Toyota MR2 2000-2006

Το διθέσιο «midship runabout» της Toyota δεν βρίσκεται πλέον στην παραγωγή, ούτε αναμένεται αντικαταστάτης του. Προλάβετε ένα τώρα!

Η Toyota ήταν ανέκαθεν μια εταιρεία αντιφάσεων. Από τη μια τα Starlet 1.3 και από την άλλη η Supra. Στη μάχη των πωλήσεων οι Corolla και οι Carina, στη μάχη για μια θέση στα όνειρά μας η Celica «Carlos Sainz». Στα τέλη του 1999 προστέθηκε στην γκάμα της ένα μοντέλο από αυτά που σπάνια παίρνουν το ΟΚ για να βγουν στην παραγωγή.

Light is right
Το MR2 μετρούσε ήδη 15 χρόνια πορείας με τις προηγούμενες δύο γενιές του, όμως αυτή εδώ ήταν τελείως διαφορετική. Το coupe ή «T-Bar» αμάξωμα των προηγούμενων έγινε roadster με μαλακή οροφή. Τοποθετήθηκε ένας ατμοσφαιρικός κινητήρας 1.8 με 140 PS που ήταν και η μοναδική επιλογή. Κυρίως όμως μειώθηκαν οι διαστάσεις, κάτι που εξυπηρετούσε και το βασικότερο στόχο που είχε τεθεί κατά το σχεδιασμό του MR2 MkIII: την εξοικονόμηση βάρους. Το μοντέλο παραγωγής δεν έπρεπε να ξεπερνάει τον τόνο και η Toyota τα κατάφερε, με 975 kg. Το χαμηλό βάρος διευκόλυνε το μοτέρ κι έτσι, παρότι δεν έβαζε φωτιά στο δρόμο, το MR2 είχε εξαιρετικές επιδόσεις για το χαρακτήρα του, και σίγουρα καλύτερες από το Mazda MX-5 1.8. Το καλύτερο όμως είναι η οδική συμπεριφορά του.
Ελαφρύ, εστιασμένο και απαλλαγμένο από καθετί περιττό, το MR2 δείχνει τον σπορ προσανατολισμό του από το πρώτο κιόλας μέτρο. Οι κοφτερές αντιδράσεις του θυμίζουν καρτ, αυτό όμως σημαίνει ότι απαιτεί την απόλυτη προσήλωση του οδηγού για να μην τον εκθέσει. Χρειάζεται μαεστρία για να μπεις με την κατάλληλη ταχύτητα ώστε να μην υποστρέψει και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσεις θαρραλέα το Torsen και την αδράνεια προς όφελός σου ώστε να εκτοξευτείς προς την έξοδο. Τεχνική που θέλει συνήθεια, αλλά σίγουρα θα αργήσεις να βαρεθείς. Οι επισκέψεις σε πίστες για την εξερεύνηση των ορίων του έχουν ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον. Όταν στόχος δεν είναι οι χρόνοι αλλά η διασκέδαση, το MR2 θα πραγματοποιήσει εύκολα τις επιθυμίες σου, αλλά χρειάζεται πάλι γρήγορες αντιδράσεις για να παραμείνει υπό έλεγχο.
Η αμεσότητα αυτή δεν άρεσε σε όλους, κι έτσι στο facelift του 2003 οι πίσω τροχοί μεγάλωσαν, οι ρυθμίσεις της ανάρτησης άλλαξαν και το MR2 βάρυνε λίγο (996 από 975 kg) και εξημερώθηκε, χωρίς φυσικά να φτάσει να γίνει αποστειρωμένο. Αυτό που δεν χάθηκε ποτέ είναι η ευχρηστία του. Η προστασία από τον αέρα σου επιτρέπει ακόμα και να ταξιδεύεις με ανοιχτή κουκούλα. Το πίσω θερμαινόμενο τζάμι εξασφαλίζει καλή ορατότητα και το χειμώνα. Τα ελαφρά χειριστήρια, οι μαζεμένες διαστάσεις και η εντυπωσιακά χαμηλή κατανάλωση (κάτω από 9 lt/100 km) το καθιστούν ιδανικό και για καθημερινή χρήση. Ε, για να χωρέσουν τα ψώνια του supermarket καλύτερα να μην έχεις συνεπιβάτη...

Toys for big boys
Με τιμή πάνω από 9 εκατομμύρια δρχ. (και €30.000-€33.000 αργότερα), ο χαρακτηρισμός «η Elise του φτωχού» έδειχνε άκυρος, κυρίως επειδή το MR2 δεν απευθυνόταν ποτέ σε φτωχούς. Ως μεταχειρισμένο όμως, σε τιμή αυτοκινήτου πόλης, το πράγμα αλλάζει. Σήμερα αποτελεί μια πολύ καλή πρόταση για ένα αυτοκίνητο-παιχνίδι. Με την απαιτητική συμπεριφορά του θα σε κρατάει σε εγρήγορση για πολύ καιρό, χωρίς να επιβαρύνει υπερβολικά την τσέπη σου.
 


Κινητήρας
Πολλά έχουν ακουστεί για τον 1.800άρη 1ΖΖ-FED, αφού πολλά MR2 έχουν αναγκαστεί να αλλάξουν κινητήρα. Το πρόβλημα δημιουργούσαν τα ελατήρια των πιστονιών που άφηναν να διαρρεύσει λάδι προς τους κεραμικούς προκαταλύτες. Τα σωθικά τους θρυμματίζονταν και στη συνέχεια επέστρεφαν στους κυλίνδρους με καταστροφικά αποτελέσματα για την υγεία του κινητήρα. Το 2003 το πρόβλημα διορθώθηκε, οπότε στα μοντέλα μετά το facelift αλλά και σε όσα από τα προγενέστερα έχουν αλλάξει μοτέρ, μάλλον δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Άλλη λύση είναι η αφαίρεση των προκαταλυτών και η στενή παρακολούθηση της στάθμης λαδιού. Τα εργατικά για δύσκολες εργασίες είναι αρκετά, λόγω της θέσης του κινητήρα. Όμως οι τιμές των ανταλλακτικών γενικότερα είναι προσιτές. Προσοχή χρειάζεται η ντίζα ανοίγματος του καπό, που κόβεται εύκολα.


Μετάδοση-Ανάρτηση
Αποφύγετε το ημιαυτόματο 6άρι SMT με τις ράθυμες αλλαγές. Το χειροκίνητο ταιριάζει πολύ περισσότερο στο χαρακτήρα του MR2. Το 6άρι στα facelift προέκυψε μετά από... προσθήκη μιας σχέσης στο 5άρι των προηγούμενων. Άρα, μην περιμένετε πιο «σφιχτή» κλιμάκωση, μόνο πιο οικονομικό ταξίδι. Διαφορικό Torsen διαθέτουν όλα και δεν θα πρέπει να ακούγονται θόρυβοι κατά τη λειτουργία του. Τα αμορτισέρ του MR2 δεν αντέχουν πολύ (λιγότερα από 50.000 km) και κοστίζουν περίπου €600 στην αντιπροσωπεία. Σαφώς υπάρχουν aftermarket λύσεις με λιγότερα. Τα μοντέλα μετά το facelift είναι πιο φιλικά από τα πρώτα στο δρόμο, τόσο λόγω ρυθμίσεων στην ανάρτηση όσο και λόγω τροχών 16” αντί για 15” πίσω.


Φρένα-Τροχοί
Η αίσθηση του μεσαίου πεντάλ αποδεικνύεται κατώτερη των προσδοκιών στο MR2. Ευτυχώς βελτιώνεται με μεταλλικά σωληνάκια φρένων και καλύτερα τακάκια. Το MR2 φοράει στενότερα λάστιχα εμπρός απ’ ό,τι πίσω. Τα μπροστά είναι πάντα 185/55 R15, ενώ τα πίσω 205/50 R15 στα πρώτα μοντέλα και 215/45 R16 στα facelift. Οι εργοστασιακές ζάντες είναι πανάλαφρες. Η συμπεριφορά ενός ελαφρού κεντρομήχανου είναι πολύ ευαίσθητη σε πειραματισμούς σε αυτό τον τομέα, οπότε αποφύγετε αυτοκίνητα με μεγαλύτερους, φαρδύτερους, βαρύτερους τροχούς.


Αμάξωμα-Εσωτερικό
Ελέγξτε την αποκλειστικά χειροκίνητη οροφή βινιλίου για σκισίματα και σιγουρευτείτε ότι ανοιγοκλείνει κανονικά και ότι στεγανοποιεί την καμπίνα. Όλα τα MR2 έχουν πίσω θερμαινόμενο τζάμι. Το hard top αποτελεί ακριβό και σχετικά σπάνιο αξεσουάρ. Οι περισσότεροι ή το πουλάνε ξεχωριστά ή ζητάνε περισσότερα, αν συνοδεύει το αυτοκίνητο. Ο εξοπλισμός δεν είναι φτωχός, δεδομένου του χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ενώ όλα τα MR2 έχουν a/c. Η ποιότητα των πλαστικών όμως δεν είναι και η καλύτερη Ο χώρος αποσκευών του αυτοκινήτου... αγνοείται. Με το MR2 ξεχάστε τις βαλίτσες, αγοράστε νεσεσέρ!