Σαν σήμερα: Το 1942 πεθαίνει ο Albert Kahn, ο αρχιτέκτονας του Detroit

Σαν σήμερα: Το 1942 πεθαίνει ο Albert Kahn, ο αρχιτέκτονας του Detroit

Στις 8 Δεκεμβρίου του 1942, ο Albert Kahn, αρχιτέκτονας, μηχανικός και γνωστός ως «ο άνθρωπος που έχτισε το Detroit» αφήνει την τελευταία πνοή του.

Ο Albert Kahn, 73 ετών την ημέρα του θανάτου του, ήταν ο άνθρωπος που με την ομάδα του κατασκεύασε περισσότερα από 2.000 κτίρια, κυρίως για τη Ford και την General Motors.

Σύμφωνα με τη νεκρολογία του στους New York Times, ο Kahn «έφερε την επανάσταση στο σχεδιασμό για το πώς και τι πρέπει να είναι ένα μεγάλο εργοστάσιο: Τα σχέδιά του κατέστησαν δυνατά τα θαύματα της σύγχρονης μαζικής παραγωγής και τα κτίριά του άλλαξαν τα πρόσωπα χιλίων πόλεων, από το Detroit έως το Novosibirsk».

Ο Albert Kahn γεννήθηκε στη Γερμανία το 1869. Όταν ήταν έντεκα ετών, η οικογένειά του μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες και εγκαταστάθηκε στο Detroit, όπου ως έφηβος εργάστηκε ως μαθητευόμενος σε αρχιτεκτονικό. Το 1902, αφού εργάστηκε σε μια σειρά από γνωστά αρχιτεκτονικά γραφεία στο Detroit, ο Kahn άνοιξε το δική του ατελιέ.

Κατά την κατασκευή εργοστασίων για την Packard, ο νεαρός Kahn διαπίστωσε ότι η αλλαγή των τούβλινων τοίχων ή του ξύλου με οπλισμένο σκυρόδεμα επιτάχυνε σημαντικά την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής. Τα έκανε επίσης πιο ανθεκτικά και λιγότερο εύφλεκτα. Επιπλέον, τα κτίρια από οπλισμένο σκυρόδεμα χρειάζονταν λιγότερους φέροντες τοίχους, που αυτό, με τη σειρά του, απελευθέρωνε εμβαδό για τον τεράστιο βιομηχανικό εξοπλισμό. Το πρώτο εργοστάσιο του Kahn από σκυρόδεμα, το Packard Shop Νο. 10, παραμένει ακόμα και σήμερα όρθιο στην East Grand Boulevard στο Detroit.

 

«Η αρχιτεκτονική», άρεσε στον Kahn να λέει, «είναι το 90% μπίζνες και το 10% τέχνη». Τα κτίριά του αντανακλούσαν αυτή τη φιλοσοφία: Ήταν κομψά, ευέλικτα στη χρήση και πάνω απ’ όλα λειτουργικά. Εκτός από όλo αυτό το τσιμέντο, ενσωμάτωναn τεράστια μεταλλικά παράθυρα και πόρτες γκαράζ και στρέμματα ελεύθερου χώρου στο δάπεδο για μεταφορικούς ιμάντες και άλλα μηχανήματα. Το πρώτο εργοστάσιο της Ford, το εργοστάσιο στο Highland Park του 1909, χρησιμοποίησε ανελκυστήρες διαφόρων τύπων για να δημιουργήσουν μια αδιάλειπτη γραμμή συναρμολόγησης του Model Τ σε διάφορους ορόφους. Αλλά τα περισσότερα από τα εργοστάσια που κατασκεύασε ήταν σαν τεράστιες μονοκατοικίες: Το εργοστάσιο του River Rouge της Ford του 1916, το τεράστιο Goodyear Airdock το 1929, το εργοστάσιο αεροναυπηγικής της Glenn Martin στο Maryland που χτίστηκε το 1937 γύρω από ένα δάπεδο συναρμολόγησης μεγέθους ενός ποδοσφαιρικού γηπέδου και, ίσως το πιο διάσημο από όλα, το 800 m μακρύ Willow Run, το «Οπλοστάσιο της Δημοκρατίας», σπίτι του βομβαρδιστικού B-24 που κατασκεύαζε η Ford στο Ypsilanti –σσ. η πόλη Woodruff's Grove που μετονομάστηκε έτσι προς τιμή του Δημητρίου Υψηλάντη, ύστερα από τη μάχη της Πέτρας, το 1829. Μάλιστα μία προτομή του Υψηλάντη από τον Έλληνα γλύπτη Κρίστοφερ Νάστο βρίσκεται μεταξύ μιας ελληνικής και μιας αμερικανικής σημαίας στο μνημείο Ypsilanti Water Tower.



Αν και ο Kahn σχεδίασε διάφορα κτίρια που δεν ήταν απαραίτητα εργοστάσια, συμπεριλαμβανομένων των πύργων για τα γραφεία της Ford και της GM στο κέντρο του Detroit, είναι πασίγνωστός για τα εργοστάσιά του που αντανακλούσαν τις ανάγκες της βιομηχανικής εποχής. Σήμερα ακόμη συνεχίζουμε να απολαμβάνουμε τις καινοτόμες κατασκευές του.



Σαν σήμερα όμως, στις 8 Δεκεμβρίου του 1945, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία επανεκκινεί τη μεταπολεμική παραγωγή της. Ύστερα από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που ολοκληρώθηκε με την παράδοση της Ιαπωνίας στις 3 Σεπτεμβρίου του 1945, η Ιαπωνία παρέμεινε υπό συμμαχική κατοχή με κατοχική κυβέρνηση. Οι πολεμικές βιομηχανίες της έκλεισαν εντελώς. Την ημέρα αυτή, το 1945, η Toyota Motor Company έλαβε την άδεια της κυβέρνησης κατοχής να ξεκινήσει την παραγωγή λεωφορείων και φορτηγών -οχήματα που ήταν απαραίτητα για να κρατηθεί η Ιαπωνία σε λειτουργία. Ήταν η πρώτη φωνή της μεταπολεμικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ιαπωνία.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube