node/35744

Τα Zastava βάζουν τη Βόρεια Μακεδονία στην ηλεκτρική εποχή

Στα Σκόπια, την πρωτεύουσα της Βόρειας Μεκαδονίας, ένα μικρό βεραμάν αυτοκίνητο, που θυμίζει την εποχή του Τίτο, αντιπροσωπεύει την πρώτη μεγάλη προσπάθεια της μικρής βόρειας γείτονος να κατασκευάσει το δικό της EV.

Το αυτοκίνητο είναι το πνευματικό τέκνο της BB Classic Cars, μιας τοπικής εταιρείας που αποκαθιστά κλασικά αυτοκίνητα, μετατρέποντας κάποια από αυτά σε ηλεκτρικά. To πρότζεκτ εξελίσσεται με την αρωγή κυβερνητικής χρηματοδότησης για την καινοτομία που στοχεύει εν μέρει στην προώθηση πιο οικολογικών τεχνολογιών.

Η Βόρεια Μακεδονία, η οποία επιθυμεί να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου προβλέπεται να τεθούν σε ισχύ αυστηροί κανόνες εκπομπών το 2020, έχει αποδυθεί σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσει τη μεγάλη ρύπανση, κυρίως από από τα αυτοκίνητα και τα συστήματα θέρμανσης με λιγνίτη. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, σχεδιάζει την θέσπιση επιδοτήσεων για αγορές λιγότερο ρυπογόνων ή αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών.

Η BB Classic Cars μέσω αυτού του πρότζεκτ μετέτρεψε ένα Zastava 750, ένα αναβαθμισμένο FIAT 600 με άλλα λόγια, που κατασκευαζόταν κατόπιν αδείας της ιταλικής εταιρείας. Στο δημοφιλές μοντέλο λοιπόν, που συναντούσες σε όλη την πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβία, ο βενζινοκινητήρας αντικαθίσταται από ένα ηλεκτρομοτέρ.

Zastava 750 EV

Καλύτερη απόδοση
Ο Milorad Kitanovski, διευθυντής της BB Classic Cars, δήλωσε ότι η απόδοση των εξηλεκτρισμένων Zastava 750, που κατασκευάζονταν αρχικά στο Kragujevac από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’80, είναι η ίδια ή και καλύτερη από την αρχική.

«Ο κινητήρας έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες για πολύ μεγαλύτερη απόδοση και υψηλότερη ταχύτητα, αλλά την περιορίσαμε στα 120 km/h», δήλωσε ο Kitanovski.

Τα μετασκευασμένα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτροκινητήρα που κατασκευάζεται από τη γερμανική Kessler που διαθέτει εργοστάσιο στη Βόρεια Μακεδονία. Ο Kitanovski πάντως, απέφυγε να πει πόσα χρήματα επένδυσε η εταιρεία για να κάνει τη μετατροπή.

Zastava 750 EV

Το αυτοκίνητο έχει αυτονομία 150 km, ενώ ο χρόνος φόρτισης είναι περίπου τρεις ώρες σε οικιακή πρίζα και μόνο 15 λεπτά σε ταχυφορτιστή. «Το κόστος τριών ωρών φόρτισης είναι λιγότερο από ένα ευρώ για τις δέκα κιλοβατώρες που είναι η χωρητικότητα της μπαταρίας», ανέφερε ο Kitanovski.

Η τιμή του ηλεκτρικού Zastava 750 είναι περίπου 20.000 ευρώ και η εταιρεία, όπως δήλωσε ο Kitanovski, προσδοκά κυρίως σε μια διεθνή πελατεία. Κάτι που ακούγεται λογικό, μιας και το παραπάνω ποσό είναι αστρονομικό για τον μέσο Σκοπιανό. Για να έχετε μια συγκριτική τάξη μεγέθους, η Porsche Βόρειας Μακεδονίας (!) διαθέτει το VW e-up! και το e-Golf έναντι 25 και 37 χιλιάδων ευρώ αντίστοιχα, σύμφωνα με αναφορά του πρακτορείου ειδήσεων ΜΙΑ της γείτονος.

Zastava 750 EV

node/39064
Tyre microplatics

Μικροπλαστικά: Tο λάστιχο, ένας αόρατος και συχνά ξεχασμένος ρυπαίνων

Το Σουηδικό Ινστιτούτο Έρευνας για την Ασφάλεια των Μεταφορών, δείχνει σε μελέτη του, ότι ο ρόλος των ελαστικών στη ρύπανση με μικροσωματίδια και ιδιαίτερα οι επιπτώσεις στο περιβάλλον -και όχι μόνο στην ανθρώπινη υγεία, εξακολουθεί να εξετάζεται ελάχιστα

Δευτέρα, 25 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Μικροπλαστικά: Tο λάστιχο, ένας αόρατος και συχνά ξεχασμένος ρυπαίνων

Ακούμε συχνά για τα μικροσωματίδια, αυτά τα μικροσκοπικά σωματίδια που εκπέμπονται από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, επιβλαβή για το αναπνευστικό σύστημα των ανθρώπων. Ωστόσο, έχουν πραγματοποιηθεί λίγες μελέτες σχετικά με τη φθορά των ελαστικών, η οποία έχει μεγάλη ευθύνη -μαζί με τα φρένα- γι’ αυτήν την αόρατη ρύπανση που δυνητικά είναι πολύ επικίνδυνη.

Το VTI (Σουηδικό Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Μεταφορών) μόλις διενήργησε μια μακρά μελέτη, μεταφρασμένη στα αγγλικά, σχετικά με τις μεθόδους μέτρησης των «μικροπλαστικών» που εκπέμπονται από τα λάστιχα των τροχοφόρων. Πρόκειται για σωματίδια μεγαλύτερα από τα διάσημα μικροσωματίδια, υποθετικά λιγότερο επικίνδυνα για την αναπνευστική οδό μας αλλά επικίνδυνα σε άλλους βαθμούς. Αυτά τα μικρά κομμάτια ελαστικού και χημικών πολυμερών στη συνέχεια περνούν στο έδαφος και στο νερό, και όλη η δυσκολία είναι η επεξεργασία του νερού ακριβώς στους ειδικούς σταθμούς για την εξάλειψή τους. Ή μήπως αυτό δεν συμβαίνει στο βαθμό που απαιτείται;

Στη συνέχεια έρχεται το πρόβλημα της δημόσιας υγείας: Το VTI αναγνωρίζει ότι προς το παρόν, κανείς δεν έχει αντιμετωπίσει πραγματικά αυτά τα προβλήματα. Τα μικροπλαστικά στους ωκεανούς (λόγω των απορριμμάτων) αποτελούν πλέον αντικείμενο συζήτησης, αλλά όχι αυτά που προέρχονται από τις μεταφορές. Και όμως το επίπεδό τους θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα υψηλό:

«Με βάση τις τρέχουσες γνώσεις μας στη Σουηδία, μπορούμε να πούμε ότι τουλάχιστον οι μισές από τις εκπομπές μικροπλαστικών της χώρας προέρχονται από τη φθορά των ελαστικών. Άλλες πηγές εκπομπών μικροπλαστικών περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, τη φθορά των σημάνσεων στην άσφαλτο. Ένα μεγάλο μέρος της διασποράς στο περιβάλλον αυτών των πλαστικών σωματιδίων προέρχεται από τις μετακινήσεις στους δρόμους, από τους ανέμους, από τον εκχιονισμό και τον καθαρισμό του δρόμου». Η μελέτη διευκρινίζει ότι αυτά τα μικρά κομμάτια πλαστικού στη συνέχεια τα βρίσκουμε στις αρόσιμες γαίες.

Προς το παρόν, η γνώση σχετικά με την επιδράσεις αυτών των πλαστικών σωματιδίων όταν καταναλώνονται από τον άνθρωπο (σε πόσιμο νερό ή σε τρόφιμα) είναι πενιχρή, επισημαίνει το VTI.

node/39028

Ένα πατίνι από τη Škoda για μέσα στην πόλη

Το νέο πατίνι της Škoda πιάνει ελάχιστο χώρο, ζυγίζει μόλις 5 kg και μπορεί να μεταφέρει ενήλικα βάρους μέχρι 100 kg.

Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020 | Θοδωρής Τσίκας Επικοινωνία

Ένα πατίνι από τη Škoda για μέσα στην πόλη

Σκεφτείτε ότι θέλετε να πάτε κάπου στο κέντρο της πόλης, όπου το αυτοκίνητο δεν φτάνει. Δύο είναι οι λύσεις: Ή το... κόβετε με τα πόδια ή έχετε ένα μικρό πατίνι που σας πηγαίνει παντού. Αυτό το δεύτερο είναι και η λύση που προκρίνει η Škoda και για το λόγο αυτό παρουσιάζει ένα μίνι σκούτερ που ταιριάζει απόλυτα σε δύο μοντέλα της. 

Καταρχήν να πούμε ότι έχει διαστάσεις μόλις 49x42x11 cm (όταν αναδιπλωθεί), και ότι σχεδιάστηκε έτσι ώστε να αποθηκεύεται εύκολα στο πορτμπαγκάζ των Scala και Kamiq, στο χώρο του εφεδρικού τροχού. Όντας κατασκευασμένο από ατσάλι και αλουμίνιο αντέχει βάρος 100 kg, που σημαίνει ότι ένας ενήλικας μπορεί να μετακινηθεί άνετα. Το βάρος του φτάνει μόλις τα 5 κιλά, που σημαίνει ότι μπορεί να μεταφερθεί εύκολα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και στο γραφείο. Τέλος να πούμε πως τα χρώματά του (μαύρο και πράσινο) παραπέμπουν ευθέως στα εταιρικά χρώματα της μάρκας. 

Για όσους θα πουν ότι η Škoda τώρα ανακάλυψε την κίνηση στους δύο τροχούς θα πρέπει να τους υπενθυμίσουμε ότι οι ιδρυτές της Laurin και Klement ξεκίνησαν την επιχείρηση με καινοτόμα για την εποχή τους ποδήλατα, προτού στρέψουν την προσοχή τους στα αυτοκίνητα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Όλα τα μοντέλα της Škoda στο site της εταιρίας

[Πηγή: Carscoops]