node/38520

Λίθιο και EV: Όλα όσα θέλετε να ξέρετε σε οκτώ ερωτήσεις και απαντήσεις

Το Volkswagen Group δίνει περισσότερες πληροφορίες για το λίθιο, ένα στοιχείο που αναμένεται να μας απασχολήσει πολύ τη δεκαετία που διανύουμε.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαίνουν σιγά σιγά στην καθημερινότητά μας και, αν και η διείσδυσή τους στην Ελλάδα είναι ακόμα μικρή, αποτελούν ίσως το πιο φλέγον αντικείμενο συζήτησης ανάμεσα στους φίλους της αυτοκίνησης. Η αυτονομία που εξασφαλίζουν οι μπαταρίες τους παραμένει το βασικό κριτήριο που θα οδηγήσει στην ευρεία διάδοσή τους. Και αν μέχρι τώρα είχαμε ακούσει - με χρονολογική σειρά - για τις Επτά Αδελφές (οι παλαιότεροι), τον ΟΠΕΚ, τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες και τις κρατικές εταιρείες πετρελαίου, πλέον δειλά-δειλά μπαίνει στη ζωή μας και το λίθιο, ως βασικό συστατικό για τις σύγχρονης τεχνολογίας μπαταρίες, που εγγυώνται μεγάλες αυτονομίες. Δίπλα στην εξόρυξη πετρελαίου έρχεται να προστεθεί η εξόρυξη λιθίου, ενός φυσικού στοιχείου, μίας πρώτης ύλης που θα μας απασχολήσει πολύ τα επόμενα χρόνια. Ποιος είναι όμως αυτός ο «νέος άγνωστος» και τι θα πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά; Το Volkswagen Group, με ηγετική θέση στη διάδοση της ηλεκτροκίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο, ετοίμασε ένα ενδιαφέρον, σύντομο σετ ερωτήσεων και απαντήσεων σχετικά με το λίθιο.

lith

Πόσο λίθιο χρειάζεται ο κόσμος;

Το λίθιο είναι ένα αλκαλικό μέταλλο, η παγκόσμια αγορά του οποίου αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Μόνο μεταξύ 2008 και 2018, η ετήσια ποσότητα στις μεγαλύτερες χώρες παραγωγής του αυξήθηκε από τους 25.400 στους 85.000 τόνους. Ένας σημαντικός παράγοντας της αυξημένης ζήτησης είναι η χρήση του στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ωστόσο, το λίθιο δεν εμφανίζεται για πρώτη φορά τόσο μαζικά στη ζωή μας, αφού χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια στις μπαταρίες των φορητών υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων, καθώς και στη βιομηχανία γυαλιού και κεραμικών.

Από ποιες χώρες είναι διαθέσιμο το λίθιο;

Με 8 εκατομμύρια τόνους, η Χιλή διαθέτει τα μεγαλύτερα γνωστά αποθέματα λιθίου στον κόσμο, κάτι που την τοποθετεί μπροστά από την Αυστραλία (2,7 εκατομμύρια τόνοι), την Αργεντινή (2 εκατομμύρια τόνοι) και την Κίνα (1 εκατομμύριο τόνοι). Στην Ευρώπη, η Πορτογαλία διαθέτει μικρότερες ποσότητες από την πολύτιμη πρώτη ύλη. Τα συνολικά παγκόσμια αποθέματα εκτιμώνται σε 14 εκατομμύρια τόνους. Αυτό αντιστοιχεί σε 165 φορές τον όγκο παραγωγής του 2018.

Πού γίνεται η μεγαλύτερη εξόρυξη λιθίου; 

Με 51.000 τόνους το 2018, η Αυστραλία ήταν με διαφορά ο πιο σημαντικός προμηθευτής λιθίου - μπροστά από τη Χιλή (16.000 τόνοι), την Κίνα (8.000 τόνοι) και την Αργεντινή (6.200 τόνοι). Αυτό φαίνεται από τα στοιχεία του USGS (United States Geological Survey). Οι παραπάνω τέσσερις χώρες κυριαρχούν εδώ και πολλά χρόνια στην αγορά, ενώ η Αυστραλία έχει κερδίσει ένα σαφές προβάδισμα έναντι της Χιλής τα τελευταία έτη.

Πόσο διαφέρουν οι μέθοδοι εξόρυξης;

Το λίθιο της Αυστραλίας προέρχεται από την εξόρυξη μεταλλευμάτων, ενώ στη Χιλή και την Αργεντινή από τις ερήμους αλατιού, που στα αγγλικά ονομάζονται salars. Πιο γνωστή από τις ερήμους αυτές είναι η περίφημη Atacama. Η εξόρυξη της πρώτης ύλης από τις ερήμους γίνεται ως εξής: το αλμυρό νερό από τις υπόγειες λίμνες που περιέχει λίθιο φέρεται στην επιφάνεια και εξατμίζεται σε μεγάλες κοιλότητες (αλυκές). Στο αλατούχο διάλυμα που απομένει, γίνεται επεξεργασία που αποτελείται από διάφορα στάδια μέχρι τη στιγμή που το λίθιο είναι κατάλληλο για χρήση σε μπαταρίες.

lit

Είναι η εξόρυξη λιθίου στο στόχαστρο και αν ναι, γιατί;

Υπάρχουν κάποιες επικριτικές αναφορές για την εξόρυξη λιθίου από τις ερήμους αλατιού. Σε ορισμένες περιοχές, οι ντόπιοι παραπονιούνται για την αυξανόμενη ξηρασία, η οποία για παράδειγμα απειλεί την κτηνοτροφία ή οδηγεί στην καταστροφή της βλάστησης. Από την πλευρά των ειδικών δεν είναι ακόμα σαφές σε ποιο βαθμό η ξηρασία σχετίζεται με την εξόρυξη λιθίου. Το ότι δεν απαιτείται πόσιμο νερό για την παραγωγή λιθίου αυτή καθαυτή είναι κάτι που δεν αμφισβητείται. Αυτό που αμφισβητείται, από την άλλη πλευρά, είναι ο βαθμός στον οποίο η εξόρυξη αλμυρού νερού οδηγεί σε εισροή γλυκού νερού και επομένως επηρεάζει τα υπόγεια ύδατα στην άκρη των ερήμων αλατιού. Οι υπόγειες ροές νερού στην έρημο Atacama της Χιλής, για παράδειγμα, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ασφαλή συμπεράσματα, δεν έχουν ακόμα διερευνηθεί επαρκώς. Να σημειωθεί ότι εκτός από την εξόρυξη λιθίου, πιθανοί παράγοντες επηρεασμού του μικροκλίματος είναι η εξόρυξη χαλκού, ο τουρισμός, η γεωργία και η κλιματική αλλαγή.

Πως αποκτά η Volkswagen το λίθιο που χρειάζεται;

Η Volkswagen συνεργάζεται στενά με τους προμηθευτές μπαταριών για να εξασφαλίσει τη χρήση βιώσιμης εξόρυξης λιθίου στην αλυσίδα εφοδιασμού. Πέρυσι, η Volkswagen ολοκλήρωσε ένα αρχικό Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding) με την κινέζικη εταιρεία Ganfeng, προμηθευτή λιθίου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το νέο Volkswagen Golf

Η Ganfeng αποκτά την πρώτη ύλη, μεταξύ άλλων, από διάφορα ορυχεία στην Αυστραλία. Στα ηλεκτρικά μοντέλα της Volkswagen χρησιμοποιείται επίσης λίθιο από τη Χιλή. 

Πώς αντιμετωπίζει η Volkswagen τις επικρίσεις σχετικά με την εξόρυξη λιθίου;

Η Volkswagen κάνει τις δικές της έρευνες για να αποκτήσει τη δική της γνώση και τεκμηριωμένη άποψη σχετικά με την παροχή νερού στην έρημο Atacama στη Χιλή, με την υποστήριξη ανεξάρτητων ειδικών. Επίσης, όλοι οι προμηθευτές της Volkswagen υποχρεούνται με βάση τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί να τηρούν υψηλά περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα.

lithi

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΤΗΣ VW ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - ΤΙΜΕΣ/ΕΚΔΟΣΕΙΣ/ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ

Αυτό ισχύει και για τους προμηθευτές λιθίου. Ο στόχος είναι να εξασφαλιστεί ένας βιώσιμος εφοδιασμός όλων των πρώτων υλών. Για το σκοπό αυτό, η Volkswagen συμμετέχει επίσης σε οργανισμούς όπως η Πρωτοβουλία Υπεύθυνων Ορυκτών (Responsible Minerals Initiative) και η Παγκόσμια Συμμαχία Μπαταρίας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (World Economic Forum’s Global Battery Alliance).

Ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για τη ζήτηση λιθίου;

Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά – με αναμενόμενη θετική επίδραση στην προστασία του περιβάλλοντος. Το Group Volkswagen σκοπεύει να διαθέσει μέχρι το 2029 περίπου 26 εκατομμύρια πλήρως ηλεκτρικά οχήματα. «Η πρώτη ύλη παραμένει μακροπρόθεσμα σημαντική», λέει ο βραβευμένος με βραβείο Νόμπελ Μ. Stanley Wittingham, ο οποίος θεωρείται ότι έβαλε τα επιστημονικά θεμέλια για τις μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σήμερα. «Το αναγκαίο συστατικό για υψηλής αυτονομίας μπαταρίες θα είναι το λίθιο για τα επόμενα 10-20 χρόνια», συνεχίζει. Μακροπρόθεσμα, μεγάλο μέρος των χρησιμοποιούμενων πρώτων υλών θα ανακυκλωθεί – κάτι που θα μειώσει την ανάγκη για "νέο" λίθιο. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που αναμένεται να γίνει αισθητό μετά το 2030, όταν δηλαδή οι ήδη χρησιμοποιημένες μπαταρίες θα αρχίσουν να επιστρέφονται σε μεγάλες ποσότητες.

[Πηγή: Volkswagen]

node/39083

Φορτίζουν το ηλεκτρικό Tesla Model X κάνοντας ποδήλατο! [video]

Σίγουρα δεν είναι και ο πιο πρακτικός τρόπος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Τετάρτη, 27 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Φορτίζουν το ηλεκτρικό Tesla Model X κάνοντας ποδήλατο! [video]

Έχετε ποτέ αναρωτηθεί τι θα γινόταν αν χρησιμοποιούσαμε την ενέργεια που παράγουν οι ποδηλάτες στα γυμναστήρια για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας; Κάτι τέτοιο φαίνεται πως αποτέλεσε έμπνευση για τον Φιλανδό εφευρέτη Janne Käpylehto, ο οποίος κατασκεύασε μια συσκευή που μετατρέπει την ανθρώπινη κινητική ενέργεια σε ηλεκτρισμό για φότριση ηλεκτρικών αυτοκινήτων!

Όπως θα δείτε και στο απόσπασμα βίντεο που ακολουθεί, μια ομάδα από 9 ποδηλάτες έβαλαν τα δυνατά τους για 20 λεπτά προκειμένου να φορτίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις μπαταρίες ενός Tesla Model X. Το πείραμα που ο ίδιος ο δημιουργός του χαρακτήρισε "Χαζό αλλά διασκεδαστικό και ακριβές" στέφθηκε με επιτυχία καθώς η κόπωση των ποδηλατών είχε όντως ως αποτέλεσμα τη φόρτιση του αυτοκινήτου!

Σύμφωνα με τον υπολογιστή ταξιδιού του Tesla, το μοντέλο κέρδισε 2 km ηλεκτρικής αυτονομίας από τα 20 λεπτά εργασίας της ποδηλατικής ομάδας. Αυτό σημαίνει πως για μια πλήρη φόρτιση του Model X, οι ποδηλάτες θα έπρεπε να συνεχίσουν το πεντάλ για 4 ημέρες!

[Πηγή: Janne Käpylehto μέσω Jalopnik]

node/39074

Volkswagen Polo: Το GTI μας κουνάει μαντίλι

Πρόωρο τέλος για το πιο σπορ Polo, θύμα του CO₂. Το GTI με τα 200 άλογα σε αρκετές χώρες της Ευρώπης δεν είναι πλέον διαθέσιμο προς παραγγελία. Στην Ελλάδα προλαβαίνετε ακόμη!

Τρίτη, 26 Μαΐου 2020 | Γιάννης Κουτσουφλάκης Επικοινωνία

Volkswagen Polo: Το GTI μας κουνάει μαντίλι

Η Volkswagen μόλις ξεκίνησε να αφαιρεί το Polo GTI από τον κατάλογό της σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Στο ελληνικό τιμοκατάλογο πάντως με ημερομηνία έκδοσης 3 Απριλίου υπάρχει ακόμη και ξεκινά από τις €25.900.

Ο λόγος φαίνεται να είναι, για άλλη μια φορά, τα μελλοντικά πρόστιμα CO2 στην Ευρώπη. Οι όμιλοι που δεν σέβονται ένα, συγκεκριμένο, δικό τους όριο CO2, θα υπόκεινται σε οικονομικές κυρώσεις. Το πρώτο του είδους τους θα πέσει το 2021 με βάση τις πωλήσεις του 2020. Επομένως, οι μάρκες κάνουν το ξεκαθάρισμα μεταξύ των μοντέλων που βλάπτουν τον ισολογισμό τους σε CO2.

Με εκπομπές σε διοξείδιο του άνθρακα μεταξύ 159 και 171 g/km (κατά NEDC 138 g/km), το Polo GTI βρισκόταν ήδη στην ηλεκτρική καρέκλα. Σε άρθρο του Κλεάνθη Τριανταφυλλίδη στο DRIVE Νο 281/Μάρτιος 2020 είχε υπολογίσει ότι για κάθε Polo GTI που πουλιόταν, το πρόστιμο θα ήταν 4.163 ευρώ*!Σε αυτό, έρχονται να προστεθούν και οι αδύναμες πωλήσεις, οι οποίες κατά βάση επικεντρώνονται στην Ευρώπη.

Ωστόσο, η Volkswagen δεν τελειώνει με το άθλημα «σπορ», καθώς μόλις λανσάρισε το T-Roc R με 300 άλογα και ετοιμάζεται να διαθέσει στην αγορά τα Golf GTI, GTI TCR και R μέχρι το τέλος του έτους! Ο Γερμανός κατασκευαστής, ωστόσο, γνωρίζει ότι το μέλλον του στα σπορ μοντέλα θα περάσει υποχρεωτικά από τον εξηλεκτρισμό. Και για του λόγου το ασφαλές έχει ήδη αρχίσει να διαθέτει επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα R.

Όσον αφορά την αγορά των μικρών «πυραύλων», η επιλογή γίνεται όλο και πιο περιορισμένη. Ύστερα από τη μη ανανέωση των Renault Clio R.S., Opel Corsa OPC και SEAT Ibiza Cupra, απομένουν μόνο τo Ford Fiesta ST και το MINI Cooper S, ενώ οσονούπω θα έχουμε και το Hyundai i20 N. Και ανεβαίνοντας ένα σκαλί παραπάνω, θα βρούμε το εκρηκτικό Toyota GR Yaris με τα 261 άλογα.

*Ο μέσος επιτρεπόμενος όρος εκπομπών για κάθε εταιρεία προκύπτει από το στόχο CO2 για κάθε μοντέλο ξεχωριστά και υπολογίζεται με βάση ένα μέσο βάρος 1.379,88 kg.Ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού είναι: Στόχος CO2 = 95 + [0,033 x (βάρος μοντέλου – 1.379,88 kg)]
Αν πάρουμε για παράδειγμα το Polo GTI που ζυγίζει 1.355 kg, ο στόχος CO2 είναι: 95 + [0,033 x (1.355 – 1.379,88)] = 95 + (-0,818) = 94,182 g/km
Οι εκπομπές CO2 του Polo GTI είναι 138 g/km, οπότε επιβάλλεται πρόστιμο €95 ανά g/km πάνω από το όριο και ανά πωληθέν αυτοκίνητο, δηλαδή (135-94,182) x €95=4.162,7 ευρώ.