Τιμή μπαταριών: Γιατί φρενάρει η μείωσή της;
Πρόσφατη έρευνα του Bloomberg δείχνει ότι οι μπαταρίες συνεχίζουν να φθηναίνουν, όμως με πιο αργό ρυθμό από τον αναμενόμενο. Οι πρώτες ύλες, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι δασμοί φρενάρουν τη μεγάλη πτώση κόστους.
Υπάρχει ένα καλό και ένα κακό νέο στην πρόσφατη έρευνα που δημοσίευσε το Bloomberg.
Το καλό είναι ότι το κόστος των μπαταριών θα συνεχίσει να μειώνεται. Το κακό είναι ότι αυτή η μείωση θα είναι πιο αργή απ' ό,τι αρχικά είχε προβλεφθεί. Οι υψηλές τιμές των πρώτων υλών και οι εμπορικοί δασμοί παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη.
Παρότι τα ηλεκτρικά γίνονται σταδιακά πιο προσιτά, η μείωση της τιμής τους δεν αρκεί ακόμη για να καλύψει πλήρως τη διαφορά από τα θερμικά και τα υβριδικά
Τα τελευταία χρόνια ακούμε συχνά ότι το κόστος των μπαταριών πρόκειται να μειωθεί δραστικά, φέρνοντας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε τιμή παραπλήσια με εκείνη των αντίστοιχων θερμικών. Στα τέλη του 2023, η Goldman Sachs προέβλεπε τιμή κοντά στα 100 δολάρια ανά kWh χωρητικότητας.
Δεν απέχουμε πολύ, ωστόσο οι προβλέψεις αποδείχθηκαν αρκετά αισιόδοξες. Στην ετήσια έρευνά του, το BloombergNEF τοποθετεί τη μέση τιμή των μπαταριών στα 108 δολάρια/kWh για το 2025, δηλαδή μείωση 8% σε σχέση με πέρυσι. Πρόκειται για τάση σύμφωνη με τα δεδομένα των τελευταίων ετών, αλλά με σαφή επιβράδυνση.
Για το 2026, το ινστιτούτο προβλέπει περαιτέρω μείωση στα 105 δολάρια/kWh, δηλαδή μόλις 3% χαμηλότερα. Αυτό σημαίνει ότι το «ψυχολογικό όριο» των 100 δολαρίων/kWh παραμένει άπιαστο, τουλάχιστον προς το παρόν.
Με απλά λόγια, η εντυπωσιακή πτώση του κόστους περνά σε μια πιο ήπια φάση. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η αστάθεια στις αγορές πρώτων υλών. Αν και η τιμή του λιθίου έχει μειωθεί αισθητά μετά το υψηλό του 2022, άλλα κρίσιμα μέταλλα συνεχίζουν να επιβαρύνουν το κόστος. Το BloombergNEF αναφέρεται ειδικά στις γεωπολιτικές εντάσεις γύρω από το κοβάλτιο, καθώς οι περιορισμοί εξαγωγών από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό προκάλεσαν σημαντικές αυξήσεις τιμών μέσα στο 2024.
Παράλληλα, προβλήματα σε ορισμένα ορυχεία στην Κίνα αποδυναμώνουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Σε όλα αυτά προστίθεται ένα λιγότερο ευνοϊκό εμπορικό περιβάλλον: η αύξηση των δασμών μεταξύ Κίνας, Ευρώπης και ΗΠΑ ανεβάζει το κόστος παραγωγής και εισαγωγής. Εκεί που η παγκοσμιοποίηση θεωρούνταν μοχλός μείωσης τιμών, σήμερα η πραγματικότητα είναι πιο κατακερματισμένη και ακριβή.
Ωστόσο, τίποτα δεν είναι στατικό. Ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ κατασκευαστών -ιδίως στην Κίνα- συνεχίζει να πιέζει τις τιμές προς τα κάτω. Επιπλέον, η εξάπλωση των μπαταριών LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού), που είναι φθηνότερες και λιγότερο εξαρτημένες από κρίσιμα μέταλλα, βοηθά στον περιορισμό του κόστους. Υπάρχουν λοιπόν λόγοι για συγκρατημένη αισιοδοξία.
Από την άλλη πλευρά, αυτή η επιβράδυνση έχει συνέπειες. Παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται σταδιακά πιο προσιτά, η μείωση των τιμών δεν αρκεί ακόμη για να καλύψει πλήρως τη διαφορά από τα θερμικά και τα υβριδικά. Ιδίως στην Ευρώπη, όπου τα κινεζικά μοντέλα επιβαρύνονται με δασμούς, οι τελικές τιμές παραμένουν υψηλότερες απ' ό,τι θα ήταν θεωρητικά.



