Ferrari 365 California Spider 1966-1967

Ferrari 365 California Spider 1966-1967

Αν η Superfast ήταν μνημειώδης, η 365 California ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο μιας ελίτ σειράς Ferrari grand turismo διά χειρός Pininfarina.

H Ferrari 365 California ήταν, από όποια σκοπιά κι αν το εξετάσεις, το αποκορύφωμα μιας ιστορικής συνεργασίας μεταξύ του αγωνιστικού τμήματος, του πολιτικού τμήματος της εταιρείας και του οίκου Pininfarina.

Συνεργασία που είχε ως στόχο την κατασκευή αυτοκινήτων για το δρόμο. Και μιας και η 365 California αποτυπώθηκε μόλις σε 14 δείγματα, παραμένει σχεδόν αόρατη εμπρός στις «πολυπληθείς» 275 GTB και 365 GTB/4 «Daytona» που λανσαρίστηκαν την ίδια εποχή.

Μέχρι το Maranello να κατασκευάσει την 8κύλινδρη 288 GTO, 17 χρόνια αργότερα, το 1984, δεν υπήρξε ενδιάμεσα άλλο μοντέλο περιορισμένης και custom παραγωγής για τη Ferrari. Ακόμη και σήμερα, 50 χρόνια αργότερα, η 365 California παραμένει η υψηλών επιδόσεων Ferrari με μοτέρ V12 εμπρός από την οποία αντλείται η έμπνευση για σπέσιαλ μοντέλα περιορισμένης παραγωγής. Αλλά ακόμα κι έτσι, μια 550 Barchetta, μια 612 Scaglietti ή ακόμα ακόμα μια 599 GTO ή μια LaFerrari ωχριούν εμπρός στην αποκλειστικότητα μίας εκ των 14 California που «κτίστηκαν» στο Maranello μεταξύ των ετών 1966 και 1967.

Δεν είχαν περάσει ούτε τρεις μήνες από τότε που η τελευταία 500 Superfast άφηνε πίσω τη γραμμή παραγωγής, και η Ferrari ανακοίνωσε τον αντικαταστάτη της. Μια ανακοίνωση που δεν είχε να κάνει παρά με λίγους και προνομιούχους, καθώς το νέο αυτοκίνητο ήταν η συνέχιση μιας σειράς μοντέλων περιορισμένης παραγωγής, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονταν η 410 και 400 Superamerica.

Τα αυτοκίνητα αυτά προορίζονταν να δελεάσουν μια premium πελατεία, που είχε χρήμα με ουρά, και αποζητούσε υψηλή αποκλειστικότητα και σπανιότητα στην καρότσα του grand tourer τους. Σε μια προσπάθεια να κρατηθεί η σχέση κόστους/αποκλειστικότητας στα ύψη, η 365 California διατέθηκε μόνο στη VIP πελατεία της Ferrari.

Για περισσότερη ακόμη επιτυχία, επελέγη ο τίτλος «California» που ήταν συνδεδεμένος με τη σειρά 250 GT, απ' όπου και ξεπήδησαν θρύλοι της φίρμας και των αγώνων, όπως η 250 GTO. Καμιά εκατοστή 250 California Spider είχαν αφήσει πίσω τους το Maranello μαζί με μερικά ελαφρά αγωνιστικά κομμάτια που έτρεχαν στο Le Mans και στο Sebring. Ποντάροντας σε αυτή την πλούσια κληρονομιά, η Ferrari αποφάσισε ότι η νέα 365 Spider θα έπρεπε να χριστεί το επόμενο μοντέλο California. Στην πραγματικότητα, η Ferrari δεν την αποκάλεσε ποτέ «Spider» ή «GT». Για τους Ιταλούς ήταν απλώς η «365 California», ένα γοητευτικά απλό όνομα.

Το αυτοκίνητο, αν το καλοεξετάσεις ήταν ένα υβρίδιο του οποίου η κατασκευή κατέστη δυνατή χάρη στον ευέλικτο συνδυασμό των σασί , των κινητήρων και των κιβωτίων που υπήρχαν διαθέσιμα στο Meranello.

Στο σταντ της εταιρείας στο Διεθνές Σαλόνι της Γενεύης του 1966, η 365 California φιγουράριζε δίπλα στην 330 GTC. Το αυτοκίνητο άντλησε έμπνευση από τα πρωτότυπα, Ferrari 365 P και 365 P2/3. Όμορφα αυτοκίνητα από γεννησιμιού τους, ευέλικτα, σβέλτα, κεντρομήχανα αγωνιστικά που παρέχονταν σε πελατειακές ομάδες και αντιπροσώπους, έναντι των εργοστασιακών κουπέ 330 P, P3 και P3/4 για τους αγώνες αντοχής. Η σειρά 365 P ελάχιστα διέφερε στα υπόλοιπα από την 330 P, αν εξαιρέσεις τον 4,4λιτρο κινητήρα με την πιο περιορισμένη τροφοδοσία και πιο ήμερα ρυθμισμένος σε σχέση με τον εργοστασιακό 4λιτρο της 330 P με το ιντζέξιον της Lucas.

Αυτή η μεγαλωμένη βερσιόν του μοτέρ της 330 GT 2+2 (διάμετρος 81 έναντι 77 mm) ήταν το μακρύ μπλοκ V12 του μοτέρ του Colombo. Κινητήρας κοινός στην γκάμα της 365, σε παραλλαγές του το συναντούσαμε στις 365 GTB/4 Daytona, GTC/4 και στη στάνταρ κουπέ 365 GT 2+2.

Το σασί και το αμάξωμα της 365 και των 330 P ουσιαστικά ήταν τα ίδια, ενσωματώνοντας την εμπειρική αντίληψη του Pininfarina για την αεροδυναμική. Δημιουργήματα που προξενούσαν την ίδια ανυπομονησία για την άφιξή τους, όσο ήταν και η ένταση των επιδόσεών τους.

Κάτω από τις ανυπέρβλητης αισθητικής λαμαρίνες ουσιαστικά υπήρχε ένα τροποποιημένο σασί της 330 GT. Όσον αφορά το μηχανολογικό κομμάτι του σασί, εδώ τα πράγματα δεν ήταν και ιδιαίτερα εφευρετικά: Ψαλίδια εμπρός και άκαμπτος άξονας με φύλλα σούστας πίσω.

O στόχος του Maranello επέβαλε ο τομέας με τη μεγαλύτερη εξέλιξη να είναι –τι άλλο;- το στιλ. Έτσι το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού του πρότζεκτ δαπανήθηκε στο σχεδιασμό και στη δημιουργία μιας κατάλληλης σιλουέτας που θα μπορούσε να φέρει το υποβλητικό όνομα «California». Ο Tom Tjaarda, που εκείνη την εποχή εργαζόταν για τον Pininfarina, ανέλαβε το πρότζεκτ του σχεδιασμού της 365 California.

Για το σμίλεμα της καρότσας, ο Tjaarda πήρε τις γραμμές από τα κεντρομήχανα πρωτότυπα 330 P και 365 P, μεταφράζοντάς τα στην ιδιωματική soft top, με τον κινητήρα εμπρός 365 California. Μερικοί από εσάς ίσως «κατασκοπεύσουν» τις εισαγωγές για το μοτέρ και τα φρένα των προσεχών Dino στο υπόσκαφο της λαμαρίνας που φιλοξενούσε τις λαβές των θυρών της California. Αλλά θα είστε επιδερμικοί Ferraristi αν δεν τα βλέπατε ως κληρονομικό στοιχείο από τα πρωτότυπα 365 P and 330 P. Ο Tjaarda για τη μουσούδα και την ουρά της 365 California μετέφερε σχεδόν αυτούσιες τις γραμμές από την 500 Superamerica. Εμπρός συνδύασε το κλασικό οβάλ άνοιγμα της μάσκας με το ωοειδές πλέγμα και κεντραρισμένο το Cavallino Rampante, δύο ημί-προφυλακτήρες εμπρός με ενσωματωμένες εισαγωγές αέρα και pop-up εσωτερικά φανάρια. Ξεχωριστά μοναδικός όμως ήταν ο σχεδιασμός του Tjaarda στο πίσω μέρος της 365 California Spider, το οποίο απομακρύνθηκε ολοκληρωτικά από την παραδοσιακή γλώσσα σχεδιασμού της εταιρείας. Ιδιαίτερα γωνιώδες και φόρος τιμής στην ουρά του Kamm, ένα σχέδιο παρόμοιο με την 250 GTO και την αντίστοιχη SWB «Breadvan».

Με 14 αυτοκίνητα στην πιάτσα, φυσικά και δεν περιμένατε μια Ferrari 365 California να είναι τεφαρίκι. Ένα αυτοκίνητο «Concours», που όλα τους σε αυτή την κατάσταση είναι, αν βγει σε πλειστηριασμό μην περιμένετε η τιμή να ξεκινήσει κάτω από τα €4,4 εκατ. Αλλά ακόμη κι αν βρίσκατε –λέμε τώρα- ένα αυτοκίνητο σούργελο, θεωρητικά η τιμή του στην κατάσταση «Fair» δεν θα έπεφτε κάτω από τα €3,7 εκατ.

H 365 California με μια ματιά
Κινητήρας 12 κύλινδροι σε V
Κυβισμός 4.390 cc
Ισχύς 320 PS
Επιτάχυνση 0-100 km/h 6,3”
Επιτάχυνση 0-200 km/h 23,4”
Τελική ταχύτητα 245 km/h
Αυτοκίνητα 14
Τιμή σήμερα €4.370.000

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube