Οδηγούμε το νέο, ηλεκτρικό Opel Ampera-e

To Ampera της δεύτερης γενιάς είναι μικρότερο από το προηγούμενο και αμιγώς ηλεκτρικό, χωρίς βενζινοκινητήρα που να φορτίζει την μπαταρία.

Αυτό είναι το νέο ηλεκτροκίνητο οικογενειακό μοντέλο της Opel (και της Chevrolet). Στην Ευρώπη, θα αντικαταστήσει το πρώτο Ampera (Volt), για το οποίο υπήρχαν μεγάλες προσδοκίες, αλλά οι πωλήσεις του ήταν πολύ χαμηλές.

Το νέο Ampera-e θα διατεθεί πρώτα στην ευνοϊκή για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Νορβηγία και θα ακολουθήσουν το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Γερμανία.

Το πρώτο Ampera, που παρουσιάστηκε το 2011, ήταν ένα ηλεκτρικό με επέκταση αυτονομίας, δηλαδή με έναν βενζινοκινητήρα για τη φόρτιση της μπαταρίας, έτσι ώστε να μπορεί να οδηγείται κανονικά, χωρίς να δημιουργεί στον οδηγό του «άγχος αυτονομίας». Το νέο μοντέλο είναι αμιγώς ηλεκτρικό, αλλά η Opel ανακοινώνει μια κορυφαία για την κατηγορία αυτονομία 520 km σύμφωνα με τις ισχύουσες ευρωπαϊκές δοκιμές NEDC, και 380 km σύμφωνα με τη νέα, πιο ρεαλιστική τυποποίηση WLTP (Worldwide harmonised Light-duty vehicles Test Procedure).

Αν είναι πραγματοποιήσιμη στον αληθινό κόσμο, η αυτονομία αυτή θα κάνει το Ampera-e το πιο πρακτικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο σήμερα – τουλάχιστον από αυτά με προσιτή τιμή. Το μυστικό αυτής της χρηστικότητας είναι μια μπαταρία εξαιρετικά μεγάλης χωρητικότητας, σχεδιασμένη και κατασκευασμένη από την LG. Τα 288 στοιχεία της δίνουν συνολικά 60 kWh, το βάρος της είναι 430 kg και είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο του Ampera-e, στο σημείο που βρίσκεται το πίσω κάθισμα.

Το δάπεδο δεν έχει κεντρικό τούνελ και η θέση οδήγησης είναι ψηλή, όπως σε ένα πολυμορφικό MPV. Ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών είναι άφθονος (μεγαλύτερος από του Astra, ενώ το αυτοκίνητο είναι στις διαστάσεις του Corsa) και το πορτμπαγκάζ έχει μια αξιοπρεπή χωρητικότητα 381 λίτρων, που μπορεί να φτάσει τα 1.274 λίτρα αν διπλώσεις τις πλάτες των πίσω καθισμάτων.

Το καπό, οι πλαϊνές πόρτες και η πόρτα του χώρου αποσκευών είναι από αλουμίνιο, και το αυτοκίνητο ζυγίζει 1.691 kg. Με 204 ίππους από τον ηλεκτροκινητήρα και 36,7 kgm διαθέσιμα από μηδέν στροφές, το αυτοκίνητο υπόσχεται ζωηρές επιδόσεις.

Το Ampera-e κατασκευάζεται από την General Motors στο Orion του Michigan (ΗΠΑ), δίπλα στο σχεδόν πανομοιότυπο Chevrolet Bolt, με το οποίο μοιράζεται την (ειδική για ηλεκτροκίνητα μοντέλα) πλατφόρμα και τα μηχανικά του μέρη. Μια ανανεωμένη έκδοση του πρώτου Chevrolet Volt (Opel Ampera) εξακολουθεί να παράγεται στις ΗΠΑ.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Το νέο Ampera-e δεν δείχνει εμφανώς high-tech και ηλεκτρικό, αλλά ως ένα απλό, σύγχρονο μικρό MPV. Μόνο το πορτάκι στο εμπρός αριστερό φτερό, που κρύβει την πρίζα φόρτισης, σε κάνει να υποπτεύεσαι ότι πρόκειται για κάτι ιδιαίτερο.

Μέσα, όλα τα πλαστικά, σε ταμπλό και πόρτες, είναι σκληρά στην αφή αλλά ευχάριστα στο μάτι. Τα εμπρός καθίσματα έχουν επένδυση από διάτρητο δέρμα, τα πίσω από ανάλογο στην εμφάνιση πλαστικό, και το δάπεδο είναι εντελώς επίπεδο. Στο ταμπλό δεσπόζουν ένας ψηφιακός πίνακας 8 ιντσών μπροστά από τον οδηγό και μια οθόνη 10,2 ιντσών στο κέντρο, για το σύστημα infotainment. H δεύτερη δίνει πρόσβαση στα γνωστά μενού ρυθμίσεων, στο σύστημα πλοήγησης και προβάλλει γραφικές απεικονίσεις της ροής της ηλεκτρικής ενέργειας. Η μικρότερη οθόνη δείχνει την αυτονομία, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, το ρυθμό κατανάλωσης και ανάκτησης ενέργειας, και την ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Όλα θυμίζουν Tesla, ενώ η συνδεσιμότητα περιλαμβάνει τα συστήματα Apple CarPlay, Android Auto και το OnStar της Opel/GM. Το σύστημα επαγωγικής φόρτισης για το smartphone είναι στάνταρ, ενώ υπάρχει και το σύνηθες πακέτο συστημάτων ασφαλείας και βοηθημάτων για την οδήγηση και το παρκάρισμα. Πρόκειται για ένα καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο.

Το Ampera-e είναι και γρήγορο. Αν του το ζητήσεις, εκτοξεύεται από στάση εξίσου άμεσα με το BMW i3, φτάνοντας τα 100 km/h σε 7,3”. Η ρεπρίζ 80-120 km/h απαιτεί μόνο 4,5”, αλλά η ταχύτητα περιορίζεται στα 150 km/h για να εξοικονομείται ρεύμα. Το προσπέρασμα και η ενσωμάτωση στο ρεύμα της κυκλοφορίας είναι γρήγορες και άνετες διαδικασίες, καθώς το κινητήριο σύστημα είναι σχεδόν αθόρυβο και ο θόρυβος κύλισης (τουλάχιστον στους νορβηγικούς δρόμους) χαμηλός. Ένα καινοτόμο επίχρισμα στο εσωτερικό των ελαστικών της Michelin εξουδετερώνει τους συντονισμούς, αλλά κυρίως στεγανοποιεί αυτόματα τρύπες διαμέτρου έως και 6 mm, χωρίς απώλεια πίεσης. Φαίνεται πως το λάστιχο που δεν τρυπά ήρθε επιτέλους.

Η ανάρτηση του Ampera-e λειτουργεί ομαλά και ήσυχα. Το αυτοκίνητο δεν γέρνει στις στροφές και το τιμόνι του έχει φυσική αίσθηση και ακρίβεια. Η πρόσφυση είναι δυνατή και το εμπρός μέρος κρατάει πολύ καλά, χωρίς υπερβολική υποστροφή. Το ηλεκτρικό Opel κρύβει καλά το βάρος του και αποδεικνύεται αξιοσημείωτα ευχάριστο στην οδήγηση.

Πλήρως φορτισμένο, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας έδειχνε εκτιμώμενη αυτονομία 369 km. Μετά από 220 km κανονικής οδήγησης στη δοκιμαστική διαδρομή (που περιλάμβανε και λεωφορειολωρίδες, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν νόμιμα στη Νορβηγία), απέμενε όντως ενέργεια για 148 km, δείχνοντας ότι η πρόβλεψη ήταν απίστευτα σωστή. Ένας τρόπος μεγιστοποίησης της αυτονομίας είναι να ενεργοποιείς χειροκίνητα την ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα, τραβώντας και κρατώντας τραβηγμένο το αριστερό paddle στο τιμόνι. Με λίγη πρακτική, μπορείς να καταργήσεις ουσιαστικά το φρενάρισμα με το πόδι (με το οποίο και πάλι γίνεται ανάκτηση ενέργειας, μέχρι να χρειαστεί να φρενάρεις πραγματικά δυνατά). Φυσικά, το paddle ενεργοποιεί τα πίσω φώτα στοπ.  

Όλα αυτά είναι εντυπωσιακά, και το αυτοκίνητο συμπαθητικό κι ευχάριστο. Ένα μειονέκτημα όμως είναι το καλοριφέρ, που χρησιμοποιεί μάλλον low-tech ηλεκτρικές αντιστάσεις και δεν έχει καθόλου καλή απόκριση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το νέο ηλεκτρικό VW e-Golf

Να το αγοράσω;
Στη Γερμανία, το Ampera-e κοστίζει €35.200 και από την τιμή αυτή αφαιρείται η τυχόν κρατική επιδότηση που ποικίλλει στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Και τώρα που η GM Ευρώπης αγοράστηκε από την PSA, ο γαλλικός όμιλος θα πρέπει να αγοράζει τα Ampera-e από την GM Αμερικής.

Όλα αυτά περιπλέκουν λίγο το θέμα της διαθεσιμότητας και τιμής, αλλά δεν επηρεάζουν το γεγονός ότι το νέο Ampera-e είναι το πιο πρακτικό και χρηστικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που διατίθεται σήμερα σε σχετικά λογική τιμή. Το γεγονός ότι είναι επίσης όμορφο στο μάτι κι ευχάριστο στην οδήγηση, το καθιστά έναν εν δυνάμει νικητή.

Τι λέει το AUTOCAR
To πιο πρακτικό και χρηστικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που διατίθεται σήμερα στην αγορά. Όμορφο στο μάτι, ευχάριστο στην οδήγηση, άνετο σε χώρους και σχετικά λογικό σε τιμή.
Τιμή €39.330 (στη Γερμανία)
Τεχνολογία Ηλεκτροκινητήρας 204 PS και 36,7 kgm. Μπαταρία 60 kWh. Κιβώτιο 1 σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,3”
80-120 km/h 4,5”
Τελική ταχύτητα 150 km/h
Αυτονομία* 520/380 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.164 x 1.854 x 1.594 mm
Χώρος αποσκευών 381/1.274 lt
Βάρος 1.691 kg
Ανταγωνισμός Nissan Leaf, VW e-Golf
Τιμές κατασκευαστή. *Κατά NEDC/WLTP