node/37682

Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Τα ηλεκτρικά μοντέλα δεν έχουν πλέον απογοητευτική αυτονομία. Τι γίνεται όμως με τη φόρτιση; Ταξιδεύουμε αυθημερόν μέχρι τα Τρίκαλα με Jaguar I-Pace για να δούμε ακριβώς αυτό.

Τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής έκαναν με το ζόρι 150 km από φόρτιση σε φόρτιση. Και αυτό με την παραδοχή πως θα οδηγούσες απόλυτα οικονομικά, δεν θα χρησιμοποιούσες σχεδόν καθόλου θέρμανση ή κλιματισμό και θα είχες στο μυαλό πως σε ενίοτε ακόμα και το άναμμα των φώτων ροκάνιζε την ακτίνα δράσης.

Ωστόσο, σήμερα, η τεχνολογία στα υλικά των μπαταριών έχει σημειώσει τεράστια άλματα προόδου. Το ίδιο και τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης της ενέργειας που είναι απαραίτητη για να πας μακριά. Οπότε υπάρχουν μοντέλα που μπορούν ρεαλιστικά να διανύσουν πάνω από 300 km χωρίς να οδηγείς ιδιαίτερα οικονομικά, ενώ πολλά από αυτά μπορούν, εάν τα βοηθήσει και η διάθεση του οδηγού, να πλησιάσουν τα 400 km.

Ανάπτυξη
Με αυτό το δεδομένο, το μόνο κομμάτι που λείπει από το παζλ ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που να μπορείς να χρησιμοποιείς χωρίς άγχος ακόμα και για να ταξιδέψεις, είναι εκείνο της φόρτισης. Κι αυτός ο σκόπελος όμως, σταδιακά ξεπερνιέται, με πρωτοβουλίες από ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας.

Όπως η NRG που ανήκει στον όμιλο της MOTOR OIL και αυτή την περίοδο υλοποιεί μια τεράστια επένδυση που περιλαμβάνει την τοποθέτηση σύγχρονων ταχυφορτιστών σε πρατήρια του ομίλου που βρίσκονται στο εθνικό δίκτυο της χώρας. Μέχρι στιγμής υπάρχουν συνολικά 12 φορτιστές στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και στην Ιονία Οδό, οι οποίοι σύντομα θα φτάσουν τους 50.

NRG charging

Πρόκειται για μονάδες με ισχύ έως 50 kW, η οποία εγγυάται τη φόρτιση των μπαταριών νέας γενιάς με πραγματικά γρήγορο ρυθμό. Όλοι είναι της εταιρείας ABB και διαθέτουν οθόνη αφής για εύκολη επιλογή της θεμιτής λειτουργίας, καθώς και ξεκάθαρη απεικόνιση της πορεία της φόρτισης. Αξίζει να αναφέρουμε πως χάρη στις υπηρεσίες συνδεσιμότητας μπορεί να γίνεται επόπτευση από μακριά και διάγνωση μιας βλάβης, η επισκευή της οποίας μπορεί να γίνει επίσης εξ αποστάσεως στο 65% των περιπτώσεων.

Το σημαντικότερο ωστόσο είναι πως όλοι οι φορτιστές της NRG χρησιμοποιούν ενέργεια που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές και έχει μηδενικό αποτύπωμα CO2 στο περιβάλλον. Αλλιώς δεν θα είχε κανένα νόημα να μιλάμε για πραγματικό σεβασμό στο περιβάλλον.

Για να επαληθεύσουμε αν και κατά πόσο τα παραπάνω ισχύουν στην πράξη, αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε από την Αθήνα στα Τρίκαλα -την πόλη που έχει κερδίσει τη θέση της ως η μητρόπολη της εξέλιξης και της τεχνολογικής ανάπτυξης στην Ελλάδα- με επιστροφή αυθημερόν, χρησιμοποιώντας όσους από τους σταθμούς φόρτισης χρειαζόταν. Εγκυκλοπαιδικά, ο πρώτος βρίσκεται στον ΣΕΑ Shell Αταλάντης, δηλαδή 145 km από την Αθήνα και ο δεύτερος στο ΣΕΑ Shell Σοφάδων Καρδίτσας, δηλαδή 170 km μακριά από την Αταλάντη και 50 km πριν τα Τρίκαλα.

Ξεκινήσαμε με τις 90 kWh της μπαταρίας στην Jaguar I-Pace φορτισμένες κατά 99% και αυτονομία που ξεπερνούσε τα 320 km. Με τη σιγουριά ότι μπορούσαμε να φτάσουμε στην Αταλάντη χωρίς κανένα άγχος, καλύψαμε την απόσταση χωρίς ιδιαίτερα οικονομική διάθεση. Δηλαδή με 120-130 km/h στο κοντέρ και κλιματισμό ενεργοποιημένο, μα χωρίς άσκοπες δυνατές επιταχύνσεις που «καίνε» την ενέργεια.

Jaguar I-Pace

Απολαύσαμε τον τρόπο που ένα σύγχρονο ηλεκτρικό μοντέλο μπορεί να ταξιδεύει, δηλαδή με μοναδικά ποιοτική και αθόρυβη κύλιση. Οπότε φτάσαμε ατσαλάκωτοι στην Αταλάντη με τη στάθμη φόρτισης στο 46% και μέση κατανάλωση 28,6 kWh/100 km. Παρότι δεν ήταν απαραίτητο, αποφασίσαμε να γεμίσουμε την μπαταρία δοκιμάζοντας παράλληλα τις επιλογές των φορτιστών. Υπάρχει παροχή 43 kW με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) ή 50 kW με συνεχές (DC), με το δεύτερο να έχει δύο φις: Το πιο κοινό CCS (Combined Charging System) και το CHAdeMO.

Λόγω του ισχύοντος καθεστώτος για την πώληση ενέργειας, αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο χρονοχρέωση για τη φόρτιση. Η οποία είναι σε κάθε περίπτωση 25 λεπτά του ευρώ για κάθε λεπτό της ώρας που το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί τη θέση στάθμευσης που αντιστοιχεί στο φορτιστή. Χρησιμοποιώντας πρώτα την επιλογή του AC διαπιστώσαμε πως η μπαταρία της I-Pace δεν υποστηρίζει αυτού του είδους τη γρήγορη φόρτιση, οπότε ο ρυθμός μεταφοράς ενέργειας ήταν 7 kW για κάθε ώρα.

Το συνεχές σώζει
Δεν έχει καμία σχέση δηλαδή με τα 50 kW του DC, τα οποία αποδεικνύονται ακριβώς τόσα και σε κάτι περισσότερο από μια ώρα είχαν φορτίσει πλήρως την μπαταρία, δίνοντας αυτονομία 330 km. Δεν είναι αμελητέο χρονικό διάστημα, όμως οι φιλόξενες υπηρεσίες του πρατηρίου που λειτουργεί σε βάση 24/7 φροντίζουν για άνετη παραμονή και κάνουν την ώρα να κυλά πιο γρήγορα από όσο περιμένεις.

Το βασικό ωστόσο είναι πως για να φτάσουμε στα Τρίκαλα θα ήταν αρκετό μόνο ένα δεκάλεπτο φόρτισης κι αυτό προληπτικά, περισσότερο για θωράκιση απέναντι σε κάτι απρόοπτο. Έχει επίσης ενδιαφέρον να προσθέσουμε πως παρά την εσωτερική υδρόψυξη που έχει το -ενσωματωμένο στο φορτιστή- καλώδιο, δεν είναι υπερβολικά βαρύ. Ακόμα καλύτερα, το κούμπωμα του φις είναι πανεύκολο και η φόρτιση μπορεί να γίνει σε υπαίθριο χώρο ακόμα και υπό βροχή.

NRG charger

Χάρη στην ανάκτηση ενέργειας που γίνεται στις κατηφόρες, περάσαμε τον Δομοκό χωρίς αντίκτυπο στη μέση κατανάλωση. Οπότε και πάλι, χωρίς να είναι απαραίτητο, επιλέξαμε να φορτίσουμε και στους Σοφάδες όπου ο σταθμός είχε μόλις ενεργοποιηθεί. Με δεδομένο ότι καλύψαμε τα τελευταία 50 km με πιο ήπιο ρυθμό και κατανάλωση 26 kWh/100 km, φτάσαμε στον προορισμό μας με επίπεδο φόρτισης 85% και αυτονομία σχεδόν 290 km.

Αρκετά δηλαδή για να τολμήσουμε την επιστροφή χωρίς στάση για φόρτιση στους Σοφάδες, παρά μόνο στην Αταλάντη. Διατηρώντας σχετικά συντηρητικό αλλά όχι ιδιαίτερα αργό ρυθμό με συνήθη ταχύτητα τα 120 km/h, τελικά φτάσαμε με την αυτονομία να δείχνει 50 km και 16% μπαταρία. Χρειάστηκε μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά ώστε η φόρτιση να φτάσει στο 98% και να εξασφαλίσει τη βέβαιη επιστροφή στη βάση μας, ακόμα και να ευχαριστηθούμε χωρίς τύψεις τους 400 PS της I-Pace.

Τι μένει λοιπόν από αυτό το εγχείρημα; Σαφώς ο απίστευτος τρόπος που ταξιδεύει η I-Pace και οι φιλόξενες εγκαταστάσεις των πρατηρίων που διαχειρίζονται τους φορτιστές, χάρη στις οποίες η ώρα φόρτισης περνάει αβίαστα. Πάνω απ’ όλα όμως μένει πως το μέλλον είναι πλέον δίπλα μας, με τις σύγχρονες υποδομές να καλύπτουν το έδαφος απέναντι στα προβλήματα που μέχρι σήμερα έκαναν δύσκολη τη μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή.

node/39083

Φορτίζουν το ηλεκτρικό Tesla Model X κάνοντας ποδήλατο! [video]

Σίγουρα δεν είναι και ο πιο πρακτικός τρόπος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Τετάρτη, 27 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Φορτίζουν το ηλεκτρικό Tesla Model X κάνοντας ποδήλατο! [video]

Έχετε ποτέ αναρωτηθεί τι θα γινόταν αν χρησιμοποιούσαμε την ενέργεια που παράγουν οι ποδηλάτες στα γυμναστήρια για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας; Κάτι τέτοιο φαίνεται πως αποτέλεσε έμπνευση για τον Φιλανδό εφευρέτη Janne Käpylehto, ο οποίος κατασκεύασε μια συσκευή που μετατρέπει την ανθρώπινη κινητική ενέργεια σε ηλεκτρισμό για φότριση ηλεκτρικών αυτοκινήτων!

Όπως θα δείτε και στο απόσπασμα βίντεο που ακολουθεί, μια ομάδα από 9 ποδηλάτες έβαλαν τα δυνατά τους για 20 λεπτά προκειμένου να φορτίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις μπαταρίες ενός Tesla Model X. Το πείραμα που ο ίδιος ο δημιουργός του χαρακτήρισε "Χαζό αλλά διασκεδαστικό και ακριβές" στέφθηκε με επιτυχία καθώς η κόπωση των ποδηλατών είχε όντως ως αποτέλεσμα τη φόρτιση του αυτοκινήτου!

Σύμφωνα με τον υπολογιστή ταξιδιού του Tesla, το μοντέλο κέρδισε 2 km ηλεκτρικής αυτονομίας από τα 20 λεπτά εργασίας της ποδηλατικής ομάδας. Αυτό σημαίνει πως για μια πλήρη φόρτιση του Model X, οι ποδηλάτες θα έπρεπε να συνεχίσουν το πεντάλ για 4 ημέρες!

[Πηγή: Janne Käpylehto μέσω Jalopnik]

node/39069

Τιμόνι, αυτό το περίεργο στρογγυλό πράγμα που συνεχώς εξελίσσεται

H Peugeot παρουσιάζει την ιστορία του τιμονιού όπως αυτή την έχει δημιουργήσει. 

Τρίτη, 26 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Τιμόνι, αυτό το περίεργο στρογγυλό πράγμα που συνεχώς εξελίσσεται

Από τις απαρχές της αυτοκίνησης, το τιμόνι έχει υπάρξει το μηχανικό σύνολο το οποίο έχει αλλάξει λιγότερο, όχι μόνο από πλευράς μορφής, αλλά και λειτουργικότητας. Ωστόσο, ποτέ δεν σταμάτησε να εξελίσσεται.

Το 2012, η Peugeot εισήγαγε μία μοναδική καινοτομία με το λανσάρισμα του Peugeot i-Cockpit. Η ουσία του τριπτύχου αποτελείται από την οθόνη αφής, την θέση της κεφαλής και το συμπαγές τιμόνι και σηματοδότησε μία νέα εποχή για την εμπειρία του οδηγού. Αφού ενσωματώθηκε στο σύνολο της γκάμας της γαλλικής μάρκας, το Peugeot i-Cockpit εξελίσσεται συνεχώς. Μέχρι σήμερα, περισσότεροι από έξι εκατομμύρια χρήστες έχουν προτιμήσει και εμπιστευθεί αυτήν την επανάσταση, η οποία παραμένει μοναδική στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

icok

Λίγη ιστορία
Το πρώτο τιμόνι αυτοκινήτου εμφανίστηκε τον Ιούλιο του 1894 από τον Alfred Vacheron Panhard, κατασκευαστή αυτοκινήτων, στον αγώνα Παρίσι-Ρουέν που διοργανώθηκε από τον Pierre Giffard, δημοσιογράφο μίας μεγάλης εφημερίδας της εποχής, της Parisian Daily. Στον συγκεκριμένο αγώνα-ορόσημο για την αυτοκινητοβιομηχανία, παρά την μεγάλη καινοτομία του Alfred Vacheron Panhard, εκείνος κατακτά την τέταρτη θέση και οι αδελφοί Peugeot την πρώτη! Αυτή η νίκη σηματοδότησε την εξέλιξη του τιμονιού της γαλλικής μάρκας ανά τους αιώνες, αλλά και την έναρξη μίας τεράστιας πορείας που χαρακτηρίζεται από καινοτομία, τεχνολογία και εξέλιξη.

type56

Από το Peugeot 908 (Motor Sport) και έπειτα, όλα τα τιμόνια που εφοδιάζουν τη γκάμα της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας βασίζονται στις ίδιες αρχές: από τα χειριστήρια λειτουργίας του ραδιοφώνου, μέχρι και το cruise control, όλα βρίσκονται στο τιμόνι!

Μέσω αυτής της καινοτομίας, εξασφαλίζεται η προσοχή του οδηγού και η απερίσπαστη και ασφαλής οδήγηση, κεντρικός πυλώνας της φιλοσοφίας της μάρκας.

type125

Από το 2012, η Peugeot προώθησε την καινοτομία ακόμη περισσότερο προσφέροντας στο Peugeot 208 μια επαναστατική καμπίνα διαμορφωμένη γύρω από ένα συμπαγές τιμόνι, μια οθόνη αφής και μια ξεχωριστή θέση οδήγησης: το Peugeot i-Cockpit. Δεδομένου ότι το συμπαγές τιμόνι διευκολύνει τους χειρισμούς και αυξάνει την αίσθηση οδήγησης, ενώ παράλληλα μειώνει το πλάτος της κίνησης και αυξάνει την ευελιξία του οχήματος και του οδηγού, η καινοτομία αυτή συνδέθηκε παγκοσμίως με το όνομα του κατασκευαστή της. 

Με το λανσάρισμα του δημοφιλούς SUV της Peugeot, 3008, το Peugeot i-Cockpit ενσωμάτωσε νέες βελτιώσεις και πλέον εφοδιάζει κάθε μοντέλο της μάρκας, ενώ συνεχίζει να εξελίσσεται διαρκώς. Μέχρι σήμερα, ενώ η Peugeot συνεχίζει να καινοτομεί με το i-Cockpit 3D, που κυκλοφόρησε το 2019 στο νέο Peugeot 208 και το 2020 στο νέο Peugeot 2008, η εν λόγω επαναστατική και μοναδική διάταξη στο εσωτερικό έχει προσελκύσει σχεδόν 6 εκατομμύρια οδηγούς! Το Peugeot i-Cockpit και το εμβληματικό συμπαγές τιμόνι του έχουν γίνει πλέον βασικοί πυλώνες του DNA της μάρκας και την διακρίνουν από όλες τις υπόλοιπες.

Ο δρόμος προς την αυτόνομη οδήγηση
Τον Ιούλιο του 2015, ο Όμιλος PSA παρουσίασε το πρόγραμμα «Αυτόνομο όχημα για όλους» (AVA - Autonomous Vehicle for All) και έγινε ο πρώτος κατασκευαστής που δοκιμάζει αυτόνομο αυτοκίνητο σε ανοιχτούς δρόμους στη Γαλλία. Αυτό το πρόγραμμα συνδυάζει ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών που θα οδηγήσουν σταδιακά στη μερική και ολική μεταβίβαση της οδήγησης στο αυτοκίνητο, εάν ο οδηγός το επιθυμεί.

legen

Σήμερα, πολλές από τις λειτουργίες υποβοήθησης οδηγού του προγράμματος AVA είναι ήδη διαθέσιμες σε συγκεκριμένα μοντέλα της Peugeot, όπως η ενεργή ειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας Lane Keeping Assist, η οποία διορθώνει αυτόματα την παρέκκλιση από την αρχική λωρίδα του οχήματος, το Park Assist που παρέχει βοήθεια αναλαμβάνοντας τον χειρισμό του συστήματος διεύθυνσης κατά την είσοδο και έξοδο από τον χώρο στάθμευσης, το ενεργό σύστημα ανίχνευσης έλλειψης προσοχής οδηγού Driver Attention Alert με λειτουργία ανίχνευσης της ταλάντωσης του αυτοκινήτου και το σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 Pack 'Drive Assist Plus' που συνδυάζει το Adaptive Cruise Control με λειτουργία Stop & Go και την ενεργή υποβοήθηση διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας Lane Positioning Assist.

eleg

Η κορύφωση όλων των παραπάνω, ωστόσο, ήρθε το 2018 με τα αποκαλυπτήρια του Peugeot e-LEGEND στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Πρόκειται για ένα τεχνολογικό μανιφέστο αυτόνομης οδήγησης σε ένα περιβάλλον απόλυτης συνδεσιμότητας, καινοτομίας και αυτονομίας. Το διάσημο Peugeot e-LEGEND εφοδιάζεται με ένα «Responsive i-Cockpit», στο οποίο οι επιβάτες μπορούν να απολαύσουν τα αγαπημένα τους χόμπι: να παίξουν ένα ενσωματωμένο βιντεοπαιχνίδι ή να παρακολουθήσουν μια ταινία.

[Πηγή: Peugeot]

TAGS