SEAT 800 1964-1967

Θυγατρική του Ομίλου VW από το 1982, η SEAT αρχικά προσδέθηκε στο άρμα της FIAT για περίπου 30 χρόνια. Ένας γάμος ουσίας που επέτρεψε την απογείωση της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και τη δημιουργία ειδικών μοντέλων, όπως αυτό το SEAT 800.

Η SEAT, αλλιώς Sociedad Española de Automóviles de Turismo, γεννήθηκε το 1950 από τη βούληση της ισπανικής κυβέρνησης να δώσει στη χώρα μια βιομηχανία αυτοκινήτου. Με παντελή έλλειψη εμπειρίας στην παραγωγή μεγάλης κλίμακας, η εταιρεία σύναψε μια 30ετή συμφωνία με τη FIAT, προκειμένου να κατασκευάζει κατόπιν αδείας κάποια αυτοκίνητα από την γκάμα της ιταλικής εταιρείας, συστήνοντας έτσι τη δική της γκάμα. 

Σε συνέχεια ενός δύσκολου ξεκινήματος με το ακριβό 1400, κλώνο του FIAT 1400, η ισπανική φίρμα γνώρισε την πρώτη επιτυχία της το 1957 με το μικρό 600ράκι, ρεπλίκα του εμβληματικού τορινέζικου μίνι. Οικονομικό και εύκολο στη συμβίωση, αυτό ήταν και το αυτοκίνητο που έβαλε τον ισπανικό λαό σε τέσσερις ρόδες, φαινόμενο που επιτάθηκε από το οικονομικό μπαμ τη δεκαετίας του ’60.

SEAT 800 1964-1967

Η εμφάνιση της ισπανικής αγοράς άνοιξε την όρεξη  και άλλων κατασκευαστών, όπως της Renault και της Citroen, να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στην Ιβηρική χερσόνησο. Έτσι με εγχώρια κατασκευή των R4 και 2CV, ως εκ τούτου με προσαρμοσμένη τιμή στην ισπανική οικονομία, αυτά εξελίχτηκαν σε σοβαρούς ανταγωνιστές του SEAT 600. 

Ένα πραγματικό οικογενειακό μίνι
Η SEAT αντέδρασε το 1962 με το πρότζεκτ ενός επιμηκυμένου 600 κατά 18 πόντους. Το SEAT 800 έδειχνε την αδιαμφισβήτητη συγγένειά του με το FIAT 600, Αλλά το μακρύ μεταξόνιο του επέτρεπε να έχει τέσσερις πόρτες και λιγότερο επικλινή κλωβό, προκειμένου να βελτιωθεί ο εσωτερικός χώρος. Το 800 αρκείτο σε μια πολύ λιτή καμπίνα, με μεταλλικό ταμπλό βαμμένο στο χρώμα του αμαξώματος και τα απολύτως απαραίτητα όργανα. Από την άλλη, το πορτμπαγκάζ φιλοξενούσε το ρεζερβουάρ και τη ρεζέρβα, αφήνοντας ελάχιστο χώρος για αποσκευές.

SEAT 800 1964-1967

Με εμπορικό λανσάρισμα το 1964, φόρεσε το μοτέρ των 767 cc και του FIAT 600D. Τοποθετημένο πίσω από τον πίσω άξονα, ο μικρός 4κύλινδρος κινητήρας ήταν ζωντανός αλλά και θορυβώδης. Στο στοιχείο του μέσα στην πόλη, τα κατάφερνε καλά και έξω από αυτήν παρά τα 29 άλογά του.

SEAT 800 1964-1967

Παρά το μακρύτερο μεταξόνιο που βάρυνε τη γραμμή του αυτοκινήτου, το θορυβώδη κινητήρα με τις απλώς επαρκείς επιδόσεις, το SEAT 800 έτυχε πολύ ζεστής υποδοχής από το κοινό. Η εμπορική επιτυχία του όμως ήταν περιορισμένη, καθώς μόλις 18.200 κομμάτια πέρασαν από την γραμμή παραγωγής έναντι άνω των 800 χιλιάδων για το 600. Η αιτίες πρέπει να αναζητηθούν στη αργή συναρμολόγηση της καροσερί που γινόταν με το χέρι από έναν υπεργολάβο που έδρευε κοντά στο εργοστάσιο της Βαρκελώνης.

SEAT 800 1964-1967

Το 1967, το 800άρι έδωσε τη θέση του στο SEAT 850, βασισμένο πάνω στο FIAT 850, αλλά για την τοπική αγορά με τέσσερις πόρτες και πορτμπαγκάζ. Το 800 όμως παρέμεινε μια σημαντική οικογενειακή φιγούρα και χαϊδεμένο παιδί της ιβηρικής αυτοκινητικής σκηνής μέχρι την αυγή της δεκαετίας του ’80.

Το 800 με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Χωρητικότητα 767 cc 
Ισχύς 29 PS
Τελική ταχύτητα 110 km/h 
Παραγωγή 18.200 αυτοκίνητα (1964-1967)
Τιμή σήμερα €6.000-€7.000 (καλή κατάσταση)