Δοκιμάζουμε την Porsche 911 GT2 RS

Με 700 άλογα, πίσω κίνηση και ακραία σπορ προσανατολισμό, είναι αυτή η καλύτερη 911 σήμερα;

Ας ξεχάσουμε προς στιγμήν τα μερικώς εξηλεκτρισμένα hypercars, διότι πρώτα η Lamborghini Huracán και τώρα αυτή η Porsche 911 GT2 RS δείχνουν πιο γρήγορες. Τουλάχιστον είναι  ταχύτερες σε εκείνη τη διαβόητη πίστα των 20,8 km στη Γερμανία. Κι αυτό φαίνεται να είναι το μόνο που ενδιαφέρει τον κόσμο.

του Matt Prior, φωτογραφίες Autocar

Όμως η Huracán είναι και το πιο γρήγορο αυτοκίνητο που έχει γυρίσει τη δική μας πίστα δοκιμών, στο Nuneaton – και με διαφορά. Αυτό βέβαια θα αλλάξει κάποια μέρα, αλλά μέχρι τότε, ξεχάστε τις μπαταρίες και τα ηλεκτρικά μοτέρ. Η εσωτερική καύση και το περιορισμένο βάρος είναι αυτά που χρειάζεστε αν θέλετε απλά να πάτε γρήγορα. Πόσο γρήγορη είναι λοιπόν η νέα 911 GT2 RS; Επισήμως, 6’ 47” 3 στο Nürburgring. Όμως δεν τη δοκιμάζουμε εκεί, ούτε στο κέντρο MIRA του Nuneaton. Ανεπίσημα, είναι «γα** την παράνοια», όπως λέει ο παλιός οδηγός αγώνων, Richard Attwood, που εμφανίζεται τυχαία στο Porsche Experience Centre του Silverstone, τη βάση μας γι’ αυτή τη δοκιμή.

Αν η συνάντηση δεν ήταν τυχαία, ο Attwood  θα είχε ορμηνευτεί κατάλληλα ή θα τον έσπρωχνε ευγενικά στην άκρη κάποιος δημοσιοσχεσάς της Porsche. Δεν έχει οδηγήσει την GT2 RS, αλλά πιστεύει ότι είναι πολύ ανόητη ιδέα να στέλνεις 700 άλογα σε δύο μόνο τροχούς (έστω και με λάστιχα Michelin Pilot Sport Cup 2) και να τη βγάζεις στο δρόμο με τον οποιονδήποτε στο τιμόνι. Και ξέρει ένα-δυο πράγματα για «παρανοϊκά» αυτοκίνητα, αφού έχει νικήσει με Porsche 917 στο Le Mans το 1970.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Porsche 911 Carrera S 3.0 Turbo

Το αντεπιχείρημα είναι ότι η GT2 RS είναι επίτηδες «παρανοϊκή». Υπάρχουν άλλα μοντέλα στην γκάμα της 911, που δεν είναι. Υπάρχει η Turbo, που περνάει αντίστοιχη δύναμη μέσα από τέσσερις τροχούς και προσφέρει το είδος της οδηγικής εμπειρίας που επιδιώκει η AMG: χαλαρή, γκαζιάρικη, με σχετικά λίγη προσπάθεια.
Υπάρχουν όμως και τα μοντέλα της σειράς GT –η GT3 και η επερχόμενη GT3 RS– που δεν αντιγράφουν κάποιον ειδικά, αλλά είναι κοντά σε χαρακτήρα με τις Speciale και Scuderia της Ferrari: κοφτερές σαν ξυράφι, οδηγικά απολαυστικές, φτιαγμένες για πίστα και με μια λέξη, υπέροχες.

Η GT2 RS δεν παίρνει απλά κάποια στοιχεία των άλλων GT. Θέλει να τις εκμηδενίσει και τις δύο. Έχει πιο πολλή δύναμη και είναι ακόμα πιο εστιασμένη. Ένας αυτοκινητικός Terminator. Ας ξεκινήσουμε από τη δύναμη. GT2 RS σημαίνει 700 PS στις 7.000 rpm από έναν 6κύλινδρο boxer τούρμπο 3,8 λίτρων που κινεί μόνο τους πίσω τροχούς, αποκλειστικά μέσα από ένα κιβώτιο PDK διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων. Αυτό σημαίνει 120 ολόκληρα άλογα παραπάνω ακόμη κι από την Turbo S, χάρη σε δύο μεγαλύτερα τούρμπο, μια εξάτμιση τιτανίου κι ένα σύστημα ψύξης του συμπιεσμένου αέρα εισαγωγής με ψεκασμό νερού από ένα μικρό δοχείο κάτω από το εμπρός καπό. Η Porsche λέει ότι έχει κάνει μετατροπές και στο κιβώτιο PDK, υποθέτουμε για να τα βγάζει πέρα με τα 76,5 kgm ροπής. Περιμένεις ένα μοτέρ των 184 PS/λίτρο να έχει μεγάλο lag και να μπουστάρει απότομα, όμως η μέγιστη ροπή εμφανίζεται από τις 2.500 rpm και παραμένει μέχρι τις 4.500 rpm. Πράγμα που δεν ακούγεται παρανοϊκό. Θα δούμε…

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Στην πίστα με δύο Porsche Cayman GT4, αγωνιστική και δρόμου

Πάμε στο πλαίσιο. Διάολε, έχει γίνει πολλή δουλειά εδώ. Υπάρχουν βοηθητικά ελατήρια στα μπροστινά γόνατα, που επιτρέπουν τη χρήση ελαφρύτερων βασικών ελατηρίων. Μια παρόμοια διάταξη υπάρχει στην πίσω ανάρτηση της GT3 RS, αλλά και εδώ, στο αντίστοιχο πίσω σύστημα πολλαπλών βραχιόνων με την τετραδιεύθυνση.
Και συνεχίζουμε: Το ύψος, το κάμπερ, η σύγκλιση και οι αντιστρεπτικές, όλα έχουν ρυθμιστεί για οδήγηση σε πίστα. Όλοι οι σύνδεσμοι είναι μεταλλικοί (rose), κάτι πολύ καλό για ακρίβεια και πληροφόρηση, αλλά πολύ κακό για την άνεση. Και πάλι θα δούμε…

Αλουμινένιες ζάντες με υπέροχη σχεδίαση γεμίζουν κάθε χιλιοστό των θόλων. Φοράνε λάστιχα αρκετά φαρδιά. Η διάσταση 265/30 ZR20 μοιάζει λογική για τους πίσω τροχούς ενός σπορ μοντέλου επιδόσεων. Μόνο που εδώ μιλάμε για τα μπροστινά λάστιχα – τα πίσω είναι 325/30 ZR21. Τα κεραμικά δισκόφρενα είναι στάνταρ.
Ούτε το αμάξωμα έχει μείνει το ίδιο.
Η σκεπή είναι από μαγνήσιο, ενώ το καπό, τα φτερά, κομμάτια του πίσω μέρους και άλλα του εσωτερικού, είναι  από ανθρακόνημα. Αν παραγγείλετε το έξτρα πακέτο Weissach –και θα το κάνετε– θα έχετε και 30 κιλά λιγότερα σε συνολικό βάρος, αφού και η σκεπή θα είναι πλέον ανθρακονημάτινη, όπως επίσης οι δύο αντιστρεπτικές και οι ράβδοι ενεργοποίησής τους, που εξοικονομούν 5,3 kg. Οι ζάντες μαγνησίου, άλλα 11,5 kg. Το πακέτο Weissach κοστίζει €23.800 επιπλέον από την τιμή τιμοκαταλόγου των €234.300 [σ.μ. στη Βρετανία]. Όμως θα πάρετε τα λεφτά σας πίσω και με το παραπάνω από το πακέτο, όταν μεταπωλήσετε το αυτοκίνητο.

Όλες οι παραπάνω αλλαγές, θα πείτε, πρέπει να κάνουν την GT2 RS ένα από τα πιο –ας το παραδεχτούμε– δύσκολα και άχρηστα αυτοκίνητα που υπάρχουν: σκληρή, απολίτιστη, απότομη. Ο κόσμος έχει δώσει στην GT2 RS κακά παρατσούκλια στο παρελθόν για το πόσο απρόβλεπτη ήταν. Κι ο εργοστασιακός οδηγός αγώνων της Porsche, Nick Tandy, παραδέχτηκε ότι εξεπλάγη φέτος στο Goodwood Festival of Speed, όταν ξεκίνησε, έβαλε 2η κι έχασε ξανά κάθε πρόσφυση. Αυτή η συμπεριφορά είναι ασυνήθιστη για ένα πισωμήχανο αυτοκίνητο με λάστιχα 325.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμή: Porsche 911 Carrera Cabrio 993

Σε πρώτη επαφή, η GT2 RS είναι αναμφισβήτητα θορυβώδης. Ό,τι ΔΕΝ έχουν βάλει στην εξάτμιση, την κάνει βροντερή και ό,τι έχουν αφαιρέσει από την καμπίνα –όπου υπάρχουν ανθρακονημάτινα μπάκετ και ρολ-κέιτζ από τιτάνιο– έχει μειώσει το συνολικό βάρος στα 1.470 μόνο κιλά, δηλαδή μόλις 40 kg πάνω από την GT3, που έχει έναν ατμοσφαιρικό αγωνιστικό κινητήρα.

Αν πάρετε συνεπιβάτη, καλύτερα να τον ξέρετε τόσο καλά ώστε να μη χρειάζεται να του μιλάτε, ή να τον αντιπαθείτε τόσο που να μη θέλετε. Διότι από τα 110 km/h θα πρέπει να ξελαρυγγιάζεστε.
Όμως, για ό,τι αφορά στην έλλειψη πολιτισμένου χαρακτήρα, δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι άλλο. Η Porsche και η Ferrari καταφέρνουν τον τελευταίο καιρό το ακατόρθωτο: να δίνουν στα πιο σκληροπυρηνικά μοντέλα τους αποδεκτό επίπεδο άνεσης.

Δεν νομίζω ότι η GT2 RS είναι τόσο άνετη όσο μια 458 Speciale, ούτε καν όσο η σημερινή 911 GT3. Όμως, με δεδομένες τις διαστάσεις και το προφίλ των ελαστικών, και το πόσο άκαμπτα είναι αυτά, η άνεση είναι πολύ καλύτερη απ’ ό,τι περιμένεις. Δεν μιλάμε βέβαια για επίπεδα Mercedes S-Class, αλλά οι ανωμαλίες της ασφάλτου δεν βγάζουν την GT2 RS από την πορεία της. Παρά τους σφαιρικούς συνδέσμους, το τιμόνι δεν είναι επιθετικό ούτε κλοτσάει. Είναι σχετικά ελαφρύ, εξαιρετικά επικοινωνιακό και υπέροχα άμεσο σε απόκριση. Ξαφνικά, στη μάχη για τον τίτλο της «καλύτερης υποβοήθησης στον πλανήτη» μπαίνει ένας νέος διεκδικητής με αξιώσεις.
Και η δύναμη, πού μπαίνει σε όλα αυτά; Όπου ακριβώς θέλετε. Υπάρχει κάποιο turbo lag – θα ήταν αδύνατο να μην υπάρχει– όμως αυτός ο κινητήρας είναι ένα φαινόμενο, έχοντας απόκριση και γραμμικότητα που πριν λίγα χρόνια θα θεωρούνταν αδιανόητες για ένα μοτέρ τούρμπο τέτοιας απόδοσης. Εδώ, ζητάς μια συγκεκριμένη ποσότητα ισχύος και, μετά από ένα (πολύ) μικρό χρονικό διάστημα, την παίρνεις. Ούτε περισσότερη, ούτε λιγότερη, σε οποιεσδήποτε στροφές, μέχρι και το όριο των 7.200 rpm.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ο Walter Rohrl και ο Mark Webber οδηγούν την Porsche 911 GT2 RS

Κι αν τη ζητήσεις όλη; Θεούλη μου. Οι επίσημες προδιαγραφές δίνουν 2,8” για το 0-100 km/h και 340 τελική. Υποκειμενικά, η GT2 RS δείχνει τόσο ζωηρή και γρήγορη όσο ένα hypercar. H διαδρομή της δοκιμής μάς πήγε από το Silverstone στο Millbrook και πίσω, όπου ολοκληρώθηκε με αρκετούς γύρους στην πίστα. Ο έλεγχος που προσφέρει η 911 GT2 RS στους επαρχιακούς δρόμους είναι τρομερός. Η αγριότητα των επιδόσεών της στο «δαχτυλίδι» υψηλής ταχύτητας του Millbrook δεν σε αφήνει να βαρεθείς ποτέ. Και το ζύγισμα, η ευελιξία και η προσβασιμότητα των δυνατοτήτων της σε μια μεγάλη, επίπεδη πίστα, σου παίρνει τα μυαλά.

Θα πω αυτό: H εξωφρενικότητα της GT2 RS κρατιέται εν πολλοίς υπό έλεγχο και αφήνεται ελεύθερη μόνο όταν το θελήσεις. Όμως ακόμα κι όταν τα δώσεις όλα, το αυτοκίνητο δεν είναι απρόβλεπτο, δεν είναι τρομακτικό ούτε επικίνδυνο. Δεν νομίζω πως η Porsche βγάζει σήμερα κάτι που να μην είναι απόλυτα εξελιγμένο, ακόμη κι αν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με τόσο υπερβολικό χαρακτήρα και τόσο απίστευτες επιδόσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Porsche 911 Turbo 1975-1989 [video]

Είναι «Η» 911; Δεν είμαι σίγουρος. Νομίζω ότι νιώθεις λίγο μεγαλύτερη αμεσότητα οδηγώντας την ελαφρύτερη και πιο πολύστροφη GT3 στην πίστα. Και ο συνδυασμός άνεσης και προσωπικής εμπλοκής που σου δίνει η GT3 –ή ακόμα και η GTS– στο δρόμο, κάνει την GT2 RS ένα αυτοκίνητο για ειδικές συνθήκες. Για μένα, δεν είναι η 911 εκφρασμένη ως το τέλειο σπορ αυτοκίνητο. Είναι ένα αυτοκίνητο για εξωφρενικές περιστάσεις. Σε αυτές όμως τις περιστάσεις, δεν υπάρχει τίποτε παρόμοιο.


ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός 3.800 c
Kύλινδροι/βαλβίδες  Flat 6/24, 2 EEK σε κάθε σειρά κυλίνδρων
Διάμετρος x διαδρομή 102,0 x 77,5 mm
Τροφοδοσία Άμεσος ψεκασμός, 2 τούρμπο
Σχέση συμπίεσης 9,0:1
Ισχύς 700 PS @ 7.000 rpm
Ροπή 76,5 kgm @ 2.500-4.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 2,8”
Τελική ταχύτητα 340 km/h
Μέση κατανάλωση 11,8 lt/100km
Εκπομπές CO2 269 g/km
Μετάδοση/κιβώτιο Στους πίσω τροχούς/σειριακό 7 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη
Ανάρτηση εμπρός Γόνατα, ψαλίδια βάσης, διπλά ελατήρια, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ
Ανάρτηση πίσω Πολλαπλών συνδέσμων, διπλά ελατήρια, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ
Φρένα εμπρός Κεραμικοί αεριζόμενοι δίσκοι 410 mm
Φρένα πίσω Κεραμικοί αεριζόμενοι δίσκοι 390 mm
Διαστάσεις 4.549 x 1.880 x 1.297 mm
Μεταξόνιο 2.453 mm
Λάστιχα 265/35 ΖR20 εμπρός, 325/30 ZR21 πίσω
Βάρος 1.470 kg