Volvo: Περιστρεφόμενος σφόνδυλος για 25% οικονομία

Δοκιμές της Volvo έδειξαν πως η τεχνολογία ανάκτησης και αποθήκευσης της κινητικής ενέργειας σε περιστρεφόμενο σφόνδυλο μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου κατά 25%

Δοκιμές της Volvo έδειξαν πως η τεχνολογία ανάκτησης και αποθήκευσης της κινητικής ενέργειας σε περιστρεφόμενο σφόνδυλο μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου κατά 25%.

Το Volvo Car Group ολοκλήρωσε εκτεταμένες δοκιμές της τεχνολογίας περιστρεφόμενου σφονδύλου σε δημόσιους δρόμους, και τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν το ότι πρόκειται για μια ελαφριά, φθηνή και πολύ φιλική προς το περιβάλλον λύση.

«Οι δοκιμές αυτού του ολοκληρωμένου πειραματικού συστήματος ανάκτησης της κινητικής ενέργειας έγιναν το 2012. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η τεχνολογία αυτή, σε συνδυασμό με έναν 4κύλινδρο κινητήρα τούρμπο, έχει τη δυνατότητα να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου κατά 25% σε σχέση με έναν 6κύλινδρο τούρμπο αντίστοιχων επιδόσεων», λέει ο Ντέρεκ Κραμπ, αντιπρόεδρος κινητήριων συστημάτων του Volvo Car Group. «Δίνοντας στο οδηγό 80 παραπάνω ίππους, κάνει ένα αυτοκίνητο με 4κύλινδρο κινητήρα να επιταχύνει σαν 6κύλινδρο». 

Το πειραματικό σύστημα, γνωστό ως Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), έχει τοποθετηθεί στον πίσω άξονα. Κατά τη φάση της επιβράδυνσης, η ενέργεια της πέδησης κάνει το σφόνδυλο να περιστρέφεται με έως και 60.000 στροφές το λεπτό. Όταν το αυτοκίνητο επιταχύνει ξανά, η περιστροφή του σφονδύλου μεταφέρεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός ειδικά σχεδιασμένου συστήματος μετάδοσης.

 Ο θερμικός κινητήρας που κινεί τους εμπρός τροχούς σβήνει αμέσως μόλις αρχίσει το φρενάρισμα. Η ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στο σφόνδυλο μπορεί στη συνέχεια να επιταχύνει το αυτοκίνητο ή να διατηρήσει την ταχύτητα με την οποία αυτό ταξιδεύει.

Πιο αποδοτικό στην πόλη
«Η ενέργεια του σφονδύλου επαρκεί για να κινήσει το αυτοκίνητο για μικρά χρονικά διαστήματα. Αυτό έχει σημαντική επίδραση στην κατανάλωση. Οι υπολογισμοί μας δείχνουν ότι μπορεί ο θερμικός κινητήρας να μένει σβηστός για περίπου το μισό χρόνο, κατά τον επίσημο ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών κατανάλωσης NEDC», εξηγεί ο Κραμπ.

Καθώς ο σφόνδυλος ενεργοποιείται με το φρενάρισμα και ο χρόνος αποθήκευσης της ενέργειας –δηλαδή ο χρόνος που ο σφόνδυλος περιστρέφεται– είναι περιορισμένος, η τεχνολογία αυτή είναι πιο αποδοτική σε διαδρομές που έχουν συνεχή σταμάτα-ξεκίνα. Με άλλα λόγια, η οικονομία θα είναι μεγαλύτερη μέσα στην κίνηση της πόλης και στη γρήγορη οδήγηση.

Η ενέργεια του σφονδύλου δίνει 80 επιπλέον ίππους που, χάρη στη γρήγορη αύξηση της ροπής, μεταφράζονται σε δυνατή επιτάχυνση, κόβοντας ολόκληρα δευτερόλεπτα από το χρόνο του 0-100 km/h. Το πειραματικό S60 κάνει το 0-100 σε μόλις 5,5 δευτερόλεπτα.

Ανθρακόνημα για μικρές διαστάσεις και βάρος
Η υποβοήθηση του κινητήρα με σφόνδυλο είχε δοκιμαστεί σε ένα Volvo 260 ήδη τη δεκαετία του 1980, και οι σφόνδυλοι από ατσάλι έχουν αξιολογηθεί από κάμποσους κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια. Όμως, καθώς ένας ατσάλινος σφόνδυλος είναι μεγάλος, βαρύς και με περιορισμένη δυνατότητα περιστροφής, δεν αποτελεί βιώσιμη λύση. 

Ο σφόνδυλος στο πειραματικό σύστημα της Volvo είναι από ανθρακόνημα. Ζυγίζει περίπου 6 κιλά και έχει διάμετρο 20 εκατοστών. Ο σφόνδυλος περιστρέφεται μέσα σε κενό για ελαχιστοποίηση των απωλειών τριβής.

«Είμαστε οι πρώτοι που εφαρμόσαμε την τεχνολογία σφονδύλου στον πίσω άξονα ενός αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα που κινεί τον εμπρός άξονα. Το επόμενο βήμα μετά τις επιτυχημένες δοκιμές είναι να αξιολογήσουμε πώς αυτή η τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί στα ερχόμενα μοντέλα παραγωγής μας», καταλήγει ο Κραμπ.

TAGS