Παρίσι: 225 ευρώ για… έξι ώρες πάρκινγκ!

Παρίσι: 225 ευρώ για… έξι ώρες πάρκινγκ!

Στο Παρίσι οι κάτοικοι ενέκριναν με ποσοστό 54,5% τον τριπλασιαμό των τελών στάθμευσης για τα SUV.

SUV Paris

Τα SUV γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, αλλά καταλαμβάνουν πολύ χώρο και μολύνουν το περιβάλλον περισσότερο από άλλα αυτοκίνητα. Στο Παρίσι η δημοτική Αρχή έχει κηρύξει τον πόλεμο στα SUV και προκήρυξε δημοψήφισμα ανάμεσα στους δημότες για το αν συμφωνούν ή όχι με τον τριπλασιασμό του τέλους στάθμευσης για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα. 

Οι κάτοικοι της γαλλικής πρωτεύουσαν ψήφισαν την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου και ενέκριναν σε ποσοστό 54,5% την πρόταση της δημάρχου. Ωστόσο η συμμετοχή ήταν μηδαμινη καθώς μόλις το 5,7% των ψηφοφόρων συμμετείχε στο δημοψήφισμα κάτι που σίγουρα θα εγείρει ενστάσεις για το αποτέλεσμα.

Σε όλο σχεδό το Παρίσι ισχύει πλέον όριο ταχύτητας 30 km/h, ενώ ακόμη και στον Περιφερειακό της γαλλικής πρωτεύουσας το όριο θα μειωθεί σύντομα από τα 70 στα 50 km/h

Σε κάθε περίπτωση το νέο τιμολόγιο προβλέπει ότι μία ώρα στάθμευσης θα στοιχίζει €18 στα πιο κεντρικά σημεία και €12 στις συνοικίες της γαλλικής πρωτεύουσας. Και όχι μόνο αυτό: κάθε ώρα που περνάει οι τιμές πολλαπλασιάζονται. Έτσι, εκτιμάται ότι για έξι ώρες στάθμευση στο κέντρο του Παρισιού ο οδηγός SUV θα πρέπει πλέον να πληρώνει €225, ενώ για την ίδια διάρκεια ένα συνοικιακό πάρκινγκ θα χρεώνει €150. Οι τιμές αυτές θα ισχύουν για SUV με κινητήρα εσωτερικής καύσης και βάρος άνω των 1,6 τόνων, αλλά και για ηλεκτροκίνητα SUV με βάρος πάνω από 2 τόνους.

Επιχειρήματα υπέρ και κατά
Η δημοτική Αρχή προβάλλει συγκεκριμένα επιχειρήματα για τις πρωτοφανείς αυξήσεις. Υποστηρίζει ότι τα SUV εκλύουν περισσότερους ρύπους από τα συμβατικά αυτοκίνητα, καταλαμβάνουν μεγαλύτερο μέρος από τον δημόσιο χώρο και επιπλέον προκαλούν περισσότερους κινδύνους για την οδική ασφάλεια. Παρόμοια μέτρα απεργάζονται οι αρμόδιες αρχές και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Γαλλίας, όπως η Λυών, το Μπορντώ και η Γκρενόμπλ.

Υπάρχει όμως και αντίλογος. Η Λέσχη Αυτοκινητιστών «40 millions d'automobilistes» έχει δώσει στη δημοσιότητα διακήρυξη με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Σταματήστε τον πόλεμο κατά των SUV». Οι υπογράφοντες υποστηρίζουν ότι το χαράτσι στα ογκώδη οχήματα είναι απλώς ένα πρώτο βήμα και ότι στην πραγματικότητα οι εμπνευστές του εγχειρήματος θέλουν να καταργήσουν πλήρως τη χρήση αυτοκινήτου στην πόλη. Προς το παρόν, υποστηρίζουν, την «πληρώνουν» οι οικογενειάρχες που απλώς χρειάζονται περισσότερο χώρο, γι αυτό προτιμούν τα SUV. «Μην γελιέστε όμως, αυτή είναι η κερκόπορτα για τον πλήρη αφανισμό του αυτοκινήτου», προειδοποιούν οι «40 millions d'automobilistes».

Η αλήθεια είναι ότι τα SUV γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Αυτό αποδεικνύει και η επίσημη στατιστική, σύμφωνα με την οποία τα 46% των νέων οχημάτων που κυκλοφορούν στη Γαλλία είναι SUV. Από την πλευρά της η δημοτική Αρχή υποστηρίζει ότι οι αυξήσεις στα τέλη στάθμευσης αποτελούν «μήνυμα για την αυτοκινητοβιομηχανία», η οποία «θέλοντας να αυξήσει τα κέρδη της, θέτει σε κίνδυνο τον οικολογικό μετασχηματισμό, κατασκευάζοντας οχήματα όλο και πιο ογκώδη, όλο και πιο ακριβά, με όλο και μεγαλύτερη κατανάλωση».

Οριο ταχύτητας 30 km/h
Για τη σοσιαλίστρια δήμαρχο του Παρισιού Anne Hidalgo, το χαράτσι στα SUV δεν αποτελεί αυθαίρετο μέτρο, αλλά αναπόσπαστο τμήμα μιας συνολικής αντίληψης για τη μετακίνηση στην πόλη. Υπερβαίνοντας σημαντικές αντιστάσεις και αντιδράσεις η Anne Hidalgo έχει μετατρέψει κεντρικές λεωφόρους στις όχθες του ποταμού Σηκουάνα σε πεζόδρομους και πνεύμονες πρασίνου.

Σχεδόν παντού ισχύει πλέον όριο ταχύτητας 30 km/h, ενώ ακόμη και στον Περιφερειακό της γαλλικής πρωτεύουσας το όριο θα μειωθεί σύντομα από τα 70 στα 50 km/h. Παράλληλα επεκτείνεται συνεχώς το δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Τέλος, η δήμαρχος αποφάσισε να καταργήσει την ενοικίαση e-scooters από τη δημοτική Αρχή, μετά από σχετικό δημοψήφισμα.

Σημειωτέον ότι οι «αλμυρές» τιμές πάρκινγκ θα ισχύουν μόνο για τους επισκέπτες της πόλης. Οι ίδιοι οι Παριζιάνοι εξαιρούνται από το νέο, απαγορευτικό τιμολόγιο. Εξαιρέσεις προβλέπονται επίσης για ιδιωτικά πάρκινγκ, καθώς και για τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης. Σύμφωνα με την οικονομική επιθεώρηση Les Échos οι νέες τιμές, εάν τελικά επιβληθούν, θα αφορούν περίπου 900.000 οχήματα, ήτοι το 16% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα στη γαλλική πρωτεύουσα.

Πηγή: DW, Sky News 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube