node/41630

Urban Air Mobility: Το μέλλον των αυτοκινήτων είναι στον «αέρα»!

Η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει στα ιπτάμενα οχήματα, με στόχο έως το 2040 οι αστικές μετακινήσεις να διεξάγονται... από αέρος!

Μπορεί οι τεχνολογίες των ηλεκτρικών και αυτόνομων οχημάτων να έχουν ήδη πάρει φωτιά, η αυτοκινητοβιομηχανία όμως δεν επαναπαύεται και καταστρώνει ήδη τα σχέδια της για το επόμενο mega-project. Το Urban Air Mobility.

Τόσο η ηλεκτροκίνηση όσο και η αυτόνομη οδήγηση είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις... από αέρος μετακινήσεις. Μάλιστα, στο σύνολο τους τα υψηλόβαθμα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας πιστεύουν ακράδαντα ότι αυτό είναι μέλλον της αυτοκίνησης, δίνοντας μάλιστα στο εγχείρημα τον τίτλο «mega-urbanization». 

H Hyundai ένα βήμα μπροστά από το ανταγωνισμό

Ο όμιλος Hyundai προχώρησε πρόσφατα σε μια τεράστια επένδυση, ιδρύοντας εξειδικευμένο τμήμα το οποίο θα ασχολείται αποκλειστικά... με τα «flying cars»! Το πόσο πιστεύει άλλωστε στο project «Urban Air Mobility Division» ο κορεατικός κολοσσός, φάνηκε και από μια ακόμα κίνηση του. Η πρόσληψη του Dr. Jaiwon Shin (πρώην επικεφαλής στον τομέα Aeronautics Research Mission Directorate στη NASA) αποδεικνύει ότι ο όμιλος Hyundai έχει πάρει το όλο θέμα πολύ ζεστά.

hyu

«Έχοντας δουλέψει στην έρευνα και ανάπτυξη αεροσκαφών στη NASA για περισσότερα από 30 χρόνια, είμαι πολύ ενθουσιασμένος και συνάμα ταπεινός για την ευκαιρία που μου δίνεται να βοηθήσω με τις γνώσεις και την εμπειρία μου το στρατηγικό πλάνο της Hyundai για τα ιπτάμενα οχήματα», τόνισε στις πρώτες του δηλώσεις ο επικεφαλής του προγράμματος «Urban Air Mobility Division», Dr. Jaiwon Shin.

Το νέο αυτό τμήμα της Hyundai θα αναπτύξει τις βασικές τεχνολογίες που απαιτούνται ώστε να προχωρήσει η «αστική αεροπορική κινητικότητα», ένας τομέας που αναμένεται να γιγαντωθεί μέσα στην επόμενη 20ετία δημιουργώντας μια αγορά αξίας μεγαλύτερης των 2 τρισ. δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ!

Παρόλο που η Hyundai είναι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που δημιουργεί εξειδικευμένο τμήμα ανάπτυξης της εν λόγω τεχνολογίας, στο παρελθόν, έχουν πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις σε αντίστοιχα πρότζεκτ, με «εξωτερικούς» βέβαια συνεργάτες και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. 

toy

Η Toyota για παράδειγμα, επένδυσε σε ένα καινοτόμο πρότζεκτ μιας ομάδας μηχανικών αναπτύσσοντας ένα ιπτάμενο όχημα -για ένα άτομο- το οποίο είχε ως στόχο να ανάψει την Ολυμπιακή φλόγα το 2020 στο Τόκιο. Βέβαια ελέω COVID-19, οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν διεξήχθησαν και το ιπτάμενο μοντέλο της Toyota παραμένει παροπλισμένο στο έδαφος. Αυτό κάθε άλλο παρά πτόησε τον ιαπωνικό γίγαντα ο οποίος έχει ήδη συμφωνήσει και με την καλιφορνέζικη φίρμα, «Joby Aviation», για την από κοινού δημιουργία ενός νέου ιπτάμενου μοντέλου. Μάλιστα, η επένδυση σε πρώτη φάση έχει ξεπεράσει τα 500 εκ. δολάρια και έπεται συνέχεια.

Όπως άλλωστε δήλωσε ο ίδιος ο Akio Toyoda «οι αερομεταφορές είναι ένα μεγαλόπνοο πρότζεκτ για όλους εμάς στην οικογένεια της Toyota, στο οποίο θα συνεχίσουμε να επενδύουμε και να εξελίσσουμε παράλληλα με το πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης».

Η Audi από μέρους της, είχε ζητήσει τα «φώτα» του ευρωπαϊκού αεροναυπηγικού γίγαντα Airbus, παρουσιάζοντας από κοινού το πρωτότυπο Pop.Up Αir Τaxi. Ωστόσο, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το εν λόγω πρότζεκτ μπαίνει προς ώρας στον πάγο, καθώς τόσο η Audi όσο και η Airbus δε δείχνουν να βρίσκουν το σωστό πλαίσιο συνεργασίας. 

pop

Ο όμιλος Daimler έχει ήδη αποκτήσει μερίδιο στην γερμανική Volocopter με στόχο την δημιουργία τόσο ιπτάμενων ταξί όσο και ιπτάμενων οχημάτων. Ο γερμανικός όμιλος θεωρεί ότι τα ιπτάμενα ταξί είναι η ενδεδειγμένη λύση κινητικότητας για τα πολυσύχναστα αστικά κέντρα, καθώς θα αποφορτίσουν τους μποτιλιαρισμένους δρόμους βοηθώντας τα μέγιστα και την προστασία του περιβάλλοντος, όντας φυσικά ηλεκτρικά.

Τo Volocopter είναι ένα διθέσιο αεροσκάφος κάθετης απογείωσης/προσγείωσης, με ακτίνα δράσης 27 km και έχει ήδη λάβει προσωρινή έγκριση για να πετάει από τους αρμόδιους φορείς της Γερμανίας.

Η Aston Martin έχει παρουσιάσει το Volante Vision Concept, πραγματοποιώντας μάλιστα και δοκιμαστική πτήση στο αεροδρόμιο Farnborough στην Αγγλία, με τη Zhejiang Geely Holding Group της Κίνας, να αποκτά ήδη από το το 2017 το πλειοψηφικό πακέτο της Terrafugia, μιας αμερικανικής εταιρείας που εξειδικεύεται στην κατασκευαστή αεροσκαφών.

porsceee

Και η Porsche στο παιχνίδι;

Η Porsche, είναι αναμφίβολα ένα σύμβολο για την αυτοκίνηση. Ωστόσο, τίθεται ένα μεγάλο ερώτημα: μπορεί μια εταιρεία, ακόμα κι αν αυτή είναι του μεγέθους της Porsche, να επιβιώσει στο μέλλον πουλώντας μόνο αυτοκίνητα;

Με τους ρυθμούς που εξελίσσεται η τεχνολογία και οι νέες τάσεις στον χώρο της αυτοκίνησης οφείλει κανείς να λειτουργήσει «επαναστατικά» και καινοτόμα. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη του στο αγγλικό περιοδικό Autocar, ο Lutz Meschke, επιβεβαίωσε ότι η γερμανική φίρμα «ψάχνεται» και πρέπει να επενδύσει σε νέες «start-up» τεχνολογικού ενδιαφέροντος, που να δίνουν λύσεις στο «αύριο» των μετακινήσεων στις μεγαλουπόλεις του μέλλοντος!

Ο Lutz Meschke, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Θα πρέπει να βρούμε λύσεις που να ταιριάζουν στη φιλοσοφία της εταιρείας μας. Οι προτάσεις που έχουμε στα χέρια μας και επεξεργαζόμαστε στην παρούσα φάση δεν επαρκούν για να διατηρήσουν την κερδοφορία σε μια εταιρεία σαν την Porsche. Θα πρέπει να βρούμε την χρυσή τομή ανάμεσα στην καινοτομία και την κερδοφορία. Σήμερα, οι φανατικοί υποστηρικτές μας είναι πρόθυμοι να αγοράσουν και ένα και δύο και τρία μοντέλα μας. Στο μέλλον όμως ο αριθμός αυτός μπορεί να μειωθεί σε ένα ή και κανένα αφού το τοπίο στις αστικές μετακινήσεις θα έχει αλλάξει πλήρως».

Με πιο απλά λόγια, ο Lutz Meschke, ίσως, και να φωτογράφισε το μέλλον της εταιρείας... στον αέρα! Άλλωστε, η Porsche μπορεί ακόμα να μην έχει παρουσιάσει επίσημα κάποιο ιπτάμενο όχημα, υπέγραψε όμως προσύμφωνο συνεργασίας με την Boeing για την εξέλιξη και δημιουργία ιπτάμενων οχημάτων!

7 εταιρείες που θα παίξουν σημαντικό ρόλο στις εναέριες μεταφορές

hh


Από το 2018, ο αριθμός των εταιρειών που ασχολούνται ενεργά με την εξέλιξη των ηλεκτρικών αεροσκαφών παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 50%. Περίπου 200 νέες εταιρείες έχουν εμπλακεί στο παιχνίδι λαμβάνοντας μάλιστα επιχορηγήσεις από ιδιώτες επενδυτές ή εταιρείες άνω των 2 δισ. δολαρίων.

Η αστική αεροπορική κινητικότητα (UAM) όπως γίνεται αντιληπτό αναπτύσσεται ραγδαία και όσο κι αν ακούγεται μακρινό ως σενάριο, ορισμένες εταιρείες που πρωτοπορούν στον εν λόγω τομέα στοχεύουν μέχρι το 2030 να προσφέρουν υπηρεσίες αεροπορικών μεταφορών για τα αστικά κέντρα των μεγαλουπόλεων με μοντέλα κάθετης απογείωσης/προσγείωσης!

Σίγουρα, το νομοθετικό πλαίσιο είναι ακόμα ανύπαρκτο για τέτοιου είδους οχήματα, προφανώς και θα πρέπει να υπάρχουν κανόνες και ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που θα χειρίζονται με ασφάλεια τις πτήσεις στους ουρανούς των μεγαλουπόλεων, αλλά επιτρέψτε μας να πιστεύουμε ότι άπαξ και η τεχνολογία αυτών των οχημάτων είναι σε θέση να υποστηρίξει την ασφαλή πτήση των επιβατών, τότε τα όποια εμπόδια θα ξεπεραστούν σχετικά γρήγορα και... εύκολα.

Ας δούμε λοιπόν τις επτά εταιρείες που θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο αύριο των μετακινήσεων μας: 

1. Airbus

air

Η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική εταιρεία, αναπτύσσει εδώ και καιρό δύο ηλεκτρικά ιπτάμενα οχήματα (UAM) με στόχο να προσφέρει πτήσεις μικρής διάρκειας στα μεγάλα αστικά κέντρα. Το πρώτο όχημα της Airbus είναι το αυτόνομο ιπτάμενο μοντέλο eVTOL Vahana προϊόν που εξελίσσεται στο κέντρο δοκιμών της εταιρείας στη Silicon Valley. Το… ιπτάμενο ταξί είναι στην παρούσα φάση σε θέση να μεταφέρει ένα μόνο επιβάτη για απόσταση 40 μιλίων ή 20 λεπτά χρόνου πτήσης. Οι μπαταρίες του Vahana αποτελούν σχεδόν το 40% του βάρους του με το μοντέλο να έχει ολοκληρώσει επιτυχώς περισσότερες από 114 δοκιμαστικές πτήσεις στο ανατολικό Όρεγκον.

Το δεύτερο μοντέλο της Airbus ονομάζεται CityAirbus και δοκιμάζεται στη Γερμανία υπό την επίβλεψη του τμήματος ελικοπτέρων της εταιρείας. Το CityΑirbus είναι φυσικά ηλεκτρικό (eVTOL), δύναται να μεταφέρει έως τέσσερις επιβάτες στην καμπίνα του και όπως ίσως φαντάζεστε, με πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης. Το CityΑirbus έχει ταχύτητα πλεύσης περίπου 75 mph και 45 λεπτά χρόνου πτήσης.

Μόλις η Airbus ολοκληρώσει το στάδιο δοκιμών των εν λόγω μοντέλων, θα ενσωματώσει τα ευρήματα σε ένα νέο εναέριο μέσο μεταφοράς, το μοντέλο Voom, ξεκινώντας πιλοτικές πτήσεις σε διάφορες μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο!

2. Joby Aviation

jobby

Μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες εταιρείες του χώρου είναι η Joby Aviation που εδρεύει στη Santa Cruz της Καλιφόρνια. Η εταιρεία έχει περάσει τα τελευταία 10 χρόνια της ζωής της αναπτύσσοντας ηλεκτρικούς κινητήρες και πλαίσια για ιπτάμενα οχήματα (eVTOL). Μάλιστα, πέραν της Toyota που έχει επενδύσει 500 εκ. δολάρια, ζεστό χρήμα έχει λάβει κι από μεγάλα επενδυτικά funds όπως την Capricorn Investment Group, την Intel Capital και τη JetBlue Technology Ventures.

Τα κεφάλαια αυτά θα βοηθήσουν τη Joby να αναπτύξει και να δημιουργήσει το Evtolol που θα μπορεί να μεταφέρει πέντε άτομα μέχρι 350 μίλια απόστασης σε μία μόνο πτήση.

3. Kitty Hawk

kitty

Η εταιρεία Kitty Hawk ιδρύθηκε από το συνιδρυτή της Google και ιδιοκτήτη της Alphabet, Larry Page. Έχει αναπτύξει ήδη τρία ηλεκτρικά ιπτάμενα οχήματα, ωστόσο, μόνο δύο πρωτότυπα μοντέλα πραγματοποιούν αυτή τη στιγμή δοκιμαστικές πτήσεις. Το τρίτο μοντέλο της βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της Boeing για την από κοινού εξέλιξη του με τον αεροναυπηγικό γίγαντα.

Στόχος της εταιρείας είναι η δημιουργία ενός ημι-αυτόνομου μοντέλου, δύο ατόμων, που θα μπορεί να πετάξει μέσω συστημάτων autopilot, με την εποπτεία της πτήσης να γίνεται απομακρυσμένα από πιλότους. Τα δυο αυτά οχήματα φέρουν την ονομασία Cora, είναι πλήρως ηλεκτρικά και στην παρούσα φάση μπορούν να διανύσουν έως 72 μίλια. Παρόλο που μπορούν να απογειωθούν και να προσγειωθούν κάθετα όπως ένα ελικόπτερο, οι έλικες τους θα μπορούν να μετατοπιστούν και παράλληλα με το έδαφος χαρίζοντας επίπεδη ώθηση προς τα εμπρός.

Η εταιρεία, τονίζει ότι τα εν λόγω μοντέλα είναι γρήγορα, μικρά σε διαστάσεις, 100 φορές πιο ήσυχα από ένα παραδοσιακό ελικόπτερο, ενώ χρησιμοποιούν μόλις τη μισή ενέργεια από αυτήν που απαιτεί ένα αυτοκίνητο για να καλύψει την απόσταση Σαν Ντιέγκο-Καλιφόρνια. 

4. Lilium

lili

H γερμανική Lilium εδρεύει στο Μόναχο και πριν από λίγο καιρό ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη της δοκιμή για το ιπτάμενο αεροσκάφος της, το 5θέσιο Jet Lilium. Ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας, Daniel Wiegand, δήλωσε ότι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, ένας στόλος τέτοιων μοντέλων θα είναι σε θέση να μεταφέρει επιβάτες από το Μανχάταν στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κένεντι σε 10 λεπτά με κόστος $70 ανά επιβάτη.

Το Jet Lilium εφοδιάζεται με 36 μικρούς ηλεκτρικούς κινητήρες, απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα σαν ελικόπτερο αλλά είναι πολύ πιο ήσυχο από ένα παραδοσιακό ελικόπτερο αφού είναι ηλεκτρικό. Η μπαταρία με την οποία εφοδιάζεται του προσφέρει αυτονομία έως 190 μίλια και μέγιστη ταχύτητα της τάξεως των 186 mph.

Σύμφωνα με τον Wiegand, η εταιρεία είναι κοντά στο να λάβει πιστοποίηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για μαζικές πτήσεις! Προκειμένου βέβαια να διασφαλίσει σε πρώτη φάση την ασφάλεια των επιβαινόντων το μοντέλο θα οδηγείται από πιλότο και μελλοντικά θα εφοδιάζεται και με σύστημα αυτόνομης οδήγησης. 

5. Terrafugia

terra

Η Terrafugia έχει έδρα τη Μασαχουσέτη των ΗΠΑ και αποτελεί δημιούργημα του κορυφαίου Τεχνολογικού Ινστιτούτου της πόλης, του MIT. Ιδρύθηκε το 2006 αλλά εξαγοράστηκε το 2017 από την κινέζικη Zhejiang Geely Holding Group, την εταιρεία δηλαδή που κατέχει και τις Volvo, Lotus και λοιπές ακόμα αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η Terrafugia υποστήριζε ότι τα ιπτάμενα αυτοκίνητα της θα είναι διαθέσιμα για αγορά το 2019, κάτι που προφανώς δε συνέβη και ο λόγος είναι απλός: Η εξέλιξη των μοντέλων είχε ξεκινήσει με τη λογική ενός υβριδικού συστήματος κίνησης πλέον όμως έχει περάσει στην αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία. Το πρωτότυπο όχημα που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα σκαριά μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες 100 mph, προσφέροντας αυτονομία της τάξεως των 400 μιλίων. Μπορεί να μεταφέρει έως τρία άτομα στην καμπίνα του (συμπεριλαμβανομένου ενός πιλότου), με το πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης να υπάρχει στον «εξοπλισμό» αλλά θα υιοθετηθεί μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες.

6. Uber Air

uber

Η Uber θέλει να μπει δυνατά και στο παιχνίδι των ιπτάμενων οχημάτων όντας η πρώτη εταιρεία που θα προσφέρει υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών από αέρος. Η Uber έχει ένα σημαντικό αβαντάζ σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Είναι αναγνωρίσιμη στο χώρο των υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών και φυσικά έχει μπόλικο χρήμα να επενδύσει σε αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων. Ήδη συνεργάζεται με έξι κατασκευαστές αεροσκαφών, αναπτύσσοντας διαφορετικά ιπτάμενα αεροσκάφη! Οι συνεργάτες της είναι οι Bell, Boeing, Campraerx, Karem Aircraft και Pipistrel.

Η Uber έχει ζητήσει από τους εν λόγω κατασκευαστές να δημιουργήσουν για λογαριασμό της ένα ηλεκτρικό αεροσκάφος που θα είναι σε θέση να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, να μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερις επιβάτες στο εσωτερικό του και να μπορεί να καλύψει τουλάχιστον μια απόσταση 150 μιλίων. 

7. Volocopter

volo

Η Volocopter με βάση τη Γερμανία έχει ήδη συνεργαστεί με γνωστές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Mercedes-Benz. To δημιούργημα της, το Volocopter 2Χ, είναι ένα ιπτάμενο ταξί που θυμίζει γιγάντιο drone και μπορεί να μεταφέρει δυο άτομα στο εσωτερικό του με ταχύτητες έως 68 mph και για εναέριες πτήσεις διάρκειας 30 λεπτών με μέγιστη ακτίνα δράσης 17 μιλίων. Μπορεί να πετάξει αυτόνομα, ενώ διαθέτει κι ένα ειδικό αλεξίπτωτο στην κορυφή του που μπορεί να αναπτυχθεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για την προστασία των επιβατών.

Η εταιρεία στοχεύει στη μεταφορά 100.000 επιβατών την ώρα σε ολόκληρο τον κόσμο μέσα στην επόμενη δεκαετία με το κόστος ανά πτήση να είναι συγκρίσιμο με αυτό ενός... ταξί.