Οδηγούμε το νέο Ford Mondeo SW 1.5 EcoBoost

Η ακόμη πιο πρακτική και ευρύχωρη έκδοση στέισον-βάγκον του νέου Mondeo, με τον επίσης νέο, υποκυβισμένο βενζινοκινητήρα 1.5 τούρμπο των 160 ίππων.

Τρεις είναι οι παραλλαγές του Mondeo: το 5θυρο χάτσμπακ που προβλέπεται να κάνει και τον κύριο όγκο πωλήσεων, το κλασικό 4θυρο σεντάν που είναι πιο δημοφιλές στην Αμερική, και το στέισον βάγκον (SW) που παραδοσιακά το προτιμά το 35% των αγοραστών του μοντέλου.

Στην Ανδαλουσία της Ισπανίας, όπου έγινε η επίσημη οδηγική παρουσίαση του νέου μοντέλου, υπήρχαν διαθέσιμα και τα τρία αμαξώματα. Το 5θυρο με τον 2λιτρο κινητήρα ντίζελ των 180PS, το 4θυρο με το υβριδικό σύστημα κίνησης και το στέισον με τον νέο 1.5 EcoBoost βενζίνης, που έχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα.

Το Mondeo SW με τον 1.5 EcoBoost είναι 19 kg βαρύτερο από το αντίστοιχο 5θυρο χάτσμπακ, αλλά έχει τα γνωστά πλεονεκτήματα σε πρακτικότητα. Το πορτμπαγκάζ του χάτσμπακ μπορεί να έχει λίγο μεγαλύτερη χωρητικότητα αν το φορτώσεις μέχρι την εταζέρα (550 λίτρα με κιτ επισκευής ελαστικών, αντί 525 λίτρων του SW), αλλά το πλεονέκτημα του στέισον φαίνεται όταν το φορτώσεις μέχρι την οροφή: χωράει 101 λίτρα παραπάνω από το χάτσμπακ στην 5θέσια διάταξη και 184 λίτρα παραπάνω αν διπλώσεις τα πίσω καθίσματα (κάτι που γίνεται πολύ εύκολα).

Οι χωρητικότητες αυτές είναι γενικά λίγο μικρότερες από τις αντίστοιχες του νέου VW Passat, αλλά οι διαφορές είναι μάλλον θεωρητικές και κανείς δεν θα παραπονεθεί για έλλειψη χώρου στο νέο Mondeo.  

Οι πίσω επιβάτες μάλιστα θα είναι ακόμα πιο άνετοι στο SW απ’ ό,τι στο Mondeo χάτσμπακ, καθώς η πιο οριζόντια σκεπή δίνει 31 mm περισσότερο εσωτερικό ύψος για τα κεφάλια.

Το λίγο μεγαλύτερο βάρος και η ελαφρώς υποδεέστερη αεροδυναμική του SW βέβαια έχουν κάποιες επιπτώσεις στις επιδόσεις και την οικονομία βενζίνης. Τα 0,1” στο 0-100 km/h, τα 0,1 lt/100km και τα 3 g CO2/km παραπάνω είναι όμως διαφορές εντελώς αμελητέες στην πράξη.

«Μπαίνει» στην οδήγηση
Το Mondeo είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο, με μήκος που πλησιάζει τα 5 μέτρα και βάρος που ξεπερνά τα 1.500 κιλά. Τα νούμερα αυτά όμως τα ξεχνάς όταν οδηγείς το αυτοκίνητο σε δρόμους με στροφές. Όπως λέει και το κλισέ, το αυτοκίνητο δείχνει να μικραίνει όταν κρατάς το τιμόνι.

Αυτό όμως ίσχυε και για το προηγούμενο Mondeo. Η διαφορά του καινούργιου βρίσκεται στην άνεση και την πολιτισμένη λειτουργία – και είναι μια εντυπωσιακή διαφορά. Το αυτοκίνητο δείχνει τώρα σαφώς πιο ραφιναρισμένο και σε συνδυασμό με την αναβαθμισμένη ποιότητα κατασκευής και υλικών, η αίσθηση που σου αφήνει είναι πιο premium”.

Το Mondeo SW που οδηγήσαμε είχε τη συμβατική ανάρτηση (αντί εκείνης με τα ενεργά αμορτισέρ, που είχε το χάτσμπακ). Και παρά τις ζάντες των 18 ιντσών, έδειχνε να έχει τη διπλάσια διαδρομή τροχών από το προηγούμενο μοντέλο. Οι ορεινοί δρόμοι της Ανδαλουσίας είχαν σε πολλά σημεία σπασμένη άσφαλτο και μεγάλες καθιζήσεις, αλλά το αυτοκίνητο δεν καταλάβαινε τίποτε. Η ανάρτηση τα απορροφούσε όλα, κρατώντας παράλληλα το αμάξωμα υπό πλήρη έλεγχο.

Το νέο πίσω σύστημα Integral Link, με τη μεγαλύτερη δομική ακαμψία και τα βελτιωμένα σινεμπλόκ στήριξης στο υποπλαίσιο, προσφέρει ξεκάθαρα καλύτερη απορρόφηση των ανωμαλιών και πιο αποτελεσματική μόνωση των θορύβων του δρόμου.  

Ως αποτέλεσμα, το νέο Mondeo είναι πιο ώριμο στη συμπεριφορά του. Αυτό ίσως κάνει τους πιο ενθουσιώδεις οδηγούς να στραβομουτσουνιάσουν, όμως η διαφορά δεν είναι καθοριστική. Το αυτοκίνητο δεν ανταποκρίνεται τόσο ζωηρά στο (ηλεκτρικό) τιμόνι, που δείχνει πιο αποκομμένο από το (υδραυλικό) του προηγούμενου μοντέλου. Όμως το νέο σύστημα διεύθυνσης έχει ακρίβεια – και αρκετό βάρος ώστε να δίνει μια αίσθηση σταθερότητας στις μεγάλες ταχύτητες.

Και Boost και Eco
Η ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού είναι ένα από τα σημεία των καιρών, όπως και ο υποκυβισμός των κινητήρων. Ο νέος 1.5 EcoBoost εκμεταλλεύεται την τεχνολογία του μικρότερου αδελφού του, του 1.0 EcoBoost, για να πετύχει 11% μείωση στην κατανάλωση βενζίνης και τις εκπομπές CO2, αποδίδοντας παράλληλα ίση ή και μεγαλύτερη ισχύ από τον απερχόμενο 1.6 EcoBoost (στη συγκεκριμένη περίπτωση 160 αντί 150 PS).

Πρόκειται για έναν σύγχρονο σε απόδοση και συμπεριφορά κινητήρα, με ζωντανή απόκριση από χαμηλά, δυνατή ροπή στις μεσαίες στροφές και αρκετή ευστροφία. Ο θόρυβός του είναι καλά μονωμένος, η ήχος του στο πολύ γκάζι ευχάριστος και η κατανάλωσή του μετρημένη αν δεν κάνεις υπερβολές. Στη διαδρομή που οδηγήσαμε, κάπου 350 km με γρήγορο ρυθμό, το Mondeo 1.5 EcoBoost έκαψε 10,2 lt/100km αντί 8,7 lt/100km του πετρελαιοκίνητου 2.0 TDCi.

Οι 160 ίπποι δίνουν στο Mondeo SW 0-100 km/h σε 9,3” και 217 km/h τελική – επιδόσεις αρκετά γρήγορες για να πούμε ότι ο 1.5 EcoBoost ταιριάζει στο αυτοκίνητο. Από την άλλη όμως νιώθαμε τον μικρό κυβισμό του με τις τρεις τελευταίες (μακριές) σχέσεις – κι αυτό με μόνο δύο άτομα. Με πλήρες φορτίο ο 2λιτρος ντίζελ θα είναι σίγουρα πιο κατάλληλος (και περιμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε πώς θα τα καταφέρνει ο 1.0 EcoBoost των 125 PS που θα είναι διαθέσιμος από το 2015).

Τι λέει το DRIVE
Το άνετο, ραφιναρισμένο και ποιοτικά αναβαθμισμένο νέο Mondeo σε μια ακόμη πιο ευρύχωρη και πρακτική έκδοση αμαξώματος, και με έναν ταιριαστό για την Ελλάδα κινητήρα.   
Τιμή Από €25.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 160 PS/6.000 rpm, 24,5 kgm/1.500-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100
km/h 9,3”
50-100 km/h (4η) 8,4”
Τελική ταχύτητα 217 km/h
Κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 137 g/km
Διαστάσεις 4.867 x 1.852 x 1.501 mm
Μεταξόνιο 2.850 mm
Χώρος αποσκευών 525*-1.630* lt
Βάρος 1.504 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή. *Με κιτ επισκευής ελαστικού