Porsche 914 1969-1976 [videos]

Ο λάθος χρόνος και οι χαμηλές προδιαγραφές οδήγησαν την πρόγονο της Boxster σε παταγώδη εμπορική αποτυχία.

Στο τέλος της δεκαετίας του ’60, η Porsche και η VW συνεργάστηκαν για να λανσάρουν ένα μικρό σπορ αυτοκίνητο με κινητήρα στο κέντρο.

Δυστυχώς όμως, ούτε η «λαϊκή» έκδοση που ήταν εξοπλισμένη με κινητήρα VW ούτε η ακριβή με μοτέρ Porsche βρήκαν αρκετή πελατεία. Παρόλα αυτά, η ένωση του πιο εμπορικού και του πιο σπορ κατασκευαστή της Γερμανίας δεν ήταν ανάξια λόγου.

Συνδυάζοντας όλη τη βιομηχανική ικανότητά της με την τεχνογνωσία της Porsche, η Volkswagen επωφελήθηκε για να δώσει υπεραξία στον εαυτό της, σε μια εποχή που ο Σκαραβαίος είχε παραγεράσει. Από την πλευρά της η Porsche –που έψαχνε (ήδη από τότε!) μια διέξοδο από τη μονοκαλλιέργεια της 911– βρήκε την επενδυτική πηγή για να κατασκευάσει ένα σύγχρονο και προσιτό σπορ μοντέλο. Οι δύο εταιρείες, που είχαν ιστορικούς δεσμούς (ο Ferdinand Porsche ήταν ο δημιουργός του Σκαραβαίου), τον Απρίλιο του 1969 ίδρυσαν μια μικτή εταιρεία. Το ελπιδοφόρο πρότζεκτ προέβλεπε την κατασκευή ενός διθέσιου ρόουντστερ με αφαιρούμενη οροφή τύπου τάργκα.

Η οικονομική έκδοση (914/4) φορούσε τον 4κύλινδρο 1.700άρη του VW 411. Όχι και τόσο συναρπαστικός συνδυασμός, καθώς τα μόλις 80 άλογά του και ο ήχος ροκάνας κάθε άλλο παρά ταίριαζαν με το είδος του αυτοκινήτου. Χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι το 1973 για να δούμε ένα δίλιτρο 4κύλιδρο μοτέρ με 100 άλογα κάτω από καπό της 914/4, που να δίνει επιδόσεις της προκοπής. Η «πραγματική» Porsche (914/6) φόρεσε τον 6κύλινδρο μπόξερ της 911, αλλά μόνο στην έκδοση των 110 ίππων. Το μαγικό φράγμα των 200 km/h επιτέλους έσπασε, ενώ το διαφημιστικό φυλλάδιο έγραφε: «Τι θέλεις στο πίσω κάθισμα; Δύο παιδιά που κλαίνε ή έξι κυλίνδρους που βρυχώνται;».

Η πελατεία της Porsche όμως δεν έμεινε ικανοποιημένη από την ασυνήθιστη γραμμή του αυτοκινήτου κι από τον καπριτσιόζικο λεβιέ ταχυτήτων. Με τιμή πάνω-κάτω όσο και μιας 911 και παρά τα καλά δυναμικά χαρακτηριστικά της, η 914 ήταν καταδικασμένη να μη μακροημερεύσει. Υποτονική, ακριβή και μάλλον γεννημένη λίγο νωρίτερα απ’ όσο θα έπρεπε...

Στο χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων και για κατάσταση Concour, δηλαδή άριστη, μια 914 1.7 κοστίζει €20.500, ενώ πάνω κάτω την ίδια τιμή πετυχαίνει και μια 914/4. Για μια 6κύλινδρη όμως από τις βασικές, η τιμή απογειώνεται στις €68.000. Για ένα μοντέλο GT του 1971 όμως, που είναι το καλύτερο και το σπανιότερο, η τιμή εξακοντίζεται στις 240.000 ευρώ. Τα προσεχή χρόνια, η τιμή οποιουδήποτε μοντέλου αναμένεται να ανέλθει σημαντικά, καθώς όλες οι Porsche μέχρι τη δεκαετία του '80 αποτελούν το προσεχές blue chip για το χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων.

Η 914 με μια ματιά
Κινητήρας
Μπόξερ 4 και 6 κυλίνδρων
Κυβισμός 1.679, 1.798, 1971 και 1.991 cc
Ισχύς 80-100 και 110 PS
Τελική ταχύτητα 177 και 201 km/h
Παραγωγή 115.632 αυτοκίνητα (1969-1976)
Τιμή σήμερα €20.500-€240.000