Renault Dauphine 1093 1962-1964
node/38917

Renault Dauphine 1093 1962-1964: Σπορ πρεμιέρα

Το Dauphine 1093 εγκαινίασε την γκάμα των μικρών σπορ αυτοκινήτων στη Renault. Και η επιτυχία στα ράλι θα ενεθάρρυνε την επώαση της σειράς «Gordini».

Το μοντέρνο και αστικό Dauphine που λανσαρίστηκε το 1956 θα στρογγυλοκαθόταν με χάρη ανάμεσα στο δημοφιλές, λαϊκό 4CV και στη «μεγάλη» Frégate. Δύο χρόνια αργότερα, η Régie θα στεφάνωνε την γκάμα του Dauphine με μια έκδοση «Gordini», πιο πολυτελή και λίγο πιο γρήγορη χάρη στο 4άρι σασμάν της. 

Σε αντίθεση με την εικόνα κύρους του Amédée Gordini, μιας και ήταν ο τελευταίος Γάλλος κατασκευαστής Formula 1 στη δεκαετία του ’50, το αυτοκίνητο δεν είχε δα και κάτι το σοβαρό πάνω του για σπορ αυτοκίνητο. Με προίκα μια μετά βίας ταπεινή εξέλιξη του υπάρχοντος Dauphine και απέναντι στη γήρανση του 4CV, το λιλιπούτειο αλλά πολύ δυναμικό και δραστήριο αγωνιστικό τμήμα της Renault πήρε την πρωτοβουλία να ετοιμάσει ένα μοντέλο κομμένο ραμμένο πάνω στο Dauphine.

Renault Dauphine 1093 1962-1964
Αναγνωρίσιμο από τις μπλε διαμήκεις ρίγες του, το 1093 κατάπινα αδηφάγα τα χιλιόμετρα στον ανοιχτό δρόμο αλλά χρειαζόταν προσοχή με τα αδύναμα φρένα του και την ευπάθεια στον πλευρικό άνεμο. 


Η εποχή εκείνη συνέπεσε με τη διεθνοποίηση των αγωνιστικών κανονισμών και δεν υπήρχε πια η περίπτωση για ένα εργοστάσιο να φτιάξει μία δύο εκατοντάδες αυτοκίνητα ειδικά για αγώνες. Έτσι, αν η Renault έδινε το πράσινο φως για την παραγωγή 1.000 αυτοκινήτων που απαιτούνταν για την ομολογκασιόν στην κατηγορία «Τουρισμού», οι άνθρωποι του αγωνιστικού τμήματος θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν αυστηρές λογιστικές απαιτήσεις και να αναθεωρήσουν προς τα κάτω τις φιλοδοξίες τους. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Renault 8 Gordini 1964-1970 [video]

Βασισμένο πάνω στην πλατφόρμα του μοντέλου Export, το 1093 ξεχώριζε εξωτερικά από την άσπρη καροσερί που γράμμωναν δύο διαμήκεις μπλε ρίγες, από τα εμπρός φανάρια μεγαλύτερης διαμέτρου και από την ελαφρά πιο χαμηλή στάση του.

Renault Dauphine 1093 1962-1964
Στην καμπίνα δεν υπήρχε ούτε υποψία σπορ στοιχείου. Το μόνο που το ξεχώριζε από τα Dauphine του συρμού ήταν το διαφορετικό κοντέρ και ένα στροφόμετρο.


Πολύ πιο διακριτικές, οι τροποποιήσεις κάτω από το καπό δεν έδιναν αυτό που θα λέγαμε φωτιά στις επιδόσεις του σεβάσμιου 4κύλινδρου κινητήρα. Με μόλις πιο άγριο χρονισμό και ανασχεδιασμένη εξάτμιση, σπέσιαλ ελαφρύτερα κομμάτια και διπλό καρμπιρατέρ, το μικρό μοτέρ των 845 κυβικών ανέβηκε από τα 38 στα 49 άλογα. Ιπποδύναμη σχεδόν για χλεύη, αν ξεχνούσες τα 630 kg του αυτοκινήτου και την αεροδυναμική καροσερί.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Renault 12 Gordini 1970-1974: Το ανερμάτιστο 

Γρήγορο, αναιδές, απίστευτα ακριβές, το Dauphine 1093 έπαιζε με τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα αυτοκίνητα σε δρόμους-κορδέλα με κλειστές στροφές. Με τα 49 άλογά του, αυτό το μικρό Renault των 845 cc έπιανε τα 140 και οι επιταχύνσεις του ήταν συγκρίσιμες με αυτές μιας Citroën DS 19. Κάτι που επιβεβαιώνει το τριπλό πλασάρισμα στις πρώτες θέσεις στον Γύρο της Κορσικής το 1962. Θρίαμβος που είχε τη σχετική εμπορική εξαργύρωσή του και θα ενεθάρρυνε τη Renault να ακολουθήσει την πολιτική των μικρών σπορ αυτοκινήτων παραγωγής που εγκαινιάστηκε μετά βαΐων και κλάδων με το R8 Gordini το 1964. 

Renault Dauphine 1093 1962-1964
Το μοτεράκι του Dauphine με τις κατάλληλες επεμβάσεις στον χρονισμό και στην αναπνοή του ανέβηκε 11 ολόκληρα άλογα, φτάνοντας τα 49, και δίνοντας μια αναλογία κιλών ανά ίππο κάτω από τα 13. 


Σήμερα, στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου ένα Renault Dauphine 1093 σε πολύ καλή κατάσταση στοιχίζει 45 χιλιάδες ευρώ.

Το Dauphine 1093 με μια ματιά 
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά, τετράχρονος
Χωρητικότητα 845 cc
Τροφοδοσία Ένα διπλό καρμπιρατέρ Solex 32 PAIA3
Ισχύς 49 PS/5.600 rpm
Ροπή 75,5 Nm/4.500 rpm
Διαστάσεις 3,95 x 1,52 x 1,44 m
Ρεζερβουάρ 32 lt
Βάρος 630 kg
Φρένα Ταμπούρα 228,6 mm σε όλους τους τροχούς
Λάστιχα 145-380 (σ.σ. 145/90 R15)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 16,5”
0-400 m 20,0” @ 106 km/h
0-1.000 m 38,6” @ 120 km/h
Τελική ταχύτητα 140 km/h
Παραγωγή 2.148 αυτοκίνητα (1962-1964)
Τιμή σήμερα Από €45.000 (πολύ καλή κατάσταση)