Οδηγούμε το νέο Fiat Panda Cross

Με ξεχωριστή σχεδίαση, εξαιρετικές off road ικανότητες και τις γνωστές αρετές του Panda, το Cross είναι ένα πραγματικό πολυεργαλείο για τη ζωή στην πόλη, αλλά όχι μόνο.

Με τα χαμηλότερα τμήματα του αμαξώματος τυλιγμένα στα νέα άβαφα πλαστικά τμήματα μοιάζει σαφώς πιο επιθετικό και ξεχωρίζει αμέσως από οποιαδήποτε άλλη έκδοση.

Οι σημαντικότερες σχεδιαστικές αλλαγές εντοπίζονται στη μάσκα, με νέους προβολείς και φώτα ημέρας led, την προτεταμένη διάτρητη προστατευτική ποδιά και τους κόκκινους γάντζους ρυμούλκησης σε κοινή θέα να υποδηλώνουν άγριες προθέσεις για οδήγηση εκτός δρόμου.

Στα σημαντικά, το Panda Cross έχει έστω και λίγο αυξημένες γωνίες προσέγγισης και διαφυγής (24 και 34 μοίρες, +1 από το Panda 4x4) και μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (15,8 αντί 15,0 cm) χάρη στα λάστιχα Mud & Snow 185/65 R15. Όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στην ειδικά διαμορφωμένη πίστα off road, στο κέντρο δοκιμών του Balocco, το Panda Cross μπορεί να σκαρφαλώσει σε κλίση πάνω από 70% και να κινηθεί σε πλάγια κλίση 55%.

Ο κινητήρας με τον οποίο θα εισαχθεί στην Ελλάδα είναι ο 1.3 Multijet II με απόδοση 80 ίππων, από 75 του απλού 4x4. Συνδυάζεται με 5άρι κιβώτιο που διαθέτει ειδικά κλιμακωμένη πιο κοντή 1η, δίνοντας εν μέρει στο μικρό τετρακίνητο τα οφέλη των «κοντών» σχέσεων.

Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Τα σκληρά ελατήρια δεν επιτρέπουν μεγάλη άρθρωση στους τροχούς, από την άλλη δεν αφήνουν το αυτοκίνητο να τερματίζει άγαρμπα και να βρίσκει με την κοιλιά όταν κατεβαίνει από ψηλά εμπόδια με ένα ή δύο διαγώνιους τροχούς στον αέρα.

Η τετρακίνηση είναι αυτόματη, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο υδραυλικό συμπλέκτη. Σε κανονικές συνθήκες, η ροπή φτάνει στους εμπρός τροχούς σε ποσοστό 98%, αλλά το σύστημα μπορεί να εμπλέξει και τους πίσω μέσα σε ένα δέκατο του δευτερολέπτου, όταν οι συνθήκες το απαιτήσουν. Το Cross δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα επιλογής τριών διαφορετικών ρυθμίσεων για την τετρακίνηση: Auto, Off road, Hill Descent Control.

Η τελευταία ρύθμιση βοηθά στις απότομες κατηφόρες. Επεμβαίνοντας αυτόνομα στα φρένα, χωρίς ο οδηγός να πατά το πεντάλ, το σύστημα ελέγχει την ταχύτητα. Λειτουργεί με νεκρά, 1η ή 2η και ταχύτητα μικρότερη έως 25 km/h, ενώ παραμένει σε κατάσταση αναμονής ως τα 50 km/h.

Στην επιλογή off road που ενεργοποιείται έως τα 50 km/h, η διαφορά σε σχέση με την αυτόματη λειτουργία έχει να κάνει με την προφόρτιση του συμπλέκτη που παίζει τον ρόλο κεντρικού διαφορικού και την ταχύτητα απόκριση της τετρακίνησης. Επίσης, στο πρόγραμμα αυτό ενεργοποιείται και το ELD, το οποίο φρενάρει τον τροχό ή τους τροχούς που έχουν τη λιγότερη πρόσφυση ή είναι στον αέρα για να μεταφέρει ροπή σε αυτόν/αυτούς που πατούν καλύτερα. Το ELD επενεργεί και στους τέσσερις τροχούς.

Στο εσωτερικό, το Cross ξεχωρίζει από το βαμμένο στο χρώμα του χαλκού κεντρικό τμήμα του ταμπλό και τα καθίσματα με τα ειδικά διακριτικά. Οι χώροι είναι ικανοποιητικοί, όπως σε κάθε Panda, δεδομένων των μαζεμένων εξωτερικών διαστάσεων.

Εκτός δρόμου, η ικανότητα του Cross είναι εντυπωσιακή. Η τετρακίνηση και τα «άγρια» λάστιχα εξασφαλίζουν εξαιρετική πρόσφυση στο σαθρό χώμα, ακόμη και σε έντονη ανηφόρα ή κατηφόρα. Η ικανότητά του να ξεπερνά εμπόδια είναι εντυπωσιακή, χάρη στους μικρούς προβόλους και τις σεβαστές γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής.

Ακόμη και με δύο ή στιγμιαία και με τρεις τροχούς στον αέρα, το ELD κάνει εξαιρετική δουλειά, μεταφέροντας τελικά τη ροπή στον τροχό που έχει ικανοποιητική πρόσφυση για να βγάλει το μικρό και ελαφρύ αμάξωμα από την δύσκολη θέση.

Σε μαλακό έδαφος, θα πας πολύ μακρύτερα από εκεί που φαντάζεσαι, ακόμη και από θεωρητικά πιο «ειδικά» off road αυτοκίνητα, λόγω του χαμηλού βάρους. Το αμάξωμα δείχνει άκαμπτο και η ανάρτηση απορροφά κροκάλες, φυτευτές πέτρες και λακκούβες χωρίς ανησυχητικούς θορύβους, αλλά και με ικανοποιητική άνεση.

Ο ροπάτος κινητήρας δίνει πειστική ώθηση, τουλάχιστον μέχρι να βγεις στον αυτοκινητόδρομο, όπου ύστερα από τα 130 km/h αρχίζει να λαχανιάζει και να ακούγεται έντονα. Το ίδιο και ο αέρας. Το γεγονός ότι o πετρελαιοκινητήρας συνδυάζεται μόνο με 5άρι κιβώτιο δεν βοηθά στα πολλά χιλιόμετρα. Με κάποιους συμβιβασμούς στην άνεση θα σε ταξιδέψει όπου θέλεις, αλλά ο αυτοκινητόδρομος δεν αποτελεί το κατ’ εξοχήν το πεδίο δράσης του Panda Cross.

Ο προσανατολισμός off road στη ρύθμιση της ανάρτησης συνεπάγεται και βελτιωμένη άνεση, αλλά και λίγο μεγαλύτερη κλίση στις στροφές ενός επαρχιακού. Το τιμόνι «κόβει» πολύ και ο μικρός κύκλος στροφής συνεπάγεται ευελιξία ανάλογη κάθε Panda. Ευπρόσδεκτη για την κίνηση σε στενά εκτός δρόμου περάσματα, αλλά και μέσα στην πόλη.

Για την ασφάλεια στο αστικό περιβάλλον, το Cross είναι εξοπλισμένο και με το σύστημα City Brake Control, το οποίο φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο σε περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει πλησιάζοντας ένα εμπόδιο. Λειτουργεί σε ταχύτητες από 5 έως 30 km/h.

Στην Ελλάδα το νέο Panda Cross θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες από μέσα Σεπτεμβρίου με τον κινητήρα ντίζελ 1.3 MultiJet II 80 HP. Θα ξεκινά από €17.830 με απόσυρση, αλλά χωρίς την προωθητική ενέργεια, με την οποία η τιμή εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά €1.500 περίπου. Τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένεται να βρίσκονται στις εκθέσεις από τα μέσα Οκτωβρίου.

Τι λέει το DRIVE
Διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα του Panda, αλλά με εξαιρετικές εκτός δρόμου ικανότητες και ξεχωριστό στιλ
Τιμή €17.830
Τεχνολογία 1.248 cc, i4, 16v, turbo,  80 PS/4.000 rpm, 19,5 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 14,3”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Κατανάλωση 4,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 125 g/km
Διαστάσεις 3.705 x 1.662 x 1.657 mm
Βάρος 1.155 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή