node/37682

Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Τα ηλεκτρικά μοντέλα δεν έχουν πλέον απογοητευτική αυτονομία. Τι γίνεται όμως με τη φόρτιση; Ταξιδεύουμε αυθημερόν μέχρι τα Τρίκαλα με Jaguar I-Pace για να δούμε ακριβώς αυτό.

Τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής έκαναν με το ζόρι 150 km από φόρτιση σε φόρτιση. Και αυτό με την παραδοχή πως θα οδηγούσες απόλυτα οικονομικά, δεν θα χρησιμοποιούσες σχεδόν καθόλου θέρμανση ή κλιματισμό και θα είχες στο μυαλό πως σε ενίοτε ακόμα και το άναμμα των φώτων ροκάνιζε την ακτίνα δράσης.

Ωστόσο, σήμερα, η τεχνολογία στα υλικά των μπαταριών έχει σημειώσει τεράστια άλματα προόδου. Το ίδιο και τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης της ενέργειας που είναι απαραίτητη για να πας μακριά. Οπότε υπάρχουν μοντέλα που μπορούν ρεαλιστικά να διανύσουν πάνω από 300 km χωρίς να οδηγείς ιδιαίτερα οικονομικά, ενώ πολλά από αυτά μπορούν, εάν τα βοηθήσει και η διάθεση του οδηγού, να πλησιάσουν τα 400 km.

Ανάπτυξη
Με αυτό το δεδομένο, το μόνο κομμάτι που λείπει από το παζλ ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που να μπορείς να χρησιμοποιείς χωρίς άγχος ακόμα και για να ταξιδέψεις, είναι εκείνο της φόρτισης. Κι αυτός ο σκόπελος όμως, σταδιακά ξεπερνιέται, με πρωτοβουλίες από ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας.

Όπως η NRG που ανήκει στον όμιλο της MOTOR OIL και αυτή την περίοδο υλοποιεί μια τεράστια επένδυση που περιλαμβάνει την τοποθέτηση σύγχρονων ταχυφορτιστών σε πρατήρια του ομίλου που βρίσκονται στο εθνικό δίκτυο της χώρας. Μέχρι στιγμής υπάρχουν συνολικά 12 φορτιστές στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και στην Ιονία Οδό, οι οποίοι σύντομα θα φτάσουν τους 50.

NRG charging

Πρόκειται για μονάδες με ισχύ έως 50 kW, η οποία εγγυάται τη φόρτιση των μπαταριών νέας γενιάς με πραγματικά γρήγορο ρυθμό. Όλοι είναι της εταιρείας ABB και διαθέτουν οθόνη αφής για εύκολη επιλογή της θεμιτής λειτουργίας, καθώς και ξεκάθαρη απεικόνιση της πορεία της φόρτισης. Αξίζει να αναφέρουμε πως χάρη στις υπηρεσίες συνδεσιμότητας μπορεί να γίνεται επόπτευση από μακριά και διάγνωση μιας βλάβης, η επισκευή της οποίας μπορεί να γίνει επίσης εξ αποστάσεως στο 65% των περιπτώσεων.

Το σημαντικότερο ωστόσο είναι πως όλοι οι φορτιστές της NRG χρησιμοποιούν ενέργεια που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές και έχει μηδενικό αποτύπωμα CO2 στο περιβάλλον. Αλλιώς δεν θα είχε κανένα νόημα να μιλάμε για πραγματικό σεβασμό στο περιβάλλον.

Για να επαληθεύσουμε αν και κατά πόσο τα παραπάνω ισχύουν στην πράξη, αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε από την Αθήνα στα Τρίκαλα -την πόλη που έχει κερδίσει τη θέση της ως η μητρόπολη της εξέλιξης και της τεχνολογικής ανάπτυξης στην Ελλάδα- με επιστροφή αυθημερόν, χρησιμοποιώντας όσους από τους σταθμούς φόρτισης χρειαζόταν. Εγκυκλοπαιδικά, ο πρώτος βρίσκεται στον ΣΕΑ Shell Αταλάντης, δηλαδή 145 km από την Αθήνα και ο δεύτερος στο ΣΕΑ Shell Σοφάδων Καρδίτσας, δηλαδή 170 km μακριά από την Αταλάντη και 50 km πριν τα Τρίκαλα.

Ξεκινήσαμε με τις 90 kWh της μπαταρίας στην Jaguar I-Pace φορτισμένες κατά 99% και αυτονομία που ξεπερνούσε τα 320 km. Με τη σιγουριά ότι μπορούσαμε να φτάσουμε στην Αταλάντη χωρίς κανένα άγχος, καλύψαμε την απόσταση χωρίς ιδιαίτερα οικονομική διάθεση. Δηλαδή με 120-130 km/h στο κοντέρ και κλιματισμό ενεργοποιημένο, μα χωρίς άσκοπες δυνατές επιταχύνσεις που «καίνε» την ενέργεια.

Jaguar I-Pace

Απολαύσαμε τον τρόπο που ένα σύγχρονο ηλεκτρικό μοντέλο μπορεί να ταξιδεύει, δηλαδή με μοναδικά ποιοτική και αθόρυβη κύλιση. Οπότε φτάσαμε ατσαλάκωτοι στην Αταλάντη με τη στάθμη φόρτισης στο 46% και μέση κατανάλωση 28,6 kWh/100 km. Παρότι δεν ήταν απαραίτητο, αποφασίσαμε να γεμίσουμε την μπαταρία δοκιμάζοντας παράλληλα τις επιλογές των φορτιστών. Υπάρχει παροχή 43 kW με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) ή 50 kW με συνεχές (DC), με το δεύτερο να έχει δύο φις: Το πιο κοινό CCS (Combined Charging System) και το CHAdeMO.

Λόγω του ισχύοντος καθεστώτος για την πώληση ενέργειας, αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο χρονοχρέωση για τη φόρτιση. Η οποία είναι σε κάθε περίπτωση 25 λεπτά του ευρώ για κάθε λεπτό της ώρας που το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί τη θέση στάθμευσης που αντιστοιχεί στο φορτιστή. Χρησιμοποιώντας πρώτα την επιλογή του AC διαπιστώσαμε πως η μπαταρία της I-Pace δεν υποστηρίζει αυτού του είδους τη γρήγορη φόρτιση, οπότε ο ρυθμός μεταφοράς ενέργειας ήταν 7 kW για κάθε ώρα.

Το συνεχές σώζει
Δεν έχει καμία σχέση δηλαδή με τα 50 kW του DC, τα οποία αποδεικνύονται ακριβώς τόσα και σε κάτι περισσότερο από μια ώρα είχαν φορτίσει πλήρως την μπαταρία, δίνοντας αυτονομία 330 km. Δεν είναι αμελητέο χρονικό διάστημα, όμως οι φιλόξενες υπηρεσίες του πρατηρίου που λειτουργεί σε βάση 24/7 φροντίζουν για άνετη παραμονή και κάνουν την ώρα να κυλά πιο γρήγορα από όσο περιμένεις.

Το βασικό ωστόσο είναι πως για να φτάσουμε στα Τρίκαλα θα ήταν αρκετό μόνο ένα δεκάλεπτο φόρτισης κι αυτό προληπτικά, περισσότερο για θωράκιση απέναντι σε κάτι απρόοπτο. Έχει επίσης ενδιαφέρον να προσθέσουμε πως παρά την εσωτερική υδρόψυξη που έχει το -ενσωματωμένο στο φορτιστή- καλώδιο, δεν είναι υπερβολικά βαρύ. Ακόμα καλύτερα, το κούμπωμα του φις είναι πανεύκολο και η φόρτιση μπορεί να γίνει σε υπαίθριο χώρο ακόμα και υπό βροχή.

NRG charger

Χάρη στην ανάκτηση ενέργειας που γίνεται στις κατηφόρες, περάσαμε τον Δομοκό χωρίς αντίκτυπο στη μέση κατανάλωση. Οπότε και πάλι, χωρίς να είναι απαραίτητο, επιλέξαμε να φορτίσουμε και στους Σοφάδες όπου ο σταθμός είχε μόλις ενεργοποιηθεί. Με δεδομένο ότι καλύψαμε τα τελευταία 50 km με πιο ήπιο ρυθμό και κατανάλωση 26 kWh/100 km, φτάσαμε στον προορισμό μας με επίπεδο φόρτισης 85% και αυτονομία σχεδόν 290 km.

Αρκετά δηλαδή για να τολμήσουμε την επιστροφή χωρίς στάση για φόρτιση στους Σοφάδες, παρά μόνο στην Αταλάντη. Διατηρώντας σχετικά συντηρητικό αλλά όχι ιδιαίτερα αργό ρυθμό με συνήθη ταχύτητα τα 120 km/h, τελικά φτάσαμε με την αυτονομία να δείχνει 50 km και 16% μπαταρία. Χρειάστηκε μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά ώστε η φόρτιση να φτάσει στο 98% και να εξασφαλίσει τη βέβαιη επιστροφή στη βάση μας, ακόμα και να ευχαριστηθούμε χωρίς τύψεις τους 400 PS της I-Pace.

Τι μένει λοιπόν από αυτό το εγχείρημα; Σαφώς ο απίστευτος τρόπος που ταξιδεύει η I-Pace και οι φιλόξενες εγκαταστάσεις των πρατηρίων που διαχειρίζονται τους φορτιστές, χάρη στις οποίες η ώρα φόρτισης περνάει αβίαστα. Πάνω απ’ όλα όμως μένει πως το μέλλον είναι πλέον δίπλα μας, με τις σύγχρονες υποδομές να καλύπτουν το έδαφος απέναντι στα προβλήματα που μέχρι σήμερα έκαναν δύσκολη τη μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή.

node/39944
Volkswagen ID.4 concept

VW: Πρόβλεψη πώλησης 500.000 ID.4 μέχρι το 2025

Επικεφαλής της παγκόσμιας ηλεκτρικής επίθεσης του γερμανικού ομίλου, το VW ID.4, το επερχόμενο ηλεκτρικό SUV, αναμένεται να αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του όγκου παραγωγής του κατασκευαστή.

Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2020 | Επικοινωνία

VW: Πρόβλεψη πώλησης 500.000 ID.4 μέχρι το 2025

Το ID.3 μόλις ντεμπουτάρισε στις εκθέσεις των αντιπροσωπειών, αλλά η Volkswagen βρίσκεται ήδη στο επόμενο βήμα. Σχεδιασμένο πάνω στην ίδια πλατφόρμα με το κόμπακτ EV της φίρμας, το Volkswagen ID.4 έρχεται να τοποθετηθεί σε μια πολύ πιο δημοφιλή κατηγορία, αυτή των κόμπακτ SUV. Ένα μοντέλο που το Wolfsburg τοποθετεί ως την ναυαρχίδα της παγκόσμιας επίθεσης όλου του ομίλου.

Πρέπει να ειπωθεί ότι το ID.4 θα είναι το πρώτο μοντέλο της φίρμας που θα κυκλοφορήσει ταυτόχρονα σε πολλές ηπείρους. Ενώ λοιπόν το Volkswagen ID.3 περιορίζεται μόνο στην ευρωπαϊκή αγορά, το ID.4 θα είναι επίσης διαθέσιμο στην Κίνα και στις Ηνωμένες Πολιτείες.

«Η Volkswagen θέλει να γίνει ηγέτης στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικής κινητικότητας -αλλά αυτό είναι κάτι που δεν θα συμβεί από μόνο του. Η Volkswagen θα επενδύσει περίπου 11 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2024. Και ως ένα κόμπακτ SUV, το ID.4 έχει τις καλύτερες προϋποθέσεις για μεγάλη επιτυχία σε όλες τις σημαντικές αγορές», δήλωσε ο Ralf Brandstätter, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της φίρμας.

Volkswagen ID.4

Μέχρι το 2025, η Volkswagen έχει θέσει στόχο την παραγωγή 1,5 εκατ. ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάθε χρόνο. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της VW, το ID.4 θα αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του παραπάνω όγκου παραγωγής ή 500.000 αυτοκίνητα ετησίως.

Με λανσάρισμα το 2021, το ηλεκτρικό SUV της Volkswagen θα υιοθετήσει τη φιλοσοφία άλλων EV που έχουν σχεδιαστεί με βάση την σπονδυλωτή πλατφόρμα MEB, προσφέροντας διαφορετικά ηλεκτρομοτέρ και διαμορφώσεις μπαταρίας. Η επίσημη παρουσίαση του ID.4 θα πραγματοποιηθεί στις 23 Σεπτεμβρίου.

node/39928
Kia EV model-program

Kia: Λανσάρισμα επτά νέων EV

To μεγάλο πρόγραμμα εξηλεκτρισμού της Kia περιλαμβάνει το λανσάρισμα επτά ολοκαίνουργιων μοντέλων μέχρι το 2027, με πρεμιέρα ένα crossover το 2021.

Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου 2020 | Επικοινωνία

Kia: Λανσάρισμα επτά νέων EV

Η Kia αποσαφηνίζει τη στρατηγική της όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα. Για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση, αλλά και για να αποτελέσει μέρος των ηγετών της αγοράς, η κορεατική φίρμα θα λανσάρει επτά νέα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα έως το 2027.

Η Kia προσώρας διαθέτει ηλεκτρικές εκδόσεις των Soul και Niro, αλλά το 2021 προγραμματίζει να λανσάρει το πρώτο της μοντέλο, αποκλειστικά με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, πάνω στη νέα αρχιτεκτονική e-GMP -Electric-Global Modular Platform. Σύμφωνα με την κωδική περιγραφή «CV», θα πρόκειται για ένα υβριδικό μοντέλο όσον αφορά την τοποθέτησή του στην αγορά, μεταξύ μπερλίνας και SUV. Αυτοκίνητο που αναμένεται επίσης να λανσάρει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Kia.

Kia EV model-program

Ύστερα από το «CV», θα ακολουθήσουν έξι ακόμη μοντέλα, για τα οποία η Kia δεν δίνει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πρόγραμμά της. Αρκέστηκε απλώς να διευκρινίσει ότι θα καλύπτουν διαφορετικές κατηγορίες, από ένα EV που θα ανταποκρίνεται στις αστικές μετακινήσεις μέχρι ένα EV ικανό να διανύει μεγάλες αποστάσεις. Η φωτογραφία-teaser μας αφήνει να μαντέψουμε το γενικό σουλούπι του SUV… αλλά και ένα μοντέλο που μοιάζει σπορ.

Η Kia έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο για το τέλος αυτής της δεκαετίας: Να επιτύχει το ένα τέταρτο των παγκόσμιων πωλήσεών της να αφορά τα ηλεκτρικά μοντέλα της. Σε αγορές όπου η ηλεκτρική κινητικότητα έχει ήδη ξεκινήσει καλά, όπως η Ευρώπη, η Kia μάλιστα στοχεύει να πιάσει το 20% από το 2025. Για να υποστηρίξει την αύξηση των πωλήσεων της σε EV, η Kia θα επιταχύνει την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης, προσβάσιμους στους πελάτες της.