Οδηγούμε τo ηλεκτρικό πρωτότυπο BMW i3

Οδηγούμε τo ηλεκτρικό πρωτότυπο BMW i3

Αυτό είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας “BMW i”, η πολυαναμενόμενη ηλεκτρική BMW i3

To 4θέσιο χάτσμπακ που είχαμε πρωτοδεί ως concept car το 2011, έχει τώρα φτάσει στο στάδιο της προπαραγωγής, με τις πωλήσεις στην Ευρώπη προγραμματισμένες να ξεκινήσουν πριν το τέλος της χρονιάς.

Η i3 προπαραγωγής δεν διαφέρει πολύ από το πιο πρόσφατο πρωτότυπο που είχε τη μορφή 2θυρου κουπέ και είχε εκτεθεί στο περσινό Σαλόνι του Λος Άντζελες. Οι αναλογίες του αυτοκινήτου πλησιάζουν αυτές μιας Mercedes B-Class, αλλά με πιο σύγχρονες γραμμές και λεπτομέρειες, ενώ η έλλειψη κεντρικής κολόνας έχει επιτρέψει στις πίσω πόρτες να ανοίγουν ανάποδα (όπως του Opel Meriva) ώστε να προσφέρουν πιο εύκολη πρόσβαση στο εσωτερικό.

Η i3 είναι το πρώτο μοντέλο της BMW που είναι βασισμένο σε πλαίσιο από ανθρακονήματα. Η BMW λέει πως η εκτεταμένη χρήση αυτού του υλικού έχει μειώσει το βάρος της i3 στην εντυπωσιακά χαμηλή (για ηλεκτρικό αυτοκίνητο) τιμή των 1.195 kg. Η μελετημένη δομή ασφαλείας, που περιλαμβάνει πατενταρισμένα κυψελωτά τμήματα μέσα στα μαρσπιέ, λέγεται ότι δίνει στην i3 και κορυφαίο για την κατηγορία επίπεδο προστασίας των επιβατών σε συγκρούσεις.

Η κινητήρια δύναμη έρχεται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ τοποθετημένο χαμηλά στον πίσω άξονα – μια θέση που επέτρεψε στην BMW να αφιερώσει όλο το χώρο κάτω από το μπροστινό καπό στην απορρόφηση των δυνάμεων της σύγκρουσης. Ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας ζυγίζει 130 kg και αποδίδει 170 PS χαρίζοντας στην i3 μια σχέση ισχύος/βάρους 143 PS/τόνο, μόλις 10 PS/τόνο υποδεέστερη από αυτή του Mini Cooper S. Όμως η ροπή είναι αυτή που πραγματικά μετράει. Η i3 έχει 0,7 kgm παραπάνω από το Cooper S και τα 25,5 kgm της ροπής της αποδίδονται 1.600 rpm νωρίτερα, με το πρώτο κιόλας άγγιγμα του γκαζιού. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μιας σχέσης που προσφέρει την επιλογή ανάμεσα σε τρία στιλ οδήγησης: Comfort, Eco Pro και Eco Pro+.

Όλα τα παραπάνω επιτρέπουν στην i3 να κάνει τα 0-60 km/h σε 3,8” και τα 0-100 σε 7,2”. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 km/h (όπου ο κινητήρας γυρίζει με το μέγιστο των στροφών του, 11.400 rpm) ώστε να εξοικονομείται ενέργεια από την μπαταρία και να αυξάνεται έτσι η αυτονομία.

Η νέα i3 έχει αυτονομία έως και 190 km στον ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών κατανάλωσης, αν και οι υπολογισμοί της ίδιας της BMW είναι λιγότερο αισιόδοξοι δίνοντας 130 km σε χειμερινές συνθήκες και 160 km το καλοκαίρι. Πάντως η αυτονομία είναι πολύ μεγαλύτερη από τα 50 km της μέσης καθημερινής διαδρομής που έχει διαπιστώσει η BMW μετά από δοκιμές του Mini E στα χέρια πελατών. Η εταιρεία περιγράφει την αυτονομία της i3 ως «επαρκή για να ικανοποιήσει τις καθημερινές ανάγκες των πελατών που στοχεύουμε».

Η BMW θα προσφέρει την i3 και με ένα έξτρα κιτ επέκτασης αυτονομίας (REX, από το Range EXtender). Θα χρησιμοποιεί μια τροποποιημένη έκδοση του δικύλινδρου βενζινοκινητήρα 650 cc από το maxi-scooter CT650 GT της εταιρείας, με ένα ρεζερβουάρ 9 λίτρων τοποθετημένο χαμηλά, μπροστά από τα εμπρός καθίσματα. Ο βενζινοκινητήρας θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για να κινεί μια γεννήτρια που θα φορτίζει την μπαταρία. Με αυτό τον εξοπλισμό, η i3 λέγεται ότι θα έχει αυτονομία 300 km.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου που τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα της i3 έχει εγγύηση καλής λειτουργίας 6 ετών ή 160.000 km. Λέγεται ότι ζυγίζει 230 kg και αποτελείται από 96 στοιχεία τοποθετημένα χαμηλά σε όλο το μήκος και πλάτος του δαπέδου. Η BMW λέει ότι η μπαταρία, που διατηρείται στη βέλτιστη θερμοκρασία των 20 βαθμών Κελσίου χάρη στο δικό της σύστημα κλιματισμού, έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτρέπει την αντικατάσταση τυχόν χαλασμένων στοιχείων.

Ο χρόνος επαναφόρτισης ποικίλλει. Η BMW προσφέρει ένα φορτιστή τοίχου που λέει ότι χρειάζεται 6 ώρες για την πλήρη φόρτιση. Όμως η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί από το 20% στο 80% της χωρητικότητάς της μέσα σε 30 λεπτά αν συνδεθεί με ένα σύγχρονο ταχυφορτιστή των 40 kW.

Η i3 έχει ένα δικό της, ειδικά σχεδιασμένο πλαίσιο και κατανομή βάρους 50:50 εμπρός-πίσω. Η εμπρός ανάρτηση είναι με γόνατα McPherson ενώ το πίσω σύστημα πέντε συνδέσμων στηρίζεται στο κέλυφος του ηλεκτροκινητήρα. Οι στάνταρ τροχοί 19 ιντσών από σφυρήλατο αλουμίνιο φορούν στενά λάστιχα 155/70 για μείωση του βάρους, της αεροδυναμικής αντίστασης και της αντίστασης κύλισης.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Για να μπεις στην i3 περνάς πάνω από ένα ψηλό μαρσπιέ και κάθεσαι επίσης αρκετά ψηλά. Το μεγαλύτερο μέρος του εσωτερικού στο πρωτότυπο που οδηγήσαμε ήταν καλυμμένο, όμως η BMW λέει ότι το τελικό εσωτερικό θα είναι κοντά σε αυτό του πιο πρόσφατου εκθεσιακού concept car. Πρόκειται πάντως για μια πολύ σύγχρονη καμπίνα, στην οποία δεσπόζει ένα οριζόντιο ταμπλό, ένα τιμόνι όχι τόσο κάθετο όσο στις άλλες BMW και μια όρθια θέση οδήγησης.

Το πολύ κεκλιμένο παρμπρίζ, το βαθύ ταμπλό και το εντελώς επίπεδο δάπεδο δίνουν μια αίσθηση που θυμίζει την παλιά Mercedes A-Class. Πίσω υπάρχει άφθονος χώρος για δύο ενήλικες, αλλά τα πίσω παράθυρα δεν ανοίγουν. Το πορτμπαγκάζ είναι μάλλον μικρό και με αρκετά ψηλό κατώφλι φόρτωσης.

Τα βασικά χειριστήρια είναι ενσωματωμένα σε ένα «λοβό» που εξέχει από την κολόνα του τιμονιού και φιλοξενεί το κουμπί εκκίνησης, τον μηχανισμό παρκαρίσματος και τον επιλογέα ταχυτήτων. Υπάρχει ένα δεύτερο σύνολο χειριστηρίων ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα, το οποίο περιλαμβάνει και τον πολύ σημαντικό διακόπτη επιλογής τρόπου οδήγησης.

Το πάτημα του μπουτόν εκκίνησης με τον αντίχειρα και το σπρώξιμο του λεβιέ μπροστά για την επιλογή του D με μια κίνηση, δείχνει φυσικό – και φουτουριστικό. Ακούγεται ένα αμυδρό σφύριγμα από το ηλεκτρικό μοτέρ κι ένας μακρινός θόρυβος από τα λάστιχα, αλλά η καμπίνα είναι ήσυχη. Στα πρώτα χιλιόμετρα σου κάνει εντύπωση το γρήγορο τιμόνι. Η ηλεκτροϋδραυλική κρεμαγέρα είναι εξαιρετικά καλά ζυγισμένη για οδήγηση στην πόλη και, αντίθετα από άλλα συστήματα, έχει και ζωντανή επαναφορά.

Χάρη στο σχετικά χαμηλό βάρος της, η i3 προσφέρει άμεση επιτάχυνση και κρατάει έναν ευχάριστο, σβέλτο ρυθμό. Η ροπή των 25,5 kgm, που μεταφέρεται στους πίσω τροχούς τη στιγμή που θα χαϊδέψεις το γκάζι, δίνει στο αυτοκίνητο πολύ ζωηρή αίσθηση. Μέχρι να το καταλάβεις, αναγκάζεσαι να κόψεις – τόσο δυνατή είναι η αρχική επιτάχυνση.

To default πρόγραμμα λειτουργίας είναι το Comfort, που είναι σχεδιασμένο για να δίνει τη μέγιστη επιτάχυνση. Ο ρυθμός ανάκτησης ενέργειας, άρα και το φρενάρισμα με τον κινητήρα, εξαρτάται από το πρόγραμμα λειτουργίας που θα επιλέξεις. Αφήνοντας το γκάζι στο Eco Pro+, το πρόγραμμα μέγιστης ενεργειακής απόδοσης, νιώθεις δυνατή επιβράδυνση καθώς ανακτάται κινητική ενέργεια. Τόση επιβράδυνση, που σπάνια χρειάζεσαι περισσότερο από ένα άγγιγμα του φρένου για να κόψεις ταχύτητα. Μάλιστα η επιβράδυνση είναι τόσο δυνατή που ανάβουν τα στοπ των φρένων. Το Eco Pro+ επίσης περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 80 km/h, μειώνει την απόδοση του κλιματισμού και σε οδηγεί από διαδρομές με ευνοϊκό ανάγλυφο ώστε να μεγιστοποιείται η αυτονομία.

Η χωρίς διακοπές παροχή ισχύος και το φρενάρισμα από την ανάκτηση ενέργειας σε προϊδεάζουν ότι η i3 θα είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο πόλης. Όμως αυτό που πραγματικά τη χαρακτηρίζει είναι η ευελιξία. Η ελαφριά δομή και η χαμηλά τοποθετημένες μπαταρίες συνδυάζονται με τα πισωκίνητα δυναμικά χαρακτηριστικά και την άμεση απόκριση του κινητήρα για να κάνουν την οδήγηση πραγματικά ευχάριστη. Παρά το μέγεθος και το ύψος της, η i3 είναι εύκολη στην τοποθέτηση, αξιοσημείωτα ευέλικτη και, κυρίως, διασκεδαστική.

Γέρνει αισθητά αν μπαίνεις γρήγορα σε στροφές που κλείνουν, αλλά η κλίση αυξάνεται προοδευτικά και η κατάσταση ελέγχεται εύκολα μειώνοντας το γκάζι. Τα στενά, ψηλοπρόφιλα λάστιχα σου επιτρέπουν να ακροβατείς με αυτοπεποίθηση στο σημείο απώλειας πρόσφυσης, όταν τα λάστιχα αρχίζουν να σφυρίζουν, πριν επέμβει το DSC.

Θα χρειαστούμε περισσότερο χρόνο σε δημόσιους δρόμους για να αποφανθούμε περί της ανάρτησης. Πάντως το μακρύ μεταξόνιο, τα ψηλοπρόφιλα λάστιχα και οι μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης δίνουν την αίσθηση της άνεσης. Οι μικρές ανωμαλίες απορροφώνται σωστά, αλλά επιφυλασσόμαστε για την ικανότητα απορρόφησης των μεγάλων ανωμαλιών.

Αξίζει να την αγοράσω;
Δεν μπορείτε ακόμα, αλλά η BMW Ευρώπης ήδη δέχεται παραγγελίες πριν την επίσημη παγκόσμια παρουσίαση στο Λονδίνο, στις 29 Ιουλίου. Οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη έχουν προγραμματιστεί για πριν το τέλος της χρονιάς. Δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί τιμές, όμως οι πηγές μας μιλάνε για κάπου 35.000 ευρώ στην Ευρώπη. Το σύστημα επέκτασης αυτονομίας θα προσθέτει άλλα 2.500 ευρώ.

Όσοι ψάχνουν για ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι πλέον ενήμεροι για τους περιορισμούς του. Η i3 δεν είναι οικογενειακό αυτοκίνητο με την παραδοσιακή έννοια, αλλά μια πολύ ξεχωριστή, εκ φύσεως πρακτική και διασκεδαστική στην οδήγηση εναλλακτική λύση για τα υπάρχοντα αυτοκίνητα πόλης.

Όλα δείχνουν ότι θα είναι ένα εξαιρετικό όχημα για την πόλη, με άμεσες επιδόσεις, μεγάλη ευελιξία, ευχάριστη συμπεριφορά και ραφιναρισμένη λειτουργία. Το ότι εκπέμπει μηδενικό CO2 είναι ένα επιπλέον μπόνους, ιδίως για όσους κινούνται καθημερινά στο κέντρο της πόλης.

Όμως η i3 είναι ελκυστική και σε άλλο επίπεδο, δίνοντας την πρόγευση μιας νέας εποχής όπου οι BMW θα είναι πολύ διαφορετικές, μέσα-έξω.

Τι λέει το DRIVE
Ζωηρή, ιδιαίτερα ευέλικτη και πολύ ευχάριστη στην οδήγηση, έχει άνετους χώρους για τέσσερις και αυτονομία μέχρι και 160 km ανάμεσα σε δύο φορτίσεις (300 km με το έξτρα σύστημα REX).
Τιμή Από € 35.000 (κατ’ εκτίμηση, στην Ευρώπη)
Τεχνολογία Συγχρονικός ηλεκτροκινητήρας 170 PS και 25,5 kgm (στις 0 rpm), μπαταρία ιόντων λιθίου, κιβώτιο 1 σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,2”
Τελική 150 km/h
Αυτονομία 130-160 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Βάρος 1.195 kg
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube