για flying start, όμως πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό και το μεγάλο βάρος του. Βελτίωση έχει υποστεί και η γραμμικότητα του συμπλέκτη, αλλά και η συνολική αίσθηση του χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων. Σ’ αυτό το τελευταίο άλλωστε, έχουν επίσης επέμβει οι μηχανικοί, με νέα σχεδίαση του μοχλικού συστήματος και πιο πλατιά και ασύμμετρη οδόντωση. Η διαφορά στο κούμπωμα, χωρίς να ενθουσιάζει, είναι αισθητή.

Τουσέ
Ο νέος κινητήρας έχει καταφέρει τους βασικούς στόχους του. Να είναι δυνατός οικονομικός (αν και θεωρώ το 4,1 lt/100 km μέσης κατανάλωσης μάλλον ανέφικτο νούμερο) και το κυριότερο ομαλός στη λειτουργία του. Καταφέρνει να προσδώσει στο Zafira Tourer ένα πολύτιμο για το χαρακτήρα του όπλο: Ήσυχα ταξίδια. Οι ελάχιστοι κραδασμοί στις χαμηλές κυρίως στροφές δεν μπορούν να αλλοιώσουν τη συνολική εικόνα.

Τι λέει το DRIVE
Η εντυπωσιακή βελτίωση του νέου κινητήρα ντίζελ σε σχέση με τον απερχόμενο 1.7, κυρίως ως προς τα χαρακτηριστικά λειτουργία και τη μείωση των κραδασμών, είναι προστιθέμενη αξία στον οικογενειακό και ταξιδιάρικο χαρακτήρα του Zafira Tourer.
Τιμή από € 27.920 (χειροκίνητο, χωρίς απόσυρση)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 4v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 136 PS/4.000 rpm, 32,6 kgm/2.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
80-120 km/h (με 5η) 11,3”
Τελική ταχύτητα 193 km/h
Μέση κατανάλωση 4,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 gr/km
Διαστάσεις 4.656 x 1.928 x 1.685 mm
Βάρος 1.701 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube