Ford Mustang 1964-1966

Φαινόμενο! Με 22.000 πωλήσεις ήδη από την πρώτη μέρα του λανσαρίσματός της, η Mustang είναι ένας από τους μύθους της αυτοκίνησης.

Για τις ΗΠΑ, η δεκαετία του ’60 ήταν συνώνυμη της αμφισβήτησης και της νεότητας. Οι νέοι είχαν το πάνω χέρι παντού και δεν είναι τυχαίο ότι ο John Kennedy ήταν ο πιο νέος πρόεδρος που εκλέχτηκε ποτέ.

Έτσι, όταν ο Lee Iaccoca έγινε αντιπρόεδρος της Ford, ήταν μόλις 36 χρόνων και έβαλε στόχο να ξεσκονίσει τη μάλλον συντηρητική και συμβατική εικόνα της εταιρείας. Προχώρησε λοιπόν σε ρηξικέλευθες τομές που θα έφερναν εκατομμύρια νέους καταναλωτές: Τα μισά από τα παιδιά που γεννήθηκαν την εποχή του baby boom, σύντομα θα αναζητούσαν να αγοράσουν αυτοκίνητο.

Falcon και ό,τι έχουμε στο ράφι
Ο Iaccoca αποφάσισε πως αυτό που ταίριαζε στη νέα γενιά ήταν ένα γοητευτικό μοντέλο, με σπορ σιλουέτα και προπαντός προσιτό οικονομικά. Για να συμπιέσει το κόστος παραγωγής λοιπόν, χρησιμοποίησε μηχανικά μέρη από το ταπεινό 4θυρο Falcon, αλλά και ό,τι υπήρχε σε ποσότητα στις αποθήκες της Ford.

Έτσι η Mustang αρκέστηκε σε ταμπούρα για φρένα και σε άκαμπτο άξονα με φύλλα σούστας για πίσω ανάρτηση – όλα τα κονδύλια διατέθηκαν ώστε να αποκτήσει ξεχωριστό στιλ. Ιδιαίτερα πιεστικός, ο Iaccoca ανέτρεψε όλα τα ειωθότα σχεδιασμού της Ford. Έβαλε τα σχεδιαστήρια να ανταγωνιστούν μεταξύ τους και απαίτησε αποτελέσματα σε ανήκουστα μικρό χρόνο για τα τότε μέτρα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αρχικά βαφτισμένο Cougar, το πρότζεκτ πήρε μορφή τον Αύγουστο του 1962 από δύο σχεδιαστές, τον Dave Ash και τον Joe Oros. Η παραγωγή ξεκίνησε τον επόμενο χρόνο. Ξαναβαφτισμένο Mustang (ράτσα άγριων αλόγων) για να συμβολίζει την ελευθερία, τη νεότητα και τις αχανείς εκτάσεις, το αυτοκίνητο με λιανική τιμή μόλις $2.368 απευθυνόταν σε ένα τεράστιο κοινό.

Μέσα συναντούσες μια καμπίνα που δήλωνε σπορ και μπροστά σου εύρισκες μικρά όργανα και ένα τεράστιο τιμόνι. Οι επιδόσεις ήταν δυνατές, βλέπετε ακόμη δεν είχε προκύψει η πετρελαϊκή κρίση, αλλά η Mustang ήταν ασταθής, απαιτώντας γνώσεις και ικανότητα στη γρήγορη οδήγηση.

Πέραν πάσης προσδοκίας
Στον τομέα της παρουσίασης και της επικοινωνίας όμως, η Mustang ήταν άπαιχτη. Με το συνδυασμό των αμαξωμάτων (ενός κάμπριο και δύο κουπέ) του φινιρίσματος (22 χρώματα και 11 ταπετσαρίες) και με ένα μακρύ κατάλογο έξτρα, ο καθένας μπορούσε να έχει ένα αυτοκίνητο διαφορετικό από του διπλανού του. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την πληθωρική προωθητική καμπάνια, έφεραν επιτυχία που ξεπέρασε κάθε προσδοκία: 22.000 Mustang πουλήθηκαν την πρώτη μέρα, 400.000 τον πρώτο χρόνο και πάνω από ένα εκατομμύριο μέχρι το τέλος του ’66. Επιτυχία τέτοια που εξανάγκασε την GM να απαντήσει ανάλογα δύο χρόνια αργότερα με τη Chevrolet Camaro.

Η Mustang αδιαμφισβήτητα ήταν αυτοκίνητο με χαρακτήρα και αποτέλεσε «τρόπο ζωής» στο ξεκίνημα του ’60. Και μάλιστα δεν είναι τυχαίο, ότι στην Αμερική που ακόμη και οι κρατικές υπηρεσίες πιάνουν το σφυγμό της εποχής, κυκλοφόρησε μέχρι και γραμματόσημο των 33 cents με μια Mustang του 1964, από το ταχυδρομείο των ΗΠΑ.

Στο χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων μια Mustang του 1965, σε έκδοση Coupé ή Fastback με μοτέρ V8 289 ci ή μια αντίστοιχη Convertible κοστίζει €42.000. Η τιμή ανεβαίνει στις Fastback GT με το μοτέρ 289 High Performance και τα 270 άλογα που ξεπερνά τις €50.000, ενώ η αντίστοιχη Convertible GT ξεπερνά τις €85.000. Φυσικά μιλάμε για αυτοκίντα σε άψογη κατάσταση (condition 1) έτοιμα για συμμετοχή σε διεθνή Concours d' Élegance. Τα αυτοκίνητα με μοτέρ 289 είναι και τα μόνα από την πρώτη γενιά Mustang που παρουσιάζουν συλλεκτικό ενδιαφέρον.

Η Mustang με μια ματιά
Μοντέλο 1964-66
Κινητήρας 6κύλινδρος ή V8
Κυβισμός 2.786 ή 4.261/4.736 cc
Ισχύς 101 ή 164/210/271 ίπποι
Τελική ταχύτητα 160-185 km/h
Παραγωγή 1.000.000+ αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα από €42.000 (V8 289 ci)