XPeng: Tι υπόσχεται η νέα πλατφόρμα SEPA 3.0 με «ένεση» AI;

XPeng: Tι υπόσχεται η νέα πλατφόρμα SEPA 3.0 με «ένεση» AI;

Ενώ η πλατφόρμα SEPA 2.0 της XPeng συγκαταλέγεται ήδη στις πιο εξελιγμένες της αγοράς, η κινεζική φίρμα περνά στην τρίτη γενιά, με την τεχνητή νοημοσύνη να παίζει πλέον κεντρικό ρόλο.

XPeng

Όπως και η MG Motor του Oμίλου SAIC, η XPeng είναι μία από τις ελάχιστες κινεζικές μάρκες που έχουν καταφέρει να εδραιωθούν ουσιαστικά στην Ευρώπη. 

Την ώρα που τα πρώτα καταστήματα ανοίγουν και στην Ελλάδα, η εταιρεία από την Καντόνα της νότιας Κίνας διαθέτει στη χώρα μας δύο αμιγώς ηλεκτρικά SUV. Αν και η γκάμα είναι περιορισμένη σε σχέση με αυτήν της κινεζικής αγοράς, τα δύο αυτά μοντέλα συγκαταλέγονται στα κορυφαία της κατηγορίας τους. Το μυστικό; Η πλατφόρμα SEPA -Smart Electric Platform Architecture.

Ποια θα είναι τα πραγματικά οφέλη για τον Ευρωπαίο, σε μια αγορά όπου η νομοθεσία ενδέχεται να περιορίσει τις δυνατότητες τέτοιων υπέρ-ισχυρών ψηφιακών εγκεφάλων;

Η σημερινή βάση τεχνολογίας δεύτερης γενιάς εξελίσσεται πλέον στην SEPA 3.0. Τις βασικές καινοτομίες παρουσίασε ο Jacky Gu, πρόεδρος της επιτροπής τεχνολογιών αυτοκινήτου και γενικός διευθυντής του τμήματος συστημάτων κίνησης της XPeng.

XPeng
Η πλατφόρμα VW CEA XPeng σηματοδοτεί τη σύμπραξη γερμανικής μηχανολογίας και κινεζικής τεχνητής νοημοσύνης, φέρνοντας νέας γενιάς ηλεκτρική αρχιτεκτονική και εξελιγμένα συστήματα λογισμικού στα μελλοντικά μοντέλα της Volkswagen.

Τι είναι η πλατφόρμα SEPA 2.0;
Η SEPA 2.0, που χρησιμοποιείται σήμερα στα μοντέλα της μάρκας, βασίζεται σε μια σειρά από κομβικές τεχνολογικές επιλογές. Πέρα από τη δομή αλουμινίου με εμπρός και πίσω τμήματα χυτευμένα σε ένα κομμάτι (die-casting), υποστηρίζει τη λύση Cell-to-Body (CIB Battery Body), όπου το πακέτο μπαταριών αποτελεί δομικό στοιχείο του αμαξώματος.

Αν και τεχνικά απαιτητική, αυτή η λύση έχει πλέον καθιερωθεί, καθώς βελτιώνει την ακαμψία, χαμηλώνει το κέντρο βάρους και ταυτόχρονα αυξάνει την εκμετάλλευση του εσωτερικού χώρου.

XPeng

Η αρχιτεκτονική μετάδοσης βασίζεται σε σύστημα 800V, με εξαρτήματα σχεδιασμένα να λειτουργούν σε αυτή την τάση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι μετατροπείς με τρανζίστορ καρβιδίου του πυριτίου (SiC) και οι μπαταρίες LFP τύπου 4C, όπου ο συντελεστής C εκφράζει τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης.

Την εικόνα συμπληρώνει το «έξυπνο» σύστημα θερμικής διαχείρισης X-HP 3.0, σχεδιασμένο για τη διατήρηση της αυτονομίας σε ακραίες κλιματικές συνθήκες, καθώς και το ιδιόκτητο λειτουργικό σύστημα Xmart OS μαζί με το σύστημα ημί-αυτόνομης οδήγησης XNGP, που προς το παρόν διατίθεται στην Κίνα.

Μπαταρία 5C για τη SEPA 3.0
Με την SEPA 3.0, η XPeng ανεβάζει τον πήχη, εισάγοντας μπαταρίες τύπου 5C, ικανές να φορτίζουν από 10% σε 80% σε μόλις 11 λεπτά και 29 δευτερόλεπτα. Το πακέτο είναι πιο ασφαλές σε περίπτωση θερμικής αστοχίας, θωρακισμένο και -σύμφωνα με τη μάρκα- ικανό να αντέξει πίεση αντίστοιχη με το βάρος 20 ελεφάντων ή ακόμη και πυρά όπλων.

Πέρα από τις εντυπωσιακές δηλώσεις, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι ότι οι μπαταρίες LFP μπορούν να φορτίζουν πιο αποδοτικά σε χαμηλές θερμοκρασίες, με έως και 25% υψηλότερη ισχύ.

XPeng

Η XPeng αναφέρει θερμοκρασία-στόχο τους 55 °C για την επίτευξη της μέγιστης ισχύος φόρτισης -στοιχείο που προκαλεί εντύπωση, καθώς μετρήσεις έχουν δείξει ότι το Xpeng G6 (SEPA 2.0) επιτυγχάνει κορυφαίες επιδόσεις φόρτισης χωρίς υπερθέρμανση. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία υπόσχεται απώλεια χωρητικότητας μικρότερη από 10% ύστερα από επτά χρόνια χρήσης.

Ελαφρύτερα και ισχυρότερα μηχανικά μέρη
Η SEPA 3.0, που έχει ήδη λανσαριστεί στην κινεζική αγορά, εξελίσσει περαιτέρω όλα τα επιμέρους συστήματα της προηγούμενης γενιάς. Τα νέα πλαίσια είναι ελαφρύτερα και ανθεκτικότερα, με εκτενέστερη χρήση της τεχνολογίας Gigacasting, ενώ υποστηρίζονται πλέον σύγχρονα συστήματα όπως η προσαρμοζόμενη αερανάρτηση και οι πίσω διευθυντήριοι τροχοί.

XPeng

Νέος μετατροπέας HySiC και ηλεκτροκινητήρας
Στην καρδιά της μετάδοσης συναντάμε τον νέο σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμων μαγνητών HySiC Coaxial. Είναι κατά 30% πιο κόμπακτ και 10% ελαφρύτερος από τον προκάτοχό του, λειτουργεί έως τα 850V και αποδίδει 367 PS και 465 Nm.

Η XPeng αναφέρει μείωση απωλειών κατά 17% και βελτίωση της απόδοσης χάρη στην ψύξη του μειωτήρα με λάδι. Η απόδοση φτάνει το 93,5%, με λόγο ισχύος 3,2 kW/kg -επίδοση σαφώς ανώτερη από αντίστοιχες λύσεις της Volkswagen, αν και υπολείπεται της κορυφαίας τεχνολογίας της Lucid.

XPeng

Ο κινητήρας συνδυάζεται με μετατροπέα τεχνολογίας HySiC, ο οποίος χρησιμοποιεί τόσο συμβατικά τρανζίστορ πυριτίου όσο και στοιχεία καρβιδίου του πυριτίου. Σύμφωνα με τη Xpeng, αυτό επιτρέπει τα πλεονεκτήματα του SiC (απόδοση, ισχύς, ροπή), μειώνοντας ταυτόχρονα κόστος και ευαισθησία.

Πλατφόρμα πολλαπλών ενεργειακών λύσεων: Kunpeng
Για να αναδείξει τις δυνατότητες της SEPA 3.0, ένα Xpeng P7 κάλυψε 3.961 km σε 24 ώρες, ξεπερνώντας οριακά τη Mercedes-Benz CLA. Παράλληλα, η νέα πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να υποστηρίζει και σύστημα επέκτασης αυτονομίας με θερμικό κινητήρα.

Το XPeng X9 PowerX εγκαινιάζει αυτήν τη λύση με έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου κύκλου Miller, απόδοσης 43% -υψηλότερης από αντίστοιχες μονάδες της Toyota και της Nissan. Ο κινητήρας χαρακτηρίζεται «βελτιστοποιημένος μέσω τεχνητής νοημοσύνης», καθώς η λειτουργία του ελέγχεται προληπτικά ανάλογα με τις συνθήκες, μειώνοντας την κατανάλωση έως και 10%.

XPeng

Η ονομασία «Kunpeng» συνοδεύει αυτό το σύστημα, το οποίο διατηρεί όλες τις ηλεκτρικές καινοτομίες της SEPA 3.0. Η ηλεκτρική αυτονομία φτάνει τα 452 km, ενώ με τη βοήθεια του γεννήτριας αγγίζει τα 1.602 km (CLTC).

Τεχνητή νοημοσύνη παντού
Παρότι οι μηχανικές λεπτομέρειες έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, η ουσιαστική εξέλιξη της SEPA 3.0 είναι λογισμική. Η πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί εξ αρχής για εκτεταμένη χρήση τεχνητής νοημοσύνης: Από τη διαχείριση του θερμικού κινητήρα και την υγεία της μπαταρίας, έως την ημί-αυτόνομη οδήγηση.

Στο επίκεντρο βρίσκεται το νέο τσιπ Turing AI, με ισχύ έως 750 TOPS. Η XPeng μπορεί να τοποθετήσει έως και τρεις τέτοιες μονάδες (2.250 TOPS συνολικά), ενώ το μελλοντικό ρομποταξί της θα φτάνει τις τέσσερις (3.000 TOPS).

XPeng

Η τεχνολογία αυτή υποστηρίζει το νέο σύστημα αυτόνομης οδήγησης XNGP με αρχιτεκτονική VLA 2.0 (Vision-Language-Action), που -σύμφωνα με εσωτερικές συγκρίσεις- απαιτεί σημαντικά λιγότερες επεμβάσεις του οδηγού από το Tesla FSD σε σύνθετα αστικά περιβάλλοντα.

Η SEPA 3.0 έρχεται στην Ευρώπη
Με την SEPA 3.0, η Xpeng επιταχύνει προς το μέλλον. Παρότι η λύση επέκτασης αυτονομίας ίσως δεν εκφράζει πλήρως το «αυτοκίνητο του αύριο», η μάρκα ανεβάζει περαιτέρω τον πήχη στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της τεχνητής νοημοσύνης.

Κατά τη διάρκεια των IA Days, η XPeng ανακοίνωσε ότι η Volkswagen θα είναι ο πρώτος πελάτης της νέας τεχνολογικής πλατφόρμας, αξιοποιώντας τα τσιπ Turing και το σύστημα VLA 2.0 -πέρα από το ID. Unyx 08, αναμένεται και μια ακόμη «μυστηριώδης» γερμανική μπερλίνα.

XPeng

Η διάθεση της SEPA 3.0 στην Ευρώπη θεωρείται πλέον θέμα χρόνου. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι ποια θα είναι τα πραγματικά οφέλη για τον Ευρωπαίο οδηγό, σε μια αγορά όπου η νομοθεσία ενδέχεται να περιορίσει τις δυνατότητες αυτών των υπέρ-ισχυρών ψηφιακών εγκεφάλων.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube