Στο σινεμά η μάχη Ferrari vs Ford στο Le Mans. Πρωταγωνιστής ο Matt Damon

Το Hollywood μεταφέρει ένα έπος των αγώνων στη μεγάλη οθόνη. Και το cast των ηθοποιών αφήνει υποσχέσεις για σπουδαίο αποτέλεσμα.

Ο Matt Damon θα ενσαρκώσει τον Carroll Shelby στην κινηματογραφική μεταφορά της επικής κόντρας μεταξύ Ferrari και Ford στο Le Mans την δεκαετία του ’60. Ο Christian Bale θα είναι ο δοκιμαστής του Ford GT40, Ken Miles.

H Ferrari ήταν κυρίαρχη στο Le Mans από το 1960 ως το ’65. Ο Henry Ford II, ακολουθώντας το ρητό που λέει «αν δεν μπορείς να τους νικήσεις, πήγαινε με το μέρος τους», έκανε στον Enzo Ferrari πρόταση να αγοράσει τη φίρμα του Maranello. Για να ξέρουμε για τι μιλάμε, το ’63 η Ferrari προσέλαβε 450 άτομα ώστε να ανεβάσει τη δυνατότητα παραγωγής στα… 600 αυτοκίνητα το χρόνο. Δηλαδή λιγότερα από δύο την ημέρα. Η Ford εκείνη την εποχή είχε 175.000 άτομα δυναμικό και έφτιαχνε 2,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο.

Matt Damon

Η Ford ήθελε να αποκτήσει γρήγορα τεχνογνωσία στα σπορ GT αυτοκίνητα. Ήταν τότε δεύτερη στην ιεραρχία των Αμερικανών κατασκευαστών και ήθελε να ξεπεράσει την Chevrolet κερδίζοντας πωλήσεις  αλλά και πρεστίζ, ως μια μάρκα κορυφαίων αγωνιστικών αυτοκινήτων. Από την άλλη λέγεται ότι και ο Ferrari αναζητούσε οικονομική σταθερότητα σε μια συνεργασία με έναν μεγάλο κατασκευαστή.

Le Mans 1966 start

Επισήμως δεν ανακοινώθηκε ποτέ τίποτα, αλλά λέγεται ότι οι συζητήσεις έγιναν το 1963 και έφτασαν σε αρκετά προχωρημένο σημείο. Ωστόσο το deal δεν έγινε ποτέ. Λέγεται ότι ο Ferrari δεν βρήκε ζωηρό το ενδιαφέρον της Ford να επενδύσει στην αγωνιστική της ομάδα Ferrari-Ford. Ή μήπως Ford-Ferrari; Και η «μαρκίζα» ήταν ένας ακόμη λόγος διαφωνίας. Γενικότερα η Ford δεν ενδιαφέρονταν για τη Formula 1 πράγμα που ενοχλούσε τον Enzo. Όπως και η αναπόφευκτη διαρροή τεχνογνωσίας στην (ανταγωνιστική της Ferrari στους αγώνες αντοχής) Shelby America, λόγω της στενής σχέσης με το εργοστάσιο της Ford.

Μην τα πολυλογούμε, το deal δεν έγινε ποτέ. Λέγεται μάλιστα ότι ο Enzo έσυρε επίτηδες την Ford σε αυτή τη διαπραγμάτευση για να ασκήσει πίεση στην FIAT, η οποία τελικά το 1969 μπήκε με ποσοστό 50% στη Ferrari. Ο Henry Ford II και ο Ian Iacocca ενοχλήθηκαν τόσο από τη στάση του Γέρου, ώστε αποφάσισαν να τον εκδικηθούν με τον τρόπο που θα τον πείραζε περισσότερο:  Κερδίζοντάς τον στο Le Mans. Και αποφάσισαν να φτιάξουν ένα νέο αυτοκίνητο, ειδικά για αυτό το σκοπό. Έτσι γεννήθηκε το Ford GT40. Οι Αμερικανοί επένδυσαν 10 εκατομμύρια δολάρια στο πρόγραμμα του Le Mans και εμφανίστηκαν στον αγώνα του 1965 με τέσσερα αυτοκίνητα. Από τα οποία δεν τερμάτισε κανένα. Έπρεπε να περιμένουν ως το1966 για να γευτούν την επιτυχία προκαλώντας ένα τεράστιο σοκ όταν τέσσερα Ford GT40 τερμάτισαν στις τέσσερις πρώτες θέσεις.

Ford GT Le Mans 1966

Ακόμη κι αυτή η στιγμή του απόλυτου θριάμβου, ωστόσο, έκρυβε ένα δράμα. Το αυτοκίνητο #1 των Ken Miles και Denny Hulme οδηγούσε τον αγώνα καθώς η αρμάδα των GT40 πλησίαζε στον τερματισμό. Ο Miles ήταν στο τιμόνι στα τελευταία λεπτά, όταν ζητήθηκε από την ομάδα να κόψει ρυθμό ώστε να πλησιάσουν και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα για να τερματίσουν σε σχηματισμό, για μια ιστορική φωτογραφία. Υπακούοντας στην εντολή, ο Miles έκοψε. Τα αυτοκίνητα #1 και #2 πέτυχαν ένα οριακό photo finish, κόβοντας ουσιαστικά μαζί τη γραμμή τερματισμού. Αλλά η νίκη κατοχυρώθηκε στο αυτοκίνητο #2 που οδηγούσαν οι Bruce McLaren και Chris Amon. Γιατί ο κανονισμός των αγώνων αντοχής προέβλεπε ότι όταν δύο αυτοκίνητα περάσουν ταυτόχρονα τη γραμμή τερματισμού, κερδίζει αυτό που έχει διανύσει τη μεγαλύτερη απόσταση. Και το #2, είχε ξεκινήσει 8 μέτρων.

Η κόντρα των δύο εταιρειών συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια, εμπνέοντας το Hollywood να μεταφέρει στο σινεμά μια ιστορία που έχει από μόνη της δράμα, ένταση και δράση πέρα από κάθε φαντασία. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο James Mangold. Στο μεταξύ, άλλες πληροφορίες κάνουν λόγο και για μια ακόμη παραγωγή με αντικείμενο από τον κόσμο του αυτοκινήτου, μια βιογραφία του Enzo Ferrari που ετοιμάζει ο σκηνοθέτης Michael  Mann με πρωταγωνιστή τον Hugh Jackman.