
Έξι δεκαετίες ύστερα από την πρώτη του εμφάνιση και τριάντα δύο χρόνια ύστερα από την ολοκλήρωση της παραγωγής του, το R4 επιστρέφει ως Renault 4 E-Tech.
Όχι ως νοσταλγική αναβίωση, αλλά ως ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό, μοντέρνο και απολύτως επίκαιρο αυτοκίνητο. Με χαρακτήρα πολυεργαλείου, γοητευτικό στιλ και υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο, το νέο Renault 4 E-Tech φιλοδοξεί να ξαναγίνει το «αυτοκίνητο όλων», από τις οικογένειες μέχρι τους λάτρεις της περιπέτειας. Το αυθεντικό Renault 4 είχε σαρώσει τις αγορές από το 1961 έως το 1992, με πωλήσεις 8.135.424 μονάδων σε πέντε ηπείρους και πάνω από 100 χώρες. Σήμερα, η νέα εκδοχή του έρχεται να χτίσει πάνω σε αυτό την τεράστια υποθήκη, με ακόμη μεγαλύτερες φιλοδοξίες: Να εισφέρει στη μαζικοποίηση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη.
Το νέο Renault 4 E-Tech στοχεύει σε ευρύ κοινό, από νεαρές οικογένειες μέχρι αστικούς και μη χρήστες, προσφέροντας την ίδια φιλοσοφία «voiture à vivre» με το πρωτότυπο
Σχεδιαστικά, το Renault 4 E-Tech είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, με ρετρό-φουτουριστική αισθητική που εμπνέεται από τον πρόγονό του, αλλά εκφράζεται μέσα από μοντέρνα υλικά και τεχνολογικές λεπτομέρειες. Η κάθετη μάσκα, οι στρογγυλές φωτιστικές μονάδες και οι καμπύλες του αμαξώματος παραπέμπουν στο εμβληματικό 4L.
ΔΕΙΤΕ AKOMH Renault 4L 1961-1967: Μπλουτζίν
Με μήκος στα 4,14 m, πλάτος στα 1,8 και ύψος στα 1,55 m, το Renault 4 τοποθετείται ένα σκαλί πιο πάνω από το 5άρι. Πατώντας μεν στην ίδια, μικρή πλατφόρμα AmpR Small του Renault 5, αλλά μεγεθυμένη για να απευθύνεται καλύτερα στις μικρές οικογένειες: 22 cm μακρύτερη, 3 cm φαρδύτερη και 5 cm ψηλότερη στην οροφή.
Όσο για την εικόνα του, αυτή υποστηρίζει μια πιο περιπετειώδη και εκδρομική διάθεση που ενισχύεται από τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος (18,1 cm) και τα προστατευτικά πλαστικά περιμετρικά του αμαξώματος. Στοιχεία που σε συνδυασμό με τους μεγάλους τροχούς 18" και το τετραγωνισμένο προφίλ του δίνουν μια SUVίστικη εμφάνιση. Oπως και στο παρελθόν, δεν λείπουν κάποιες ιδιαίτερες εκδόσεις, όπως π.χ. η Plein Sud, που θα μπει σε λίγο καιρό στην παραγωγή και ξεχωρίζει με τη μαλακή ανοιγόμενη οροφή και τον αέρα διακοπών που φέρνει!
Η πλατφόρμα AmpR Small (πρώην CMF-B EV) στην οποία βασίζεται δεν εξασφαλίζει μόνο ιδανικές αναλογίες, και ακαμψία, αλλά και άνεση στο εσωτερικό. Κι αυτή είναι η μεγάλη διαφορά μεταξύ του Renault 4 και του 5: Ο χώρος για τους πίσω και το πορτμπαγκάζ που μεταμορφώνεται από το παραπάνω μήκος των 22 πόντων, από τα οποίους τα 8 cm πάνε στο μεταξόνιο. Έτσι, ενώ στο R5, οι ενήλικοι που κάθονται πίσω ξύνουν με τα γόνατά τους την πλάτη των εμπρός καθισμάτων, στο R4 έχουν παραπάνω αέρα 4,4 εκατοστά. Αν και με τα εμπρός καθίσματα ρυθμισμένα στη χαμηλότερη θέση, τα πέλματα εμποδίζονται να περάσουν από κάτω τους.
Το πλάτος στους ώμους είναι μετρίως επαρκές για τρεις παρά την αύξηση των 2 cm σε σχέση με το R5. Όσο για τις πλάτες του πίσω καθίσματος παραμένουν λίγο πολύ κάθετες. Το ύψος της οροφής δίνει καλό αέρα για το κεφάλι, αλλά συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, οι χώροι που προσφέρει το νέο 4άρι για τους πίσω επιβάτες δεν συγκαταλέγονται στα δυνατά του σημεία.
Το πορτμπαγκάζ με τη σειρά του είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας, που από τα 277 λίτρα στο R5 ανεβαίνει στα 339 lt στο R4 στο πρότυπο VDA. Σε αυτή την τιμή προστίθενται 36 λίτρα ενδοδαπέδιας αποθήκευσης, η οποία επίσης βελτιώθηκε, ανεβάζοντας τη συνολική χωρητικότητα στα 375 lt. Με τις πλάτες του πίσω καθίσματος διπλωμένες (60:40), η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.149 lt.
Εδώ να σημειώσουμε ότι πλαστική του υποδοχή είναι αφαιρούμενη και πλένεται, ενώ το δάπεδο χωρισμένο σε δύο μέρη διευκολύνει την ανάκτηση των καλωδίων φόρτισης εάν το πορτμπαγκάζ είναι μερικώς γεμάτο. Ωστόσο, τα καλύτερα νέα προέρχονται από το κατώφλι φόρτωσης, χαμηλωμένο κατά 16 cm (!) σε σχέση με αυτό του R5. Kι έτσι γίνεται το πιο «χαμηλό κατώφλι» στην κατηγορία.
Βέβαια, αυτό εμποδίζει να έχεις επίπεδη επιφάνεια μόλις αναδιπλωθούν οι πλάτες, καθώς αν έβαζαν δάπεδο με ρυθμιζόμενο ύψος, αυτό θα κατέληγε να ανεβαίνει ψηλότερα από το ίδιο το κατώφλι! Το τελευταίο μυστικό όπλο του Renault 4 είναι το αναδιπλούμενο κάθισμα του συνοδηγού, που σου επιτρέπει να φορτώσεις ένα αντικείμενο μακρύ 2,20 m. Αλλά αποτελεί στάνταρ στοιχείο των εκδόσεων Techno και Iconic κι όχι της βασικής, Evolution.
Στο εσωτερικό, η εικόνα είναι απολύτως σύγχρονη και ψηφιακή, με έμφαση στην εργονομία και την τεχνολογία που προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε έκδοσης. Δεσπόζει το σύστημα OpenR, με δύο οθόνες οριζόντιας διάταξης που όπως και στο νέο 5άρι δίνουν τεχνολογικό αέρα στην καμπίνα. Αποτελείται από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,1” (ή 7” στις βασικές εκδόσεις) και μια κεντρική οθόνη αφής 10” σε όλες τις εκδόσεις, η οποία φιλοξενεί το infotainment OpenR Link με ενσωματωμένες υπηρεσίες Google -Maps, Assistant και πρόσβαση σε δεκάδες app μέσω του Play Store.
Λέγοντας «Hey Reno», ξυπνάει το μικρό μπλε avatar με ενσωματωμένο ChatGPT που λειτουργεί ως καθημερινός συνοδηγός. Και απαντά τόσο σε φωνητικές εντολές όσο και σε ερωτήσεις γενικής γνώσης, κάνοντας την εμπειρία πιο διαδραστική και φιλική. Παράλληλα, η εφαρμογή «My Renault» επιτρέπει απομακρυσμένο έλεγχο του αυτοκινήτου, προγραμματισμό φόρτισης και λειτουργία virtual key για μοίρασμα του αυτοκινήτου χωρίς φυσική παρουσία.
Ως στάνταρ από την έκδοση Techno και πάνω, η πλοήγηση στους Google Maps περιλαμβάνει route planner που υπολογίζει τις στάσεις σε σταθμούς φόρτισης εάν ο προορισμός υπερβαίνει το εύρος της μπαταρίας. Tο οποίο φυσικά περιμένουμε να δοικμάσουμε όταν πάρουμε στα χέρια μας το R4 στην Ελλάδα. Για τους tech hater να σημειώσουμε ότι το μονοζωνικό σύστημα κλιματισμού και τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού εξακολουθούν να ελέγχονται από φυσικά κουμπιά, τα οποία είναι πολύ πιο πρακτικά στη χρήση κατά την οδήγηση.
Επιπλέον, η αίσθηση στην καμπίνα διαφοροποιείται αισθητικά (και πρακτικά) ανάλογα με την έκδοση, προσφέροντας ξεχωριστές σχεδιαστικές λεπτομέρειες που ενισχύουν τον χαρακτήρα του κάθε Renault 4 E-Tech. Με το νιόφερτο μοντέλο να έχει αρκετά πλεονεκτήματα σε σχέση με το R5: Περισσότερο αφρώδες υλικό στα καθίσματα, υποβραχιόνιο θυρών με θήκη για smartphone, δύο υποδοχές USB-C στο κέντρο, κεντρικό υποβραχιόνιο (έκδοση Iconic), θήκη για μπουκάλια και δύο υποδοχές USB-C στο κέντρο...
Στην καρδιά του Renault 4 E-Tech, στη βάση της γκάμας, χτυπά ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας με 120 άλογα και 225 Nm που τροφοδοτείται από μια μπαταρία 40 kWh. Και η τοπ που οδηγήσαμε με τους 150 ίππους και τα 245 Nm που παρέχει ζωηρές επιδόσεις, με επιτάχυνση 0-100 km/h σε 8,2” και τελική ταχύτητα που περιορίζεται στα 150 km/h.
Πρόκειται για μονάδα χωρίς μόνιμους μαγνήτες, απαλλαγμένη από σπάνιες γαίες. Μια επιλογή που τονίζει τη δέσμευση της Renault για περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με μπαταρία τεχνολογίας NMC (Νικέλιο-Μαγγάνιο-Κοβάλτιο) χωρητικότητας 52 kWh, η οποία προσφέρει έως και 409 km αυτονομίας στον κύκλο WLTP. Χάρη σε πιο απλή αρχιτεκτονική με τέσσερα μεγάλα modules σε ένα ενιαίο περίβλημα, η μπαταρία είναι επισκευάσιμη και ζυγίζει κάτω από 300 kg.
Μπαίνοντας στο R4, αν δεν υπήρχε το φαρδύ μαρσπιέ της πόρτας και το επίπεδο καπό που φαίνεται ξεκάθαρα από τη θέση του οδηγού, θα μπορούσες να νομίζεις πως βρίσκεται μέσα στο R5. Καθίσματα, τιμόνι, πίνακας οργάνων, μοχλός του σασμάν στην κολόνα του τιμονιού δίπλα στο δεξί χέρι -όλα είναι πανομοιότυπα ανάμεσα στα δύο μοντέλα. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα στον δρόμο, η ομοιότητά τους επιβεβαιώνεται: Η ροπή είναι άμεσα διαθέσιμη, οι επιταχύνσεις ζωηρές και η ησυχία στην κίνηση χαρακτηριστική της ηλεκτρικής τεχνολογίας. Από εκεί και πέρα όμως, οι δρόμοι τους αρχίζουν να χωρίζουν.
Η ανάρτηση, για αρχή, είναι πιο φιλική στις ανωμαλίες του δρόμου χάρη στη λίγο μεγαλύτερη διαδρομή της από αυτή του R5. Με τους ιθύνοντες της Renault να τονίζουν ωστόσο ότι η ανάρτηση στα δύο μοντέλα δεν διαφέρει σε υλικά και ρυθμίσεις, πέρα από τους στάνταρ μεγαλύτερους τροχούς με τους οποίος συνεργάζεται. Η ρύθμισή της είναι σφιχτή, χωρίς ωστόσο να γίνεται κουραστική, ενώ η αίσθηση που προσφέρει συνολικά στο δρόμο το νέο γαλλικό EV θυμίζει έντονα το R5 χάρη κυρίως στο άμεσο τιμόνι, την ευελιξία στην πόλη και την αίσθηση ζωντάνιας στον ανοιχτό δρόμο.
Η δεύτερη διαφορά είναι πίσω από το τιμόνι, όπου μικρά paddles επιτρέπουν τη ρύθμιση της ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Το R4 μάλιστα φέρνει και κάτι νέο: Λειτουργία One Pedal, ενεργοποιούμενη από το αριστερό paddle εν κινήσει, που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να σταματά εντελώς χωρίς να πατάς το φρένο. Αυτή η δυνατότητα να σημειώσουμε διατίθεται στις εκδόσεις Techno και Iconic (η βασική Evolution έχει απλώς το «mode B», όπως είχε αρχικά και το R5). Το One Pedal θα περάσει αργότερα σε όλη την γκάμα των ηλεκτρικών Renault, του R5 περιλαμβανομένου.
Ούτε η εθνική φοβίζει το Renault 4 E-Tech. Πατάει σταθερά, ελέγχει καλύτερα τον αεροδυναμικό θόρυβο και διαθέτει προηγμένο ημί-αυτόνομο σύστημα οδήγησης, που προσφέρει ξεκούραση και σιγουριά -στάνταρ στην Iconic, έξτρα στην Techno. Τα καλοσχεδιασμένα καθίσματα και η εργονομική θέση οδήγησης μειώνουν την κόπωση στα ταξίδια.
Ολοκληρώνοντας τη δυναμική επιθεώρηση του R4, να σημειώσουμε ότι εξοπλίζεται με το σύστημα Extended Grip που εξασφαλίζει πρόσφυση σε δύσκολα εδάφη, όπως χώμα ή χιόνι, καθιστώντας το ιδανικό για πιο χωμάτινες εξορμήσεις. Επιπλέον, η δυνατότητα ρυμούλκησης έως 750 kg προσθέτει έναν ακόμα πόντο στις πρακτικές λύσεις που προσφέρει.
Και στις δύο εκδόσεις, η φόρτιση είναι ιδιαίτερα ευέλικτη, χάρη στον ενσωματωμένο φορτιστή AC 11 kW με δυνατότητα bidirectional λειτουργίας, ενώ στις μεγαλύτερες εκδόσεις περιλαμβάνεται και φορτιστής DC ισχύος έως 100 kW. Η φόρτιση σε ταχυφορτιστή επιτρέπει την αναπλήρωση της ενέργειας από 15% έως 80% σε μόλις 30 λεπτά.
Την εμπειρία συμπληρώνει η λειτουργία Plug & Charge, που επιτρέπει την αυτόματη έναρξη φόρτισης χωρίς χρήση κάρτας ή εφαρμογής, αρκεί το αυτοκίνητο να αναγνωριστεί από τον σταθμό. Παράλληλα, ο Electric Route Planner σχεδιάζει τις διαδρομές λαμβάνοντας υπόψη τοποθεσίες και διαθεσιμότητα φορτιστών, την τεχνική διαμόρφωση του αυτοκινήτου και τις προσωπικές προτιμήσεις του οδηγού, βελτιστοποιώντας συνεχώς τη διαδρομή.
Τέλος, η αμφίδρομη φόρτιση V2L και V2G δίνει τη δυνατότητα στο Renault 4 E-Tech είτε να τροφοδοτήσει εξωτερικές συσκευές (έως 3.700 W), είτε να επιστρέψει ενέργεια στο δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, το αυτοκίνητο μετατρέπεται σε ενεργό στοιχείο του ενεργειακού οικοσυστήματος, προάγοντας την εξοικονόμηση και τη βιωσιμότητα.
Σε επίπεδο ασφάλειας, το μοντέλο εξοπλίζεται με πλήθος συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης (ADAS), αρκετά από τα οποία συναντάμε σε ακριβότερα οχήματα. Περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ενεργό cruise control, σύστημα διατήρησης λωρίδας, αυτόματο φρενάρισμα και έξυπνος περιοριστής ταχύτητας, ενώ τα νέα Safety Score και Safety Coach προσφέρουν προσωποποιημένες συμβουλές για πιο υπεύθυνη οδήγηση.
Η παραγωγή του Renault 4 E-Tech γίνεται στο εργοστάσιο του Maubeuge, μέρος του συμπλέγματος ElectriCity στη βόρεια Γαλλία. Το 70% των εξαρτημάτων του παράγεται σε ακτίνα 300 km από το εργοστάσιο, γεγονός που ενισχύει την ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία και μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επιπλέον, η Renault έχει αναπτύξει μια νέα διχρωμία βαφής, που επιτρέπει διαφορετικό τόνο οροφής και αμαξώματος, με λιγότερες στρώσεις χρώματος και μικρότερη κατανάλωση ενέργειας.
Όσο για τη γεύση που μας άφησε το νέο Renault 4 E-Tech; Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο μοντέλο που δεν αρκείται στο να αποτίνει φόρο τιμής στο παρελθόν, αλλά -όπως και το πρωτότυπο «4L»- φιλοδοξεί να γίνει μέρος της καθημερινότητας των Ευρωπαίων, από την πολυσύχναστη Champs-Élysées και τις Άλπεις, μέχρι τα ελληνικά νησιά.
Στην ελληνική αγορά το αναμένουμε τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, σε τιμές που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα αλλά αναμένεται να ξεκινούν κάτω από τα €30.000 για τη βασική έκδοση. Με την άφιξή του, θα έχουμε πολλά περισσότερα να δούμε και να σας μεταφέρουμε, oπότε μείνετε συντονισμένοι!
Renault 4 E-Tech 52 kWh | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Το Renault 4 E-Tech κερδίζει τις εντυπώσεις με τη ρετρό αισθητική, την έξυπνη τεχνολογία και την ευχάριστη οδική συμπεριφορά του. Δεν εντυπωσιάζει σε χώρους πίσω, όμως είναι χρηστικό και ένα value for money μικρό EV με χαρακτήρα. Και αυτό από μόνο του το κάνει ξεχωριστό. | ||
Τιμή | Δεν ανακοινώθηκε | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ χωρίς μαγνήτη εμπρός, μπαταρία ιόντων λιθίου χημείας NMC 52 kWh (ωφέλιμες), αρχιτεκτονική 400V, εμπρός κίνηση, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 150 PS, 245 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.144 x 1.808 x 1.552 mm | ||
Πορτμπαγκάζ | 375-1.149 lt | ||
Βάρος | 1.462 kg (κενό) | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 8,2" | ||
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | ||
Κατανάλωση* | 15,1 kWh/100 km | ||
Αυτονομία* | 408 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 100 kW, 0-80% | 30 λεπτά | ||
AC 11 kW, 0-100% | 4 ώρες και 30 λεπτά | ||
*Tιμές κατασκευαστή |