
Πέντε λησμονημένες υπέροχες BMW E30 που δεν ήταν Μ3
Μπορεί να θεωρούμε την BMW E30 M3 ένα από τα εμβληματικά σπορ μοντέλα όλων των εποχών, αλλά δεν είναι η μόνη E30 που αξίζει την προσοχή μας.

Ενώ η M3 είναι αναμφισβήτητα το πιο εμβληματικό παράγωγο της γκάμας της BMW E30, δεν ήταν η μόνη εντυπωσιακή έκδοση υψηλών επιδόσεων που αξίζει να θυμόμαστε.
Κατασκευασμένη από το 1982 έως το 1994, η BMW E30 ήταν διαθέσιμη σε διάφορες εκδόσεις με μια σειρά κινητήρων βενζίνης και ντίζελ, γεγονός που την έκανε εξαιρετικά δημοφιλή σε όλο τον πλανήτη. Ήταν επίσης η πρώτη 3 Series που φόρεσε το τιμημένο έμβλημα Μ.
Η BMW E30 M3 είναι ένα αριστούργημα της αυτοκίνησης. Αλλά δεν είναι η μόνη Ε30 που είναι πραγματικά ποθητή
Η E30 M3 συνεχίζει να τιμάται από τους λάτρεις της BMW σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι συχνά την θεωρούν το πιο ανόθευτο οδηγικά μοντέλο που κατασκεύασε ποτέ η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Για να δούμε όμως και πέντε ακόμα υπέροχες εκδόσεις.
Hartge H35 1983-1986
Ιδρύθηκε το 1971 από έναν πρώην οδηγό αγώνων και λάτρη των BMW, τον Herbert Hartge. Η ομώνυμη εταιρεία έγινε ένας από τους πιο γνωστούς βελτιωτικούς οίκους BMW της Γερμανίας. Παρόμοια με την Alpina, η Hartge όχι μόνο «σκάλιζε» τις BMW, αλλά πρόσφερε και ολοκληρωμένα μοντέλα με δικό της VIN.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Καίει καρδιές η καρασπάνια BMW E30 M3 Evo III του Mate Rimac
Ενώ η πιο διάσημη Hartge BMW είναι η H50 του 2001, μια Ε46 με V8 κινητήρα, εδώ θα ασχοληθούμε με την H35. Μια BMW E30 με μια σειρά οπτικών αναβαθμίσεων που την ξεχώρισαν από το μοντέλο παραγωγής.
Φορούσε διαφορετικούς προφυλακτήρες, πίσω αεροτομή, ζάντες της Hartge και μοναδικές εσωτερικές επενδύσεις. Κάτω από το καπό φώλιαζε ο 6κύλινδρος M30 των 3,5 lt, που απέδιδε έως και 240 ίππους, ανάλογα με το έτος παραγωγής. Επέτρεπε στην H35 να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 6,5”.
Alpina B6 3.5 1984-1990
Η Alpina είναι άλλο ένα εμβληματικό όνομα στην κοινότητα των BMW. Αυτή τη στιγμή ανήκει στον Γερμανό κατασκευαστή, αλλά πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της ανεξάρτητη. Παρουσιάζοντας ολιστικά βελτιωμένες BMW, που τις πουλούσε ως δικά της μοντέλα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Το body-kit της Zacoe δίνει στην BMW M2 άρωμα από E30 M3
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Alpina παρουσίασε αρκετές ισχυρότερες εκδόσεις της E30. Όπως την B6 3.5, που βασιζόταν στην 325i. Κατασκευασμένη από το 1984 έως το 1990, διέφερε τόσο οπτικά, όσο και στον Μ30 των 3,5 lt.
Όπως έκανε και η Hartge με τον κινητήρα της H35, η Alpina τον «σκάλισε», ανεβάζοντας την ισχύ στους 258 ίππους -όταν φορούσε καταλύτη- και στους 265 -άνευ. Η δε ροπή ανερχόταν στα 346 Nm.
Με μεγαλύτερα φρένα εμπρός και βελτιωμένη ανάρτηση με αμορτισέρ της Bilstein, η Alpina B6 3.5 έπιανε τα 100 km/h σε 6”, τα 160 σε 14,6”, τα 200 σε 26,2” και είχε τελική 253 km/h.
BMW 333i 1985-1987
Όταν η πρώτη M3 ήταν έτοιμη να βγει στους δρόμους, η αντιπροσωπεία της BMW στη Νότια Αφρική έμαθε ότι το σπορ μοντέλο δεν θα ήταν διαθέσιμο στην αφρικανική χώρα.
Δεδομένου ότι ήθελαν ένα μοντέλο υψηλών επιδόσεων για να πάρουν μέρος στο τοπικό πρωτάθλημα αυτοκινήτων τουρισμού, ζήτησαν βοήθεια από τα κεντρικά. Η απάντηση ήρθε: Λεγόταν 333i, εξελίχθηκε με τη βοήθεια της Alpina, θα πουλιόταν μόνο εκεί και συναρμολογήθηκε στις εγκαταστάσεις του γερμανικού βελτιωτικού οίκου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ H BMW E30 M3 επιστρέφει φορώντας την πλατφόρμα Neue Klasse
Όπως και η B6, η 333i φόρεσε τον 6κύλινδρο M30, χωρητικότητας 3,2 lt αυτή τη φορά, δανεισμένο από την E23 733i.
Με ισχύ 200 ίππων και μπλοκέ διαφορικό, η 333i ονομάστηκε «νοτιοαφρικανική M3» και κατασκευάστηκε σε 210 τεμάχια. Ενισχύοντας το κύρος της φίρμας, αλλά και αποτελώντας μια ικανή βάση για το εγχώριο αγωνιστικό.
Μπορούσε να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 7,4”, περίπου ένα δευτερόλεπτο πιο αργά από την πραγματική E30 M3. Καθόλου άσχημα.
Alpina B6 3.5 S 1987-1989
Η Alpina συνέχισε να αναπτύσσει τη -βασισμένη στην 325i- B6 3.5 μέχρι το 1990. Αλλά από το 1987 έως το 1989, ο βελτιωτικός οίκος πρόσφερε μία ακόμη πιο εντυπωσιακή έκδοση.
Ενώ η B6 3.5 ήταν ταχύτερη από την αρχική M3, απουσίαζαν όλα τα αεροδυναμικά βοηθήματα που φορούσε το γερμανικό homologation special. Που χάριζαν ουσία, αλλά και εμφανισιακή αγριάδα.
Τα φόρεσε επιτέλους η νέα B6 3.5 S. Πώς; Ήταν το πρώτο -και μοναδικό- μοντέλο στην ιστορία της Alpina, που βασίστηκε σε ένα Μ μοντέλο.
Ωστόσο, ενώ έμοιαζε με BMW E30 M3 E30 M3 που φορούσε ζάντες της Alpina, πλαϊνά αυτοκόλλητα και πιο πολυτελές εσωτερικό, η B6 3.5 S δεν χρησιμοποίησε τον θρυλικό 4κύλινδρο S14 που αναπτύχθηκε από το τμήμα M.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Στο σφυρί υπέροχη BMW E30 M3 Evolution II, μία από τις 501
Αντ 'αυτού, οι μηχανικοί της Alpina προτίμησαν το μοτέρ της B6, με χωρητικότητα 3.5 lt. Είχε σαφώς περισσότερη ροπή χαμηλά, ενώ το πάντρεψαν με το dogleg 5άρι κιβώτιο της Getrag.
Ο συνδυασμός ενός πλαισίου M3 και του M30 των 3,5 lt είχε ως αποτέλεσμα μια E30 υψηλών επιδόσεων. Που μπορούσε να επιταχύνει στα 100 km/h σε 6,6” φορώντας καταλύτη. Ωστόσο, κάποιοι ιδιοκτήτες τον αφαιρούσαν και έριχναν την επιτάχυνση κάτω από τα έξι δευτερόλεπτα.
Η B6 3.5 S κατασκευάστηκε μόλις σε 62 μονάδες, γεγονός που την καθιστά μία από τις πιο σπάνιες και ποθητές E30.
BMW 320iS 1987-1990
Με αντίστοιχα στρεβλό φορολογικό σύστημα με το δικό μας, και άλλες μεσογειακές χώρες «τιμωρούσαν» τα πολλά κυβικά. Ειδικά πάνω από τα 2,0 lt. Τι έκπληξη... Εμείς το κάνουμε ακόμα!
Έτσι, όσοι ήθελαν να αποκτήσουν τη M3, με τον S14 των αρχικά 2,3 lt και στη συνέχεια 2,5 lt, έπρεπε να πληρώνουν ένα υπέρογκο ποσό σε ετήσια βάση. Φοβούμενη ότι η M3 δεν θα πουλούσε καλά σε αυτές τις χώρες, κυρίως στην Ιταλία, η BMW ετοίμασε μια ιδιαίτερη έκδοση.
Ονομάστηκε 320iS και στην πατρίδα μας είναι γνωστή ως «ιταλική Μ3». Ήταν διαθέσιμη με 4θυρο -από τον Σεπτέμβριο του 1987- και δίθυρο -από τον Μάρτιο του 1988- αμάξωμα. Ενώ εμφανισιακά έμοιαζε με μια κανονική 320i, έκρυβε μια έκπληξη κάτω από το καπό.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ O Misha σκίζει στο Ring E30 M3 με μοτέρ από S2000 [video]
Έναν υπό-κυβισμένο S14 στα 2,0 lt, απόδοσης 192 ίππων. Φορούσε επίσης το 5τάχυτο dogleg κιβώτιο ταχυτήτων της M3, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και είχε προσεγμένο στήσιμο.
Καθώς μπορούσε να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 7,1”, δεν ήταν και τόσο πίσω από την M3.