
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές ζητούν επανεξέταση των στόχων CO₂ για τα αυτοκίνητα
Οι ενώσεις αυτοκινητοβιομηχανιών και προμηθευτών προειδοποιούν ότι οι στόχοι για το 2030 και το 2035 δεν είναι πλέον εφικτοί.


Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους ζητούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση να επανεξετάσει τους στόχους μείωσης εκπομπών τονίζοντας ότι οι ισχύουσες δεσμεύσεις -συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 100% έως το 2035 για τα αυτοκίνητα- «δεν είναι πλέον εφικτές».
Το ζήτημα έρχεται στην επικαιρότητα λίγες ημέρες πριν τη συνάντηση που θα έχει στις 12 Σεπτεμβρίου η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, με στελέχη του κλάδου, σε μια περίοδο που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με τον σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και με νέους δασμούς από τις ΗΠΑ.
«Η επίτευξη των άκαμπτων στόχων CO₂ για το 2030 και το 2035 είναι, στον σημερινό κόσμο, απλώς μη ρεαλιστική»
Σε επιστολή τους προς τη von der Leyen, ο CEO της Mercedes-Benz, Ola Kaellenius, και ο Matthias Zink, CEO Powertrain and Chassis της Schaeffler AG, δήλωσαν ότι ο κλάδος παραμένει προσηλωμένος στον στόχο της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα το 2050. Ωστόσο, υπογράμμισαν ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν πλέον σχεδόν πλήρη εξάρτηση από την Ασία για μπαταρίες, ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης, υψηλότερο κόστος παραγωγής και δασμούς στις ΗΠΑ.
Η επιστολή ανέφερε ότι οι σημερινοί στόχοι -μείωση εκπομπών CO₂ κατά 55% από τα επίπεδα του 2021 για τα αυτοκίνητα και 50% για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα έως το 2030, και πλήρης μηδενισμός το 2035- δεν μπορούν να επιτευχθούν με τα τρέχοντα δεδομένα. «Η επίτευξη των άκαμπτων στόχων για το 2030 και το 2035 είναι απλώς μη ρεαλιστική στον σημερινό κόσμο», σημείωσαν χαρακτηριστικά.
Οι δύο επικεφαλής τόνισαν ότι η μετάβαση δεν μπορεί να βασιστεί αποκλειστικά σε νομικές επιταγές και κυρώσεις. «Τα EV θα ηγηθούν της αλλαγής, αλλά πρέπει να υπάρχει χώρος και για plug-in hybrid, range extenders, αποδοτικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, υδρογόνο και απανθρακοποιημένα καύσιμα», ανέφεραν στην επιστολή.
Παράλληλα, ζήτησαν να επανεξεταστεί και η ρύθμιση εκπομπών CO2 για βαρέα φορτηγά και λεωφορεία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη παραχωρήσει τον περασμένο Μάρτιο παράταση στους κατασκευαστές για την επίτευξη των στόχων του 2025, ενώ και μέλη της πολιτικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος έχουν καλέσει την Ένωση να ανακαλέσει την απαγόρευση πώλησης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.