BMW 6 Gran Coupe

Η BMW μπαίνει στο χορό των πολυτελών τετράθυρων κουπέ με την έκδοση «Gran Coupe» της Σειράς 6

Η Jaguar έφτιαχνε σπορ λιμουζίνες με χαμηλή σκεπή για δεκαετίες. Όμως το σύγχρονο «4θυρο κουπέ» καθιερώθηκε από τη Mercedes, με την πρώτη CLS, το 2004. Ακολούθησε πιο πρόσφατα η Audi με το Α7 και τώρα μπαίνει στο χορό κι η BMW, βλέποντας ότι η ειδική αυτή υποκατηγορία έχει ψωμί.

Η Gran Coupe (Γκραν Κουπ την προφέρουν οι Γερμανοί) είναι το τρίτο και τελευταίο μέλος της Σειράς 6, μετά τη δίθυρη κουπέ και την κάμπριο. Η φιλοσοφία της είναι απλή: να προσφέρει το στιλ της 6άρας σε συνδυασμό με την πρακτικότητα της 5άρας.   
Όσον αφορά στην πρώτη πλευρά του χαρακτήρα της, η ομάδα του Άντριαν φαν Χόιντονκ έχει κάνει εξαιρετική δουλειά. Αν θέλετε τη γνώμη μου, η Gran Coupe είναι η πιο όμορφη BMW των τελευταίων ετών, με εξαιρετικές αναλογίες και φινέτσα στη γραμμή της. Το μακρύ καπό, το τεράστιο μεταξόνιο και η χαμηλή, χυτή σκεπή συνθέτουν ένα κομψό και δυναμικό προφίλ, ενώ το μεγάλο πλάτος, τα φαρδιά μετατρόχια και σχεδιαστικές λεπτομέρειες όπως το «απ’ άκρη σ’ άκρη» τρίτο πίσω στοπ κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει πως κάθεται σταθερά στο δρόμο. Ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd=0,29 δεν είναι σπουδαίος, αλλά ποιος νοιάζεται…
Η Gran Coupe είναι βασισμένη σε δική της πλατφόρμα, με 113 mm μακρύτερο μεταξόνιο από της 6άρας κουπέ. Το επιπλέον αυτό μήκος έχει επιτρέψει να προστεθούν δύο επιπλέον πόρτες και να αυξηθεί ο χώρος για τους πίσω επιβάτες. Το αμάξωμα είναι τριών όγκων, όπως της CLS, και όχι πεντάθυρο δύο όγκων σαν του Α7. Η επιλογή αυτή δίνει μεν μεγαλύτερη ακαμψία, αλλά κοστίζει σε πρακτικότητα. Το άνοιγμα του πορτμπαγκάζ είναι μικρό, όπως μικρές είναι και οι πίσω πόρτες, ενώ τα –χωρίς πλαίσιο– τζάμια τους εξέχουν επικίνδυνα όταν τις ανοίγεις.
Ο χώρος πίσω είναι αρκετός, αν εξαιρέσεις το γεγονός ότι αν τα μπροστινά καθίσματα είναι ρυθμισμένα χαμηλά, δεν έχεις πού να βάλεις τα πέλματά σου. Τα πίσω καθίσματα πάντως είναι αναπαυτικά και δύο άτομα κανονικού αναστήματος ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση. Αν μπει και τρίτος στη μέση θα είναι για μικρές διαδρομές, αφού η κεντρική κονσόλα εκτείνεται μέχρι το έδρανο του καθίσματος.
Ο οδηγός έχει μπροστά του το όμορφο και μοντέρνο ταμπλό της δίθυρης 6άρας, αλλά με διαφορετική κονσόλα, όπου οι δύο μεγάλες ποτηροθήκες έχουν εξοστρακίσει το χειριστήριο του i-Drive προς τη μεριά του συνοδηγού. Αυτό όμως είναι και το μόνο εργονομικό φάουλ. Η θέση οδήγησης είναι σπορ, χαμηλή και με όλα τα χειριστήρια σε φυσική θέση. Η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης στην καμπίνα είναι σε πολύ ψηλό επίπεδο, αν και στα αυτοκίνητα της δοκιμής η κεραμιδί αλκαντάρα με τα σκούρα πλαστικά και το άσπρο δέρμα ήταν ένας κάπως κραυγαλέος συνδυασμός. Ούτε το χρώμα λανσαρίσματος της Gran Coupe, ένα ματ με το όνομα «υγρός μπρούντζος», θα μπορούσε να χαρακτηριστεί διακριτικό.

Targa limo
Προς το παρόν, η Gran Coupe προσφέρεται με δύο 6κύλινδρους σε σειρά, 3λιτρους κινητήρες: έναν βενζίνης κι έναν πετρελαίου. Ο πρώτος είναι ο γνωστός μας TwinPower τούρμπο, με 320 PS και 45,9 kgm ροπής από τις 1.300 rpm. Ο δεύτερος είναι ο διτούρμπινος ντίζελ με 313 PS και (κρατηθείτε…) 64,2 kgm από τις 1.500 rpm. Και οι δύο συνδυάζονται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, ενώ ενσωματώνουν και όλες τις εφαρμογές EfficientDynamics, από το stop/start και την ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση μέχρι τα αποσυμπλεκόμενα περιφερειακά και τον ενεργό έλεγχο των αεραγωγών. Για ακόμη μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, υπάρχει και ειδικό πρόγραμμα ECO PRO στο λειτουργικό σύστημα Driving Experience. Υπάρχουν βέβαια και άλλα προγράμματα, από Comfort μέχρι Sport και Sport +, για όλα τα στιλ οδήγησης και όλες τις συνθήκες. Όσο για τα ηλεκτρονικά βοηθήματα οδήγησης και ασφάλειας, υπάρχουν όλα, ως στάνταρ ή έξτρα.
Όμως, όσα ηλεκτρονικά συστήματα κι αν υπάρχουν σε ένα αυτοκίνητο, δεν μπορούν να κρύψουν βασικά προβλήματα οδικής συμπεριφοράς. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σωστά στημένο και ζυγισμένο εξαρχής. Η BMW έδειξε σίγουρη για τη δουλειά που έχει κάνει στην Gran Coupe, μη διστάζοντας να επιλέξει μια πολύ απαιτητική διαδρομή δοκιμής: τη διάσχιση της Σικελίας από βορρά προς νότο και πίσω, πάνω από τα βουνά. Σε δρόμους που έμοιαζαν πολύ με εκείνους του θρυλικού Τάργκα Φλόριο, λίγο πιο πέρα. Η αλήθεια είναι πως το συνεχές στενό στροφιλίκι με την παλιά, γλιστερή άσφαλτο και τα θεριεμένα φυτά που σκέπαζαν τις μπαριέρες περιορίζοντας την ορατότητα,  ταίριαζε πολύ περισσότερο σε ένα ΜΧ-5 απ’ ό,τι σε μια «λιμουζίνα» πλάτους 1,90 m και βάρους 1,8 τόνων. Το γεγονός ότι η Gran Coupe δεν έδειξε πολύ έξω από τα νερά της είναι ήδη ένας έπαινος. Στην οδήγηση δείχνει μικρότερη απ’ ό,τι είναι. Το τιμόνι είναι γρήγορο, με σωστό βάρος, και η απόκριση του πλαισίου άμεση, ιδίως στο πρόγραμμα Sport. Το αυτοκίνητο είναι άψογα ζυγισμένο και η συμπεριφορά του στο όριο ουδέτερη. Στη γρήγορη οδήγηση βοηθάει επίσης η αμεσότητα απόκρισης τόσο του κιβωτίου (ακόμα και στην αυτόματη λειτουργία) όσο και του κινητήρα.
Μιλώντας για τους κινητήρες, ο TwinPower βενζίνης έχει ελαστικότητα, γραμμική απόκριση από χαμηλά, όρεξη για στροφές και ωραίο ήχο. Ο διτούρμπινος ντίζελ όμως εντυπωσιάζει ακόμα περισσότερο, με το κτηνώδες του τράβηγμα, τον βαρύ βρυχηθμό με φουλ γκάζι, την ασυνήθιστη για ντίζελ ευστροφία του και την πολιτισμένη, χωρίς θορύβους και κραδασμούς λειτουργία του.
Η διαδρομή περιλάμβανε και κάποια χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου, στα οποία η Gran Coupe έδειξε και τη «μεγάλου τουρισμού» πλευρά του χαρακτήρα της. Στο πρόγραμμα Comfort η ανάρτηση είναι άνετη χωρίς να γίνεται πλαδαρή, αν και με τα έξτρα 19άρια λάστιχα χαμηλού προφίλ (τα στάνταρ είναι 225/55-17) ένιωθες –και άκουγες– τις απότομες μικροανωμαλίες. Στον ταξιδιάρικο χαρακτήρα της Gran Coupe συμβάλλει και η σχετικά χαμηλή κατανάλωση. Στον πηγαιμό η βενζινοκίνητη έκαψε 11,4 lt/100km ενώ στο γυρισμό η ντίζελ δεν ξεπέρασε τα 9,2.
Συνολικά, η Gran Coupe μπορεί να υστερεί σε πρακτικότητα σε σχέση με την 5άρα, αλλά είναι ένα σαφώς πιο όμορφο, ξεχωριστό κι ευχάριστο στην οδήγηση αυτοκίνητο. Τελικά, το ερώτημα που μένει είναι: ποιος χρειάζεται τη δίθυρη 6άρα;


Info Έρχεται κι η V8
Μάλλον ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα είναι η έλευση, το 4ο τρίμηνο του 2012, της Gran Coupe 650i. Θα έχει τον V8 4.4 biturbo με 450 PS και 66,3 kgm ροπής στις 2.000-4.500 rpm και θα διατίθεται ως κλασική πισωκίνητη ή ως τετρακίνητη με σύστημα xDrive. Η τελευταία θα κάνει το 0-100 km/h σε 4,4’’, θα έχει μέση κατανάλωση (ECE) 9,2 lt/100km και εκπομπές CO2 215 gr/km. Ετοιμάζεται επίσης μια Μ6 Gran Coupe με τον κινητήρα 560 PS της Μ5.