node/36067

Maserati 5000GT Coupé, ένα πολύ σπέσιαλ κομμάτι από τον Ghia

Αυτή εδώ η 5000GT είναι ίσως η πιο σημαντική Maserati που εμφανίζεται σε δημοπρασία. Ένα υπέροχο, μοναδικό κομμάτι με καροσερί από τoν Ghia. Το μόνο που χρειάζεται είναι πέντε έξι κατοστάρικα για αποκατάσταση.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως κάθε φορά που ένα κλασικό κομμάτι, χαμένο για χρόνια, εμφανίζεται αναπάντεχα, καταπλήσσεσαι. Πώς στο καλό τόσα και τόσα ιστορικά αυτοκίνητα κρύβονται σε σκοτεινές γωνιές για χρόνια και αιφνιδιαστικά εμφανίζονται το ένα πίσω από το άλλο; 

Όπως και να ’χει, δεν είμαστε σήμερα εδώ για να κάνουμε τους ντεντέκτιβ –όχι πως αυτό δεν θα αποτελούσε ένα καλό θέμα για έρευνα. Αντικείμενό μας σήμερα όμως είναι μια ακόμη «ανακάλυψη». Μια Maserati 5000GT με καροσερί από τον Ghia που αποδεικνύει ότι θαυμαστές ιστορίες αυτοκινήτων που επέζησαν σωρείας αντιξοοτήτων, υπάρχουν. 

Για σχεδόν 50 χρόνια, αυτή η εντυπωσιακή, μοναδική Maserati ήταν παρκαρισμένη στη Σαουδική Αραβία, παρατημένη έξω να σκουριάζει μέρα με τη μέρα. Κυριολεκτικά σακατεμένη ήταν έτοιμη να πάρει την άγουσα για την πρέσα, μέχρι που η οικογένεια του τελευταίου ιδιοκτήτη αποφάσισε να τη βάλει σε γκαράζ. Και να της δώσει παράταση ζωής. Όχι αποκαθιστώντας την, αλλά βγάζοντας αυτή τη μοναδική 5000GT στο σφυρί, στη δημοπρασία του Monterey από τον οίκο RM Sotheby’s, όπου προβλέπεται να πιάσει $500.000 έως $750.000. 

Αυτή, όπως και κάθε μία από τις 34 Maserati 5000GT, είναι ένα πολύ σπέσιαλ αυτοκίνητο. Το πρώτο κομμάτι φτιάχτηκε κατόπιν παραγγελίας του Σάχη της Περσίας το 1958. Για την περίπτωση, ο μηχανικός της Maserati, Giulio Alfieri, επέλεξε τον τρομερό κινητήρα του σπουδαίου αγωνιστικού της εταιρείας, αυτό της 450S. Ένα μοτέρ V8 με τέσσερις εκκεντροφόρους, τέσσερα αγωνιστικά καρμπιρατέρ, δύο ντιστριμπιτέρ και 16 μπουζί, που απέδιδε 420 άλογα. Αυτή η κινητήρια μονάδα έγινε detuned, αποδίδοντας 325 άλογα με τέσσερα Weber ή 340 με μηχανικό ψεκασμό της Lucas, και τοποθετήθηκε πάνω στο σασί του πρώτου αυτοκινήτου δρόμου της εταιρείας, της Maserati 3500GT.

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier


Η 5000GT έγινε το κορυφαίο ελιτίστικο αυτοκίνητο στον κόσμο, όταν παρουσιάστηκε το 1959, και σύντομα η φήμη του έλαβε μυθικές διαστάσεις. Βέβαια εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως καμία από τις 5000GT δεν είναι όμοια με άλλη, αλλά επίσης να πούμε ότι το αυτοκίνητο ξεπερνούσε κάθε Ferrari σε ταχύτητα, βελούδινη αίσθηση και αποκλειστικότητα.

Η πρώτη 5000GT έπιασε τα 277 km/h, αστρονομική ταχύτητα για ένα Grand Tourer του 1959. Με παρατσούκλι «Σάχης της Περσίας», το πρώτο αυτοκίνητο ήταν ντυμένο από την Carozzeria Touring που σχεδίασε επίσης και μια μοναδική μάσκα, εμπνευσμένη από την μπαρόκ περσική αρχιτεκτονική.

Το αυτοκίνητο κόστιζε περίπου τα διπλάσια από την τιμή μιας 3500GT και, ως εκ τούτου, έγινε εναλλακτική λύση έναντι της Ferrari Superamerica της εποχής. Φυσικά, διάσημοι ιδιοκτήτες απογείωσαν ακόμη περισσότερο τη φήμη της: Basil Read, Giovanni Agnelli, Ferdinando Innocenti Adolfo López Mateos (τότε πρόεδρος του Μεξικού, Aga Khan, διάφοροι πρίγκιπες, Stewart Granger, Briggs Cunningham... 

Για τα 34 κομμάτια της 5000GT, εκτός από την Carrozzeria Touring, ασχολήθηκαν και άλλοι κορυφαίοι καροσερίστες της εποχής: Pininfarina, Serafino Allemano (για τα περισσότερα), Ghia, Pietro Frua, Bertone, Carrozzeria Monterosa (Giorgio Sargiotti) και Giovanni Michellotti.

Κατά τα λοιπά, η 5000GT ήταν πλουσιοπάροχα ντυμένη με δέρμα στην καμπίνα που είχε δύο φαρδιά αναπαυτικά καθίσματα εμπρός και ένα μικρό πίσω. Το ξύλινο τιμόνι ήταν φτιαγμένο από τη Nardi, τα όργανα στο ταμπλό ήταν της Jaeger και οι διακοσμήσεις στο εσωτερικό ήταν σε βουρτσισμένο ατσάλι. Μερικά αυτοκίνητα δε φορούν συρμάτινες-ακτινωτές ζάντες της Borrani. Δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι η Maserati έχανε χρήματα για κάθε 5000GT που κατασκεύαζε, λόγω της πολυπλοκότητας του αυτοκινήτου και της περιπλοκότητας στην κατασκευή του.

To αυτοκίνητο που βλέπετε, για το σασί #AM103 018, το πρότζεκτ ανέλαβε η Garozzeria Ghia. Αρχικά παραγγέλθηκε από τον μεγιστάνα των βέσπα Lambretta, Ferdinando Innocenti, με την εντολή να γίνει μια 5000GT που να μην μοιάζει με καμία από τις αδερφές της. Η πρεμιέρα έγινε στο σταντ της Ghia στο Salone di Torino το 1961, βαμμένη σε ένα με εκπληκτικό ασημί πάνω από μαύρο.

5000gt

Ο Innocenti πούλησε το αυτοκίνητο σε κάποια χρονική στιγμή, με την 5000GT να αλλάζει διάφορα χέρια στην Ιταλία πριν καταλήξει στη Σαουδική Αραβία. Ύστερα από αυτό, ο κόσμος σκέφτηκε ότι η 018 εξαφανίστηκε. Αποδείχθηκε ότι ο Σαουδάραβας λάτρης αυτοκινήτων, Rubayan Alrubayan, την αγόρασε κάποια στιγμή στη δεκαετία του ’70, μην έχοντας όμως ιδέα για την πραγματική θέση και σημασία της στο πάνθεο Maserati. Οπότε και την παρκάρισε κα την παράτησε.

Ο online κατάλογος του οίκου RM υποδεικνύει ότι ο Alrubayan απεβίωσε πριν από αρκετά χρόνια και οι κληρονόμοι του -πιθανότατα αγνοώντας την πραγματική θέση του αυτοκινήτου στην Ιστορία- αποφάσισαν να το βάλουν σε γκαράζ για να αποτρέψουν περαιτέρω αλλοίωσή του. Προφανώς κάτι που έγινε στο παρά πέντε, καθώς η 018 είχε σημείωση στα πλαϊνά της, στα αραβικά, για να πάει στην πρέσα!

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier


Αλλά πόσο σπουδαία μπορεί να είναι αυτή η 5000GT με καροσερί από τον Ghia; Ο Frank Mandarano, επί μακρόν λάτρης των Maserati, ειδικός, μηχανικός και συντηρητής σε περισσότερα από 350 κλασικά αυτοκίνητα της Τρίαινας, δυσκολεύτηκε να βρει τις λέξεις για να το αρθρώσει τηλεφωνικά. «Πρέπει να είναι μεταξύ των δύο ή τριών κορυφαίων Maserati από καροσερίστες που κατασκευάστηκαν ποτέ», είπε τελικά ο Mandarano. «Οι λεπτομέρειες αυτού του αυτοκινήτου είναι κάτι παραπάνω από ωραίες. Και είναι ο τεράστιος όγκος αυτών των μοναδικών στοιχείων που κάνουν αυτό το δείγμα να ξεχωρίζει από οποιοδήποτε άλλη Maserati κατασκευάστηκε ποτέ». 

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier


Αναμφισβήτητα, το αυτοκίνητο μοιάζει να έχει βγει από την κόλαση αυτή τη στιγμή. Αλλά κάτω από όλη τη σκουριά, τη βρωμιά και το διαλυμένο εσωτερικό, υπάρχει ένα αξιοσημείωτα πλήρες αυτοκίνητο με σχεδίαση και λεπτομερή σχεδιασμό που σου κόβει την ανάσα. Ας το δούμε πιο προσεκτικά.

Ακριβώς εμπρός σου βρίσκεται ένας τρισδιάστατος λογότυπος της Maserati, τοποθετημένος σε μια μάσκα με πλέγμα, πλαισιωμένη μέσα σε ένα ωοειδές μεταλλικό κομμάτι, σε αντίθεση με όσα χρησιμοποιήθηκαν σε Maserati πριν ή από τότε. Οι τετραπλοί προβολείς είναι ωραία κατασκευασμένοι, με όμορφη δουλειά σε μέταλλο να συνδέει τα εσωτερικά και εξωτερικά φώτα, με τα τελευταία να υποδιαιρούνται οριζόντια σε άνισα ημικύκλια.

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier


Το επίπεδο καπό εκτείνεται σε μεγάλο μήκος και σε γωνία προς τα κάτω, ενώ στο κέντρο και εμπρός κάθεται ένας ελλειπτικός λογότυπος «Maserati», μέσα στο δακρύμορφο ανάγλυφο που ξεκινά από το παρμπρίζ και καταλήγει στην άλλη άκρη.

Οι αψίδες των θόλων είναι μοναδικά διαμορφωμένες, όπως και οι τα πλευρικά νίκελ και τα τετραπλά βράγχια πίσω από τους εμπρός τροχούς. Στο πίσω μέρος υπάρχει ένα επίπεδο καπό που κάθεται τακτοποιημένα ανάμεσα στα πίσω φτερά. Ακόμη και οι προφυλακτήρες είναι και οι δύο τους πλήρως εξατομικευμένοι.

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier


Το ίδιο μοτίβο συνεχίζεται και στο εσωτερικό, με τον ακανόνιστα διαμορφωμένο πίνακα οργάνων, τα μικρότερα καντράν και τον Art Deco λεβιέ ταχυτήτων, αλλά και τα κουμπιά σε σχήμα διαμαντιού που θα ταίριαζαν με το πολύ μεγαλύτερη λαβή του λεβιέ στο πρωτότυπο αυτοκίνητο -απουσιάζει στις φωτογραφίες αλλά είναι ορατό στο φωτογραφίες του αυτοκίνητου από το περίπτερο Ghia το ’61.

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier

Τα πάντα σχετικά με αυτήν την καμπίνα είναι πάνω και πέρα από κάθε φαντασία και κριτική, μέχρι την κάθετη συρόμενη πόρτα στο ντουλαπάκι του συνοδηγού και τη νικελένια μπάρα στο μέσο της επένδυσης της πόρτας, από την οποία αρχικά κρεμόντουσαν ταιριαστές δερμάτινες θήκες για αποθήκευση.

5000gt

Σύμφωνα με την εκ των υστέρων μελέτη των εικόνων από τον Mandarano, οι χειρολαβές των θυρών είναι ίσως το μόνο πράγμα «που δεν είναι ειδικά σχεδιασμένο για το αυτοκίνητο», όπως ήταν, εκτός από τις ακτινωτές ζάντες της Borrani και, φυσικά, το σασί και τα μηχανικά μέρη.

«Είναι απολύτως εξαιρετικό. Πιθανώς η πιο σημαντική Maserati που βγαίνει σε δημοπρασία», δήλωσε ο Mandarano. «Μερικοί θα μπορούσαν να πουν ότι εξαίρεση αποτελούν τα πιο δημοφιλή κουπέ Zagato A6G54 -ιδίως εκείνα με αγωνιστική ιστορία».

5000gt
Φωτογραφία RM Sotheby's με την ευγενική προσφορά του Nicolas Maier

Όταν ρωτήθηκε πόσο θα κόστιζε η αποκατάσταση, ο Mandarano είπε ότι εάν γίνει στην Ιταλία, πιθανώς $450.000 έως $650.000. Ο κινητήρας και τα εξαρτήματα βρίσκονται όλα εκεί και υπάρχουν αρκετές εσωτερικές και ιστορικές φωτογραφίες για να πορευτείς. Ο Mandarano είπε ότι μοιάζει με μια αρκετά απλή αποκατάσταση. «Προβλήματα προκύπτουν όταν λείπουν πράγματα, αλλά στην περίπτωση αυτή είναι όλα εκεί. Ειδικά το γυαλί -αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα», σημείωσε. «Έχω δει πολύ χειρότερα».

Ας ελπίσουμε ότι κάποιος με τα χρήματα και το όραμα να ξαναγίνει αυτό το αυτοκίνητο όπως στα νιάτα του, θα βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη. Για λιγότερο από δύο εκατομμύρια, αυτή η 5000GT διαθέτει το στιλ, το κόρδωμα και την ιστορία για να γίνει μια μέρα υποψήφια στο Pebble Beach.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ DRIVE Legends: Maserati 3500GT Touring 1957-1964

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Maserati Mistral 1964-1970

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε τη Maserati Ghibli SS του 1969

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Maserati Bora 1971-1979

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Drive Legends: Maserati Khamsin 1973-1982

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Maserati Kyalami 1976-1983

node/39606

Πόσο πουλήθηκε αυτή η σπάνια BMW 3.0 CSL; [video]

Η έκδοση επιδόσεων της BMW E9 από με τις περιποιήσεις του αγωνιστικού τμήματος της βαυαρικής φίρμας.

Παρασκευή, 31 Ιουλίου 2020 | Θάνος Παππάς Επικοινωνία

Πόσο πουλήθηκε αυτή η σπάνια BMW 3.0 CSL; [video]

Μια ενδιαφέρουσα αγγελία που εμφανίστηκε αυτή την εβδομάδα στο Bring A Trailer ήταν αυτή η σπάνια BMW 3.0 CSL του 1972.

Η BMW 3.0 CSL, βασισμένη στη σειρά κουπέ μοντέλων E9, εξελίχθηκε από το αγωνιστικό τμήμα της BMW στα πλαίσια του ομολογκαρίσματος για συμμετοχή στο ευρωπαικό πρωτάθλημα τουρισμού. Η παραγωγή της ξεκίνησε το 1971 και ολοκληρώθηκε το 1975, με 1.265 αυτοκίνητα να βγαίνουν από το εργοστάσιο. Για εξοικονόμηση βάρους, το μοντέλο είχε καπό, πόρτες και κάλυμμα του χώρου αποσκευών από αλουμίνιο, πλαστικό προφυλακτήρα, λεπτότερο αμάξωμα καθώς και πίσω και πλευρικά παράθυρα από Perspex.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Διαφήμιση: BMW 2800 CS 1968-1971 [video]

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο αποτελεί ένα από τα 169 παραδείγματα που παρήχθησαν στους πρώτους 14 μήνες της παραγωγής του μοντέλου. Παραδόθηκε καινούριο στην Ιταλία το 1972 σε απόχρωση Golf yellow και έγινε εισαγωγή στις ΗΠΑ μέσα στη δεκαετία του '70. Το 1986 το αγόρασε ένας συλλέκτης από το Colorado που ανέλαβε ανακατασκευή του στα μέσα της δεκαετίας του '90 η οποία περιλάμβανε νέα μαύρη βαφή με τρίχρωμες λωρίδες και τοποθέτηση νέου κινητήρα. Το αυτοκίνητο παρέμεινε στην ίδια οικογένεια μέχρι το 2014 οπότε το αγόρασε ένας άλλος συλλέκτης από το San Francisco που του πρόσθεσε καινούριο χειροκίνητο κιβώτιο και πλήρες αεροδυναμικό πακέτο τύπου "Batmobile". Ο τελευταίος ιδιοκτήτης τοποθέτησε τις πολυάκτινες ζάντες 14" της Alpina με νέα ελαστικά 205/70 Michelin XWX το 2019.

BMW 3.0 CSL

Στο εσωτερικό του βρίσκουμε καθίσματα Scheel bucket με μαύρη δερματίνη και κοτλέ, ξύλινη επένδυση στο ταμπλό, ταχύμετρο που φτάνει μέχρι τα 240 km/h, μειωμένη ηχομόνωση και μαύρες μοκέτες, ενώ το οδόμετρο γράφει 93.000 km.

Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας 3,5 λίτρων (M30B34) που τοποθετήθηκε κάτω από το καπό του μοντέλου μέσα στη δεκαετία του '90, προέρχεται από μια BMW του 1985 και έχει δύο καρμπυρατέρ της Weber. Η δύναμη μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου Getrag 245/10 C/R 5 σχέσεων το οποίο τοποθετήθηκε το Νοέμβριο του 2018. Η ανάρτηση είναι ανεξάρτητη με ελατήρια της Bilstein και τα φρένα αποτελούνται από δίσκους και στους τέσσερις τροχούς. 

Η δημοπρασία για την BMW 3.0 CSL ολοκληρώθηκε στα $175.000 (€147.854) επιβεβαιώνοντας το συλλεκτικό χαρακτήρα της κατασκευής, χωρίς όμως να φτάνει στα δυσθεώρητα ύψη μεταγενέστερων κλασικών αυτοκινήτων της βαυαρικής φίρμας όπως η BMW M3 E30 που πουλήθηκε πρόσφατα έναντι $250.000.

[Πηγή: Bring A Trailer]

node/39558

Αυτή η BMW M3 E30 πουλήθηκε έναντι $250.000! [video]

Μια πανέμορφη BMW M3 E30 σε εξαιρετική κατάσταση δεν θα μπορούσε παρά να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον κάθε συλλέκτη.

Πέμπτη, 23 Ιουλίου 2020 | Θάνος Παππάς Επικοινωνία

Αυτή η BMW M3 E30 πουλήθηκε έναντι $250.000! [video]

Μια BMW M3 E30 του 1988 με μόλις 13.000 km στο οδόμετρο, δημοπρατήθηκε στην αμερικανική ιστοσελίδα Bring a Trailer έναντι $250.000 (€215.888), επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη φορά την ανοδική πορεία των μετοχών της E30 στο χρηματιστήριο της αυτοκίνησης.

Το αυτοκίνητο είναι βαμμένο σε απόχρωση Zinnoberrot που ομολογουμένως ταιριάζει απόλυτα στο χαρακτήρα της κατασκευής. Όπως όλες οι M3 της εποχής της, το αεροδυναμικό πακέτο αποτελείται από σπορ εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, προεκτάσεις των μαρσπιέ και φουσκωμένα εμπρός και πίσω φτερά. Επιπλέον, στο συγκεκριμένο όχημα έχουν τοποθετηθεί εμπρός σπλίτερ και αεροτομή από M3 Sport Evolution κάνοντάς το να δείχνει ακόμα πιο ποθητό. Οι πολυάκτινες ζάντες 15" φορούν ελαστικά Dunlop Direzza DZ102  ενώ μαζί με το αυτοκίνητο διατίθενται η ρεζέρβα και το εργοστασιακό σετ τροχών με ελαστικά 205/55 Goodyear Eagle NCT.

Στο εσωτερικό, που μοιάζει να βγήκε σήμερα από το εργοστάσιο, κυριαρχούν οι δερμάτινες επενδύσεις σε απόχρωση Natural Tan στα σπορ καθίσματα, τις πόρτες και τη μοκέτα, που δένουν αρμονικά με το μαύρο ταμπλό. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει air condition, ηλεκτρικά παράθυρα, cruise control, ηλιοροφή και ραδιοκασετόφωνο, ενώ στην πλαφονιέρα βρίσκουμε τα παραδοσιακά φωτάκια της BMW για έλεγχο των επιμέρους συστημάτων του οχήματος.

BMW M3 E30

Κάτω από το καπό βρίσκεται ο γνωστός τερτακύλινδρος κινητήρας 2,3 λίτρων με απόδοση 195 PS και 230 Nm. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων Getrag G265 και με τη βοήθεια ενός διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα νούμερα έχουν μικρή σημασία, όμως πίσω στη δεκαετία του '80, η BMW ανακοίνωνε επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,9" και τελική ταχύτητα 230 km/h.

Σύμφωνα με την αγγελία, τα τελευταία service έγιναν το Φεβρουάριο και τον Απρίλιο του 2020 οπότε το αυτοκίνητο είναι πανέτοιμο για χρήση. Παρόλα αυτά αν κρίνουμε από την τιμή του ($250.000), είναι πολύ πιθανό ο νέος ιδιοκτήτης να το αντιμετωπίσει ως επένδυση φυλάσσοντάς το σε γκαράζ. Ενδεικτικά, ο προηγούμενος ιδιοκτήτης που είχε το αυτοκίνητο από το 2010, πρόσθεσε στο κοντέρ μόλις 1.030 km μέσα σε μια δεκαετία.

[Πηγή: Bring a Trailer]

TAGS